פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

דף הבית > > להצמיח מנהיגים – מובילים ולא מובלים

להצמיח מנהיגים – מובילים ולא מובלים

כאשר מתעוררות בעיות התנהגות של ילדים” הורים מתאמצים למצוא את הסיבה לכך. רבים מההורים מתארים את התנהגות ילדם כהתנהגות נלמדת” נגררת” “הוא התחבר לחבר ‘מקולקל’ נגרר אחריו” מאז שהם חברים” אני כבר לא מכיר את הילד שלי. הוא נעשה חצוף” לא רוצה ללמוד” משוטט כל היום ברחוב…”.
קשה לנו לחשוב שהילד שלי “בחר” להתחבר דווקא לחבר הזה” שהאחריות היא שלו” שהוא נפתה בקלות. הסתגלות חברתית ומקובלוּת חברתית נתפסת אצל הורים כערך חשוב ומשמעותי. קשה לנו לראות את הילד חסר בטחון” ביישן מאד” עם דימוי עצמי נמוך.
במקום לתת לילד הדרכה מעשית איך ליצור קשר” לפתח מיומנויות חברתיות” ההורים מתפקדים במקום הילד” מתקשרים בעצמם להזמין חברים” מצלצלים להורים אחרים לברר איפה נערכות מסיבות כיתה” או מתלוננים בפני המורה שלא הזמינו את הילד ליום הולדת. מעורבות יתר של ההורים בחיי החברה מסירה מהילד את האחריות והיכולת להנהיג את עצמו ” משאירה את השליטה בידי ההורים ומביכה את הילד.
להורים קשה לסמוך על ילדם” קשה להם לוותר על שליטה” הם אינם מאפשרים לילד להתנסות באופן עצמאי ועושים בשבילו דברים שהוא מסוגל לעשות לבד” קשה להם להאמין שהילד “יכול”” “מסוגל”” רק ההורה יודע מה נכון וטוב לילד…
הורים דואגים יתר על המידה” הם חוששים שהילד יטפס על סולם בגן משחקים” מפחדים שייפצע וכו’. כדי להעצים ילד הורה נדרש להכיל ולרסן את דאגנותו” כי זה עלול לפגוע במוטיבציה שלו להתנסות” רק מי שהתמודד עם קושי והצליח להתגבר עליו יוכל לפתח דימוי עצמי חיובי.
הורים מזדהים מאד עם הילד שלהם. אך הם אמורים לאפשר לילד לשלם את המחיר הכרוך בלקיחת אחריות” למשל הרבה פעמים עושים הסכמים” הילד עומד בהם רק לפרק זמן קצר” ואז ההורים מרחמים ומוותרים” במקום לעזור לו לעמוד במטלה” שכן רק כך ילמד הילד” בדרך הקשה” מהי אחריות.
ומצד אחר” לפעמים הורים סומכים מדי על הילד” ללא שיקולים אמיתיים אם הילד אמנם בשל או מסוגל נפשית ופיזית לעמוד בכך” הם מעמידים את ילד בסיכון כאשר הם מאפשרים לו להתנסות בתפקידים שאינם מתאימים לו” כמו למשל מניחים לילד הקטן שבקושי הולך לרדת במדרגות. או מאפשרים לילד בגיל הרך לבחור מתוך אינספור אפשרויות” מה שמעמיד אותו בפני קושי להתמודד עם עומס של גירויים. הורים שמגזימים בחופש שנותנים לילד ולא מציבים גבולות מאוזנים והגיוניים בהתאם לגילו ויכולותיו” הם מחלישים אותו במקום לחזק ולהעצים אותו.
כדי לגדל ולהצמיח מנהיג על ההורים לאפשר לילד להתנסות בבחירה” ולכבד את הבחירה “אתה מחליט כי אני סומך עליך”. ילד מתקשה מבחינה חברתית “אני סומכת עליך שתמצא דרך להתמודד עם המצב” זו אחריות שלך”” לא מתוך התנערות מאחריות אלא ממקום שאני באמת מאמינה ומעריכה שהילד יכול.
הורים צריכים להאמין ולהיות בטוחים שיש בכוחם להנהיג את משפחתם כך שהילדים יסמכו ויאמינו בהם.
לחנך למנהיגות זה קודם כל לפתח את החוויה של המנהיג הפנימי” האמיתי” שאומר לעצמו מה הכיוון הנכון בחיים” שמשפיע מתוך מעשיו והתנהגותו” שמוביל מתוך אידיאלים ועקרונות שהופנמו באישיותו” שיודע להנהיג את עצמו מתוך חוסן רוחני ונפשי.
Hadasage@walla.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

סמכות הורית – הכנה למתן תורה
Shape-2
machon
סמכות הורית (2)
Shape-2
machon
סמכות מנהיגות (3)
Shape-2
machon
והגדת לבנך
Shape-2
machon
משברי אמון בין הורים ומתבגרים: מאמר מיוחד מאת הדסה גהלי
Shape-2
sadness-513527_640
אמון בחינוך – שקרים (חלק א’) מאמר מאת הרבנית הדסה גאלי
Shape-2
Gesture of trust
אבא של שבת ואמא של שבת
Shape-2
machon
ילדים מיוחדים
Shape-2
machon
עולם של ילדים
Shape-2
machon
עקשנות (סיום)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן