פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > צלאח מנצור פינת APPLE

צלאח מנצור פינת APPLE

לפני כחודש נפטר בארצות הברית סטיב ג’ובס” מייסד אפל. הרבה דיברו מאז על האיש הזה” על החזון שלו ” ועל כך שיש בדברים שהמציא – המחשב” אך במיוחד האייפון – מימד של שינוי בסיסי באורחות החיים של כולנו. זוהי ודאי אבחנה נכונה” לא ברור אם יש בו בשינוי יותר חיוב משלילה” נשאיר זאת להיסטוריה לשפוט.
אך אחד מן השינויים נוגע באופן מאוד ישיר לכל אחד מאתנו” ועליו באנו לדבר.
קיים מתח מובנה בין פרשת נח ללך לך” מתח בין הנוחות לבין ההליכה. יש משהו בתרבות המערבית המחפש נוחות” קלות” זמינות. התורה לעומת זאת תובעת מאיתנו עמל ויגע” טרחה ורצון להתקדם – לא כדי שיהיה יותר נוח” אלא כדי שיהיה יותר אברהם” כלומר יותר קדושה ואמונה. ובשביל זה” צריך להזיע” לעמול” לעבוד.
כלפי מה דברים אמורים?
כבר זמן רב אני שם לב לאנשים סביבי בכל מיני מניינים אקראיים בטיול בצפון או בחתונה. מתחילים ערבית” ואז נשלף האייפון” וצצה ועולה האפליקציה של התפילה המבוקשת.
ולכאורה זהו דבר מבורך. זה הרי מאוד נוח” הנייד איתנו בכל מקום” וכך אפשר להתפלל מן הכתוב” אותיות מחכימות כידוע” ולא שוכחים יעלה ויבוא ולא משיב הרוח.
ובאמת” במשך זמן רב לא חשבתי שיש בתופעה בעיה כל שהיא” עד הקיץ האחרון. הייתי באזכרה כלשהי” שהתקיימה בבית כנסת” עם המון סידורים שהיו מונחים של השולחן לפנינו. ובכל זאת כשעמדנו להתפלל ערבית” האדם שלידי הוציא את האייפון והתחיל להתפלל ממנו. והסידור שהיה ממש ממול” נותר בודד ומבויש.
ואז הבנתי שיש כאן בעיה . אמיתית. כי זה באמת יותר נוח להתפלל מהאייפון” זה זמין” זה נחמד” זה אולי אפילו יותר קריא [אלא אם כן באמצע התפילה מתקבלת שיחה או הודעה” ישר לתוך השמונה עשרה שלך] רק דבר אחד אין בזה – קדושה” וגם לא ריח. ובדרך כלל זה הולך ביחד.
כשאני מתפלל מסידור” אני קודם כל מתפלל מספר קדוש” שיש בו אותיות קודש” אותיות של ממש” עם שמות קודש. ולספר הזה יש ריח” ריח הנייר הישן או החדש” ריח הכריכה” ריח המוציא לאור שעמל וטרח כדי שהסידור יצא נקי ומתוקן מכל שגיאה” ושתבואנה בו כל התפילות כסדר בלי דילוג כלל” והכל על פי מנהגי אבותינו כפי שנהגו במרוקו ובמערב / בפולין ובגליל/ בכל קהילות הספרדים האיטלייאנים / מחק את המיותר.
בנוסף ” כשאני מתפלל מסידור ” במיוחד בבית כנסת” אני מתפלל יחד עם כל מאות האנשים שהתפללו בסידור הזה לפני” עם הדמעות שלהם” עם הבל פיהם” המילים שהם הוציאו אל מול הסידור בלועות בדפים. זוהי תפילה כללית. כל אלו יחד בהצטרפם יוצרים קדושה. וריח מיוחד. לכן ” בסיום התפילה מנהג ישראל קודש הוא לתת נשיקה לסידור דרך חיבה ואהבה.
האם ניתן נשיקה לאייפון? קצת מוגזם.
כל סידור והחן שלו” וזכינו בדור שלנו לשפע שלא זכו לו בדור אחר. שפע גדול של סידורים. יש לי עונג מיוחד לעבור עליהם” על ההקדמות וההסכמות” ועל התנצלות ההוצאה” לראות את האות בה בחרו” ואת ציור המנורה” לחוש דרך הסידור את הצדיק שעומד מאחוריו” אם זה הרב אליהו זצ”ל” או יבלחט”א הרב עובדיה” או הרב משאש” או מרן הרב קוק בעולת ראיה שלו.
אהבה מיוחדת יש לי לסידורים ישנים” כאלו בהוצאת צלאח מנצור רחוב מיוחס 1 מחנה יהודה” סידורים שמהם התפללו אבותינו בתמימות ושמחה. כל סידור מחבר אותנו לכלל ישראל” לקדושה” לאותיות הקודש” האם נמיר כל זאת בנוחות ? האם נחליף את זיעת המדפיס שכוונתו לשם שמים” באצבעות המתכנת היושב במזגן ואולי הוא בכלל לא יהודי?
דווקא התפילה שנקראת עבודה שבלב ” מזמינה אותנו להתפלל מתוך סידור דווקא. אפשר שכשנמצאים בשטח” ואין סידור זמין או אור זמין” אז האייפון יכול לעזור” אבל גם סידור קטן בתיק יכול לעזור באותה מידה.
הסידור כשמו כן הוא – מסדר את כל הנצרך לאדם בפנייתו כלפי מעלה במקום אחד. ובאייפון – יש גם סידור אבל בעיקר יש בלגן גדול של המון דברים” חלקם לא הולכים יחד כלל” ודאי לא עם תפילה.
סידור תפילה” עם אותיות ונייר וריח” שיש בו קדושה ויש בו שמחה” ותפילתו לא חוזרת ריקם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן