חז”ל אומרים שארץ ישראל אבדה” עם ישראל יצא לגלות והארץ נחרבה” משום “שלא בירכו בתורה תחילה” [1]. “מה היא הברכה בתורה תחילה? ‘אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו’. כל לימוד תורה” קיום התורה וגדלות בתורה” צריך להתחיל בידיעה של ‘הבוחר בעמו ישראל באהבה’. היסוד הוא בחירת ד’ בעם ישראל לנצח נצחים” ‘נצח ישראל’ שלא יוכל להשתנות ולא ניתן להשתנות. צריך לגשת אל פרטי התורה מתוך ההכרה הכללית” האמונה הכללית” של היצירה האלוהית של עם ישראל” ‘עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו’.” [2]
התורה נתונה לנו בתור עם. היא צריכה להופיע בציבור” בכל הסדרים הרוחניים” הממלכתיים” התורניים והמצוותיים” בכל מציאותנו בתור עם. התורה היא הנהגת הכלל” משפט האומה” ולא רק הנהגת הפרט. “למען דעת” שלא רק יחידים חכמים מצוינים” חסידים ונזירים ואנשי קודש” חיים באור האידיאה האלהית” כי גם עמים שלמים” מתוקנים בכל תקוני התרבות והישוב המדיני…” [3].
“יש לגשת אל התורה מתוך השקפת עולם ש’בחר בנו מכל העמים'” ואם לא” יש חסרון באמונה” וממילא בתורה”” ויש סכנה גדולה לישראל. “ומן הכלל הזה של ‘בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו'” מגיעים לפרטי תורה ופרטי מצוות” אצל כל אחד ואחד בעם ישראל [4].
מקורות:
[1] נדרים פ”א” בבא מציעא פ”ה.
[2] שיחות הרצי”ה תלמוד תורה עמ’ 60-61.
[3] אורות עמ’ ק”ד.
[4] ע”פ שיחות הרצי”ה במדבר עמ’ 152.