ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: בלק
פרשה נוכחית: פנחס
פרשה הבאה: מטות, מסעי
 


סדרת 'הקדמות לאמונה' - הקדמת 'אגרות משה': מסירות, אחריות ושליחות לפסוק הלכה

נתן קוטלר




מסופר שהרב אהרן קוטלר הצליח לברוח מאירופה במלחמת העולם השניה אך נתקע ביפן. הרב קוטלר התלבט האם לנסוע משם לארץ ישראל לחמיו הרב איסר זלמן מלצר, או לנסוע לארצות הברית. כדי לדעת מה לעשות החליט הרב קוטלר לערוך את גורל הגר"א. הפסוק שעלה בגורל היה "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַהֲרֹן לֵךְ לִקְרַאת מֹשֶׁה הַמִּדְבָּרָה". הרב קוטלר פירש ש"המדבר" הוא אמריקה שנחשבה שממה רוחנית ו'משה' הוא הרב משה פיינשטיין . הרב קוטלר נסע לארה"ב וייסד את ישיבת 'לייקווד' והשאר כבר היסטוריה...
הקשר שעלה בגורל הגר"א בין משה רבינו לרב משה פיינשטיין, לא היה מקרי. הרב משה פיינשטיין נולד בז' אדר, יום הולדתו ופטירתו של משה רבינו. הוא נהג לומר שלידתו ביום ז' באדר השפיעה על דרכו בחייו, וראה בכך אחריות ללכת בדרכיו של משה רבינו בתורה ובמידות .
מספר הטלפון של הרב פיינשטיין
"וַיֵּשֶׁב מֹשֶׁה לִשְׁפֹּט אֶת הָעָם וַיַּעֲמֹד הָעָם עַל מֹשֶׁה מִן הַבֹּקֶר עַד הָעָרֶב", כמשה רבינו בשעתו הרב משה פיינשטיין השיב לשאלות העם יומם ולילה. היה אחד הפוסקים הגדולים ביותר בארה"ב ואלפי בני אדם נהרו אליו עם שאלות רבות. היתה הלצה בישיבות באמריקה שמי שרוצה לקבל סמיכה לרבנות עליו להיבחן על דבר אחד בלבד - האם הוא יודע את מספר הטלפון של הרב משה פיינשטיין...
פעם נשאל הרב, מדוע הוא מרשה לכל כך הרבה אנשים להטריד אותו בשאלות של מה בכך? השיב הרב פיינשטיין שהוא הגיע לארה"ב בהשגחה פרטית ולכן הוא ניצל משואת אירופה - כדי למלא את התפקיד המוטל עליו. אם הקב"ה הציל אותו הרי זה משום שהוא נחוץ לציבור ולכן אין הוא רשאי להשיב ריקם את פני השואלים. השליחות של הרב פיינשטיין הובילה לאחריות גדולה על כתפיו שהוא נשאה במסירות עצומה.
מהי המצוה של פוסק ההלכה?
בהקדמתו ל'אגרות משה', מביא הרב פיינשטיין את הגמרא בברכות "כך אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, לא חסיד אני? שכל מלכי מזרח ומערב יושבים אגודות אגודות בכבודם, ואני ידי מלוכלכות בדם ובשפיר ובשליא כדי לטהר אשה לבעלה" (ברכות ד, א). ויש לשאול, וכי לא היו חכמים אחרים בירושלים? מדוע לא שלח דוד המלך את הנשים שהגיעו לשאול אותו בדיני טהרת המשפחה לפוסקי ההלכה הרבים שהיו בירושלים? והרי אין זה מכבוד המלך להטרידו בשאלות כאלו!
הרב פיינשטיין משיב "שלכן צריך לומר דאסור לחכם לשלח את השואל ממנו לחכם אחר דכיון שבאת אצלו היא מצוה שלו אם הוא רשאי להורות. וזהו טעמי ונמוקי שהוריתי והשבתי לכל השואל אותי אם אך עזרני השי"ת לברר ההלכה". דוד המלך לא הפנה את השואלות לפוסקי הלכה אחרים כי סבר שאם השאלה מופנית אליו, הרי זוהי המצוה שלו ו"מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה". דוד המלך לימד את פוסקי ההלכה לדורות שמוטלת על כתפיהם האחריות לפסוק הלכה.
ללמד על ידי הדפסת חידושי תורה
בהקדמותיו ל'דברות משה', הדגיש הרב פיינשטיין גם את האחריות להדפיס חידושי תורה "ולכן לענ"ד כשיש בידו להדפיס ואינו מדפיס לא קיים בשלימות מצות ללמד ולגלות מסכתא ודמי קצת לאפשר לו ללמד למאה תלמידים ולא רצה ללמד רק לחמשים שודאי חסר לו עדין קיום מצות ללמד בשלימות". מי שיכול ללמד תורה עליו לזכות את הרבים על ידי הדפסת חידושי התורה. בדרך זו ילמד לא רק את תלמידיו ושומעי לקחו, אלא גם את מי שלא יכול לבוא ולשמוע את שיעוריו. "בני יהודה דגלו מסכתא [=למדו לאחרים - רש"י] - נתקיימה תורתן בידם" (עירובין נג, א).
לתגובות: [email protected]


תגיות: סידרת 'הקדמות לאמונה'



מאמרים נוספים מעלון פרשת חוקת תש"פ:
כנענים? - הרב דב ביגון
הישמר לך מן הקורונה! - הרב שלמה אבינר
התפילה לשלום המדינה - הרב שלמה אבינר
עצוב למות באמצע התמוז - הרב חגי לונדין
מה שמע עמלק? - הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצוק"ל
פרה אדומה - הרב דוד לנדאו

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: