פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל

קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל

חלק א’: לחיות עם פרשת השבוע
יש לחיות עם הזמן – יש לחיות עם פרשת השבוע
בהקדמתו הכללית למהדורה האנגלית [שעתה מובאת לפניכם בפעם הראשונה בתרגום חופשי לעברית] הביא הרב זקס סיפור חסידי על האדמו”ר השישי של חב”ד (הריי”צ) שאמר לחסידיו “יש לחיות עם הזמן”. אך חסידיו תמהו” והרי זו הדרך של אויבי המסורת והלוא דבר ה’ נצחי ואינו תלוי במאורעות הזמן והשעה! הרבי הסביר “לחיות עם הזמן פירושו לחיות עם פרשת השבוע” . הרב זקס הסביר שהמפגש השבועי בין ההווה לבין העבר” הרגע והנצח” יוצר את המסגרת למודעות היהודית. בחיינו” אנו עצמנו כותבים את הפרק הבא של התורה.
הרב זקס מספר על עצמו: “כך ניסיתי לחיות. כאשר חייתי בעיצומם של זמנים לא פשוטים ועמדתי בפני החלטות קשות” מצאתי שהמילים של פרשת השבוע היוו עבורי מקור של הדרכה. לחילופין” המאורעות עצמם העניקו לי מבט עמוק יותר בתורה. זו המשמעות של התורה – הדרכה” לימוד והוראה. התורה היא הפירוש על החיים והחיים הם הפירוש על התורה. יחד הם יוצרים שיח שמאיר האחד את השני. התורה היא ספר שנועד לא רק שיקראו בו” אלא בעיקר שיחיו אותו. אחד הדברים הנותנים לנו את האומץ והחכמה לפלס את דרכנו בישימון החיים הוא הידיעה שאנו לא לבד” אלא ה’ הולך לפנינו בעמוד ענן ובעמוד האש המסמן לנו את הדרך. סימון הדרך על ידי ה’ הוא באמצעות המילים של התורה” שכל החיים היהודיים הם פירוש עליהם ולכל אחד מאיתנו יש הפירוש שלו לכתוב עליהם. המאמרים הבאים… הם רשומות כיצד ניסיתי ‘לחיות עם הזמנים’ דרך שיח עם התורה. כל מאמר עומד בפני עצמו” אך כאשר מצרפים אותם יחד הם יוצרים את המפגש של אדם אחד עם המילים שיוצרות את הזהות היהודית ושמהוות את תחושת ייעודנו”.
ללמוד דרך ‘טלסקופ’
בהקדמתו ממשיך הרב זקס ומסביר את הייחודיות של ספרו על פרשת השבוע “אם ישנו מאפיין אחד למאמרים הללו” הוא שניסיתי להעמיד את המילים של התורה בהקשר רחב של רעיונות. מפרשים מתבוננים לעיתים בתורה דרך מיקרוסקופ: מתבוננים בפרטים ובכל חלק מהטקסט בנפרד. אני ניסיתי להתבונן בתורה דרך טלסקופ: לראות את התמונה הגדולה ולהבין את מיקומה בתוך המבנה של תפיסות היהדות על היקום ובמקום שלנו בתוכו”.
ברית ושיח
בסוף דבריו כותב הרב זקס” “קראתי לעיונים הללו Covenant & Conversation משום שעבורי המהות של התורה היא לימוד במהלך הדורות ועבורנו בהווה. המילים של התורה הן הברית שלנו עם הקב”ה” ה”חוקה” הכתובה שלנו כאומה תחת שלטונו של הקב”ה. פרשנות המילים של התורה היא הנושא של השיח המתמשך שלנו מהזמן שהיהודים למדו את דבר ה'” שיח שהחל בהר סיני לפני אלפי שנים ושלא דעך מאז. כל דור מוסיף את הפירושים שלו וכן גם דורנו נקרא להוסיף את פירושיו. ההשתתפות בשיחה הזאת היא חלק משמעותי מהיותנו יהודים. אנחנו העם שלא הפסיק ללמוד את ספר החיים” המתנה היקרה ביותר מאלוקים חיים.
רעיונות בפרשת השבוע המשנים-חיים
פרשת השבוע תפסה מקום מרכזי בהגותו של הרב זקס. כל שנה (בשנים האחרונות) היה בוחר תחום אחר שבו התמקד בעיון בפרשיות השבוע:
לדוגמא בשנת תשע”ח הנושא היה “רעיונות משנים-חיים של היהדות”. המאמרים קובצו לספר שפורסם באנגלית לפני חודשים מספר “Judaism`s Life-Changing Ideas”. לכל פרשה היה הרב זקס בוחר את הרעיון החזק והקיומי ביותר.
דוגמא: אלוקים מאמין באדם
הספר פותח ברעיון בפרשת בראשית שמשנה חיים: אלוקים מאמין באדם. [נציין שרעיון זה חורז את משנתו של הרב זקס והוא נהג לחזור עליו פעמים רבות הן בכתב והן בע”פ]. הרב זקס מביא את דברי חז”ל בסנהדרין (לח” ב) שהמלאכים התנגדו לבריאת האדם עקב מעשיו הרעים העתידיים בדור המבול ובדור הפלגה. אף על פי שהקב”ה ידע שבני האדם יעמידו את כל הבריאה בסכנה קיומית גדולה” הוא החליט לברוא את האדם. “זהו רעיון מופלא בהחלט”” כותב הרב זקס” “התלמוד אומר לנו שעצם המציאות של האנושות יכולה להיות מוסברת בעובדה שלאלוקים יש אמון באדם”. הוא מביא גם את דברי הספרי על המילים בפסוק “אֵל אֱמוּנָה” (דברים לב” ד) – שהאמין בעולם ובראו” (האזינו שז).
“המסתורין הדתי האמיתי לפי היהדות”” כותב הרב זקס” “אינו האמונה שלנו באלוקים” אלא האמונה של אלוקים בנו. זה הרעיון המופלא שמאיר דרך כל התנ”ך. אלוקים משקיע את תקוותיו של בריאת היקום – ביצור מוזר” עקשן” כפוי טובה” חם מזג – בשם ‘הומו-ספיינס'” שעשוי בחלקו מעפר האדמה ומרוח אלוקים” שהתנהגותו מאכזבת ולעיתים מזעזעת. ולמרות זאת אלוקים לעולם לא מתייאש מאיתנו…הנושא האמיתי של התורה אינו האמונה שלנו באלוקים” שלעיתים קרובות מתנדנדת – אלא באמונתו התמידית של אלוקים בנו. התורה אינה הספר של האדם על אלוקים” אלא הספר של אלוקים על האדם. אלוקים מקדיש רק 34 פסוקים לתאר את בריאת העולם” ואילו למעלה מ500 פסוקים המתארים בניין קטן וארעי בשם המשכן. אלוקים לעולם אינו פוסק מלהאמין בנו” לאהוב אותנו ולייחל לטוב ביותר עבורנו… אנו עלולים להתייאש” אך אלוקים נותן לנו תקווה. אלוקים מאמין בנו אפילו אם אנו לא מאמינים בעצמנו. אנו עשויים לחטוא ולאכזב שוב ושוב” אך אלוקים לעולם לא פוסק מלמחול לנו כאשר אנו נכשלים ולהרים אותנו כאשר אנו נופלים. תאמין באמונה של אלוקים בך ואתה תמצא את הדרך מחושך לאור”.
לתגובות: hakdamotlaemunah@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן