פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > סנה – הכנה ללידה לאומית ואישית

סנה – הכנה ללידה לאומית ואישית

נתנאל לוי – לגעת בטבע
מרצה בתחום התבוננות בטבע מזווית יהודית
סימני שאלה
המבוגרים היו במחנות עבודה” התינוקות נחטפו” ומסע ה’דה-לגיטימציה’ שניהל פרעה שיסה בנו את העם המצרי. ידינו עסקו בבניין” ועמלנו” אלו הבנים” הושקעו כלבנים בתוכו. נשאבנו לתוך המערכת המצרית כברגים בתוך מכונה משומנת. רק דבר אחד עמד לנגד עינינו” מכסת הלבנים. עמידה ביעדים שהציב פרעה דמתה עלינו כהישג.
ציפורני הטרף המצריים החלו להינעץ ושאלות היהודי החלו לצוץ. האם אנחנו בני אדם? האם יש לנו עולם משלנו? סימני שאלה עלו לאוויר ומשטר המחשבות המצרי הגיב בנחישות ‘תכבד העבודה על העם ואל ישעו בדברי שקר’ שמא חס ושלום נרים ראש לשמים ונגלה חזון” שמא נגלה את עצמנו!
התהליך הכואב התקרב לסיום” התגבשנו לעם והתחלנו לגעת בזהות שלנו” לפחות מאסנו בתרבות המצרית ורצינו לברוח ממנה. כאן משה נכנס לתמונה ונקרא לקחת גוי מקרב גוי. הוא בעצמו חלק מהעם הנולד והוא נבחר גם להיות המיילד” אך לא לפני שיקבל קורס הכנה ללידה. כעת הוא רואה סנה בוער באש” מחזה שילווה אותו כל הדרך.
סנה” מי אתה?
זכה הסנה והופיע בצירי לידה לאומיים” ויזכה גם שנכיר אותו מקרוב” שמא בריה זו נועדה תמיד ללוות לידה? נפתח במדרש רבה המעניק כמה נקודות זיהוי ‘מה הסנה הזה גדל בגינה ובנהר… עושה קוצין ועושה וורדין… העוף (אלו ישראל) נכנס לתוכו ואינו מרגיש וכשהוא יוצא כנפיו מתמרטות’ הקוצים שלו מאפשרים תנועה חד סטרית” רק פנימה. נוסיף את הגמ’ בפסחים מ”ט שציטט פרופסור פליקס ‘ולא ישא בת עם הארץ – משל לענבי הגפן בענבי הסנה” דבר כעור ואינו מתקבל’. אז יש לו ענבים” אבל הוא צמח מגונה ושנוא” הוא מחזר אחרינו ומנסה להדבק בנו ואנו מתרחקים ממנו.
אם נחבר את הפאזל נגיע לזיהוי המקובל גם בין החוקרים שאכן הסנה הוא הפטל. ואם תשאלו ‘מי אתה מיץ פטל?’ בשביל זה צרפתי תמונה. הצמח הזה כל כך אוהב להסתבך בבגדים שלנו וגם בתוך עצמו עד כדי כך שהעלים שלו שרוטים מקוציו הוא.
לגעת בטבע
מפגש פשוט עם הטבע מציף ברגשות את לב העניין. לכולנו זכורים הטיולים בשבילים עוטי ירוק. זה נעים עד הרגע שנתפסה לנו החולצה בזרוע ארוכה של פטל. אם נתעלם ונמשיך קדימה זה יכאב ויקרע את החולצה. אם נחזור אחורה לעבר השורש שלו” הוא יפסיק להכאיב אבל נסתבך בזרועות האחרות שלו. אז מה עושים? נעצור ונזעק לה’. ובעצם נעשה בירור פנימי: איפה הוא תופס אותנו? וכיצד נשחרר את עולו? והאם אנחנו מוכנים לשלם את מחיר הדקירה באצבעות כדי לצאת מתוכו? חייבים שיקול דעת” כל תנועה מיותרת תסבך אותנו בתוכו כי הוא סוג של בית סוהר.
יש לסנה רצון משלו ואפילו מומחיות לספח דברים לתוך עצמו. לנו גם יש רצון משלנו” רוצים חירות רוצים כבר לצאת לדרך. פרעה נועץ בנו ציפורני סנה כמקור מאונקל של ציפור טרף” מנסה להטביע אותנו בקרקעית החיים” בהישרדות. משה לעומתו רואה אש בוערת מתוך הסנה ושואפת למעלה. מטומאת מצרים נצא עם הפנים לשמים” כבר לא נרגיש מחויבים לתרבות המצרית” כבר לא נישאב למערכת תוך עיוורון חומרני. כל ההבדל הוא כיוון הראש! גוי מקרב גוי. דם לידה שהתחיל בדם מי השתייה ביאור והסתיים בדם על המשקוף” דם שביטא יותר מכל שאנחנו שונים מהם ומיוחדים לא-לוקים שבשמים. זהו” נולדנו.
סנה ברפואה טבעית
הסנה הופיע בלידת העם כביטוי לרחם אכזרי ושואב. נכון” הפטל מעצבן גם היום” אבל דווקא תכונתו לספח אליו כל דבר” מופיעה אצלו כרפואה. המדע משלים את העניין הרוחני שהצמח מבטא” את צביון המלאך שאומר לו גדל. הן בקרב ההרבליסטים המטפלים בעזרת צמחי מרפא” והן ברפואה הסינית ידוע כי תכונת עלי פטל היא כיווץ וסיפוח: הוא סופח לחות מונע שלשול” הקאה או צינון. הוא מצמת רקמות כמו עור לרקמה אחת בריאה וחזקה. אך החשוב מכל” שהוא מספר אחת בהכנה ללידה…
תה מעלי פטל מכיל אלקאלואיד בשם fragerin” תכונתו היא לאזן את טונוס שרירי הלידה ולאפשר כיווץ וצירי לידה יעילים יותר. הפלא” שהוא יעיל לכך רק בהריון מתקדם. מדהים איך שהעמקה בתורה בלבו של עניין מעניקה לנו קריאת כיוון לחדור לסודותיו הרפואיים של צמח” ועד כמה נפשו של צמח – אחת היא בכל המופעים שלו” הן בתורה והן בסגולותיו הגשמיות.
ואמרו לי: מה שמו?
שמו של הסנה אולי רומז על שנאה ששונאים את ייסוריו” אך רומז גם על עוצמתו. דווקא מתוך ה’ס’ הסוגרת ולוחצת מכל כיוון נולד ה’נון’ מלשון נין וצאצא” או מלשון דג בארמית שנתברך בפריון.
‘כאשר יענו אותו כן ירבה’. בניגוד לכל התחזיות במצרים” דווקא הלחץ וקוצי השעבוד הם אלו שהעניקו ברכת פריון לעם ישראל. הכיצד? ייסורי פרעה היו כרחם המתכווץ עלינו. הם הולידו רצון אצלנו כעובר” להיפרד ממנו ולקבל זהות יהודית משלנו. מסתבר שיחד עם הפריון הרוחני הופיע בהתאמה גם פריון גשמי – ריבוי ילודה. כשהלב בוער בזעקה לשמים” גם הגוף נגאל ופורח.

תגיות: הסנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מיוחד לפרשיות ויקהל פקודי: כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
דודאים” תרופות וחשיבה מחוץ לקופסה
Shape-2
machon
אורות מהטבע – התנועה שלו
Shape-2
machon
סיפורה של לביאה
Shape-2
machon
קליפות” תחפושות ושמחה מהטבע
Shape-2
machon
חרוב- ניגון של גישור
Shape-2
machon
קופים ואיכות חיים
Shape-2
machon
צבע אדום
Shape-2
machon
קרב במגרש ביתי
Shape-2
machon
עורב- אליה וקוץ בה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן