יהיו נא הדברים הבאים לע”נ חמשת הצדיקים בחייהם והקדושים במותם” אהוד” רות” יואב” אלעד והדס פוגל הי”ד ולנחמה למש’ פוגל ובן ישי יבדל”א
ידועה המחלוקת בגמרא (סנהדרין צז) בין ר’ אליעזר לר’ יהושע – האם הגאולה תלויה בתשובה או לא. לפי אחת הדעות הגאולה תלויה בתשובה” אלא שהתשובה תהיה לא מבחירתנו החופשית ומיוזמתנו אלא מתוך הכרח וכפייה חיצונית” דהיינו” “יעמיד עלינו מלך שגזרותיו קשות כהמן וישראל עושים תשובה ומיד נגאלים”. הדבר נראה תמוה מאוד: וכי המן היה מלך בימי המגילה” הרי המלך הוא אחשוורוש ואם כן היה ראוי לומר לכאורה – מעמיד עלינו מלך שגזרותיו קשות כאחשוורוש” או מעמיד עלינו צורר” שר בכיר” שגזרותיו קשות כהמן. מה משמעות הדברים?
כשאנו מתבוננים בפסוקי המגילה אנו מגלים שיחסיהם של אחשוורוש ושל המן לישראל היה שונים זה מזה. אחשוורוש היה מלך” וככל מלך מה שעניין אותו היה ביסוס ממלכתו. את זה ידע המן ועל כן כשניסה לשכנעו לפגוע ביהודים הוא בא בטענות פוליטיות” לאומיות” חברתיות” “ישנו עם אחד מפוזר ומפורד”” “את דתי המלך אינם עושים”” וכן “אינו שווה למלך להניחם”” משום שאינם שותפים למאמץ הלאומי ואינם מועילים לבניין השלטון והחברה. אך לעומתו” יחסו של המן לישראל היה ממניע רוחני דתי – מתוך סתירה מוחלטת בין ‘ערכיו’ של עמלק לערכיהם האלקיים של ישראל. דהיינו מלחמת עמלק בה’ מדור דור. אם כן” המן העמלקי הכופר באלהי ישראל התחפש לאחשוורוש הלאומי הפוליטי שאינו רואה תועלת בקיומם של היהודים בממלכתו. את זה רצו לרמוז לנו חז”ל – שבתקופתנו” היא תקופת עקבתא דמשיחא” הקב”ה מעמיד עלינו כביכול כלפי חוץ מלך – אויב שרוצה רק מלכות” קרקע” שלטון” מדינה” אך באמת המלך הזה הוא המן שמגמתו לממש את השקפותיו העמלקיות הסותרות את תפקידו האלקי של עם ישראל במהלך ההסטוריה. אם כן יסוד המאבק אינו לאומי פוליטי אלא דתי. הרב חרל”פ (ממעיני הישועה רא)” מעמיק זאת יותר ומבאר ששורש המאבק בין ישראל לעמלק הוא על קדושת החיים” או על קדושת המוות דהיינו” יסוד אמונתנו הוא היכולת לגלות קדושה בחיים הממשיים פה בעולם הזה” ולא רק בחיי היחיד אלא אפילו ובעיקר בחיי הציבור” במדינה” בהתיישבות” בפוליטיקה” בכלכלה” בצבא וכו’ כנאמר “ואתם הדבקים בד’ אלהיכם חיים כולכם היום”. אך לעומת זאת אומות העולם שתמציתן עמלק” אינן מאמינות שיש אפשרות לחבר בין הקדושה לחיים ועל כן הקדושה יכולה להופיע רק במוות ולאחריו” ובחיים אין שמץ של קדושה. ועל כן כשעם ישראל מתעורר להגיע לארץ ישראל” ולגלות את הקדושה שבטבע” לבנות את ארצו בקדושה ובטהרה מתעוררים עלינו העמים לעכב את הופעת הקדושה הזאת” קדושת החיים הציבורית הסותרת את ‘אמונתם’ השקרית.
רוצחיהם הנתעבים” חיות הטרף והמוות” של בני משפחת פוגל הי”ד” ניסו לפגוע בקדושת החיים הציבורית אותם חיו ולהם חינכו הרב אהוד ורותי הי”ד בהתיישבות” בהרבצת התורה ובכל אשר עשו כל חייהם בביתם ומחוצה לו. קדושת החיים הזאת היא יסוד אמונתנו ובה לא יוכלו אויבינו לפגוע לעולם. למשפחות פוגל ובן ישי האהובות” לתושבי איתמר היקרים” ולכולנו – מכוחם ומכוחכם נסיר את מסכתו של המן המתחפש לאחשוורוש” נמשיך את קדושת החיים באיתמר ובכל מרחבי ארצנו ונזכה במהרה בע”ה לנחמה ולגאולה שלמה ולתחיית המתים בקרוב. תנצב”ה