ערוץ מאיר

באהבה ובאמונה

כל הנושאים
פרשה קודמת: פנחס
פרשה נוכחית: מטות
פרשה הבאה: מסעי
 


ממצרים לירושלים / נכון לעכשיו

הרב דב ביגון

כותב הרב קוק זצ"ל: "כשאנו רוצים לבנות את הגשר הזה אשר על ידו יתחבר העבר אל העתיד ביחש לגאולה, מיד אנו נזקקים להבין את היסוד המאחד והמחבר את שתי הגאולות דווקא על ידי האופי המבדיל שביניהן. האופי של פסח מצרים הלוא היה בחפזון, חפזון השכינה, חפזון דישראל וחפזון דמצרים. הכל נעשה במהירות, בשטף... קבוצת עבדי עולם אשר כמעט שכחו לגמרי את גאון נפשם הפנימית ששכן בקרבם מכוח מורשת אבות... הנה קמה בדחיפת יד עושה פלא, ונהיתה לעם גדול מלא עצמה, גבורת חיל ואצילות נפשית, אשר לא ראה העולם דוגמתם.
והפלא הזה נעשה כדי להבדיל את העם הזה מכל המהומה החשיכה של כל עמי האליל אשר מלאו את הארץ.
.. לעומת זה, הננו מתכוננים לגאולת העתיד שעל דגלה חקוק אומר סלה: "כי לא בחפזון תצאו". בצעדים אטיים הננו הולכים אל מערכת הגאולה, ומטרתה איננה כעת אותה הבריחה מכל העולם כולו... היא באה בשביל שתי מגמות אדירות. המגמה האחת לגמור את המפעל של אורנו הנפלא במלא התבל, להציג אותה האורה בצורתה היסודית הטהורה, מנוקה מכל הסיג והתפל אשר נצברו עליה על ידי הזיקה לעמים רבים... והמגמה השנית, להסיר מאתנו בעצמנו את כל אותן הנטיות הזרות, אשר עלו בנו מתוך ההתערבות בין הגויים בכל משך הזמן הארוך של הגלות ותוצאותיה.... גאולת העתיד היונקת מלשדה של גאולת העבר על ידי הרתוקות של ההוה, דרושה לנו עכשיו דוקא אותה המדה של 'לא בחיפזון' כדי שנוכל לשאוב כוח מהמעין הגדול של יציאת החפזון של גאולת העבר... למען נעמוד לפני כל העולם במעמד מלוטש, במצב של נשמה צרופה, שכל סיגיה כבר יצאו ממנה והרי היא עומדת במלוא הדרה להופיע על במת התבל, להיות לאור עולם לכל העמים תחת כל השמים, להיגלות בתור העם הפלאי היחיד שאין דומה לו בקנייניו הנאצלים ובסגולת חייו". (מאמרי הראי"ה 165).
נכון לעכשיו, אכן גאולת מצרים משולה ללידה - במצרים עם ישראל נולד, וכדרכה של לידה, היא בחיפזון ומלווה בניסים ונפלאות. אולם אחרי הלידה כשם שהתינוק הולך וגדל בהדרגה, שלב אחר שלב, יום אחרי יום, שנה אחר שנה, עד שמגיע לבגרותו ולבשלותו - כך גם עם ישראל מיום לידתו במצרים, שהיתה בחיפזון, בדליגה, ב'פסיחה'. עם ישראל צועד אלפי שנים לירושלים, שלב אחר שלב, "יום ליום יביע אומר", ובפרט בדורנו דור התחייה הלאומית וקיבוץ הגלויות, דור שבו רואים עין בעין כיצד בונה ירושלים ד'. אנו צועדים בהדרגה, בבטחה ובשמחה, לקיום חתימת ההגדה: "זך שוכן מעונה, קומם קהל עדת מי מנה, בקרוב נהל נטעי כנה, פדויים לציון ברינה -
לשנה הבאה בירושלים הבנויה".
בברכת חג פסח כשר ושמח
מהמצפה לישועה השלמה


תגיות: חג הפסח | גאולת העתיד | חפזון



מאמרים נוספים מעלון פרשת אחרי מות תשע"א:
רועה אחד או כמה רועים - הרב שלמה אבינר
מה עושים בליל הסדר? - הרב אלישע אבינר
היי ילד! מה נשתנה הלילה הזה? - ד"ר מיכאל אבולעפיה
מדינה / ממשנת הרצי"ה - הרב דוד לנדאו
חמץ ומצה - הרב יעקב פילבר
ערך הפרט המתגלה בפסח - הרב יורם אליהו
מדוע כך נוהגים? - הרב יעקב דביר
מַר פַּרְעֹה שָׁלוֹם. - הרב יוני מילוא
שאלו - ילדים! - הרב אייל ורד

הצטרפות לרשימת התפוצה
לקבלת העלון ועדכונים מערוץ מאיר מידי שבוע במייל הירשם כאן: