בסוף פינתנו הקודמת הזכרנו שאע”פ שאחת מתכונות היסוד בנפש האשה (הנובעת מתכונת היסוד של עם ישראל) – היא היותה ‘נפעלת'” ‘מקבלת'” ‘בעלת מידת המלכות'” אין הדבר אומר שהיא נשארת פסיבית ללא כוח פעולה” אלא היא פועלת ויוצרת” ושותפה באופן מלא ואף ייחודי בבניינה את המשפחה בפרט ובבניין העולם בכלל” וכדברי הרב קוק (אוה”ק ג קז) “ומידה זו (מלכות) היא מידת כנסת ישראל בעצם… וגם המגמה היא תמיד מגמה השפעית ליתן טרף לביתה וחוק לנערותיה”. מה הייחודיות בפעילותה של האשה והשפעתה בבניין העולם? באופן כללי ניתן לומר שהאשה פועלת לא רק ‘על פני השטח’ במבחן התוצאה ובאופן גלוי” אלא בעיקר ‘מתחת לפני השטח'” בתהליך סמוי אך עמוק ופנימי מאוד” תוך השפעה מרחיקת לכת בכמותה ובעיקר באיכותה” הופעת ‘חיים’ טבעית ואלוקית בריאה ונכונה… הכיצד? מבאר הרב קוק (עין איה ברכות ב): “והנפש העדינה המוכנת ע”פ רכות מזגה להרגיש את הוד ההדרכה המוסרית” וטוב הטעם של יראת ה’ ודרך צדקה ומישרים חנן לה בזה הקב”ה בינה יתרה” הרגשה דקה ושנונה שתצא אל הפועל הנעלה רק בהיותה פועלת על פי אורחה להרחיב ולהטעים את יסודי המוסר” ולבארם ע”פ רגשות טבעיים טובים הנקלטים מחזיון הנהגת בית יפה”.
הסבר – אחת התכונות המופלאות בנפש האשה היא יכולתה להפוך רעיונות” מחשבות ואידיאלים גבוהים” להופעת חיים מעשיים” רגשיים” טבעיים ובריאים” דהיינו לממש באופן עמוק ופנימי מאוד רעיונות וערכים מופשטים ולגלותם במערכת חיים טבעית וזורמת” בשקט” באופן סמוי” כחלק מתהליך ארוך פנימי שייתן את תוצאותיו בהמשך הדרך. האשה מסוגלת ‘להרגיש’ ולהופיע הרגשות אלו בחיים ממש” הרגשות שהאיש יודע ומבין ב’שכלו’. היא מהפכת שכל לרגש” מחשבה לחיים” רעיונות למעשים” וכל זה על ידי עדינותה” רגישותה” יכולת הכלתה” ובעיקר מכוח בינתה הפנימית העמוקה ושייכותה לחיים אלקיים רחבים המופיעים גם בחיי החומר והחול (כפי שהזכרנו באחת מפינותינו הקודמות).
בהקשר הזה ניתן לומר שהיא אינה ‘מדברת על’ אלא ‘עושה את’! זו כוונת הרב באומרו (לעיל) שהיא פועלת על ידי “רגשות טבעיים הנקלטים מחזיון הנהגת בית יפה” – את זה המשפחה והעולם אמורים לקבל מפעילותה העצומה והחשובה ביותר של האשה והשפעת ערכים אלו לדורות.
זו גם כוונתו של שלמה המלך באומרו (משלי א ח) “שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך”. וכי התורה היא של האם” הרי לכאורה מי שמצווה ללמוד תורה וללמדה ולהעבירה לדורות הבאים הוא דווקא האב? אלא” פירוש הדברים – האב מביא הביתה ולעולם את המסרים הערכיים” האידיאלים הרעיונות וכו’ והאם מעכלת אותם בתוכה (ממש כהריון פיזי) ומוציאה חיים חדשים לעולם (לידה)” חיים שהם הם תורה. תורה שעברה עיכול פנימי מידיעה לחיים” ועל כך: שמע בני – המסרים” הערכים והאידיאלים של אביך” אבל אם ברצונך תורה” דהיינו חיים אלוקיים שלמים ומלאים” אותם תמצא ב’תורת אמך’!
האם ישנם כוחות נפש ותכונות יסוד נוספות ליכולתה של האשה לפעול ולהשפיע באופן כה משמעותי? כן. ועל כך בעז”ה בפינתנו הבאה.