פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > למה אין יצירה במרכז הרב

למה אין יצירה במרכז הרב

הרב שלמה אבינר

שאלה: למה אין יצירה בישיבת מרכז הרב וישיבת הר המור ושאר ישיבות ציוניות. ודאי הן עשו ועושים דברים נפלאים” בחיזוק התורה באומה” בגידול תלמידי חכמים” בהקמת מוסדות של תורה” בהתיישבות” בהתנחלויות” ועוד הרבה דברים חשובים במדינתנו הקמה לתחיה. אבל אני שואל” למה אין יצירה במובן האמוני? הרי מרן הרב קוק כתב ב”הרצאת הרב”: “לחיים של יצירה” הנני קורא אתכם” זאת היא הנקודה העליונה שאנחנו חייבים לשאוף אליה”. אז למה השתיקה” למה הדממה” מול הבעיות החמורות של הדור” למה נדם קולנו” אחרי העלותו למרומים של מרן הרב קוק ויחד אתו רבנו הרב צבי יהודה?
תשובה: מי אמר שאין יצירה רוחנית?! יש ספרים רבים ושיעורים רבים עם חידושי מחשבה מופלאים בישיבות אלה. אך גם אם לא היו” לא אני העני במקום של לשפוט גדולים. אני משתדל לעשות כפי כוחי הדל” ואיני נותן עצות לאחרים.
לכן” רק אוכל להשיב על השאלה: למה אני איני יוצר. התשובה פשוטה” והיא מורכבת מכמה סיבות.
א'” כדי ליצור חדש יש לדעת את הישן. אם שמע תשמעו” רש”י מביא: אם תשמע בישן” תשמע בחדש. ואני לא למדתי אלא חלק קטן של הישן בנושאים של אמונה מספרי גדולי עולם. וגם מה שלמדתי” על פי רוב שכחתי. וכאשר אני שוב לומד אותו ספר” הכל נראה לי כמו חדש. אולי חוץ ממסילת ישרים” שחזרתי עליו כל כך הרבה פעמים” שאת הרוב אני זוכר פחות או יותר. לכן ברור שהשאלה למה אין יצירה במרכז הרב ובנותיה” אינה מתייחסת לתלמידים שם” שעמלים ללמוד גמרא עם רש”י ותוספות ועוד כמה ראשונים ואחרונים” שרובם לא סיימו את הש”ס. וגם בענייני אמונה” רובם לא למדו את חמשת הספרים העיקריים שציין מרן הרב קוק באגרת: אמונות ודעות” חובות הלבבות” כוזרי” מורה נבוכים וספר העיקרים. גם אני” שהנני תלמיד מרכז הרב ובנותיה לא סיימתי את הש”ס עם רש”י ותוס’ ולא חמישה ספרים אלה. הרי גם הפילוסופים הגויים” שקמו בכל הדורות” וחידשו דברים בתחום הפילוסופיה” היו בקיאים ומעמיקים בכל מה שנכתב לפני כן. לכן ברור ששאלת השואל אינה מתייחסת לתלמידים הרגילים כמוני” שצריכים קצת שכל וקצת ענווה” אלא לענקי המחשבה אשר קמו מישיבותינו.
ב'” אי אפשר לעמוד בשורה אחת עם מרן הרב קוק או רבינו הרב צבי יהודה” שהיו ענקים בקנה מידה של דורות. ודאי לא נגיע לקרסוליהם. תופעות כאלה יש רק מידי פעם “כל כמה דורות. לו יצוייר שד’ לא היה שולח אותם” יתכן שיכולנו ליצור דברים המתקבלים על הדעת” אבל אחרי שהם הופיעו” אין פלא שלעומתם קולנו נדם. אפילו אפיגונים לא הצלחנו לייצר. כידוע” אפיגון כוונתו שקם ענק ויצר כיוון חדש” ואחריו באים אנשים יותר נמוכים ברמתם” ההולכים בדרכם באופן חיוור יחסית. אבל שני ענקים אלה הינם כה גבוהים” שאי אפשר אפילו להציע חיקוי זעיר.
ג'” אין חובה ליצור כל כמה שנים” אלא אם כן” מופיעות בעיות חדשות. הבעיות שיש עכשיו” כבר היו קיימות בזמן מרן הרב ורבנו. רבנו הגדיר את מרן הרב: מורה הדור והדורות. הוא הכין לנו פרנסה רוחנית להרבה דורות מראש. לפעמים אומרים: אם מרן הרב היה חי עכשיו מה היה אומר על תופעה חדשה זו וזו? אין צורך לדאוג ולהיאנח” הוא כבר כתב על זה. רק תלמד בשקידה ותראה. לפעמים הוא כתב על זה באופן ישיר” ולפעמים התשובות גנוזות בדברים שכתב” אלא צריך לעמול ולגלות. שתי התופעות שאיתן אנו מתמודדים עכשיו כבר היו קיימות בזמנו: הכפירה ותחיית האומה. אלא שהכפירה כוללת כל מיני כפירות” והתחיה הלאומית כוללת צדדים רבים. אך הכל כבר נמצא שם. יוצא שאין לנו צורך ליצור” אלא ללמוד” להעמיק” לפרש נכונה. וכמובן גם זה עמל רב מאוד. בהחלט אפשר לקרוא לזה יצירה. אם כן” תנוח דעתו של השואל” אכן יש יצירה רוחנית במרכז הרב ובנותיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה הַתַּקִּיף
Shape-2
machon
את אחי אנכי מבקש
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר הַצַּדִּיק
Shape-2
machon
עשרת הדברות של המלחמה בקורונה
Shape-2
machon
אָנָּא” מִיכַל אִשְׁתִּי
Shape-2
machon
מֶתַח בְּבֵית שָׁאוּל – מְגִלַּת דָּוִד 75
Shape-2
machon
הלכות חנוכה בזמן קורונה
Shape-2
machon
אַבְנֵר בֶּן נֵר פּוֹרֵשׁ – מגילת דויד 76
Shape-2
machon
חיסון קורונה – כן או לא?
Shape-2
machon
קורונה וקונספירציה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן