פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > אלי אלי למה עזבתני” האמנם? / ואני תפילה

אלי אלי למה עזבתני” האמנם? / ואני תפילה

א. תפילה בעת צרה
כל חג ועניינו וכל חג בא לצייד אותנו בעוז וכוח לעבודת ה’ שלנו במשך השנה כולה. בהתבוננות במדרשי חז”ל אנו רואים שהתפילה תפסה מקום חשוב ביותר בפעולתם של מרדכי ואסתר וכל עם ישראל. אסתר אומרת למרדכי “לך כנוס את כל היהודים… וצומו עלי…”. והיהודים מתכנסים בבתי כנסיות ובבתי מדרשות” יושבים בשק ואפר” צועקים ובוכים ואף עוסקים בתורה. גם אסתר לבשה שק ואפר ועינתה נפשה בצום “ותיפול לפני ה’ ותתפלל” ותאמר ה’ אלקי ישראל עזור נא לאמתך” ועתה ה’ הצליחה נא לאמתך הענייה הזאת והצילה את צאן מרעיתך מן האויבים האלו אשר קמו עלינו כי אין לך מעצור להושיע ברב או במעט” (מדרש רבה” אסתר).
כל מזמור כ”ב בתהילים שנוהגים לאמרו בפורים “למנצח על איילת השחר” מפורש במדרש על אסתר שהיא איילת השחר” ומבואר שם שביום השלישי כשנכנסה למלך נסתלקה ממנה שכינה ואמרה “אלי אלי למה עזבתני… אלהי אקרא יומם ולא תענה”. אמרה לפני הקב”ה: במצרים זעקו עם ישראל ושמעת להם “אבל כאן להשמיד להרוג ולאבד… הם צעקו ונענו ואנו צמנו והתפללנו וצעקנו ולא עניתנו” אם אין בנו מעשים עשה בשביל קדושתך” (ילק”ש אסתר)
ב. ה’ עמנו תמיד
את דברי אסתר “אלי אלי למה עזבתני” מבאר הנתיבות שלום באופן מיוחד. הוא מסביר שהמצב היה קשה מאד והיה נראה שאין תקנה” שנגזרה הגזרה ונחתמה בטבעת המלך (מלכו של עולם) ואסתר כשהגיעה לבית הצלמים נסתלקה ממנה שכינה והיה נראה שהכל לא הועיל ואפסה תקוה “באותה שעה האמינה אסתר שלא יתכן שהקב”ה השליך אותה לגמרי” ולכן אמרה ‘אלי אלי למה עזבתני’. וביאר בעל דברי שמואל “למה עזבתני – וכי יתכן כדבר הזה שהקב”ה עזב אותי? הלוא מבלעדי ה’ אין לי שום קיום… אלא שנדמה לי כי עזבתני וזהו שאמרה מדוע נדמה לי שעזבתני” שהיה ברור לה שלא יתכן כדבר הזה. ומאחר שעמדה בניסיון ולא התייאשה אף בשעה הקשה הזאת שנסתלקה ממנה שכינה” נפתחו כל שערי הגאולה שנתגלה שאין זה אלא נסיון ונהפכה כל הגזרה לישועה והצלה” (נתיבות שלום פורים).
על כן את זאת נלמד מנס הפורים” לאחוז בכל עת ובכל מצב בשערי תפילה” הן בעת צרה והן לפני כל דבר ומעשה – נושאים עינינו אל ה’ ויודעים שהכל ממנו ולא ממנו (-מאתנו). ובעת צרה כללית יש לשאת תפילה ולדעת שודאי רווח והצלה יעמדו ליהודים ממקום אחר כי “יש על ישראל השגחה עליונה לעילא מכל החשבונות… וכאשר יש ליהודי אמונה בהירה ש’אנכי ה’ אלוקיך’ הוא נצחיות ולא יתכן שהקשר בין יהודי לקב”ה יתנתק לגמרי”. אז כל הפושט יד נותנים לו ובאה גאולה וישועה לכלל ולפרט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו” | הרב יורם אליהו
Shape-2
יורם אליהו שבת הגדול
הרב יורם אליהו:מאחורי הקלעים של פרשת צו: תודה על כל מה שבראת
Shape-2
תודה על כל מה שבראת
לקח מפרשת ויקרא: כך תציל את הילדים שלך
זו הדרך שלך להציל את ילדיך
הסודות של חודש אדר: איך מקבלים תואר בפקולטה למדעי השמחה?
Shape-2
חודש אדר1
הנהגת הציבור מול שלמות עצמית
Shape-2
machon
שלא נזלזל בפרטים הקטנים
Shape-2
machon
שיטתם הרוחנית של יוסף ויהודה – והיו לאחדים בידך
Shape-2
machon
חיים של יצירה
Shape-2
machon
רחל ולאה בניין ההווה והעתיד
Shape-2
machon
השפעת הרצון על פעולת התפילה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן