פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מה משפיע על בני הנוער?

מה משפיע על בני הנוער?

כל אחד מאיתנו חשוף למעגלי השפעה פנימיים ולמעגלי השפעה חיצוניים. גם ילדינו חשופים לשני מעגלי ההשפעה. מעגל ההשפעה הפנימי הוא ההורים והמשפחה” החברים” תנועת הנוער ומוסדות החינוך. מעגל ההשפעה החיצוני הוא הסביבה התרבותית המקיפה אותנו ואותם. בחלקה אנחנו מעוניינים” ואת חלקה אנחנו פוסלים ודוחים.
כל סביבה תרבותית מורכבת משלוש רמות: א. אידיאולוגיה וערכים. ב. סגנון חיים. ג. תת-תרבות. לרוב” אנחנו עסוקים בהתמודדות עם הרמה הנמוכה” עם הזבל התרבותי שמטמא ומשחית את הנפש: בידור זול” ספרות קלוקלת” אלכוהול” פאבים” סמים” סרטים ואינטרנט” פורנוגרפיה. אבל” חשוב לזכור את מה שלימדנו הראי”ה קוק זצ”ל במאמר “הדור” שמה שגרם למשבר הרוחני הגדול בעם ישראל ולהתרחקותו מהתורה לא היה המפגש עם תת-התרבות המערבית אלא דווקא עם החלק העליון שלה” עם ערכי המערב ועם האידיאולוגיה שלה. הם אלה שחוללו את השינוי בעמדות” את הנסיגה מהדבקות באלוקים ומהקשר לתורת ישראל. אבל” אין חולק שגם החשיפה לתת-התרבות משפיעה לרעה” מקלקלת ומדרדרת. היא גם עלולה להרחיק את הנער מהתורה. הרב קוק לא שלל זאת” אלא טען שתנועת החילון ההמונית נוצרה בגלל המפגש עם האידיאולוגיה המערבית. זרמים תרבותיים מושפעים מאידיאולוגיה ומערכים.
בתווך” בין האידיאולוגיה והערכים לבין תת-התרבות” מצוי סגנון החיים. עיקר המפגש של בנינו עם התרבות המערבית הוא עם סגנון החיים שלה. מדוע? מפני שכולנו חיים בסגנון מערבי. כדי להיווכח בזאת די בהשוואה בין סגנון החיים שלנו לסגנון החיים של הכפרי הערבי. אנחנו נהנים בשמחה מכל מנעמי הטכנולוגיה המערבית. הלבוש שלנו הוא מערבי” עיצוב הבית הוא מערבי” המשטר הוא מערבי” העבודה היא בסגנון מערבי. ועל הכל – אנחנו מתגאים בכך שאנחנו הדמוקרטיה המערבית היחידה במזרח התיכון!! אנחנו נושמים את ה”מערב” מבוקר עד ערב.
אף על פי ש”סגנון החיים” איננו מתייחס לאידיאולוגיה” והוא ניטראלי מבחינה ערכית” אל נמעיט בהשפעתו על חיי בנינו. נביא שתי דוגמאות:
א. סביבה משתנה. סגנון החיים המערבי יוצר סביבה המשתנה במהירות” בגלל חידושי הטכנולוגיה. כל יום” המצאה חדשה. לא קטנה אלא גדולה. בשני העשורים האחרונים” הסוכן המרכזי להעברת השינויים ממקום למקום הוא האינטרנט. הוא המאיץ הגדול לשינויים מפני שהוא מהיר מאוד ומחבר קצות תבל. הדוגמה הבולטת היא הפייסבוק שהומצאה לפני שנים בודדות וכבר הספיקה לכבוש את העולם. האינטרנט עצמו גם כן איננו זקן כל כך.
ילדים נולדים וגדלים בסביבה המשתנה כל הזמן. למשל” ילדים שגדלים בדירה שבה מזיזים ומחליפים כל הזמן את הרהיטים. מי שגדל בבית כזה” אין לו הרגשת יציבות. אף שהרהיטים הם בסך-הכל תפאורה חיצונית” הריהם חלק מתמונת הסביבה. החלפתם לעיתים תכופות עלולה לגרום לילד/נער תחושה של חוסר יציבות. סגנון החיים המערבי מזמן לילדים מפגש תדיר עם חידושים טכנולוגיים המשנים את סביבתם. מי שסבור שזה איננו משפיע עליהם” טועה. אולי יש מי שסבור שהשפעה זו היא חיובית” כי היא יוצרת טיפוסים שאינם דורכים על מקום אחד אלא נעים ללא הרף ומסוגלים להשתלב ולשחות בנחשול הקידמה הטכנולוגית שהיא תפארתו של המערב. אבל” מי שסבור שיש ערך ליציבות הנפשית” הרוחנית והפנימית” עשוי להסתייג מהסביבה המשתנה” וינסה להגביל את השפעתה.
ב. חברת שפע. קוראי העלון בני ה-50 ומעלה לא גדלו בחברת שפע. הם ודאי זוכרים שלפני דור” התגוררו מרבית המשפחות בדירות קטנות ונסעו בתחבורה ציבורית. לא כל משפחה החזיקה טלפון בבית” והמבחר במכולת השכונתית היה דל. עברו הימים האלו” וכיום ילדינו גדלים בחברת שפע. יש להם כל מנעמי העולם. מה שנצרך וחיוני וגם מה שמיותר לחלוטין. השפע איננו מבדיל בין חיוני לבלתי חיוני. ילדים קטנים מחזיקים נייד מדור מתקדם” ומתעקשים על מסך מגע!! יש הסבורים שאין כל פסול בשפע. מספיק סבלנו בעבר ממחסור” ואם היום יש לנו אפשרות ליהנות משפע” מדוע להתנזר ממנו? התשובה היא” כשם שמחסור איננו מומלץ כך גם השפע. המחסור מעיק על החיים (“דקדוקי עניוּת מעבירים אדם על דעתו ועל דעת קונו”)” וחברת השפע גורמת לפינוק ולריקבון. וזה הרסני.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

תגיות: בני נוער

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן