פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > יצר לב האדם רע מנעוריו (ב)

יצר לב האדם רע מנעוריו (ב)

במאמר הקודם” ראינו שמרבית הראשונים מפרשים את הפסוק “יצר לב האדם רע מנעוריו” כפשוטו: בימי הנערוּת” יצר ליבו של האדם נוטה לרע. יש שהוסיפו שימי הנערוּת הם המקור והשורש לרע האנושי. נחלקו הקדמונים” האם “נעוריו” הם ימי הנעורים בלבד או התקופה שמתחילה בלידה עד לימי הנערות (ועד בכלל). “יצר לב האדם מנעוריו”” פירושו: “בנעוריו” נשלט הילד על ידי דחפים” כדברי המלבי”ם: “ציורי התאווה באים בו מנעוריו” שמאז יוּלד יצטיירו בלבו ציורים רעים” קנאה וגאווה ונקמה וחמדה וכדומה והם נעשו אזרחיים בנפשו”. לכן” במדרשים רבים נקבע שיצר הרע קודם ליצר הטוב בשלוש עשרה שנה. “אמרו חכמים: י”ג שנים גדול יצר הרע מיצר הטוב” לפי שיצר הרע נולד ממעי אמו של אדם וגדל ובא עמו” והתחיל מחלל את השבת ואין ממחה בידו” הולך לדבר עבירה ואין ממחה בידו. לאחר י”ג שנה נולד לו יצר הטוב” (פסיקתא דרב כהנא” נספחים ג). הילד הקטן” שהתבונה טרם מדריכה אותו” נמשך אחרי תאוותיו ודחפיו. זהו היצר הרע. רק בגיל 13 נכנס בו יצר הטוב” הבא לידי ביטוי בהכרה שכלית ובשליטה עצמית.
לעומת היחס השלילי כלפי גיל הילדוּת העולה מכל הנ”ל” יש גם בחז”ל דברי ההערכה המופלגים על גיל הילדוּת. כגון: “אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן”” מפני שזהו הבל שאין בו חטא (שבת דף קיט ב). במיוחד בכתבי הראי”ה קוק זצ”ל מודגשת מעלתה הגדולה של תקופת הילדוּת שהיא “הבל שאין בו חטא”” כלומר תקופה של תמימוּת – “תום הילדוּת”. “התינוק” כשיחונך כראוי” בייחוד התינוק העברי” כמה קדוּשה ותום” כמה טהרה ומידות נעלות נמצא בנפש הנקיה והאהובה הילדותית שבקרבו” כל זמן שטומאת שוּק החיים לא השביתה את החן וההון של פרח שושן זה” כמה קדוש וטהור הוא” (מאמרי הראי”ה).
הילד הקטן הוא קדוש וטהור. אבל” המפגש עם החיים” עם טומאתם ותסיסתם השלילית” עלול להשבית את תמימותו ואת קדושתו הטבעית. הן חלשות ועלולות להיפגע במהלך השנים” ובמיוחד בגיל ההתגברות. בניסוחו של הראי”ה קוק: “אמנם טובה הילדוּת” נאה וקדושה היא” אבל הלוא היא גם כן חלושה” ולא תוכל לעמוד בפני זרם החיים ההולך ומתגבר” לפי מדת הגדלוּת” גדלוּת החומר והרוח” והִתרבוּת יחס החברה הגדולה והמסובכת”. כאמור” על פי הרב קוק” נקודת ההתחלה של התינוק היא “נאה וקדושה” בגלל “תום הילדוּת”. אבל תום הילדות עלול להימחק ולהיעלם בימי הנערות” בגיל ההתבגרות” מפני שגדלה ה”כמוּת” של החומר והרוח אצל הנער” כלומר: התפתחו כוחותיו הפיזיולוגיים וגם השכליים” וגם מפני שמתחזקים קשריו החברתיים והוא עלול להיות מושפע לרעה על ידי החברה.
תפקידו של החינוך הוא לשמור ולהגן על תמימותו הנפלאה של הילד הקטן ולהוסיף לה כלים ואמצעים לעמוד בזרמי החיים העזים מבלי שתוּשבת. “על כן זאת היא חובתנו” לשמור בכל עז את תוּמת הילדוּת וטהרתה ולהעבירה לאטה עם כל זוהרה ונקיונה אל תקופת הגדלוּת” באופן שהגדלוּת תעניק לה רק את העוז והגבורה החסרים לה” גבורת הגוף וגבורת הרוח” אבל לא תהין להרס את היתרונות היקרים של הילדוּת האהובה והחביבה עדי עד… להביא את הילדוּת בעצם תוּמה וטהרתה אל גבול הבחרוּת והשחרוּת” הזקנה והשיבה” באופן שתוסד עוז” שלעולם לא ינוס לחה” זאת היא תעודת החינוך בישראל”.
האם יש לפנינו מחלוקת עמוקה ביחס לילדוּת” כיצד לראות אותה – כמקור הטוב או כמקור הרע? האם היצר הרע שוכן בילד במשך שלוש עשרה שנותיו הראשונות או היצר הטוב? יש שטענו שאכן קיימת מחלוקת קדומה בחז”ל ובקדמונים. המדרש שהובא לעיל” קבע שהיצר הרע שכן לבדו בילד במשך י”ג שנותיו הראשונות. לעומתו” המדרש הבא מצביע על כיוון שונה: “מצאתי אשר עשה האלהים את האדם ישר” והמה ביקשו חשבונות רבים (קהלת ז כט). לא בראו הקב”ה – שנקרא צדיק וישר – את האדם בצלמו אלא כדי להיות [= כדי שיהיה] צדיק וישר כמוהו. ואם תאמר: למה ברא יצר הרע שכתוב בו ‘כי יצר לב האדם רע מנעוריו’? אתה [= הקב”ה] אומר שהוא רע” מי יוכל לעשותו טוב?! אמר הקב”ה: אתה עושה אותו רע. למה תינוק בן חמש” בן שש ושבע ושמונה ותשע אינם חוטאים אלא מבן עשר ואילך” ואז הוא מגדל יצר הרע. ואם תאמר: אין אדם יכול לשמור את עצמו. אמר הקב”ה: אתה עשית אותו רע. למה תינוק היית ולא חטאת” נתגדלת וחטאת?!” (מדרש קהלת). המדרש מצביע על קיומה של סתירה בין הפסוקים. מחד נאמר שהאלוקים עשה את האדם ישר” ומאידך “יצר לב האדם רע מנעוריו”. מאחורי הסתירה מסתתרת שאלה גדולה: האם האדם הוא מטבעו ישר (כפי שמשתמע מפסוק הראשון) או יצר לבו רע (כפי שמשתמע מהפסוק השני)? ואם אמנם האדם הוא רע מטבעו” הרי הוא אבוּד! משיב המדרש” שהרע איננו מוטבע באדם. והראיה שתינוקות וילדים אינם חוטאים. הרע איננו מוטבע באדם” הוא מתחיל רק בגיל עשר ומעלה” מה שמעיד שהוא קשור לבחירה החופשית שהולכת ומתחזקת בו (המשך בשבוע הבא).

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן