פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > ונהפוך הוא – השפה של מגרש החיים

ונהפוך הוא – השפה של מגרש החיים

השפה של חודש אדר
כל חודש והשפה שלו” באדר האירועים מתחוללים באוויר ומשאירים ללב שלנו להשלים את התמונה. לטייל בין שורות המגילה זה להרגיש בגלות ולהישאר בסימן שאלה” אין חזון נפרץ. “אסתר מן התורה מנין? ואנכי הסתר אסתיר” (חולין קל”ט). פוליטיקה פנימית בארמון הפרסי הילכה עלינו אימים” אֵימה שגם איראן הפרסית של היום חולמת להטיל. הלב שלנו ערני וחותר במהירות לזהות יד עליונה מסתתרת. דומה בעיני חודש אדר כאילו ראשי תיבותיו ‘אין דיבור רשמי’ ואני שואל: עם שפה כזו עקיפה איזו בשורה הוא מביא?
ר’ צבי אלימלך מדינוב עמד על אופיו של החודש “באדר התחילו ניסים נסתרים מלובשים בטבע” שהיא הנהגה מסודרת מששת ימי בראשית”. (בני יששכר ב” קל). הנהגת הטבע היא הפוכה מהנהגה נסית המאפיינת את חודש ניסן. בניסן” הקדושה מופיעה בשידוד חוקי הטבע” בנסים עוצרי נשימה. באדר בחר הקב”ה להופיע דווקא באופן שלא יפריע לתבניות החשיבה לזרום כהרגלם” דווקא ‘בדרך הטבע’. ושוב נשאל” חודש שמדבר מאחורי מסכה בשפה שאינה חד משמעית וברורה” איזו עוצמה יש בו?
תחפושות בטבע
בואו ניקח דוגמא מעולם הטבע המתחיל לפרוח בחודש אדר. הטבע מלא בתחפושות החל מצבעי הזיקית וכלה בפרחי הסחלב מסוג דבורנית המתחזה לדבורה. ההסוואה היא מנת חלקם של המון בעלי חיים ואני שואל מה מגלה לנו ההסוואה?
צ’יטה המסתתרת מאחורי שיח ומישירה מבט לעבר איילה חושפת בפנינו את כוונתה” היא החליטה לתקוף ופתחה במארב. אם חרק לא היה מתחיל הצגה של מת לא היינו יודעים שהוא מפחד. וכשאנו מטיילים בחורשה ורואים לפתע ציפור מהלכת בצליעה מרעישה” אנו מגלים בזה שהקן שלה קרוב ובחרה ב’משחק הצליעה’ כדי שנרדוף אחריה ונתרחק מהקן. ונהפוך הוא – דווקא התחפושת חושפת רגשות ומביעה כוונה אמיתית” זה דיבור מהשטח” שפת מעשה.
מדע ברשות התורה
“והנה בהגיע תור וזמן הנס שנעשה לישראל בחודש אדר” שהיה הנס טבעי בלא שידוד המערכה… אז נתוודע לכל שגם הנהגת הטבע הוא הכל בהשגחה נפלאה” (בני יששכר שם). ונהפוך הוא שדווקא פוליטיקה פרסית מגלה אמונה” רק דרוש לב אוהב אלוקים שיבין את מגרש החיים. גם חוקי הברזל של הטבע ששימשו שנים תחליף לאמונה וניגחו את הדת בשם המדע” קיימו ‘ונהפוך הוא’ וגילו את חוקי הרוח המפעילים אותם כמסכה” “שניר וחרמון בשמך ירננו”. הלב נדהם והאמונה מתעצמת” פתאום ה’ מופיע לא רק בבית הכנסת. אפילו היום כשנצא לשדה הלב ירגיש נעים כי דווקא הטבע הוא הזדמנות למפגש ישיר עם מעשי ידי ה'” זו החוויה הנעימה במגרש החיים. בחודש אדר” ארץ פוגשת שמים” הגשם יורד והאוויר מתנקה.
גם המן מן התורה
עמלק תמיד נשאר לו בקרן זווית ודואג שהאוויר יישאר מזוהם ומעורב בפסולת רוחנית” הוא לא יניח לגשם להשאיר ראות בהירה. עליו כתב הרב קוק במידת האהבה: “מדת האהבה השרויה בלב הצדיקים היא כוללת את כל הברואים… ואפילו עמלק אינו נמחה כי אם מתחת השמים…”. אותו ואת רוחו עלינו להשמיד מעל פני האדמה” אבל מילותיו של הרב קוק השמידו את הטומאה והרוע שבו בצורה הכי חזקה שאפשר. לב אוהב כמו של הרב קוק הוא לב מנצח מלחמות” הוא קִיים בעמלק ‘ונהפוך הוא’ – הוציא לו את כל העוקץ והכניס אותו למגרש האמונה. ה’ העניק לעמלק חיים וברגע שיסתיים משחק החיים עמלק יפשוט את מדיו המרושעים ויאמר: ‘נו איך שיחקתי במסירות” קשה להתחרות איתי. האמת שמזמן איבדתי את דרכי וחיכיתי שמישהו יגאל אותי מהעולם. למה לקח לכם כל כך הרבה זמן?’. אפילו הוא מהדמויות והשפה של אדר.
לבשומי- בריח אמונה
הדסה ומרי דכיא (בושם” תרגום ‘מרדכי’) בישמו את העולם אמונה. אפילו הטבע” הפוליטיקה ועמלק כמו הרבה הפכים לאמונה” מוצאים עצמם במגרש הקדושה בחודש אדר. אומר ר’ צדוק בפרי צדיק שהשחוק אשר מטבעו הולל ופרוץ” מוצא עצמו בחודש אדר בתוך הישיבות בקדושה “ועל זה נאמר: אז ימלא שחוק פינו”.
מפתחות לאהבת הגמרא
ר’ צדוק המשיך מנושא השחוק למגרש חדש המשלים את כל התמונה” “וזה שורש קדושת חודש אדר שזוכין לאור תורה שבעל פה”. מדרש תנחומא בפרשת נח כתב כי “הדור קבלוה” מדובר על תורה שבעל פה אשר בסיני הסתייגנו מהמאמץ ללמוד אותה. היא לא חתוכה וברורה כתורה שבכתב אלא דורשת את מאמץ הלב” היא דינאמית ושייכת למגרש החיים. “ולא קבלוה (לתושב”ע) עד ימי אחשורוש שהיה נס נסתר מלובש בטבע!” (בני יששכר ב” קס”ה). איך זה שכאשר הטבע התחיל לדבר אמונה פיתחנו אהבה לגמרא? זו אותה השפה” השפה של החיים. וכפי שהסביר מדרש תנחומא” הכל תלוי בלב אוהב. לב פעיל המוצא עצמו בעידן מודרני דן במסכות של שור שנגח פרה ומחפש בין השורות מפגש עם רצון ה’ לימיו. כשיש אהבה בלב והוא נכנס לתמונה כל הסתירות והקושיות ‘ונהפוך הוא’ – הופכים למקפצות” להזדמנות למפגש אישי עצום. כשטועמים מפגש דרך הטבע מתחילים לרצות מפגש גם דרך העוצמות של חז”ל” זו השפה הפנימית של מגרש החיים. חיים שמתחדשים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מיוחד לפרשיות ויקהל פקודי: כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
כשמפצח האגוזים מגיע לארון הקודש
דודאים” תרופות וחשיבה מחוץ לקופסה
Shape-2
machon
אורות מהטבע – התנועה שלו
Shape-2
machon
סיפורה של לביאה
Shape-2
machon
קליפות” תחפושות ושמחה מהטבע
Shape-2
machon
חרוב- ניגון של גישור
Shape-2
machon
קופים ואיכות חיים
Shape-2
machon
צבע אדום
Shape-2
machon
קרב במגרש ביתי
Shape-2
machon
עורב- אליה וקוץ בה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן