פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תרבות הפנאי – עבור מי?

תרבות הפנאי – עבור מי?

לא אחת עולה לדיון השאלה: כיצד צריכה להיראות תרבות הפנאי של נער או נערה דתיים? מה היא כוללת” מה מידת האיכות שלה” מה הגבולות? ובכלל” מה ולשם מה יש “תרבות פנאי”. אבל יש הטוענים שעצם השימוש במונח “תרבות הפנאי” מנוגד לרוח התורה” והוא אמור לצרום לאוזני כל מי שהתורה היא נר לרגליו. מדוע? מפני שלהולך בדרך התורה אין פנאי” וממילא אין תרבות פנאי. המשימות התורניות המוטלות עליו הן רבות” והלוואי שהיה מספיק את מחציתן. על אחת כמה וכמה כאשר קיימות משימות שאין להן גבול” כמו גמילות חסדים ותלמוד תורה שאין להם שיעור” כפי שקובעת המשנה. ואם כן” כיצד בכלל יתכן שלנער יהיה פנאי? אם הפנאי איננו לגיטימי” על אחת כמה וכמה ש”תרבות הפנאי” איננה לגיטימית!! תרבות פנאי היא מכלול של דפוסי התנהגות הקובעים סגנון חיים מסוים. כיצד אפוא ייווצרו דפוסי התנהגות לניצול הזמן הפנוי” אם בכלל לא אמור להיות פנאי?!
תשובה: אכן” האידיאל הוא שתלמוד תורה וחסד ימלאו את לבם של בני הנוער. גיל הנערוּת וההתבגרות הוא תקופת התפתחות מואצת” לכן חשוב שבני הנוער יקלטו במהלכה הרבה דעת וחכמה ויתפתחו ברוחניות. את העוצמות הגדולות שלהם לא יבזבזו לריק אלא ינתבו אותן לכיוון של עשייה בתחום החסד – חסד לפרט וחסד לחברה. זה מתאים ואף נדרש להתפתחותם הרוחנית והנפשית. לכן” פשוט הדבר שתלמוד תורה וחסד חייבים לעמוד במרכז חייהם של בני הנוער.
אבל” קיים מרחק בין האידיאל לבין המציאות. מרבית בני הנוער רוכשים דעת” חכמה ותורה” במוסדות החינוך. גם העשייה בתחום החסד קשורה למוסד החינוכי” היוזם התנדבויות ומפעיל בהן את תלמידיו. הוי אומר” הלימוד והחסד של רבים מבני הנוער תלויים במוסדות החינוך. כאשר מוסדות החינוך יוצאים לחופש” נוצר פנאי עצום שיש למלא. אם אין ממלאים אותו בתרבות פנאי חיובית” הוא מתמלא ב”תרבות פנאי” קלוקלת. כפי שאומרת המשנה: הבטלה מביאה לידי שעמום (= שגעון) ולידי זימה (= התדרדרות מוסרית). גם מי שסבור שהפנאי הוא שלילי” ותרבות הפנאי היא בדיעבד” איננו יכול להתעלם מסוגיית תרבות הפנאי של בני הנוער. הוא חייב להיות שותף ליצירת תרבות פנאי חיובית שתמלא ותעצב את השבועות ואת החודשים של הזמן הפנוי. קיימים שני אתגרים מרכזיים: אחד איכותי ואחד כמותי. האיכותי הוא יצירת תרבות פנאי חיובית ומשמעותית. לא כזו היא רק בבחינת “סור מרע”” שאיננה רעה ואיננה טובה” אלא כזו שהיא “עשה טוב”” שמקדמת ומעשירה” מרחיבה ומגדלת. האתגר הכמותי הוא יצירת תרבות פנאי לא רק ליום חופש אחד אלא לשבועות וחודשים!!! הצורך לעמוד בשני הסטנדרטים (האיכותי והכמותי) מציב בפנינו אתגר יוצא דופן.
אבל” נדמה שבימינו יש גם מקום לדבר על תרבות פנאי לכתחילה ולא רק דיעבד. מדוע? מפני שבמהלך הלימודים” לא באים כל צדדי האישיות של הנער לידי ביטוי. נער שנקודת החוזק שלו היא בלמידה” בחשיבה לוגית או אנליטית” בקריאה ובזכירה” יתפתח כראוי וירגיש שהוא בא לידי ביטוי במהלך שנת הלימודים. אבל” חברו שלא חונן בנקודות החוזק הנ”ל אלא באחרות” עלול לחוש מתוסכל במהלך שנת הלימודים מפני שהצדדים המרכזיים באישיותו אינם באים לידי ביטוי. לא כל תלמיד הוא “למדן”. יש נער שבא לידי ביטוי דרך האומנות (מוסיקה” ציור” שירה). רק כשהוא מנגן הוא מרגיש שהוא “חי”” ורק אז הוא פורח. ויש נער שבא לידי ביטוי דרך טיולים ברחבי הארץ. מפורסמת היא תיאורית האינטליגנציות המרובות” הקובעת שהחשיבה הלוגית היא רק אינטליגנציה אחת מתוך שבע. תרבות הפנאי מאפשרת לכישורים נוספים לבוא לידי ביטוי. ומכאן חשיבותה המרובה. לא דיעבד אלא לכתחילה. מילוי הפנאי בתוכן איכותי איננו בא רק כדי למנוע זימה או שעמום” אלא על מנת לפתח את האישיות על מגוון כוחותיה.
לכן” נקראים מיטב הכוחות היצירתיים לפתח תרבות פנאי בונה ומקדמת עבור בני הנוער. אין להשאיר את פיתוח תרבות הפנאי לגורמי שוליים” שאינם מחויבים בצורה מלאה לתורה ולקדושה. יצירת תרבות פנאי היא לא רק משימה אחראית מאוד אלא גם כבדה מאוד מפני שהפנאי שעומד לרשותם של בני הנוער הוא רב. טמון כאן פוטנציאל עצום” ואסור לאבד אותו.
חשוב להדגיש שיש נערים שאינם זקוקים לפנאי ולא לתרבות פנאי. הלימוד ומעשי החסד מספקים אותם וממלאים את לבם. אִילו למדו כל השנה ללא הפסקה” בצירוף מעשה חסד” הם היו פורחים ושמחים” מתפתחים ומתבגרים בצורה מתוקנת ושלמה. גם להם אנחנו צריכים לדאוג.

לתגובות: aviner@neto.net.il לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” levavot.org.il אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן