פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > פרא אדם?!

פרא אדם?!

בפרשיות לך לך ווירא אנו פוגשים את ישמעאל” אותו ישמעאל שאנו פוגשים לאורך כל ההיסטוריה.
מיהו אותו ישמעאל” מה אופיו וכיצד יש להתמודד אתו?
את זאת אפשר ללמוד מדברי מלאך ה’ להגר בטרם לידתה אותו (בראשית טז יב) “והוא יהיה פרא אדם” ידו בכל ויד כל בו ועל פני כל אחיו ישכון”. ומתיאורה של התורה את ישמעאל לאחר שגדל (כא כ-כא) “וישב במדבר ויהי רובה קשת וישב במדבר פארן ותיקח לו אמו אשה מארץ מצרים”.
ויש לשאול” מה רוצה ללמדנו התורה בהגדרתה אותו “פרא אדם”? הרי לכאורה אלו שתי מלים הפכיות הסותרות זו את זו” שהרי אם ישמעאל הוא פרא אז אינו אדם” ואם אדם הוא אז אינו פרא – הכיצד?
מבאר המלבי”ם (שם בשני המקומות) שישמעאל יכלול בתוכו שני צדדים – “בצד אחד יהיה אדם פראי” פרא למוד מדבר” ובצד אחד יהיה אדם מדיני (חברתי). (מצד אחד) פרא כי ידו בכל ויד כל בו” כאיש פראי עושה מריבה עם הכל” ובצד אחד יהיה אדם כי על פני כל אחיו ישכון” ועל ידי כך יהיה גם אדם מדיני (חברתי) עם אחיו ושכניו”.
כמו שבאמת התגלה הדבר אחר כך כשגדל” מצד אחד – “וישב במדבר” נתקיים בו מה שאמר והוא יהיה פרא אדם שהיה מדברי” ויהיה רובה קשת ונתקיים מה שאמר ידו בכל וכו’.” ומצד שני – “וישב במדבר פארן – ונתקיים מה שאמר ועל פני כל אחיו ישכון”” עד כדי כך שאפילו התחתן” הקים משפחה והתערבב עם אחיו – העמים שבסביבתו.
מכאן למדנו יסוד גדול – מיהו ישמעאל וכיצד יש להתמודד אתו. ישמעאל כולל בתוכו שני צדדים. מצד אחד הוא נראה כלפי חוץ כאדם מן המניין” חברתי” ומסוגל לפתח קשרי שכנות נורמאליים בינו לבין סביבתו” שהרי הוא “אדם”” אך מהצד האחר” ממבט יותר פנימי ויותר עמוק – הוא באמת “פרא” – פראי” אכזרי” חסר גבולות” רב עם כולם כחיה במדבר ללא כללים חברתיים מקובלים. ואולי בשל כך הקדימה התורה את תוארו לשמו – כי הוא פרא לפני שהוא אדם…
אמנם עלינו לזכור שבברית בין הבתרים הבטיח הקב”ה לאברם ואמר לו (בר’ ט וטו): “תיקבר בשיבה טובה” ופירש רש”י (במקום) “בישרו שיעשה ישמעאל תשובה בימיו”. וביתר הרחבה כתב ה’משך חכמה’ (שם)” “שבני ישמעאל” באחרית הימים” יתקרבו לאמת ויאמינו בה’ אחד”. כלומר” אם נדע להתמודד נכונה עם פראיותו של ישמעאל” המוסרית והחברתית” שבאה לידי ביטוי גם בצד הפוליטי ביחס לעם ישראל” אם נדע לשים לו גבולות ברורים” לא ניכנע למידות הרעות” הגלויות והסמויות שבו” לא ניפול ברשתו ה’אדמית'” המתגלה בפוליטיקה ובדיפלומטיה הלובשת חליפה מכופתרת ודוברת אנגלית רהוטה – אם נדע להיזהר ולהגיב להתנהגותו הכפולה באופן הנכון” אז לא רק שנדע להתמודד עם ה’פרא’ שבו אלא גם נעזור לגלות את צורת ה’אדם’ שבו” ואפילו האלקי שבו” כפי שיקרה בע”ה בעתיד” באחרית הימים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן