פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > מודה אני לפניך / ואני תפילה

מודה אני לפניך / ואני תפילה

הלכה נפלאה מקדמת את פנינו מיד בפוקחנו את עינינו משנת הלילה “טוב לומר תיכף בקומו מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה” רבה אמונתך”.
הרב קוק בביאורו הנפלא על התפילה (בסידור עולת ראיה ח”א עמ’ א) מבאר שלמילה ‘מודה’ יש שתי משמעויות” האחת ‘תודה’ והשניה ‘הודאה’ ושתיהן קשורות זו בזו.
א. תודה – מיד כשהאדם קם בבוקר הוא שמח ומודה לה'” מתוך “הכרת התודה לאלוקי עולם” אדון כל המעשים המחייה חיים בטובו”. המחזיר לו את נשמתו. ותודה זו כוללת בקרבה את הידיעה על חובותיו כיהודי ואת זכויותיו כיהודי שקם ועומד לפני מלך מלכי המלכים” להיות שליח לגלות ולפרסם את כבוד ה’ בעולם” בתפילה” בלימוד תורה” ובכל מעשיו. והכרה זו במה שהוא צריך להודות ממלאה את הנשמה אורה ושמחה.
ב. הודאה. מתוך שהאדם מתעורר ופוגש “לפניו עולם מלא וחדש בכל מלואו וטובו” זה מרים אותו להתבוננות עמוקה על העולם” על החיים” על מטרתם. במקום להיכנס לאווירה עכורה” לתפיסת עולם פסימית וחומרית שנובעת מתוך הסתכלות נמוכה על הגוף ותאוותיו ומלחמות היצר שלו – שיכולות לגרום מחשבה שלא כדאי בכלל לקום ולצאת למסע הזה” למלחמת הקיום הזאת – במקום זה” מתעלה הרוח להשקפת חיים אופטימית” שמחה” והאדם ברגש תודה מודה על האמת מתוך עומק של הכרה רוחנית” ומעיד שכל העולם” כל היש” כל המציאות הזו יש לה מגמה” תוכן. יש לה כיוון לעלות ולהתרומם. ומתוך כך הוא מתמלא כוח ועוז ושמחה לקום” להיות שותף ולקחת חלק במפעל האלוקי במטרת הבריאה.
אמנם יכול האדם להירתע לרגע” ‘אני” הקטן” האפסי מול כל היקום הגדול וכוחות הבריאה האדירים” האם יש לי מקום בכלל” היש לי איזו יכולת השפעה?’ מתוך כך באה המילה ‘אני’ לומר” שמול כל עצמת העולם וגדולתו אינך מאבד את עצמיותך” אינך קטן ואפסי” ואז מוצא האדם את עצמו מאושר לומר בפה מלא ‘אני’ כי באמת הוא עומד מול מלך חי וקיים אשר שומר ומגן עליו” ואף מחזיר לו את נשמתו הפרטית המיוחדת לו” בחמלה. ומזה והוא מתמלא באמונה רבה” בעוז ובמרץ” לצאת למשימת קודש זו” לתת את חלקו בקידום העולם לעבר תכליתו.
ואפשר לומר פשוט” שכשהאדם מתרגל שהדבר הראשון שהוא אומר בבוקר זה ‘תודה'” כשזו העמדה הנפשית שלו” זה כבר מעמיק בו את ההכרה” שאכן יש על מה לשמוח” יש על מה לומר תודה” עם כל מהלך החיים שלעתים קשה ומסובך. ומתוך התודה הזו” מתוך המבט האופטימי” השמח הזה” על החיים בכללם” הוא שמח והוא משמח את כל מי שבא אתו במגע ואור התודה הזו” מאיר באור יקר על כל סביבתו.

תגיות: מודה אני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן