פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > ‘עם קשה עורף’ – מהג”א ועד עתה.

‘עם קשה עורף’ – מהג”א ועד עתה.

לפני זמן מה” זומנתי לשרות מילואים קצר. אימונון. עמדתי בדוכן החתמת הציוד לחתום על מדים. פלטי” האפסנאי הוותיק שלח את ידו אל הערמה ושלף משם ‘שני מכנס וחולצה’. הסתכלתי על המדים לראות שהם במידה הנכונה” ולא קרועים או משהו דומה” ואז ראיתי שאחת החולצות ישנה במיוחד” עבה כזאת כמו פעם. סובבתי אותה ואז ראיתי את הסיבה. מעל הכיס” במקום שבו רקום בדרך כלל ‘צה”ל'” הייתה רק חותמת שחורה כזו בצורת משולש” ועליה האותיות ‘הג”א’.
חייכתי. נזכרתי באותם אנשים בני חמישים ומעלה שהיו שומרים עם קרבין בשוק של פתח תקווה” ובארבע אחר הצהריים היו תולים אותו על כתפיהם” עם הקנה לשמים” ומתקפלים הביתה. הג”א – הגנה אזרחית למי שלא זוכר. המילה הזאת קמת נעלמה בזמן האחרון” המשכתי לחשוב” תוך שאני מסמן לפלטי שיחליף לי את החולצה הזו למשהו יותר קרבי וטוב. כבר אין לנו הג”א” ואף אחד כבר לא שומר בשוק עם קרבין. מילה חדשה באה לעולם” ואיתה שלל משמעויות – עורף.
פיקוד העורף” סיוע לעורף” מצב העורף” מן המרכז אל העורף. העורף תופס את מרחב חיינו ואנו עסוקים בו רבות. יש למדינה שלנו ארבעה פיקודים” צפון מרכז דרום ועורף. זה הפיקוד הגדול מכולם” כולנו חיילים בו.
אז מה ההבדל בין הג”א של פעם לעורף של היום? ובכלל האם יש הבדל?

מובן שכן. במילה הג”א מקופלת התשובה עצמה. התפיסה אז אמרה שהמלחמה מתרחשת בחזית” ועל האזרחים הקונים בשוק יש להגן” אך המלחמה” איזור המוגדר כ’פיקוד’ נמצאת בחזית.
היום אנחנו במצב אחר לגמרי. העורף הוא אחד מארבעת הפיקודים ובראשו עומד קצין קרבי בדרגת אלוף. ולאט לאט מתבהרת התמונה שכמו להרבה מושגים מן התנ”ך ומן הכתובים” גם לביטוי עם קשה עורף עומדת מדינת ישראל לתת פירוש חדש” בהיר ומדויק.
עם קשה עורף – הרי זה ביטוי של גנאי לעקשנות” לחוסר ההבנה” לסירוב המתמשך להביט מעבר לקו הראיה הקצר. כך בתורה.
אך למה דווקא עורף? העורף הוא איבר מחבר” בין הראש לבין הגוף” וכמו כל אברי החיבור הוא מועד לפורענות” הוא יכול להיות רופף. בפער בין החיים הטבעיים” הגופניים” לבין חיי הדעת והשכל” בפער הזה טמונה הסכנה . כאן יכולה הזהות להיטשטש” האמת להתעוות” הראש להתעקם.
והנה מתברר שעם ישראל הוא עם קשה עורף. העורף אצלו הוא יציב” דווקא בזמני מעבר” זמנים עורפיים” מתגלה הקשיות והיציבות והקביעות.
וכך הולך הביטוי הזה ומקבל משמעות חדשה. הגנאי נהפך לשבח” והמילים מוארות באור אחר.
אנחנו עם קשה עורף. העורף שלנו הוא קשה” יציב ולא מתפעל. אשקלון” אשדוד” באר שבע” שדרות” נתיבות ואופקים” חלקם מקומות שהתמודדו בשנים האחרונות” וחלקם הגדול – ערים שקטות ושלוות שהוטלו באחת אל סערת הקרב. ואין בריחה” ואין טרוניה” ואין חולשה. יש ‘מילוי אחר הוראות פיקוד העורף’ – אז ממלאים” והעורף מתקשה עוד” ורק אומר לחיילי צה”ל: אתם המשיכו במלחמה” אנחנו כאן קשים ויציבים בעורף.

ידוע שמבחינה לשונית ” האותיות פ’ וב’ יכולות להתחלף ביניהן [ סבתא” ספתא וכן על זה הדרך] גם ההגייה בשפות השמיות הקרובות אלינו כמו הערבית” שם הפ’ מוחלפת על ידי הב’.

ומה יצא לנו אם נחליף את הפ’ הסופית של עורף בב’?
נקבל עורב” לשון ערוב וערבות. כי זה כל ענינו של העורף. לגלות את נקודת הערבות הפנימית הקיימת בין חלקי האומה השונים. בחזית זה בא לידי ביטוי ברעות הלוחמים אשר בשדה הקרב” בעורף ” הערבות האזרחית” איש לרעהו יעזורו” היא הציר המרכזי.

נמצא אם כן שהעורף מחבר אותנו” מייצב אותנו” מערב אותנו זה עם זה. פיקוד העורף שבו כולנו חיילים” הוא פיקוד שיש לו חלק משמעותי בהצלחת המלחמה” מתוך הבנת תפקידו וערכו” האזרחים כבר לא רק זקוקים להגנה” הם גם מעניקים אותה על ידי יצירת חוסן וקשיות עורף הנותנת ללוחמי החזית עוז ותעצומות במלחמתם.

היום כבר יודעים להגיד כי אחת הטעויות של החמאס הייתה הערכתו השגויה את יכולת העמידה של העורף שלנו לפני מבצע עופרת יצוקה.
‘נאום קורי העכביש’ של נסראללה התברר כנכון ואמיתי מאי פעם. הקורים רק נראים כלפי חוץ כחלשים” אך למעמיקי ההבנה והחקר” ידוע כי קורי העכביש הם מן החומרים החזקים ביותר שיש בטבע” יש בהם חוזק וגמישות ויכולת עמידות” אמנם כשהם אחד לאחד קל לקורעם” אך אם רק יתלכדו ויצטרפו זה לזה על ידי צרה כלשהי או מתוך רצון להגן ולגונן” אי אפשר לקורעם.

נקשה את עורפנו עוד. מקרית גת” אשדוד” שדרות ובאר שבע” וכל עוטף עזה. נתקן את המושג הזה” וניתן לו משמעות חדשה” של גאולה” והעורף הזה האיתן” יחזיק מעליו ראש בריא” מלא מחשבות טובות” ויעביר דרכו את כל כלי הדם אל הלב” מלוא הרצון והרגש הטוב” ויחבר אותם לאחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

די לחרבות הברזל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 6
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד צבא
אל תירא ישראל | הרב אייל ורד | יומן מלחמה 5
Shape-2
הרב אייל ורד במדים
תעלומה בדרך לפורים: מה עושים כשחודש אדר – נעדר?
Shape-2
Processed with VSCOcam with hb1 preset
הטבתן? ערבתן? הדליקו את הנר!
Shape-2
machon
לראות מעבר לקיר
Shape-2
machon
הבור של החבר שלך יכול לתקוע גם אותך…
Shape-2
machon
זבח משפחה
Shape-2
machon
הנסתרות לה’ אלקינו והנגלות לנו ולבנינו.
Shape-2
machon
היחלצו… מנגיעות אישיות
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן