כותב מרן הראי”ה קוק באורות [1] : “אהבת ישראל … [היא] מקצוע גדול בתורה” וחכמה עמוקה ורחבה”.
רבינו הורה לנו דרך ללימוד אהבת ישראל: “יש מצוה מדברי נביאים: ‘הביטו אל צור חוצבתם … הביטו אל אברהם אביכם’ [2]” [3]. צריך ללמוד ממידותיו של אברהם אבינו. “יסודו של אברהם אבינו: “אוהב את המקום … אוהב את הבריות” [4]. מי שבאמת אוהב את הבורא” אוהב מתוך כך את הבריות של הבורא. יש מדרגות באהבת הבריות: יש אהבה בקטנות ויש בגדלות. אצל אברהם אבינו אנו פוגשים ענקיות של אהבה שנמשכת מענקיות דבקותו בד'” [5].
רבינו היה חוזר ומתאר את אברהם אבינו ויחסו לבריות” מאות פעמים.
“אהבה היא אמת”! כשם שהקב”ה “בוחר בעמו ישראל באהבה”” אפילו כשהם מורדים בו ועובדים עבודה זרה” ח”ו” כך גם אנו מצווים לדעת שיש בכל אדם מישראל סגולה נשמתית קדושה” ולאהוב אותו “אהבת חינם”” אפילו כשמסתייגים ממעשיו. במיוחד בתקופתנו” עם “כל הצללים” הנגעים והמומים אשר בדור קדוש ונשגב זה”” מוטל עלינו חיוב להרבות ולטפח בתוכנו” להשריש ולהבליט” אהבה זו [6].
רבינו הדגיש פעמים רבות שחז”ל אמרו: “אוהב את הבריות ומקרבן לתורה” [7]” ולא אמרו: “כדי לקרבן”” משום שהאהבה היא מהותית והחלטית.
“עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו”. אם פגע בחברו צריך לפייס אותו” לרצות אותו” לבקש ממנו מחילה ממש. … הריצוי והפיוס צריך להיות באמיתיות” אמת לאמיתו” בפנים ובחוץ. אנו נכנסים לתוך ההיכל האלוהי הגדול וזוכים לעצם היום הזה [יום הכיפורים]” וצריך לזכור … ריבוי אהבה. … צריך ריבוי פיוס” ריבוי רחמים” ריבוי מבט בעין טובה” ריבוי דיון לכף זכות והתמלאות בכף זכות” עם “כולנו יחד”. … מתוך כך אתם זוכים לחיים אמיתיים” לחיים של דברי אלוהים חיים” “חיים כולכם היום”” “כולנו יחד באור פניך” [8].
מקורות:
[1] עמ’ קמ”ח.
[2] ישעיהו נ”א א’-ב’.
[3] שיחות הרצ”י בראשית עמ’ 163.
[4] אבות ו’ א’.
[5] שיחות הרצ”י בראשית עמ’ 166.
[6] ע”פ לנתיבות ישראל ב’ עמ’ רכ”א-ב'” רל”ג-ו’.
[7] אבות א’ י”ב.
[8] שיחות הרצ”י מועדים א’ עמ’ 113.