פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > על ניחוש” על היגיון ועל אמונה

על ניחוש” על היגיון ועל אמונה

חשש כבד ממלא את לבו של אליעזר עבד אברהם בעומדו על עין המים. אחריות גדולה מוטלת על כתפיו. עליו למצוא אשה מתאימה ליצחק. האם אכן תהיה האשה אשר יביא הולמת את מידותיו של יצחק? האם תתקבל בחירתו על ידי החתן המיועד? אמנם מלווה אותו הבטחתו של אברהם: “ה’ א-להי השמים… ישלח מלאכו אתך ולקחת אשה לבני משם”; אולם החששות עודם מכרסמים בלב. ואז מעלה אליעזר את בקשתו: “והיה הנערה אשר אומר אליה הטי נא כדך ואשת” ואמר שתה וגם גמליך אשקה” אותה הוכחת לעבדך ליצחק” ובה אדע כי עשית חסד עם אדוני”; בקשה אשר נתמלאה תיכף ומיד” כאשר הגיעה רבקה אל העין.
כאשר אנו מבקשים ללמוד את “תורתם של בנים” מ”שיחתם של עבדי אבות”” אנו עומדים ושואלים: מה היה פשר בקשתו של אליעזר? האם ייתכן לומר כי היה זה “ניחוש”” כדי לדעת שאת הדבר הנכון הוא עושה” כדרכם של עובדי אלילים” שעל זה אמרה תורה: “לא תנחשו ולא תעוננו”? האם היתה זו תפילה של אליעזר? האם היה זה שיקול הגיוני כדי לזהות את מידותיה הטובות של המועמדת להיות אם בישראל?
תשובות הפרשנים מגוונות” ואנו נלך בדרכו המורכבת של המהר”ל מפראג. בהסברו הראשון אומר המהר”ל כי היגיון צרוף הדריך את אליעזר: אותה נערה אשר תעשה חסד מעל ומעבר למה שנתבקשה ואף הרבה יותר מן הנדרש על פי המוסר המקובל” היא היא המתאימה. אולם הסבר זה אינו מספק. מדוע הציג אליעזר את הבחינה ההגיונית הזאת בדרך של תפילה? האם רק ביקש סייעתא דשמיא שתחול על המאמץ האנושי הרציונלי?
הסברו השני של המהר”ל – תמוה הרבה הרבה יותר. שם הוא אומר כי מכיוון שהמדובר היה בצורך מצוה” מותר היה לנחש. קשים הדברים לעינינו. וכי לצורך מצוה מותר לעבור על איסור המפורש בתורה? אולם את מה שסותם המהר”ל בפרשתנו” הוא מגלה בביאורו לפרשת קדושים” שם הוא מבאר את התנהגותו של אליעזר כאן ואת דרכו של יונתן בן שאול במלחמת מכמש:
“ומאחר שהיו עוסקים במצוה” אם כן היה דעתם להקב”ה” וכאילו אמרו בפירוש שהקב”ה יראה להם הדרך לבוא לקיים המצוה… כי הניחוש אינו שייך” רק (=אלא) אם מנחש אם יארע לי כך וכך – כך וכך אעשה” וזהו במילי דעלמא. אבל במידי דשמיא” הוא תולה בהקב”ה” אם יארע לי כך וכך אז אדע לקיים המצוה… ובזה לא שייך ניחוש” שהרי הקב”ה הוא נותן לו סימן”.
המנחש האלילי – לא אל הקב”ה נשואות פניו” כי אם אל כוחות מיסטיים עיוורים” שהם לדעתו שולטים בעולם. לא זו דרכו של המאמין. הוא יודע שכל מקרה אשר יקרה לו – הוא “רק מה’.” הוא הולך רק נוכח פני ה’. בכל מה שמתרחש אצלו ומסביבו” הוא פוקח את עיניו ואוזניו לשמוע את הקול הא-להי הבוקע אליו מתוך המציאות. כל מעשה שהוא עושה מלווה בתפילה ובקשת הצלחה. וכל אשר קורה” אות הוא לו מאת הקב”ה. כל ימיו מצוי הוא בדו-שיח מתמיד עם בוראו ומנהיגו. מתוך כך הוא מבקש מה’ שיראהו את הדרך אשר ילך בה.
נדמה כי לא בא המהר”ל אלא להחליף מיסטיקה במיסטיקה” ובמקום ‘מיסטיקה אלילית'” הוא שם לפנינו אופן של ‘מיסטיקה אמונית’. אולם אין זו דרכו של המהר”ל” הכותב לנו בהמשך דבריו” כי לא בסתם אותות מדובר אלא באותות הקשורים בניתוח הגיוני של המציאות:
“אמנם נראה” דמכל מקום צריך שיהיה טעם לזה” כמו שאמר אליעזר שיראה שהיא גומלת חסדים; אבל בלא טעם הוא ניחוש” שכל מעשה ה’ – במנהגו של עולם” לא על ידי דברים שאינם במנהגו של עולם” כי אותם הם מכלל ניחוש”.
לא באותות סתמיים מדבר אלינו בורא העולם” כי אם בהיגיון הפנימי של המציאות. הסיעתא דשמיא” שזוכה לה אליעזר כדי לזהות את האשה המתאימה ליצחק” מתבררת לו דווקא דרך סימן היכר הגיוני של גמילות חסד מופלאה בה נוהגת רבקה. וכן יונתן בן שאול מגלה את הדרך לתקוף את הפלישתים דווקא דרך סימן הגיוני המורה לו על החרדה שבה הם שרויים.
הדברים נכונים בכל מצב בחיים שהדרך בו איננה ברורה” ובמיוחד בתהליך ההיכרות” אשר רב הנסתר בו על הגלוי. לעתים ישנה נטייה להישען אך ורק על הניתוח ההגיוני הקר של המציאות. אחרים מגלים נטייה לפנות אל מעוננים וקוסמים” הוברי שמים ומגידי עתידות אשר יסירו את הלוט מעל פני העתיד. לא זו” ואף לא זו דרכה של תורה” המצווה אותנו: “תמים תהיה עם ה’ א-להיך”. עלינו לחיות בדו-שיח מתמיד עם ה’ א-להינו: לפנות אליו בתפילותינו ובפעולותינו בעולם המעשה” ולהאזין לדברו הבא אלינו בתורתו והמגיע אלינו בדרך שבה נשכיל להבין בשכל הישר ובהיגיון הבריא את הנהגתו במציאות.

* הכותב עוסק בייעוץ נישואין ובהדרכה בתהליך ההיכרות. ניתן ליצור קשר בטל. 0523-003106 או בדוא”ל: azriel11@neto.net.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

שלח עמי – ויעבדוני
Shape-2
machon
אזהרה לגסי הרוח
Shape-2
machon
פרידת יעקב אבינו מהשבטים
Shape-2
machon
הרואה סוטה בקלקולה
Shape-2
machon
התייצבו וראו את ישועת ה’
Shape-2
machon
בין טלית לציצית
Shape-2
machon
בוא הביתה
Shape-2
machon
אדם שיש לו מקום
Shape-2
machon
מעשה ביהודי במוצאי יום הכיפורים: הרב עזריאל אריאל
Shape-2
סוכות_במאה_שערים066
טוב להודות לפני ה’
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן