עוד לא הספקנו לעכל את מכירת יוסף וכבר נקרא השבת על עלייתו לגדולה.
וצריך להבין מה הן התכונות של יוסף שעל ידן הוא עולה כך כך מהר לגדולה?
נעמוד על שלוש מעלות בולטות מאוד של יוסף הצדיק.
האחת מוסריות. בפרשת וישב (לט ט) במקרה של אשת פוטיפר” שם מסביר יוסף לאשת פוטיפר שיש לו בעיה מוסרית גדולה מאוד בהכרת הטוב כלפי בעליו פוטיפר” כיצד יעיז לשלם לו רעה תחת טובה (ע”פ הספורנו שם).
על מוסריות והכרת הטוב כותב הרב זצ”ל בעין איה (שבת יד): “הכרת טובה היא העמוד המוסרי היותר גדול ונשגב” שכשיתפתח כל צרכו בלבות בני אדם יהיה עוזר מאד אל התיקון הכללי.”
השניה שם שמים שגור בפיו. לאורך כל הדרך מזכיר יוסף שהכל מאת הקב”ה והכל לטובה. אפשר לראות את זה גם בפרשת וישב בפתרון חלומות שר האופים ושר המשקים” “לאלקים פתרונים”” גם בפרשת מקץ באומרו “אלקים יענה את שלום פרעה”” וגם בפרשה הבאה בהשיבו לאחיו “כי למחיה שלחני אלקים”. על כך אומר ר’ נחמן “כשאדם יודע שכל מאורעותיו הן לטובתו זאת הבחינה היא מעין עולם הבא” (ליקו”מ ד).
המעלה השלישית היא זו הנלמדת מהפסוק (מ”א ט”ז) “בלעדי” אלקים יענה את שלום פרעה”. בדרך כלל” כשאדם צעיר” כיוסף שהיה בגיל שלושים” מקבל שבחים ממלך או מכל אדם חשוב” הוא מרגיש חזק ומכובד” עד כדי שהעולם תלוי בו” לא כן יוסף. הוא אומר לפרעה ‘גם בלעדַי הקב”ה יכול להגיד לך מה לעשות’ ובמילים אחרות: ‘אני רק צינור וכמו שהעולם הסתדר לפני הוא יסתדר גם אחרי…
את המעלה השלישית נסביר ע”פ אמרה של הרב אלישע וישליצקי זצ”ל” שהחודש הזה חל יום פטירתו. הרב אמר פעם שיש משהו בהזמנה לחתונה שצריך לשנות. הוא לא מבין למה בהזמנות השם של הזוג מופיע בכתב גדול” ההורים בכתב קטן יותר והסבים והסבתות בכתב קטן עוד יותר? והרי צריך לכתוב את שמות בני הזוג בקטן” כי הם רק בתחילת הדרך” את שמות ההורים בגדול והסבים והסבתות בגדול… כלומר” אף על פי שהם חוגגים את היום המאושר בחייהם” אומר הרב אלישע לזוג: ‘תזכרו שאתם המשך למה שהיה” והתחלה של מה שעוד יהיה…”
מה שמיוחד במעלות הללו שהם דברים הנרכשים ולא דברים מולדים.