פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > כי ניחם ד’ ציון

כי ניחם ד’ ציון

[ראיון]

שאלה: אחרי תשעה באב” ולקראת שבת נחמו” האם אכן יש לנו במה להינחם?
תשובה: ודאי וודאי. אנו חיים כאן בגן עדן. לכן באים כל מיני גויים לגור בארצנו. לו פתחנו את דלתותינו לכל מבקש” היו באים לכאן מיליארד אנשים” ולאחריהם עוד מיליארד… מתקיים בנו: “וישם מדברה כעדן וערבתה כגן ד'”. איזה קידוש השם!
ש: אבל היה גם חילול השם: חורבן גוף קטיף!
ת: נורא ואיום. אבל זאת ידענו מראש שהגאולה קמעה קמעה” עליות וירידות. יחד עם זה” יש לראות את הכול בפרופורציה: נהרס חבל ארץ נפלא – נפלא רוחנית ונפלא התיישבותית – של עשרת אלפים אנשים מורמים מעם” אך כנגד זה” יש ביהודה ושומרון עתה קרוב לחצי מיליון אנשים” ולעולם כמובן לא יצליחו לעקור מספר גדול כל כך של אנשים.
ש: לא יצליחו מסיבה טכנית או מסיבה רוחנית?
ת: גם וגם. מסיבה טכנית” כי אי אפשר להעתיק מספר כה גדול של אנשים. ומבחינה רוחנית” כי העם היושב בציון מאמין” במידה מסוימת” שזאת היא ארץ ישראל…
ש: רק במידה מסוימת?
ת: כן. לקח זמן רב עד שעמנו האמין שיש לעזוב את הגלות” לחזור לציון ולהקים מדינה. וייקח עוד זמן עד שיאמין שיש להתיישב בכל מלוא רוחב הארץ. גם הגאולה הזאת היא קמעה קמעה. חורבן גוש קטיף קרה מפני שהעם עוד לא מאמין שזו ארצנו” אז אין הוא מקיים את מצוַת ההתיישבות בו. האמונה היא נשמת המצוה. חז”ל אומרים במשנה (ברכות פרק ב): “למה קדמה ‘שמע’ ל’והיה אם שמוע’? כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה ואחר כך יקבל עליו עול מצוות”. מתוך עול מלכות שמים” מתוך אמונה” נמשך קיום המצוות. כך הוא לגבי כל המצוות” וכך הוא לגבי מצות ישוב הארץ.
ש: כך הוא לגבי כל המצוות” והרי העם היושב בציון לא כל כך מקיים מצוות?
ת: אכן” וזו הסיבה: חולשת האמונה. אך אין להתייאש” חז”ל אומרים בסנהדרין (לח ב) שתחילה יצר ד’ את הגוף של אדם הראשון ואחר כך זרק בו נשמה. הגר”א מסביר בפירושו לספרא דצניעותא שכן הוא לגבי הגאולה של כלל ישראל.
ש: ואיך נדאג שלעם ישראל תהיה אמונה?
ת: על ידי שנלמד אותו אמונה. אך קודם שנלמד בעצמנו אמונה. ועוד לפני כן שתהיה לנו אהבה עמוקה ואמיתית לכל עם ישראל. זה הסוד: אהבה ואמונה. בחוץ לארץ” מרן הרב קוק כתב מאמרים שונים וספרים שונים כיצד לחולל את גאולתנו הרוחנית. רבנו הרב צבי יהודה הסביר במאמרו ‘התורה הגואלת’ אשר בספר אור לנתיבתי” שאלו היו בגדר הוה אמינא. כמובן גם הוה אמינא היא קודש” אך אינה מסקנה סופית.
ש: ומה המסקנה להלכה?
ת: שני ספרים שכתב מרן הרב מיד בהגיעו לארץ. קודם ספר אדר היקר” המברר שיסוד הכול הוא” שהרוצה לחנך צריך להיות בעצמו חמוש בקדושה גדולה ובמידות טובות עילאיות. ואחר כך ספר עקבי הצאן המסביר מהו הדור ומהי תורה.
ש: למי מיועד ספר זה?
ת: רבנו הרב צבי יהודה מסביר באגרתו הראשונה (בספר צמח צבי) המיועדת לברנר” שיש בו שני חלקים. חלק ראשון” מיועד ליישוב הישן כדי להסביר מה הדור החדש: הדור” העונג והשמחה” הפחד” המחשבות” דרישת ד’. אלו הן התכונות של הדור החדש שיש להכירן היטב. חלק שני” עמוק מאוד” מיועד לדור החדש: דעת א-להים – מי ד'” כלומר אמונה” ועבודת א-להים – למה לעבוד את ד'” כלומר מצוות.
ש: אבל למעשה יש הרבה משברים באמונה?
ת: היה ידוע מראש. ויהיו עוד. עתה אנו סובלים מהרבה סוגים של “פוסט”: פוסט-מודרנה” פוסט-ציונות” פוסט-יראת שמים” פוסט-תורה בגובה עליון” ועוד ועוד” אבל ריבונו של עולם הכין לנו מראש צידה לדרך כיצד להתגבר על כל אלה ועוד לצאת בשלל רב.
ש: ובסיכום?
ת: נמשיך לבנות את ארצנו ולהיבנות בה בחסדי ד’ אלהי ישראל הגואל את עמו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
ב”ה יֵשׁ לִי יְלָדִים – מְגִלַּת דָּוִד 74
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן