פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > פרשת בהר – חירות

פרשת בהר – חירות

פרשת בהר מבטאת את החירות שזכינו לה ביציאת מצרים” דרך השבת” השמיטה והיובל שמוזכרים בפרשה” “וקראתם דרור בארץ לכל יושביה”. ב’עולם החירות'” אנו יוצאים לחירות מכל השעבודים במובן החברתי” העבדים משתחררים” הקרקע חוזרת לבעליה” זו המציאות של עם בריא בארצו” חירות אמיתית “כי לי בני ישראל עבדים”. יש הרגשה שחירות היא זו שאדם עושה ככל העולה על רוחו” אלא שהוא משועבד ברוחו לחברה” לאופנות” לדעות וכיו”ב” סוג של כבילות שלא מאפשרת לו להיות נאמן לעצמו ולטבעו העצמי.

בשיחה עם זוג צעיר” עלתה שאלה שהטרידה את שלוותם – איך אנחנו יכולים להשתחרר מהקשר התלותי עם ההורים? הם לא מפסיקים לריב” החמות מתערבת בחייהם” כופה את דעותיה” והם מרגישים שהיא נכנסת לטריטוריה הזוגית שלהם ללא כל התחשבות.
הדימוי של ההורים השתנה במהלך הדורות” כמו גם הדעות איך לגדל ולחנך ילדים וכו’. בעבר היה להורים מעמד דומיננטי יותר במשפחה ובמשפחה המורחבת. וכיום בקרב זוגות רבים וגם הורים עולה לא פעם השאלה – מה מקומם של ההורים בחיי הזוג?…
מערכת יחסים עם ההורים מתחילה עוד קודם שהבן מתחתן. ישנם כמה שלבים התפתחותיים בחי המתבגר /הבוגר. אחת המטלות האישיות המרכזיות שהמתבגר צריך לעבור מבחינה רגשית היא דיפרנציאציה” היבדלות של העצמי ביחס למשפחת המוצא. בתקופה זו המתבגר מעצב את תכניותיו לעתיד” הוא מבסס את תחושת המובחנות שלו בין אני- עצמי ביחס למשפחתי” מה ייחודי לי… בשלב זה הוא מממש את האידיוידואליזציה ודיפרנציאציה” שמשמעותה קבלת אחריות רגשית ועצמאות. בשלב זה המתבגר מתרחק פיזית מההורים וגם רגשית. הוא בודק עם עצמו אילו קשרים הוא רוצה להמשיך” ואילו ידחה. בתקופה זו הוא מנסה לפתח קשרים אינטימיים” בין שווים” כדי לתרגל את עצמו לבניית זוגיות” לבסס חיים עצמאיים. אצל מתבגרים דתיים זה מתבטא בשח”נשים (שיחות נפש) שזו הכנה מצוינת ליצירת מערכות יחסים אינטימיים בעתיד.
חלק מהבעיות שמתעוררות בשלב זה שבו המתבגר מנסה להתנתק הוא שלהורים קשה לנתק את הקשר הורה- ילד ולעבור לשיח בוגרים” כאשר המשפחה משחררת ומאפשרת לנער לגדול על ידי מתן עצמאות. המשפחה צריכה להתארגן מבפנים” להשתחרר מהתלות בילד” להיות יותר גמישים” ולהסתגל למעמד החדש של המתבגר.
בשלב הבא” לזוג החדש המטלה העיקרית היא ליצור מערכת זוגית. מבחינה רגשית הזוג צריך לפתח מחויבות למערכת הזוגית החדשה. פרק זה הוא קשה ודורש מהזוג לתחם את הגבולות בין משפחות המוצא לבניהם.
הבעיות בחיי הזוג מתחילות כאשר מיטשטשים הגבולות ולא יודעים איפה מתחילה המשפחה המורחבת והיכן היא נגמרת” כך שהזוגיות הולכת לאיבוד. ולפעמים הגבולות מלאכותיים” אז יש ניתוק שמעורר הרבה כעס. הרבה פעמים משפחת המוצא – ההורים – לא מאפשרים בניית מערכת חדשה” האם יורדת על החתן והבת מצטרפת או להפך – יש קושי לקבל את הכלה שאינה שייכת למשפחה.
האבחנה בין המערכות השונות מתייחסת למעמד הנפשי-רגשי של הזוג” כמה הוא בוגר ועצמאי ומסוגל לשמור על אוטונומיה ולהגדיר מחדש את היחסים עם משפחתו – החמים והחמיות. אם הצעיר לא השלים את הגדרת הזהות שלו” את הדיפרנציציה מהמשפחה שלו” יתעוררו בעיות קשות שלא תמיד הם בגלל ההורים. להורים יש תפקיד לתת את ברכת הדרך” מתוך אמון בבגרותם של בני הזוג” אולם העבודה העיקרית היא של הזוג שאמור להשלים את המטלות ההתפתחותיות” לקחת אחריות” להשתחרר מהתלות בהורים ולצאת למסע מתוך חירות פנימית ומחויבות לקשר החדש עם בן הזוג” וכן לבסס את העצמיות מתוך עצמאות אמיתית שתשחרר אותך מהכבילות להורים.

hadasage@walla.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן