פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > סדר אלוקי ושכל אנושי

סדר אלוקי ושכל אנושי

“יש סדר לנִסים” הוא ביטוי מפורסם של המהר”ל. יש להבין זאת בצורה נכונה: נסים הם דברים שמימיים” אלוקיים” על אנושיים. שמא תאמר שמפני היותם בלתי רגילים – הם מבולבלים? על כך מחדש המהר”ל שלא כן הוא” אלא יש סדר. המובן של “סדר” זה הוא כמו בעברית של היום” כשרוצים לומר על דבר שהוא טוב וצודק” מתבטאים: זה בסדר. ד’ “חונן לאדם דעת”” ומאפשר לו להכניס את הדברים בתוך סדר מסוים וקבוע. על כן” דבר השונה מהרגיל נראה לכאורה “לא בסדר”” לא הגיוני” לא מדעי. אבל האמת היא שכל הדברים” בין שהם רגילים ובין שאינם רגילים שייכים להנהגתו של רבונו של עולם. דברים שאנו רגילים להם – אנו אומרים עליהם שהם הגיוניים” מפני שהם מובנים על פי השכל האנושי. לעומתם יש דברים שאינם מובנים לנו” הנראים לנו “לא בסדר”. על כן מחדש המהר”ל: הם כן בסדר” אין כאן בלבול דברים. אמנם לנס אין סדר במובן הרגיל שלנו” אבל יש לו סדר אלוקי.
גם ענייני בני נח מסתדרים ממקור התורה. חכמת “המלמד תורה לעמו ישראל”” היא גם המקור לשבע מצוות בני נח” כדברי קודשו של הרמב”ם ב”משנה תורה”: “כל המקבל שבע מצות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם” ויש לו חלק לעולם הבא. והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקב”ה בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן. אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת” אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם אלא מחכמיהם” . אם הם מקיימים אותן בתור מצוות ד’ – יש להם חלק בעולם הבא. יש להם חלק בנצחיות ה”עולם שכולו ארוך”” בתור אנשים שעניינם לא בקטנות אלא בנצחיות. אבל אם הם מקיימים אותן מסיבות פילוסופיות או רציונליות” אין כאן אלא טוב תחתוני. גם הצדק הסוציאלי החברתי” כל ערכו הוא מפני שהוא על פי תורת ד’. רק אז מופיעה מציאות עולם הבא” נצחיות וקישור אלוקי.
הרמב”ם מוסיף עוד דבר: יש צורך שיקיימו הגויים את שבע מצוות בני נח בתור מצוות ד’ שנמסרו לישראל על ידי משה רבינו” כי עם ישראל הוא האמצעי לגילוי ד’ בהיסטוריה. במסכת שבת מסופר שצלצולי עשרת הדברות הגיעו גם לאזני הגויים בתור צלצול כללי מאוד. הקשר של רבונו של עולם עם עולמו” נתגלה באופן כללי גם לאומות העולם. את ההבחנה הזאת בין השגה מתוך התעמקות מחשבית ובין השגה ממקור התורה” אפשר לראות כשמתבוננים במזמור יט בתהילים “השמים מספרים כבוד אל”. החצי הראשון עניינו התגלות ד’ בבריאה” אליה מגיעים מתוך התעמקות מדעית. בחלק השני” מעלין בקודש ומתרוממים אל התגלות ד’ בתורה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מאחורי הקלעים של פרשת זכור: למחות את עמלק – עם ציצית בחוץ
Shape-2
שבת זכור3
מבט ייחודי לפרשת תרומה: המקום שהופך רשעים גמורים לצדיקים
Shape-2
Processed with VSCO with e8 preset
סיום ספר בראשית
Shape-2
machon
שנאה ואהבה
Shape-2
machon
שבטי ישורון
Shape-2
machon
מהות יעקב ועם ישראל
Shape-2
machon
שבטי ישראל
Shape-2
machon
יעקב אבינו
Shape-2
machon
שלישיית האבות
Shape-2
machon
שורש כלל ישראל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן