פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > יצר לב האדם רע מנעוריו (סיום)

יצר לב האדם רע מנעוריו (סיום)

בשני המאמרים הקודמים עסקנו בהרחבה בתחילתו של הפסוק: “יצר לב האדם רע”. עתה נתייחס לסיומו: “מנעוריו”. מהו שורש המילה “נער” (נערה” נעוּרים” בני נוער)? בספר “הכתב והקבלה” (“המפרש את המקראות על דרך הפשט לאחדם עם תורה שבעל פה”” לרב יעקב צבי מעקלענבורג) מציע הסבר נפלא לשורש המילה “נער”: “נער הוא מלשון התעוררוּת… והיינו: כשהאור השכלי מתעורר להתפשט”. “נער” הוא מונח חיובי המבטא את ההתפתחות הרוחנית של הילד” את התרחבות שכלו ועולמו הרוחני. והנה ההגדרה המלאה בלשונו המיוחדת של “הכתב והקבלה”: “השם ‘נער’ הוּנח על מעמד הנערוּת בבחינת רוחניותו” כלומר: כשהאור השכלי הוא במעמד של עלייה” הולך ומתגבר” הולך ומוסיף” וזיק השמש השכלי מתנוצץ” נשקף בעד חלונות גופניותו”.
ומוסיף “הכתב והקבלה” שמשום כך השימוש במילה “נער” הוא רק ביחס למין האדם” מפני שיש לו נפש שכלית מתפתחת” אבל שאר בעלי חיים למרות שיש בהם “איזה ניצוץ שכלי” אין הוא מתפתח. בעל החיים נולד איתו (“מיד כצאתו מרחם אימו”) “ולא יוסיף [גם] אם אלף יחיה” זולת קצת התפשטות כוח דמיוני המתגלה בהם על ידי הרגל וניסיון”. אצל בעלי חיים לא קיים תהליך של התפתחות שכלית ורוחנית” לכן אין אצלם “נערים”.
זוהי הסיבה שהתורה משתמשת במילה “נער” הן לכנות ילדים והן לכנות מבוגרים” כגון יהושע הנקרא נער (“ויהושע נער” לא ימיש מתוך האוהל”) בגיל 56!!! ונאמר “כי הנער בן מאה שנים ימות?!” (ישעיה סה כ)” מפני שהאדם איננו מפסיק להתפתח” “לקנות לו יתרון הכשר לשמוע בלימודים – כן יצא כוח הנפש בגבורתו” הולך ואור” הולך ומוסיף”.
פירוש זה מפתיע עד מאוד: המילה “נער” מתארת תהליך חיובי של התפתחות רוחנית בעוד הפסוק קובע “יצר לב האדם רע מנעוריו” במשמעות שלילית! כיצד הדברים מתיישבים יחד? התשובה היא שתקופת הנעורים היא תקופה שקיימים בה גם פוטנציאל חיובי וגם פוטנציאל שלילי. היא תקופה של שינויים גדולים בילד” של צמיחה מואצת ושל העצמת כוחות הגוף והנפש. לכן נפתח פתח רחב לתמורות חיוביות” להתפתחות רוחנית ולהתעוררות “האור השכלי”. ובאותה מידה עלול הנער לבחור בכיוונים שליליים והרסניים” להטות את יצר לבו לרע ולהיות מקור הרע בעולם.
בעבר הזכרנו את דברי רבי צדוק הכהן מלובלין (“פרי צדיק” פרשת ראה)” שפירש שהיצר שהאדם נולד עמו הוא ניטראלי” והאדם יכול לנתב אותו לטוב או לרע. אם יטה אותו לצד הרע” אזי נאמר עליו שיצר לבו רע” ואם יטה אותו לצד הטוב וישתמש באנרגיות של היצר לכיוונים חיוביים” הוא יהיה צדיק. ועל כך נאמר בחז”ל שהקב”ה ברא את היצר וברא לו תורה תבלין. רגילים לפרש שהתורה נותנת כוחות להתגבר על היצר ולבטל אותו” אבל ר’ צדוק מפרש שהתורה מדריכה אותנו כיצד לנתב את היצר לאפיקים חיוביים ולהפוך אותו לכוח בונה בקדושה.
נקודת בחירה מרכזית לאן להטות את היצר חלה בגיל ההתבגרות” בגיל הנערוּת. לכן אנחנו מוצאים בחז”ל אמירות סותרות ביחס לתקופה זו. לאמיתו של דבר” הן אינן סותרות אלא מתארות את הפוטנציאל העצום שקיים בתקופה קריטית זו.

לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – levavot.org.il אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן