פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > הנוער והמאבק על ארץ ישראל

הנוער והמאבק על ארץ ישראל

אולי טעינו” כנראה שטעינו. לא היינו מספיק ברורים באמירות הרוחניות והחינוכיות שלנו” ולא היינו מספיק תקיפים כלפי התנהגויות בעייתיות של בני הנוער. כאשר התחילה התופעה שזכתה לכינוי “נוער הגבעות”” ונערים אחדים – מיעוט שבמיעוט – אימצו השקפת עולם אנרכיסטית וגישה עוינת כלפי המדינה” יש שלימדו עליהם זכות: “הם מלח הארץ – אוהבי ארץ ישראל נאמנים” מוסרים את נפשם עליה” מקפידים על קלה כבחמורה במצוות ובצניעות. הבט נא על בני גילם” המבלים בפאבים ומעשנים סמים”. אחר כך באו גידופים וכינויי גנאי מחפירים כלפי ממלאי תפקידים ציבוריים” חיילים ושוטרים. אמרו על כך “הם מתוסכלים מעוולות השלטון. דמם רותח. זה עוזר להם לשחרר קיטור”. אחר כך באה השחתת הרכוש. אמרו: זה פרובוקטור. אחר כך באה האלימות הפיזית…
יש הטוענים: מדוע להתעסק בזה. התופעה היא לא בשוליים אלא בשולי-השוליים. בודדים בלבד. התקשורת מנפחת” מסלפת עובדות ומספרים. אילו התקשורת היתה נאמנת לתפקידה” היא היתה מטפלת בתופעות חמורות הרבה יותר בקרב אלפי בני הנוער בחברה הכללית. לכן” לא נכון להתייחס. איננו חייבים להתנצל בפני אף אחד. – אכן” אין לנו על מה להתנצל בפני התקשורת. אבל” יש לנו אחריות חינוכית כלפי פנים. גם נפש אחת” גם נער אחד חשובים לנו. המתפרעים הם בודדים” אבל מעגלי התמיכה – למחצה לשליש ולרביע – רחבים יותר. איננו יכולים להשלים עם תופעה של בני נוער רעולי פנים. לכן” נדרשת תגובה חינוכית. חשוב לבדוק האם הרקע לתופעה הוא אישי (כגון: נוער מנותק)” ואז נדרש טיפול חינוכי פרטני ולא יותר” או שמא הרקע הוא אידיאולוגי” תוצר השפעה מצטברת של קולות צורמים שמגיעים לאוזני בני הנוער” תוצר ניצולו הציני של תסכולם של בני נוער (בגלל העוולות השלטוניות) על ידי מניפולאטורים לא אחראיים. כי אז” עלינו להתמודד גם מול אותם “אידיאולוגיים” שהביאו את בני הנוער לאן שהגיעו.
לרוב” תופעות מהסוג שפגשנו לאחרונה הן שילוב של רקע אישי עם מעטפת אידיאולוגית. גם ללא מחקר מקיף ניתן לזהות שני קולות צורמים במיוחד במעטפת האידיאולוגית: א. כוחנות. מאז הגירוש מגוש קטיף” ועוד יותר מאז עמונה” נשמע קול האומר: בכוח ננצח. ומה שלא הולך בכוח” הולך ביותר כוח. ב. אלימות מילולית. שימוש בכינויים “רשעים” ו”קלגסים” כלפי לובשי מדים. קולות אלו נתלים בתורת ישראל” על מנת להגדיל את השפעתם על בני הנוער.
התמהיל המכיל עוולות שלטוניות כלפי מתיישבי יש”ע” תסכול בני הנוער” אמונתם שרק בכוח ננצח” וזיהוי לובשי המדים כרשעים – עלול לעורר התפרצות אלימה של בני הנוער כנגד ה”רשעים” על מנת לנצחם ב”כוח”.
חשוב להבהיר שקולות אלו אף שהם באים בשם אהבת ארץ ישראל אינם מבית מדרשו של הראי”ה קוק זצ”ל ובנו מו”ר הרב צבי יהודה זצ”ל. גם בקרב חוגים דתיים קנאים ואנטי-ציוניים בוערת אהבת ארץ ישראל” ורצון כן להגן על קודשי ישראל” אבל אין דרכם נוגעת אפילו כמלוא נימה בדרכנו הרוחנית. אהבת ארץ ישראל של רבותינו לא היתה כוחנית ואלימה (לא כאן המקום לספר על הדרכותיו של מו”ר הרצי”ה זצ”ל בתקופת העליות לסבסטיה כיצד להתנהג בעת פינוינו על ידי חיילי צה”ל).
רבותינו הדריכונו להתגבר על התסכול הכבד מריבוי התופעות הרוחניות הקלוקלות” ולחפש את האור הנסתר שבמקולקלים שבדור. לחשוף את המניעים החיוביים אשר מסתתרים מאחורי מעשיהם המקולקלים. לגלות כיצד הם תירגמו בטעות את שאיפותיהם החיוביות לאורח חיים מעוות” ולבנות איתם תקשורת חיובית על בסיס האידיאלים המשותפים למרות הפער התהומי במעשים. להרבות אור ולא להרבות שנאה. למחות בנחישות על המעשים הרעים” מחאה שמרבה אור ולא שנאה.
עלינו לשוב לתורת הרב קוק” להפגיש את בני הנוער עם יסודותיה” ולחמש אותם בסבלנות ההיסטורית הנדרשת בדור של גאולה” לחנך אותם לאיפוק ולתקווה עמוקה” ולאמונה בדור” להרבות באור ולמעט בשנאה. אבל ההשקעה החינוכית החיונית כל כך בבני הנוער” בגרעין הקשה ובמעגלים שמסביבו” לא תתקן את המצב כל עוד נשמעות אמירות בלתי אחראיות מצד מבוגרים” פעילים ודוברים שונים. יש המשתמשים בביטויים כוחניים – “בכוח ננצח” וכדו’ – על מנת לשדר נחישות” ואינם מתכוונים לשימוש בכוח פיזי. אבל בני הנוער אינם מבינים “פלפולים” ו”תחכומים”. עבורם – מילה זו מילה” “כוח” זה כוח” ו”קלגסים מרושעים” זה רשעים על כל המשתמע מכך. כל עוד משמיעים מבוגרים אמירות כוחניות מפורשות או כאלו שמתפרשות על ידי בני הנוער כתומכות באלימות פיזית או מילולית” אין לצפות לירידה בהיקף התופעות הבעייתיות. אדרבה” זה ילך ויחמיר.
כנגד העוולות השלטוניות” מקור תסכולם של בני הנוער” עלינו ללחום בדרכים משפטיות” פוליטיות והסברתיות. חובה עלינו להשקיע בפעילות זו הון עתק” על מנת להשיג תוצאות ממשיות. כך נוכל גם לשדר לנוער שמצוקותיהם המוצדקות מטופלות ולא מוזנחות. אנחנו צריכים לזכות באמונם שאנחנו משקיעים את כל מרצנו בשמירה על ארץ ישראל ולא נכנעים לעוולות.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן