פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > מטרות רחוקות או קרובות?

מטרות רחוקות או קרובות?

שאלה: קראתי שקיימת התלבטות אילו אתגרים להציב בפני בני הנוער. מדוע לחפש תשובות מתחת לאדמה” בשעה שיש לנו מטרות ואידיאלים מן המוכן: בניין בית המקדש וחידוש סנהדרין!! הגיע הזמן לשתף את בני הנוער בשאיפות הגדולות של עם ישראל לדורותיו. ככל שנעלה את הרף של האידיאלים שנציב בפני בני הנוער” כך נדחף אותם למעלה-למעלה. חזון קטן מוליד אדם קטן” חזון גדול מוליד אדם גדול. איננו צריכים להמציא חזון גדול” הוא נוצר מזמן ומלווה את עם ישראל מאז יצא לגלות: “שיִבָּנֶה בית המקדש במהרה בימינו”” “השיבה שופטינו כבראשונה”. מערכת החינוך צריכה לאמץ את החזון הגדול של בניין המקדש וחידוש הסנהדרין ולהעמיד אותו בראש סדר העדיפויות החינוכיות.
תשובה: אכן” חזון בניין המקדש וחידוש העבודה מלווים את עם ישראל מאז החורבן. רעיון שיבת העבודה לדביר בית ה’ ושיבת שופטינו כבראשונה הפיח תקווה מתמדת בעם ישראל במשך שנות גלותו” ומנע את שקיעתו והתבוללותו בארצות נכר. התקווה ל”תחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים… ושם נעבדך ביראה…” העניקה חיים לעם ישראל. הוא צף מעל מצוקות ההווה הנוראיות ודבק בעתיד הזוהר.
היום” לאחר שזכינו לשוב לציון” לא יעלה על הדעת שננטוש את התקוות הקדושות הללו” אשר החיו אותנו במשך אלפיים שנה” ונהפוך אותן לחלומות לא רציניים ונסתפק בחזון קטן ומיידי. לא נוותר על שאיפותינו הגדולות” על חידוש הנבואה” ועל העבודה במקדש והסנהדרין.
בכרוז משנת תרפ”א לכבוד ישיבת “תורת כהנים” כותב מרן הראי”ה קוק זצ”ל: “לא החול הוא הנושא המקשר את נשמת הגוי כלו לארצו” לא החול הוא הפועל את כל מפלאות התחיה… רק הקודש הוא הפועל… אל מקדשנו גאון עוזנו” מכון בית חיינו ומשוש תפארתנו” אל כסא כבוד מרום מראשון מקום מקדשנו” אליו עינינו נושאות. הצפיה הפנימית לראות כהנים בעבודתם ולויים בדוכנם וישראל במעמדם” זהו היסוד הנושא של כל התחיה כולה” לכל סעיפיה” הקרובים והרחוקים. אם מבינים אנחנו או לא מבינים איך יתהוו הדברים הגדולים הללו – הכל אחד. מאמינים אנחנו ש’דבר אלקינו יקום לעולם’… בית המקדש ייבנה והיכל יוסד” וכהנים ישובו לעבודתם ולוים לשירם ולזמרם” וישראל לנוויהם”.
אולם” לא די בכך. נוסף על המטרות הרחוקות – שלגביהן לא קיימות דרכים מעשיות ומידיות לקידומן (למעט” לימוד הלכותיהן ורעיונותיהן בבחינת “נשלמה פרים שפתינו”” ותפילה מעומקא דליבא) – זקוק האדם גם למטרות לטווח קרוב ובינוני. אין הוא יכול להסתפק בחזון רחוק” בחלום עתידי גם אם הוא מופלא ומלהיב. הוא זקוק לאתגרים מעשיים קרובים” על מנת לחיות חיים של התקדמות ממשית. וכשם שחסרונן של מטרות רחוקות גורם להנמכת הרוח ולהקטנת השאיפות” כך הצבת מטרות רחוקות בלבד עלולה לפגוע פגיעה קשה בשאיפות. מפני שללא מטרות לטווח קרוב ובינוני” עלול האדם לקחת את החזון הרחוק ולהפוך אותו למטרה מידית” כמו שקרה לתנועות המשיחיות של משיחי השקר שהסבו נזק כבד לעם ישראל. או לחלופין” הוא עלול להקטין את החזון הגדול והרחוק” לגמד אותו על מנת שיוכל לממש אותו מידית. עינינו הרואות כיצד הצבת האידיאל של חידוש הסנהדרין כמטרת-על הולידה את רעיון הבוסר של הקמת “הסנהדרין החדשה” לפני שנים אחדות. גם הכמיהה הנשגבה לבניין המקדש ולחידוש עבודת הקרבנות – אם היא תעמוד לבדה – עלולה להתגמד” ללבוש לבוש מעשי קטן ולקצוץ בכנפי החזון.
במשך תקופת הגלות שילב עם ישראל תקוות רחוקות עם אתגרים רוחניים עכשוויים” ולא חי בזכות התקווה הרחוקה והנפלאה של בניין המקדש וחידוש הסנהדרין לבדה. בגלות” היה עם ישראל עסוק במלוא המרץ במשימה בוערת ודחופה: הישרדות גשמית ורוחנית. כולם יחד – חכמים ופשוטי עם – עמלו” מתוך קשיים ומאמצים מרובים” במלאכת ההישרדות. החזון הרחוק הפיח את התקווה” אבל הוא לא עמד לבדו. מטרות קרובות מילאו את עם ישראל בעשייה עשירה.
הווה אומר” אין להסתפק בהצבת מטרות רחוקות ונעלות בפני בני הנוער אלא צריך להציב בפניהם גם מטרות לטווח קרוב ובינוני” שמאפשרות להם התקדמות ממשית בהווה” ומעמידות בפניהם אתגרים רוחניים וערכיים ריאליים. לעיתים קל יותר לבחור מטרה רחוקה ועילאית מאשר מטרה קרובה ומשמעותית שהיא בת-מימוש” כשם שקל יותר לטפס בחלום על הר גבוה מאשר לעלות בהקיץ על גבעה נמוכה.
הדרך המתוקנת היא לקבוע רצף של מטרות – מטרות לטווח קרוב” מטרות לטווח בינוני ומטרות לטווח רחוק.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן