פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > פליטת הפה של אחשורוש

פליטת הפה של אחשורוש

מגילת אסתר אפופה בהסתר. רק מי שיודע לקרוא בין השורות מבין שהדרמה האמיתית מתחוללת מתחת לפני השטח.
בפסיכולוגיה המודרנית טוענים שפליטות פה מלמדות על מה שבאמת מתחולל בנפשו של האדם. ואכן במגילת אסתר אנו נתקלים ב’פליטת פה’ מצד אחשורוש שמגלה לנו מה באמת מתחולל במגילה. כאשר אסתר מוסרת את נפשה כדי להציל את עם ישראל ממוות ומגיעה למלך אחשורוש “אשר לא כדת” – חל מהפך לטובה: “וַיֹּאמֶר לָהּ הַמֶּלֶךְ מַה לָּךְ אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְיִנָּתֵן לָךְ” (אסתר ה” ג). אבל למה אחשורוש מגביל את נדיבותו? למה הוא מדגיש רק “עד חצי המלכות”? האם מגבלות הקונסטיטוציה הן אלו שעצרו בעדו? או שהיו לו מניעים נסתרים?
זאת חידה” אבל לתלמוד יש פתרון. “חצי המלכות ולא כל המלכות” ולא דבר שחוצץ למלכות” ומאי ניהו (ומהו?) – בנין בית המקדש” (מגילה טו” ב). זהו” סוף-סוף יצא המרצע מהשק” ‘פליטת הפה’ של אחשורוש מגלה לנו שהבעיה האמיתית שלו הייתה בית המקדש. אם מעיינים מעט רואים שאכן אחשורוש עשה את כל מה שביכולתו למנוע את בניין בית המקדש. “הוא (אחשורוש) ביקש להחריב” שנאמר “וּבְמַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ בִּתְחִלַּת מַלְכוּתוֹ כָּתְבוּ שִׂטְנָה עַל יֹשְׁבֵי יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם” (עזרא ד” ו)” (מגילה יא” א). אבל מה מאיים כל כך בבניין בית המקדש?
בית המקדש מסמל סדר עולמי חדש” עולם שבני אדם יהיו בני חורין” עולם שהחרבות יכותתו לאתים (ראה ישעיהו ב” ב-ד)” עולם שהאמת תוריד את המסכה מעל פני השקר. בית המקדש מסמל עולם שבני האדם שואפים להגיע לשלמות רוחנית ומוסרית (ראה דברי תיאודור הרצל” תקותנו ב”ע” ב). אבל סדר עולמי חדש של צדק חברתי ומוסריות” מהווה איום לשליטים דיקטטוריים ששולטים רק בכוח הזרוע ושוללים מבני האדם את זכויותיהם הבסיסיות ביותר.
אחשורוש הרי לא נבחר בבחירות דמוקרטיות” אלא הוא תפס את השלטון בכוח הממון (מגילה יא” א למאן דאמר לגנאי). אחשורוש מלך על כל העולם הידוע ובהינף יד” בהסרת טבעת” אחשורוש היה יכול להביא למותם של מיליונים ב-127 מדינות. אחשורוש הבין טוב מאוד שבית המקדש עלול לחצוץ את המלכות שלו” ‘מטורפי הכוח חוששים מעוצמת הרוח’. ולכן שנאתו לעוצמת הרוח של העם היהודי לא נפלה מזו של המן (מגילה יד” א – בעל התל ובעל החריץ).
אמנם אחשורוש עצמו נשאר רק בדברי הימים המאובקים של מלכי פרס ומדי” אבל ממשיכי דרכו עדיין מאיימים על ישראל. האנושות יודעת היטב שמדינת ישראל כיום מעמידה רף מוסרי גבוה בעולם בשמירה על זכויות אדם” על מוסר לחימה ועומדת בחזית המאבק נגד הטרור. אמנם במדינות העולם יש אלו שמעריכים ומוקירים את ישראל (אשתקד” הוגו מרטינס” שר החוץ של אל-סלבדור” ביקר בבית ‘יד-שרה’ בירושלים במטרה לבדוק אפשרות לפתיחת שירות דומה במדינתו). אבל יש עדיין בעולם שליטים כוחניים שמרגישים מאוימים על ידי המוסריות של ישראל והם מנסים בכל דרך להיאבק נגדנו.
אך אולי העריצות חזקה לשעתה” אבל בטווח הרחוק הרודנות ממוטטת את עצמה (ראה הרב הירש על תהילים פרק צ”ב) ובסופו של דבר כוחות הטוב והקדושה ינצחו בעולם (ראה אורות הקודש ח”ב עמ’ שכ”ג).

תגיות: פורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

פרשת ויקרא: התשובה המפתיעה לאדישות
Shape-2
האדישות
מעמיקים בפרשיות ויקהל פקודי: לצאת למסע כשאתה עדיין בחנייה?
Shape-2
כיצד אפשר לצאת למסע כשאנחנו עדיין בחנייה
אלוקים מאמין באדם . משנת הרב יונתן זקס – 2
Shape-2
WhatsApp Image 2021-03-07 at 19.06.57
“עשית את התורה מתוקה עבורנו” . משנת הרב יונתן זקס פרק 1
Shape-2
הרב יונתן זקס
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל – חלק ח’: הרב שלימד לשאול שאלות
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל חלק ג’: החידוש הגדול בשאלת הרוע בעולם
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon
קווים להגותו ולמורשתו של מו”ר הרב יונתן זקס זצ”ל
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן