פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > חודש אלול: ישראל בא! מאמר מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה

חודש אלול: ישראל בא! מאמר מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה

למדנו ממר”ן הראי”ה קוק זצ”ל שעיקר התשובה היא התשובה מאהבה בעיקר בדור הגאולה” ושכל עניינו של חודש אלול הוא לחזור אליו יתברך לא מתוך פחד אלא מתוך זקיפות קומה לאומית” מתוך הרגשה אמיתית שלמרות הכל” בין כך ובין כך” בנים אתם לה’ אלוקיכם” כפי שטען רבי מאיר.
אבל לפעמים” הדור הזה ‘מציע’ לנו אירועים ותופעות” הפגנות ותוכניות טלוויזיה” וכל מיני חטאים כאלה” שמקשים עלינו ובא לנו בעיקר למחות ולצעוק” ואולי איננו מסוגלים בלב העדין שלנו לאהוב את היהודי החוטא.
הדור הזה הוא דור מאתגר. הוא אינו דור של מלחמת עולם השנייה” אז היה מאוד ברור מי הצדיקים ומי הרשעים. היום” מתוך הערבוב הזה של טוב ורע” עלינו בעיקר להוסיף טוב” כי ‘מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך’. עיקר העבודה שלנו בדור הזה ובמיוחד בחודש התשובה” היא תשובה באהבה” בשמחה” בדבקות” לעסוק בעיקר באור. הראי”ה קוק אמר לנו ש’צדיקים אמיתיים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק’. אבל כמו שאמרו רבותינו (שבת נ”ד ב’) ‘כל מי שיש בידו למחות ואינו מוחה הוא נתפס בעוון הדור שנאמר (יחזקאל ג’ י”ח) ודמו מידך אבקש'” ועל התופעות הכל כך רעות של הדור הזה” אפילו הן תופעות שבטלות בשישים” בגלל שהן גסות כל כך” הן יונקות מכפירה כל כך גדולה” עלינו למחות.
החיים שלנו דומים לחדר טיפול. שאלה מרכזית מאוד בטיפול היא” עד כמה לאפשר לדבר רע על ההורים” שהרי יש איסור חמור של לשון הרע” וגם מצוות עשה של כבוד להורים” ולא ראינו שלדַבּר רע על ההורים מרַפא. אלא שאם האדם בא טעון בכעסים כלפי הוריו” אין משתיקים אותו” וזה מאפשר את ‘תהליך הנסירה’. בתוך אותו מפגש טיפולי עלינו להקשיב לכעס” לתת לו מקום” וכל הטיפול המשתמש בכלים רגשיים וחווייתיים” מגמתו לסלוח להורים. פותחים כדי לסגור” מעצימים את המפגש עם הכאב” כדי לצמוח” כדי להתרפא. התרופה נמצאת בתוך המחלה” הנחמה בתוך המפגש עם הכאב.
חודש אלול הוא כמו חודש ‘האוקסיטוצין’ שמכונה גם ‘הורמון האהבה’. ההורמון הזה מופרש בזמן הבכי של התינוק או של האדם” כשהוא מרגיש חסר אונים דווקא” שאין מענה למצוקתו” שאין צדק בעולם” שהאמת נעדרת… והוא נדבק לפרקים של האדם. החיבוק של האם או של הזולת משחררים את ההורמון הזה” והוא ההורמון שמביא לו נחמה ומזכיר לו שהכל לטובה באמת.
בשעת חצות עלינו לדעת לבכות על החורבן” אבל לאחר מכן עלינו ללמוד תורה מתוך אהבה גדולה ושמחה גדולה. חודש אלול הוא בדיוק חודש זה” אחרי חודש תמוז ואב” ואם יש לפעמים תופעות כל כך שליליות” עלינו לכאוב את הכאב” לבכות” למחות” לצעוק שמע ישראל” אבל לא לשכוח שעיקר העבודה שלנו היא לזכור שהנחמה תבוא מהמקום העמוק של התשובה מאהבה” כמו שאבא אוהב את בנו.
כי בחודש אלול” ישראל בא מחדש אל חיק אביו…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

המקווה של הנפש – מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
לצאת מחגי תשרי ברייה חדשה: מאמר מאת הרב ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
מיכאל אבולעפיה
מה נוכל ללמוד לחיינו מהמתרחש באפגניסטן? מאמר מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה
Shape-2
afghanistan-81057_640
“הבית שלי נשרף”: מאמר מיוחד על טראומות ודרכי התמודדות מאת ד”ר מיכאל אבולעפיה בעקבות המצב
Shape-2
house-262609_640
בדרך אל החופה: יופי זה נהדר, אבל איך הוא נמדד?
Shape-2
בדרך אל החופה
איך לעצור את הנפילה ?
Shape-2
WhatsApp Image 2021-02-15 at 00.88888888888
ד”ר מיכאל אבולעפיה: אל תתייאש, תתחדש!
Shape-2
desperate-child-R5M78UB
מה מקומן של שיטות זרות בפסיכולוגיה היהודית?
Shape-2
machon
סדר הגאולה
Shape-2
machon
האם אפשר לשמוח בלי תיקון המידות??
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן