פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > טוב להודות לפני ה’

טוב להודות לפני ה’

פעמים רבות אנו עומדים ומתוודים בימים אלו” ימי הסליחות” ועל כולם יום הכיפורים שבו אנו מתוודים” ושבים ומתוודים בכל תפילה” וידוי מפורט על חטאינו. אחד הדברים שאנו מתוודים עליהם הוא: “על חטא שחטאנו לפניך בווידוי פה”” דהיינו: וידוי ששום דבר אינו עומד מאחוריו” ואינו אלא מלמול דברים בעלמא. על כן נדרשים אנו להעמיק ולהבין את משמעותו של הווידוי.
במבט ראשון” ברור תפקידו של הווידוי. אין הוא התשובה בעצמה. התשובה” מקומה בלב ובמוח” במחשבה וברגש” ברצון ואף במעשה; שם מקומם של עזיבת החטא ושל החרטה” של הקבלה לעתיד ושל היישום המעשי. הווידוי אינו אלא ביטוי חיצוני שלה. במובן זה” תפקידו של הווידוי הוא להעניק יתר רצינות למהלך הנפשי של התשובה. אמירת הדברים לפני ה'” בלשון ברורה” נותנת יותר עומק ויותר הבנה” ואף מעמיקה את המחויבות למהלך התשובה. לפי הבנה זו” הווידוי צריך להתייחס במפורש ובמפורט לכל חטא ועוון” ללא יוצא מן הכלל. זוהי לשונו של התלמוד הירושלמי במסכת יומא (ח” ז):
“כיצד הוא מתוודה? – ר’ ברכיה בשם ר’ בא בר בינה: ריבוני” חטאתי” ומירע (=מתוך יצר הרע) עשיתי” ובדעת רעה הייתי עומד” ובדרך רחוקה (מה’) הייתי מהלך” וכשם שעשיתי איני עושה. יהי רצון מלפניך ה’ א-להי שתכפר לי על כל פשעי ותמחול לי על כל עוונותי ותסלח לי על כל חטאתי”.
ומתוך כך פוסק הרמב”ם בהלכות תשובה” שעל המתוודה לפרש בשפתיו את כל מהלך התשובה ביחס לכל חטא וחטא: את עזיבת החטא” את החרטה ואת הקבלה לעתיד.
אולם כאן מתעוררת תמיהה גדולה: מדוע אפוא אין אנו עושים כך? הרי הווידוי ביום הכיפורים הוא סטנדרטי” ובחלקו הגדול אינו מפרט חטאים מסוימים (כך בווידוי הראשון – אשמנו” בגדנו” זדנו” מרדנו” פשענו וכו'” וכך בווידוי השני – חטא שחטאנו באונס וברצון” באימוץ הלב וכו’). יתרה מזאת” בשולחן-ערוך נפסק להלכה שאין חובה לפרט את החטא” והפירוט אינו אלא מידת חסידות!
קושי זה מוביל אותנו להבנה נוספת של הווידוי” לא כחלק ממהלך התשובה” הבא לתת לה יתר תוקף ומשמעות” אלא” כפי שמסביר המהר”ל מפראג ב”נתיב התשובה” (פרק ה’)” “כי עיקר התשובה הוא ההודאה” שהוא מודה על חטאיו”. אולם הדברים דורשים הסבר. ולשם כך נביא דוגמא מן החטאים שבין אדם לחברו. כידוע” “אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חבירו”. ההגעה אל החבר שנפגע ובקשת הסליחה ממנו” אם הן נעשות בכנות” הרי הן מן המצוות הקשות ביותר לקיום. יש בכך משהו מאד משפיל” לעמוד בפני החבר” לומר לו שנהגנו כלפיו בצורה לא נכונה” שעשינו לו משהו ‘לא בסדר'” שאנו מכירים באחריות המוסרית שלנו למה שעשינו” ואף באשמתנו” ומבקשים ממנו שיואיל בטובו לקבל את דברינו ולהתפייס. כמובן” אם הדברים נעשים מן השפה ולחוץ” אף אם הם מספקים את הנפגע” ערכם מוגבל. זוהי חוויה קשה שאנו מבקשים לברוח ממנה כמה שיותר מהר. אולם אם הם נעשים בכנות” ואף החבר מרגיש את הכנות שבדברינו ומתייחס בהתאם” כל מערכת היחסים מתהפכת. הכעס שהצטבר במשך תקופה ארוכה -מתפוגג ונעלם. כבודו האבוד של החבר חזר אליו” ומתוך עמדה של עוצמה פנימית הוא סולח לנו.
דומה לכך הוא הווידוי בפני ה’. הווידוי אינו דברים שאנו אומרים לעצמנו כדי לחזק את מהלך התיקון שלנו כלפי עצמנו” כאשר הקב”ה אינו אלא ‘שומע פסיבי'” כביכול. הווידוי היא עמידה בפני הקב”ה” תוך אמירה: ‘חטאנו לך’. נהגנו כלפיך שלא כראוי. אנו לוקחים על עצמנו את האחריות על כך. אנו עומדים לפניך כדלים וכריקים” ככלי מלא בושה וכלימה” על מה שעשינו. עמידה ישירה זו בפני הקב”ה” אינה מחייבת פירוט של החטאים. אין היא עוסקת בחטא הפרטי” ולא בתיקון כל מעשה ומעשה. יש בה הכרה בשורשם של כל החטאים” שהוא ההתרחקות ממנו” יתברך. יש בה עמידה בהתכופפות ובהתבטלות בפני “צור חיינו” מגן ישענו” ומקור חיינו. בהודאה זו הרינו מקריבים את עצמנו – את אישיותנו ואת עצמיותנו – קרבן לפניו.
מהלך נפשי זה” הבא לידי ביטוי בווידוי הכללי” ככל שהוא נעשה יותר בכנות” כך הוא מביא את האדם לתחושה יותר חזקה של קרבת א-להים ולשמחה היוצאת מתוכה. אכן יש מקום לשיר “מזמור שיר ליום השבת” – ליום התשובה” מפני שאכן “טוב להודות לה'” – טוב להתוודות לפני ה'” “ולזמר לשמך עליון”.

תגיות: וידוי, חרטה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שלח עמי – ויעבדוני
Shape-2
machon
אזהרה לגסי הרוח
Shape-2
machon
פרידת יעקב אבינו מהשבטים
Shape-2
machon
הרואה סוטה בקלקולה
Shape-2
machon
התייצבו וראו את ישועת ה’
Shape-2
machon
בין טלית לציצית
Shape-2
machon
בוא הביתה
Shape-2
machon
אדם שיש לו מקום
Shape-2
machon
מעשה ביהודי במוצאי יום הכיפורים: הרב עזריאל אריאל
Shape-2
סוכות_במאה_שערים066
טוב להודות לפני ה’
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן