פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > חינוך ילדים לנתינה

חינוך ילדים לנתינה

פרשיות השבוע האחרונות עוסקות בתרומת מחצית השקל” תרומות לבניין המשכן. התרומה היא רעיון מהותי בחינוך לשותפות ונתינה בחברה. חברה בריאה היא חברה שמנהלת יחסי נתינה הדדיים. ערך הנתינה הוא ערך מוסרי ואבן יסוד במידות הנפש” לקחת משלך ולתת לאחר.
ילדים צעירים מאד הם אגואיסטיים” רכושניים” “הכל שלי” – קשה להם לוותר. בתהליך החינוך אנו מפתחים בהם את הרצון להיטיב” לעשות חסד עם הזולת” לתת למי שנזקק” ואנחנו עושים את זה באופן טבעי” על ידי שמעניקים להם” קונים ונענים לצורכיהם” מזדהים עם הכאב והשמחה שלהם. כך אנו מפתחים רגישות בנפש של הילד. הורים שנותנים ללא הגבלה” ומבלי לדרוש מהילד לתת” מרגילים רק לקבל” וכך הוא הופך להיות אנוכי – אנטי חברתי.
הכישורים החברתיים של הילד מתפתחים דרך הנתינה. היכולת שלו ליצור קשרים חברתיים היא דרך הרגישות שלו” שמטפחת הבנה פנימית של מצבים חברתיים. היכולת להתחלק” לתת” לשתף” לוותר” אלו מידות שנקנות באמצעות הנתינה. ילדים נותנים הם ילדים חברתיים” אהודים ומקובלים.
כיצד נפתח את התכונה של נתינה בנפש הילד? בגיל הרך כאשר הילד מתחיל להבין הוראות” בערך בגיל 3 ” אנחנו נשתף אותו במשימות המתאימות לגיל שלו כמו למשל להביא טיטול או חפץ אחר לאמא” לעזור בסידור השולחן” להשקות עציצים” לטאטא ועוד – תפקידים המותאמים לכוחותיו הפיזיים והנפשיים” שמפתחים אצלו אחריות.
שיתוף הילד במילוי תפקידים במשפחה” הוא אחת הדרכים המעצימות את הילד בכל תחומי החיים. ילד מרגיש שהוא בעל ערך” שהוא תורם. הורים המשתפים את ילדיהם במשימות הבית נוטעים בהם את ההרגשה שהם חשובים” משמעותיים” וזה מחזק את הערכתם העצמית. משפחה שמחנכת לעזרה ולשותפות בין הילדים ובין ההורים בונה משפחה בריאה וחזקה.
מה עושים כאשר הילדים אינם מוכנים להיות שותפים ולקחת חלק במשימות הבית? בשבוע הבא.
hadasage@walla.com

תגיות: נתינה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן