פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אבא – במשרה מלאה

אבא – במשרה מלאה

פרשיות השבוע מפגישות אותנו עם יעקב בחיר האבות” שכל פרק בחייו מלא סיבוכים” מאבקים ומלחמות. הוא דבק באידיאל האלוקי להקים את המשפחה הישראלית” אוסף את משפחתו בדרכו חזרה אל הארץ” מנהיג אותם ונלחם עליהם בכל דרך” כדי לשמור על שלמות המשפחה. הוא נאבק עם המכשולים בדרך בכוחות אנושיים ואלוקיים” כדי להגיע אל עתיד גדול ומבטיח. יעקב אבי האומה” בדרכו” מלמד אותנו על התפקיד והשליחות שלו במשפחה.

בעידן המודרני יש לאבא פרופיל של דמות שמחוץ למשפחה” פאסיבי” מרוחק בהתנהלות שלו מול הילדים” משהו לא ברור לא מוגדר” מבולבל. במשפחות רבות זה מה שקורה בפועל גם בעולמו הפנימי של האב” הוא רוצה להשתתף בחינוך” לטפל” אבל נדחק החוצה” על אף רצונו להיות קרוב לילדים. אמא מעירה ומבקרת אותו כל הזמן” הוא מנסה לעזור אבל זה לא בדיוק כמו שהיא התכוונה. הוא רוצה לזרום עם הילדים” להיות ספונטני” והיא לא מאפשרת זאת. הילד מרגיש את המתח התמידי בין ההורים סביב התפקיד של אבא. היא גם לא מרוצה שהוא עובד הרבה וקשה מתלוננת על כך.
ילדים מרגישים הכול. הם רואים אמא לחוצה כל הזמן להספיק הכול” אבל גם לא מרוצה ומתוסכלת כי אין לה זמן להיות עם הילדים. היא קצרת רוח” משתדלת ‘לתקתק’ כל עניין ולהיות ‘סופר אמא'” מושלמת” עד שלא נשארות לה מספיק אנרגיות של חום ואהבה לתת לילדיה. כך גם היא נחווית לא מספיק אמיתית וטבעית. וכך” גם עם הכעס כלפי דמות האב” הילד גדל עם חוויה שמשהו לא טוב קורה פה” הוא רואה בעיני הילד שבו דמות לא יציבה. דמות האב איבדה את סמכותה ההיסטורית ולא מצליחה להגדיר מחדש את תפקידו. אין מספיק אבא ואמא שמשרים אווירה של בית חם רגוע מחבק ואוהב. לא פלא שבעידן המודרני הגירושין מגיעים לממדי מגפה” האויב הנורא של העידן המודרני שנוגס ומכרסם בנו ללא רחמים.
הורים רבים מאמינים כי היעדרותו של האב בשנות הינקות והילדות המוקדמות אינה משמעותית בהתפתחות הילד” אולם מחקרים מוכיחים כי כבר מרגע הלידה התינוק מפתח קשר מיוחד אל ההורה – האב” הוא סופג את ריחו” את מגע גופו” את קולו. תחושות אלו מתחברות אצלו לתמונה פנימית שבהמשך יעצבו את אישיותו.
הבן יתחקה אחר אביו” יעקוב אחריו” יחקה את התנועות שלו” ילבש את נעליו” כמוהו. הוא יגדיר את זהותו הגברית דרך ההתבוננות והקשר שלו עם האב. לנוכחות האב לצדה של האם יש חשיבות רבה בעיצוב הדימוי הנשי והגברי” אלו הן הדמויות אשר ביחד יגרמו לו לגדול עם פוטנציאל להצליח ולבנות קשרים עמוקים במהלך חייו.
אבא” בשביל ילד רך” מסמל באישיותו חוזק” סמכות” מנהיגות. כוח האב-הגברי זו גנטיקה שמעביר האב לילד שמתבטא ביכולת להתגבר ולהתמודד עם אתגרי החיים. הבן צריך אבא חזק” בוטח בעצמו ובגבריותו. חשוב שהוא יחווה ויפנים אבא סמכותי” עצמתי” בעל שליטה עצמית” שיכול להגן עליו מפני סיבוכי החיים. אבות “נעלמים”” שותקים” נחווים מנותקים” מרוחקים – מה שעשוי לפגוע בדימוי ובבטחון העצמי.
כאשר הילדים יוצאים לעולם בשנים הראשונות לחייהם” במפגש עם ביה”ס” הכוח שלהם להתמודד עם המציאות החדשה” המאתגרת” המוטיבציה שלהם להצליח” היכולת שלהם להתמודד עם מסגרת נוקשה של כללים וגבולות” עם סמכות” לחצים כישלונות ותסכולים” היכולת להרגיש בטוח בעצמו – את כל אלו יונקים מכוח האב.
במסגרת המשפחה אסור לתת למציאות להוביל אותנו. צריך להחליט מה סדר העדיפויות” על מה מוכנים או לא מוכנים לוותר. צריך לבנות את מציאות החיים על פי אידיאלים ערכיים ומוסריים” ולא על פי המציאות שמוכתבת על פי רוח הזמן השקרית. על אף שזה קשה אין לוותר או להתייאש” האב חייב לקבל עליו אחריות כחוק טבע שאין עליו עוררין” למצוא את הזמן והמשאבים לבניין המשפחה ולוותר במידה מסוימת על האמביציה הפרטית שלו. עליו לחזור להנהיג את הבית” לא לחכות שהילדים יגדלו” שאז קשה יותר והאתגרים אחרים.
התפתחות נכונה של התינוק בעולם המודרני קשורה ליכולת הרגשית והקוגניטיבית להתמודד עם המציאות הסבוכה.
כיצד מגדלים היום ילד שיהיה בטוח בערך העצמי שלו” שיאמין במיוחד שבו? הוא צריך לראות מולו עיניים מיטיבות ומכבדות” עיניים שמקשיבות ושמחות לקראתו” שיתנו לו תחושה “כמה אני שווה” בעל ערך” חשוב ואהוב”. העיניים האלה הן שמעצבות בתודעה את הקשר הבסיסי עם העולם” את האמון בסביבה. הוא ילמד לאהוב” להיות קשוב ורגיש ומלא חמלה. כדי להיות מלא בערכים אלו הוא צריך אבא ואמא במשרה מלאה.
hadasage@walla.com

תגיות: אבהות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן