פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > רעיון העקדה

רעיון העקדה

רעיון העקדה*
לעיתים נשמעת בציבור מעין “הסתייגות” מרעיון העקדה כפי שהוא נתפס בתודעת עם ישראל. הדבר מלווה בפגיעה רגשית קשה במשפחת השכול בארץ” הרואה ב”עקדה” נחמה פורתא לקורבנם היקר. האמת ניתנת להיאמר” שרעיון העקדה בישראל” התופס מקום חשוב כל כך בעיקר בחוויות של הימים הנוראים” לא בא להטיף לקורבנות אדם חלילה” אדרבה” אחד מלקחיו של מעשה העקדה הוא שלילת קרבן אדם.
“לא אמרתי ולא ציויתי ולא עלתה על לבי” שאדם יישחט כפולחן לה’. תורתנו היא תורת חיים ועיקר קיומה כאן בחיינו עלי אדמות. אלא שחיים ערכיים רוחניים ייתכנו רק כאשר יש נכונות גם למסור את הנפש ברגעים קריטיים. יש מצבים” והם חריגים ביותר” שבהם חייב אדם לוותר על חייו הפרטיים” הפיזיים” למען ערכים נעלים” מוחלטים וכלליים. בלי נכונות זו אין לחיינו כאן כל משמעות וכל ערך. רק לאחר הכרה זו אנו שבים לחיינו הארציים ומיישמים את רעיון העקדה כאן בחיים. מעניין” שדווקא באומות העולם הוקירו את העקדה והפכוה למוטיב אומנותי וספרותי מרכזי. באמצעות העקדה הביעו את מיטב רגשותיהם והגיגיהם.
בפילוסופיה הקיומית המודרנית תופסת העקדה מקום מרכזי. לדברי ר’ יצחק עראמה” בספרו ‘עקדת יצחק'” מהווה העקדה את האמונה” שהגיעה לשיאה בעקדה – מעל לשכל האנושי הרגיל. לדרגה זו מגיעים יחידים. אברהם הוא דוגמא להתמודדות האדם עם ערכיו ואמונתו לבדו ללא עזר כנגדו. בניגוד לשכלו שלו עצמו.
כשאברהם הלך להר המוריה הוא ידע שהוא חוזר לבית ריק – בנו נעקד” אשתו נפטרה” שכניו לועגים ובזים לו. כל תוכניותיו בטלות” שאיפתו להקים עם שיתקן את העולם נגוזו. הוא נשאר עם אמונתו לבד. ועליו להתמודד עם מצבו המיוחד” אמונתו העל-שכלית היא משענתו היחידה. זהו סוד קיומו של איש האמונה הבודד מול עולם עוין” בז ולועג. אך בלי אמונה אין לו קיום ואין לו משמעות. נכונותו למסור את היקר ביותר עבור אמונתו להיות “עברי”” הוא לבד מעבר אחד והעולם כולו מעבר אחר” עם כל הפרדוכס – היא היוצקת משמעות אמיתית לחייו. בלעדי אמונה זו חייו אינם חיים. על שכלו לבד אינו יכול להישען” כי השכל אינו משענת יציבה. אך עם זאת הוא רוצה להיות מובן והגיוני” לעצמו ואף לאחרים. במצב מורכב מיוחד במינו זה חי איש האמונה” עד שהוא זוכה להתגלות המאירה את כל חייו באור אחר” ללא מבוכות וספקות. אך לפני ההתגלות הוא נהדף מהשכל לאמונה ומהאמונה אל השכל.
קשה להיות אדם מאמין; אולם קשה יותר בלעדי האמונה. בלי אמונתו הוא סתם עפר ואפר” עוד יצור הזורם לו בעולם ומתנדף כלא היה” כלעומת שבא כך הוא הולך” בלי קחת ומבלי תת. לא שחיטת יצחק היא הלקח מן העקדה” אלא קיומיותו של איש האמונה ביקום.
*פורסם בגיליון 432

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

רבי עקיבא ותלמידיו
Shape-2
machon
רעיון העקדה
Shape-2
machon
ויסעו ויחנו – נאמר באוהל בני עקיבא בפארק אופקים – תמוז תשסה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן