פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > שבירת הלוחות” הכיצד?

שבירת הלוחות” הכיצד?

נתאר לעצמנו עיר שלמה שיהודיה חיללו קודשי ישראל” שבת” משפחה” כשרות. כתגובה לכך קרא רב העיר לאסיפה כללית בביה”כ ובמעמד כולם הוציא את ספר התורה מארון הקודש ואמר: מה לכם ולספר התורה? הרי אין אתם מקיימים את עיקריה. תפסוֹ והשליכוֹ לארץ. הרי לא יעלה על הדעת מעשה שכזה! ומי שנוכח במעשה כזה חייב בתענית.
1. כיצד אפוא לוקח משה רבינו את שני לוחות הברית” מעשה אלקים” ובכוונת מכוון משליכם לארץ ומשברם? אתמהה.
2. בנוסף” בעת ירידת משה מהר סיני בעקבות חטא העגל” לשם מה בא תיאורה המפורט של התורה של מבנה ומהות הלוחות: “ויפן וירד משה מן ההר” ושני לוחות העדות בידו” לוחות כתובים משני עבריהם” מזה ומזה הם כתובים. והלוחות מעשה אלקים המה והמכתב מכתב אלקים הוא חרות על הלוחות… וישלך מידיו” וכו’?
תיאור מהות הלוחות המופיע בפסוקים אלו בהרחבה” אין מקומו כאן כי אם בזמן נתינת הלוחות למשה” לעיל פרק לא פס’ יח “ויתן אל משה ככלותו לדבר אתו בהר סיני שני לוחות עדות” לוחות אבן כתובים באצבע אלקים”.
3. ועוד קשה” משה משבר את הלוחות רק בראותו בעיניו את העגל” ולא בזמן שה’ אומר לו “לך רד כי שיחת עמך” עשו להם עגל מסכה” וישתחוו לו” ויזבחו לו ואמרו אלה אלהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים”. וכי משה פקפק בעדות ה’ עד שהיה נצרך לראות במו עיניו? ואכן המדרש מבקרו על כך (דב”ר ג יב” עיי”ש).
הכלי יקר משיב על השאלות ברעיון אחד: התורה מתארת את מהות הלוחות בזמן שבירתם” כדי להסביר מדוע שברם משה” ומדוע לא שברם כבר בהר סיני כשה’ הודיעו על הידרדרות העם.
“הלוחות מעשה אלקים הם” חָרות על הלוחות” מדוע משתמשים בביטוי ‘חרות'” ולא חקוק או כתוב? ‘חָרות מלשון חֵרות’. חקיקה וכתיבה משעבדים את החומר למעשה (לאבן” לקלף) מה שאין כן מעשה הלוחות” האותיות לא נחקקו ולא נכתבו כי אם דבר ה’ נצמד אליהם ובכל עת יכול להיפרד מעליהם. דיבור ה’ יוצר מציאות” ובעשרת הדברות יצר ה’ אותיות ומילים באוויר כפי דברי הכלי יקר במתן תורה על המשפט “וכל העם רואים את הקולות – כיצד אפשר לראות את הקולות? שכל דיבור ודיבור שיצא מפי הקב”ה מיד נתגשם אותו דיבור והיה בו כ”כ ממשות עד שהיו רואים באוויר כל האותיות פורחות” וכאילו היה הכל כתוב לפניהם. כזמן הבריאה שנאמר בה ‘בדבר ה’ שמים נעשו’ (תהילים לג ו) (כמו כן בעשרה מאמרות נברא העולם” אבות ה) הרי שכל דיבור שיוצא מפי ה’ בורא בריאה חדשה”. ועשרת הדברות נצמדו באופן חֵרותי בלוחות” וחרות זו נותנת חרות ללומדיה ומקיימיה. חרות מן המלכויות” ממלאך המות” מן הייסורים (שמ”ר מא ז). כל עוד שלא חטאו בעגל” האותיות מחוברות ללוחות” אשר משקלם רב ביותר” אך נשאו את נושאיהן כארון הברית שנשא את נושאיו. וכאשר חטאו ישראל בעגל” נפרדו האותיות מן הלוחות ומשה לא יכול היה לשאתם” ונאלץ להשליך אבנים אלו שלא ימעכו אותו. ובנוסף” האבנים כבר איבדו מקדושתן” כדברי הכלי יקר: “ומה שלא שבר משה הלוחות תיכף שהגיד לו ה’ איך שעשו העגל” כפי שמסיק בילקוט שמעוני (לב שצג) שמחמת שהיו האותיות פורחות” היו האבנים כבדות ונפלו מידיו של משה. ולפי זה נוכל לומר שהיו האותיות פורחות תחת ההר” כשראו העגל אז הרגיש משה שנסתלקה מהם הקדושה” על כן שברם תחת ההר דווקא”. ואכן משה קיבל אישור למעשה – “יישר כוח ששברת” (שבת פח). מוסיף הכלי יקר הסברים נוספים למעשה השבירה: 1. הלוחות המה כשטר חוב על ישראל” ושטר חוב שנקרע” אין לתובע במה לתובעם כביכול. כך הלוחות היו עדות על ישראל. 2. משה רצה להכליל עצמו עם ישראל בשעתם הקשה במסירות נפש” להשתתף עמם בחטא שהם גרמו לפריחת האותיות והוא ישבר הלוחות. ואז ה’ לא יוכל לומר לו ‘אכלֶה אותם” ואעשך לגוי גדול’.
ונסיים בדברי הספורנו: וירא את העגל והמחולות” למשה היתה תקוה שכאשר יראוהו ישראל ובידו לוחות” יתעוררו מחדש וישובו בתשובה. אך כשראם בקלונם שהיו שמחים אמר: אם אין להם נקיפות מצפון” מתייאש אני להחזירם לתַמותם. (וע’ אוה”ח הקדוש ומשך חכמה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן