כל חינוך כולל חמישה שלבים שדרכם ה’ גאל אותנו [1] היות שאין טיפול אלא גילוי ה-א העצמי שבנו” גאל=גל א:
א. והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים: שלב הוצאת הסבל” טורח משא [2]. התנאי לכל מפגש אמיתי הוא האפשרות להוציא רגשות – כעסים” היסוסים” אכזבות” תוקפנויות וכיו”ב. זהו שלב ההכנעה של המבוגר שמאפשר לרגש להתבטא. שם” במקום הקרוב מאוד לתחושת הילד” ינסה ההורה לדלות החוצה את הרגש החיובי המסתתר מאחורי כל רגש שלילי” ובלשון הרב קוק: “לדלות מתוך המחשכים הלזה” רב פנינים ורגשות מרוממות” [3].
ב. והצלתי אתכם בעבודתכם” להפריד את הצל מן החושך” זו עבודה של הבדלה. שהרי הילד לפעמים מבולבל ומסתיר מידות רעות אשר ידמו רע שהוא טוב וטוב שהוא רע [4] . דרך העבודה על המודעות העצמית ילמד האדם לחוש ולהבין את עצמו.
ג. וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים. כדי לגאול מכל החוויות הקשות ולאחד את פיזורן [5] בא שלב ההמתקה” בו המבוגר מנסה לעזור לילד להעמיק ולהיכנס פנימה” לקחת החלטות או ליישם את הנלמד במציאות. ללא השלבים הקודמים של ההכנעה וההבדלה” חפירה זו עלולה להישאר ברמה של ‘טחינת רגשות’ גרידא ללא גילוי ה-א העצמי” ללא הגאולה של האור הפנימי הנשמתי” כלומר ללא תיקון של ממש.
ד. ולקחתי אתכם לי לעם” הוא החינוך האמיתי כלומר בניין ה”זה לעומת זה” – נפילה וצמיחה. כלומר הלימוד והבנייה העצמית יבואו רק ממקום הנפילה” כי אין אדם נולד אלא במקום כפרתו [6]” מקום שגרם את החטא שם תהיה כפרתו [7] ” ואין חטא אלא החטאת המטרה” כלומר סטייה מן האמצע” מן המקום הנכון” החטאה המלווה בסבל בהיותו מרגיש החסר. מדוע? כי האדם נברא מן המיצוע והשווי ובשביל כך” הוא יסולק מן החטא [8]. שלב זה” לאחר ההמתקה” הוא המכה בפטיש של החינוך לשינוי התפיסה העצמית – לקחת את העצמי לנקודת מבט אחרת המכוונת יותר לעצם נשמתו.
ה. והבאתי אתכם אל הארץ. שינוי סביבה” מציאות אחרת” על מנת למנוע חזרת הקושי. כך מסירים את התנאים הקשים במציאותו הקודמת שגרמו לו לזעוק. זהו החינוך החברתי” הסוציולוגי” הכולל לדוגמה ייעוץ או לימוד מיומנות חברתית.
[1] שמות ו”ו
[2] רש”י”שם
[3] ח קבצים ז” רכ’
[4]שמונה פרקים לרמב”ם פרק ב
[5] נצח ישראל פרק א”מהר”ל
[6] בראשית רבא פי”ד
[7]כלי יקר בראשית ג”כג
[8] חידושי האגדות א”ד’קס”ד מסכת כתובות