פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > גירסא דינקותא

גירסא דינקותא

פעם אחת בלבד בכל ספרות חז”ל מוזכר הביטוי “גירסא דינקותא”. הגמרא (שבת דף כא ב) מספרת” שפסק הלכה אחד על הדלקת נרות חנוכה הובא בפני אביי” והוא לא קיבל אותו. לאחר זמן רב הוא הובא לפניו שנית בשם רבי יוחנן” ואז הוא קיבל אותו. אמר אביי “אילו הייתי זכאי” הייתי מקבל אותו בפעם הראשונה”. שואלים חז”ל: סוף כל סוף הוא קיבל אותו?! והם משיבים שאביי הצטער על כך שרק בגיל מבוגר הוא קיבל אותו” ולא זכה ל”גירסא דינקותא” ביחס לפסק הלכה זה. פירש רש”י שגירסא דינקותא “מתקיים יותר משל זקנה”.
הביטוי הנ”ל מוזכר פעם אחת בלבד בחז”ל” אבל יש לו מקבילות רבות. לדוגמה” במשנה (אבות ד כ) נאמר: “אלישע בן אבויה אומר: הלומד ילד – למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר חדש. והלומד זקן – למה הוא דומה? לדיו כתובה על נייר מחוק”.
רש”י כותב שגירסא דינקותא מתקיימת יותר. במה הוא מתקיימת יותר? הפירוש המקובל הוא” שמה שאדם לומד בילדותו נחרת בזיכרונו ומתקיים בו עד זקנה. “גרסת הילדות מתקיימת ואינה משתכחת” (“מגן אבות” לרשב”ץ). מדוע? מפני שהמנגנונים במוח האחראים לזיכרון הם רעננים ויעילים אצל ילד” הם מתפקדים בתפוקה מלאה” לכן הם קולטים את הידע ומשמרים אותו לאורך שנים. ככל שעולה גיל האדם” נחלשים מנגנוני הזיכרון שלו ויורדת רמת היעילות שלהם. לדוגמה: זיכרון צילומי קיים לרוב רק אצל ילדים. ואצל מבוגרים” לעיתים נפגע לגמרי הזיכרון הקצר.
סיבה נוספת. “ועוד” כי הילד מקבל הדברים בשמחה” כי אין לו דאגה מענייני העולם ועדיין לא נתמלא מוחו מסיפורי הזמן” על כן מתקיים בו כל מה ששומע. וימי הזקן” הם ימי הרעה והדאגה כי הולך האדם אל בית עולמו” ומוחו מלא מסיפורי הזמן ואינו מקבל מה ששומע כי אם קבלה לפי שעה ועוזבו לאלתר. ודבר זה נראה הוא לעין” (“מגן אבות” לרשב”ץ). הרשב”ץ מציין שני מאפיינים ללמידה בגיל צעיר: א. ילד לומד מתוך שמחה” ולכן קולט יותר וסופג יותר. ב. ילד פנוי לגמרי ללמידה. הוא איננו טרוד בטרדות המבוגרים. לאדם מבוגר” אין אותה רמת פניוּת” הוא עסוק וטרוד. הרשב”ץ מתבסס על הניסיון ומתאר את הירידה ברמת הזיכרון אצל האדם המבוגר – הוא מקבל “לפי שעה ועוזבו לאלתר”.
הראי”ה קוק זצ”ל (“עין איה” לשבת) מצביע על נקודה נוספת. עד כה התייחסנו ליתרון של הילדות על הזקנה בתחום הזיכרון. אבל ידע לא רק שנקלט בזיכרון אלא גם מעצב את האישיות. כל חוויה אישית וכל פיסת מידע נקלטות בנפש האדם ומשפיעות עליה. ידיעה מצטרפת לידיעה וחוויה לחוויה” ונוצרת ביניהן סינתזה המעצבת את האישיות. “על כן הידיעה והלימוד של הדברים הטובים” של דברי תורה וקדושה” פועלים לטובה על האדם” לא רק לפי ערכם הפרטי כי אם לפי אותו הערך שהם פועלים בצירופם וכינוסם לתת צורה עצמית על מהותו של האדם”. דרך וסגנון החשיבה בימי הילדות שונים מאלו של ימי הזקנה. הפרספקטיבות שונות. לכן” ההשפעה של ידיעה מסוימת על נפש הילד שונה מהשפעתה על נפש המבוגר. כל דברי התורה שנלמדו בילדות” מעובדים מחדש בזקנה” כך שהשפעתם על הנפש היא כפולה. מי שלא זכה ללמוד דבר תורה מסוים בקטנותו אלא רק בזקנותו” הפסיד את השפעתו על הנפש הילדותית.
לכן” מאז ומעולם בעם ישראל” היתה תשומת לב מיוחדת ללימוד תורה בגיל הילדות” על מנת שילדי ישראל ירכשו “גירסא דינקותא”. אין כל צל של ספק שילדים צריכים לשחק” לרוץ ולקפוץ” ולנשום מלוא ריאותיהם את האוויר החופשי של העולם” להשתעשע ולשמוח. אבל” אסור “לבזבז” את ימי הילדות. מרבית הילדים מסוגלים ללמוד הרבה מעבר למה שמערכת החינוך הממלכתית מעניקה להם. הדברים אמורים הן על קטנים והן על מתבגרים. כמו כן אסור שהציפיות שלנו מילדינו בתחום קיום המצוות תהיינה נמוכות. כבר ציינו חוקרים רבים” שהתנהגותם של ילדים ומתבגרים מושפעת מהציפיות של החברה מהם. אם החברה מתייחסת לגיל הילדות כתקופת שעשועים” ולגיל ההתבגרות כתקופת מרד – כך יתנהגו הילדים והמתבגרים” הם יגשימו את הציפיות מהם ויתקשו להתנהג אחרת.
על מנת להוכיח שניתן לחנך באופן אחר איננו חייבים לערוך מחקרים ניסיוניים חדשניים” אלא די שנביט על חוגים אחרים ונראה מה ילדים קונים בתורה בגירסא דינקותא” כיצד הם מקפידים על קלה כבחמורה במצוות וכיצד הם מנצלים את שעות הפנאי בגיל ההתבגרות. אין כל צורך לאמץ את כל משנתם החינוכית” על בעיותיה וחסרונותיה” אלא ללמוד מהם שקיימת אפשרות אחרת כיצד להתייחס לגיל הילדות ולגיל ההתבגרות.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן