פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > ועל הגבורות – התנהלות כלכלית כמאפיין תרבות – הרבנית זיוה אליהו

ועל הגבורות – התנהלות כלכלית כמאפיין תרבות – הרבנית זיוה אליהו

חנוכה הוא חג הגבורה. הוא מתחיל במכבים הגיבורים שקמו ונלחמו” מעטים מול רבים” חלשים מול חזקים וכו’. הוא ממשיך עד ימינו אנו” בגבורה שאנו נדרשים לגלות בחיינו.
תרבות יוון העמידה את הגוף” התאוות והיצרים כמרכז תכליתו של האדם. המשפט “אכול ושתה כי מחר נמות” היה סיסמת המחץ של השקפת עולמם. אין לחיים ערך של רוח” אין קדושה” אין נצחיות. החיים הם כאן ועכשיו. העינוגים וההנאות הם הם תכלית החיים וייעודם.
מלחמת גיבורי הרוח” מתתיהו ובניו” הביאה לעולם את היכולת להעמיד בגבורה את האמת מול השקר. את הרוח מול הטבע ואת הארעי מול הנצח.
אנחנו פוגשים את המאבק הזה יום יום בחיינו. כמובן” הנושא הוא רחב ועמוק. במאמר זה ברצוני לגעת בנושא הצריכה כנגזר מתרבות יוון.
לכל כיוון שנפנה את מבטנו” מציפים אותנו פרסומות ואמירות שמפמפמים לתת מודע שלנו לחשוב מה גורם לעונג ואושר בחיינו. גורמים אינטרסנטיים כלכליים” בחכמה אדירה” מחדירים למודעות שלנו שההנאות וסיפוק תענוגות הגוף הינם ערך עליון. הם שוטפים לנו את המוח מה ‘באמת גורם לנו אושר'” וכמה אנחנו אומללים אם לא נצליח להשיג את זה.
היהדות מלמדת אותנו שהאדם נברא עם נשמה” עם רוח. החיים בעולם הזה הנם חוליה בחיי נצח. לחיים יש תכלית. עיקר האדם הוא הנשמה שלו. עיקר האדם הוא חיבור למי שנפח בנו את הנשמה” לריבונו של עולם. ויש לנשמה את העולם הזה ויש לה את העולם הבא.
הגוף נבחר להיות משכן לנשמה. והגוף נוצר ע”י מי שברא את העולם בחכמה רבה. עם יצרים” עם תאוות ועם הנאות. תורת ישראל נותנת לכל אחד מהכוחות באדם את המקום הראוי לו. יש לנו הכוונה מדויקת להגיע לעונג אמיתי ועמוק בכל תחומי החיים.
כשאנחנו מציבים לעצמנו את ה”סולם מוצב ארצה” שלנו” עלינו להרים את הראש לוודא שהוא מגיע לשמים.
ההתנהלות הכלכלית נגזרת מה”אני מאמין” שלנו. אנחנו במודע או שלא במודע” מציבים לעצמנו את השאיפות שלנו” החלומות שלנו וההנאות שלנו” ובהתאם לכך מנסים להגשים אותם. להגשים” הכוונה – לקנות” לצרוך. חוץ מהאוויר לנשימה” כל הצרכים שלנו עולים כסף.
אז מה באמת גורם לנו אושר? מה עושה לנו את “טעם החיים”? איזה מינון יגרום לכך שנספק את מאווינו? זה נוגע לכל תחום בחיים. החל מהדברים הגדולים של איפה לגור” איזה גודל דירה צריך כדי להרגיש טוב” איך להתלבש ומה לאכול. איך לנפוש ואיך לישון.
כדי להיות ממוקדים ומעשיים” אני מציעה לחשוב על כל אחד מסעיפי ההוצאה שלנו” ולנתח את החשיבה העומדת מאחורי הבחירות שלנו. זה מתחיל בדברים הגדולים” היקרים” ומסתיים ברכישות הקטנות” היומיומיות.
איפה אנחנו רוצים לגור” באיזה גודל דירה” איך היא תהיה מרוהטת וכל כמה זמן צריך להחליף ריהוט או עיצוב פנים. כדאי מאוד לשאול את עצמנו בשביל מה אנחנו צריכים את אלה. איזה ערך חשוב בחיינו הם מסייעים לנו להגשים. איך הכלים החומריים האלה ובאיזה סדר גודל יעזרו לנו להגשים את הערך שהצבנו לעצמנו.
הבגדים שאנחנו קונים” כמה בגדים צריך” כמה כסף צריך להשקיע בהם? מאיפה נקנה את הבגדים שיספיקו לצרכנו. בדומה לזה” מהו מזון שיספק את הצורך הבסיסי שלנו לאכול” ואת ההנאה שלנו באוכל. איפה זה כבר מותרות” ומתי זה כבר רדיפה אחר תענוגות הגוף..
ימי החנוכה” במהותם” מפיחים בנו גבורה ותעצומות נפש” להתרומם מעל כל הרוחות הזרות הנושפות בעורפנו” להוביל את חיינו לגודל תכליתם” להציב את הסולם ולעלות במעלותיו שלב על גבי שלב.

*יועצת לכלכלת המשפחה” עמותת מקימי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“הגדת ההורים” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
מה זאת? מי זאת עולה? // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
בניית הזוגיות ע”י ההכנות לפסח | אסתר אברהמי
Shape-2
Processed with VSCO with ke1 preset
“כל דצריך” שבתוכנו פנימה // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
מעכבי אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
שאלת? ניצחת! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
אחריות אישית בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
אתגר “שינוי ההרגל” באמונה חיה // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן
מ”הסתר אסתיר” ועד “ותלבש מלכות” – בנישואין | אסתר אברהמי
Shape-2
אברהמי1
לעת כזאת – הגעת ממש עכשיו למלכות! // הרב אמיר דומָן, עורך “ערוץ מאיר” | אמונה למעשה
Shape-2
אמיר דומן

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן