פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | (ירושלים) 

דף הבית > > סודו של דורנו

סודו של דורנו

הרב יהודה בן ישי
דור המדבר – שינוי מגמה
כשהתגלה הקב”ה למשה רבינו ע”ה בפעם הראשונה בסנה” הוטלה עליו שליחות “אעלה אתכם מעוני מצרים אל ארץ הכנעני… אל ארץ זבת חלב ודבש” (שמות ג”יז). בשליחות זו לא נזכר כלל מעמד הר סיני. על פירוט התכנית האלוקית חזר הקב”ה בפרשת וארא” “לכן אמור לבני ישראל אני ה’… והוצאתי… והצלתי… וגאלתי… ולקחתי… והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב” ונתתי אותה לכם מורשה אני ה’.” (שם ו” ו-ח). הכוונה היא לצאת ממצרים על מנת להיכנס מיד לארץ.
אך כשמשה פירט את התכנית באזני העם “ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה” (שם שם ט). על פסוק זה מפרש ה”משך חכמה” שהדברים נסובו על ההבטחה האחרונה” הבטחת הארץ: “פירוש” עניין הבאה לארץ ישראל – מקוצר רוח ומעבודה קשה. כי דרך קשי יום אשר יחפוצו לשמוע רק כדי לצאת מצרתם ולא לשמוע בהבטחות עתידות ובהצלחות נפלאות. ולכן ‘וידבר אל בנ”י ואל פרעה להוציא את בנ”י מארץ מצרים’ (פס’ יג)כלומר לדבר רק אודות זה”.
מכאן ואילך חל שינוי במהלך המתוכנן: מעתה היציאה ממצרים עיקר” הכניסה לארץ טפל. בקשת העם היא על שחרור מעבדות” בלי רצון המופנה לארץ. זו אמת חסרה כי “אמת מארץ תצמח” (תהילים פה). התנהלותם של ישראל במדבר גוררת גערה אלוקית” “ה’ אלוקינו דבר אלינו בחורב לאמור: רב לכם שבת בהר הזה! פנו וסעו לכם ובואו הר האמורי ואל כל שכניו…” (דבריםא”ו-ז).
נזכיר כאן את דברי רש”י המפורסמים: “אמר להם משה ראו מה גרמתם. אין לכם דרך קצרה מחורב לקדש ברנע כדרך הר שעיר” ואף הוא מהלך יא יום” ואתם הלכתם אותה בשלשה ימים… וכל כך היתה שכינה מתלבטת בשבילכם למהר ביאתכם לארץ. ובשביל שקלקלתם הסב אתכם סביבות הר שעיר 40 שנה” (דברים א”ב. ע”פ מסכת תענית כט).
מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה. להתמהמהות הזאת במדבר שתי תוצאות חמורות: חטא העגל וחטא המרגלים. שתי נפילות אלו קשורות לחולשה אמונית ביחס לכוחו של רבש”ע לנהל את ההיסטוריה של עם ישראל בהצלחה” ללא מכשול וללא מעצור.
בחטא העגל בא לידי ביטוי הצורך להתחשב בכוחות הטבע” ובחטא המרגלים – הצורך להתחשב בחשבונות אנושיים.
מכיוון שלמשה רבינו לא התאפשר לממש את השליחות האלוקית שהוטלה עליו בסנה” והדור שיצא ממצרים לא יהיה הדור שיכנס לארץ (עיין מהר”ל סוף ח בנצח ישראל)” גם ממשה רבינו נמנע להיכנס לארץ” כפי שחייב תפקידו.
על הפסוק “אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי” (שמות יט” ד)מתרגם יונתן בן עוזיאל (ובתרגום חופשי לעברית): ראיתם מה עשיתי למצרים” ונשאתי אתכם אז על עננים אלו כעל כנפי נשרים מרעמסס” והבאתי אתכם למקום בית המקדש להקריב שם קרבן(פסח) ובאותו לילה החזרתי אתכם לרעמסס” ומשם קירבתי אתכם לקבלת תורתי”. אם כן” כבר בפסח הראשון היתה הכוונה האלוקית להעבירם ממצרים היישר להר המוריה” מטמא לטהור” מחולי חולין לקודש הקודשים. הקצב האנושי דרש סיני ומדבר. משה רבינו מצדו היה שייך לאידיאליות האלוקית” ונשאר במדבר להכניס את עמו לעתיד לבוא.
דור שבכוח ודור שבפועל
במשנה (פרק חלק” קח א) “דור המדבר אין להם חלק לעוה”ב ואין עומדין בדין שנאמר ‘במדבר הזה יתמו ושם ימותו’ (במדבר יד) דברי רבי עקיבא. רבי אליעזר אומר עליהם ‘אספו לי חסידי” כורתי בריתי עלי זבח’ (תהילים נ)”. מחלוקת תנאים זו יכולה להתפרש כהבחנה שבין הבכוח לבין הבפועל: לפי ר”א דור המדבר הוא דור הברית ודור ההבטחה. הם בחינת הזבח” עבודת ה’ השלמה. זהו הדור שיש בו הסגולה לקבל את התורה” והוא כולל בתוכו את כל הדורות” בהתקשרות אל המגמה האלוקית העליונה “אני אמרתי אלהי-ם אתם ובני עליון כולכם” (תהילים פב). לעומתו ר”ע סובר שדור זה לא הצליח לממש את ייעודו” שהרי לא נכנס לארץ. הוא דור “בהמתנה”” ועל כן אין עומדין בדין. כל עוד דור זה אינו מוציא לפועל את השליחות האלוקית שהוטלה על משה רבינו ועליו עצמו” אין לו חלק לעולם הבא. העוה”ב שלהם תלוי בכניסתם לארץ. זהו תפקידו של משה רבינו לעתיד לבוא: לזכותם בארץ הטובה” בעולם שכולו טוב. בינתיים” אליהו הנביא “מלאך הברית”” מעיד על ישראל שהם נשארו נאמנים לברית” שישראל הם כורתי ברית. והוא מקנא לאלוקיו כשישראל אינם מגלים את שלמותם “עד מתי אתם פוסחים על שתי הסעיפים”” ודורש להתגבר על חטא העגל (המעמד בכרמל) ועל חטא המרגלים (בבשורת הגאולה “והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם”. מלאכי סוף ג). ובעצם” אליהו הנביא מכין את בואו של משה ע”ה” “זכרו תורת משה עבדי”.
שילוב מנצח
עיסוקו של משה להביא להופעת התורה שתאפשר להשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם. תורה זו תאפשר לדור המדבר להיות דור הארץ” דור של אליהו ומשה יחדיו.
דור זה הוא דורנו” המבקש שמים וארץ” אדמה ותורה.
דורנו דורש מעומק נפשו ונשמתו תורת משה ואליהו “הפותח והחותם” (אורות. ישראל ותחיתו”כח-כט)” תורה המנצחת את המוות” תורת אש מחממת ולא שורפת “הסנה בוער ואיננו אוכל”. אש הנושאת את האדם לשמים” ונותנת לו כנפיים כדי לטוס בכל העולמות” למעלה מכל הגבולות.
דורנו מבקש לצאת מן המדבר” מן העפר” להיות אדם בשיעור קומה מלא. “התנערי מעפר קומי” הוא אומר בפה מלא.
דורנו צמא לכל הסודות” של האלוקות ושל ההוויות” של הקוסמוס ושל הנשמות.
הוא זקוק לאש של אליהו ולמים של משה “כי מן המים משיתיהו”.הוא רוצה לחבר הפכים” להגיע לסוד האחדות הגמורה. הוא לא יניח דבר ללא חקירה ושליטה” הוא רוצה מעשה בראשית וגם מעשה מרכבה.
מתי המדבר קמים לתחיה” ובראשם משה רבינו מובילם בשמחה. הפעם לא יהיה חטא העגל ולא חטא המרגלים. בדור זה” אנו פוגשים מוסרי נפש על התורה ועל הארץ.
הם מוציאים מים מן הצור מתוך אמונה” מים להשקות את האדמה” ותורה להשקות את הנשמה.
זהו דור במרכבות אש” ללא פחד ורתיעה” דוהר עם אלוקיו” לתקן עולם במלכות שד-י.
דור הזוכה לברית שלום” כי הוא מקנא לה’ אלוקיו. “פנחס הוא אליהו”” המסוגל להמליך בישורון מלך” מלך המשיח עם מלכות של תורה” כי שלשה כתרים הם: כתר מלכות” כתר כהונה” וכתרה של תורה עולה על כולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סודו של דורנו
Shape-2
machon
משה ואהרן” אהרן ומשה
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן