פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > נשים בראש סולם הטהרה וחיבת הארץ

נשים בראש סולם הטהרה וחיבת הארץ

הכלי יקר מעמיד את הנשים בראש סולם הטהרה ואהבת הארץ. במקומות רבים בתורה” לדוגמא בפרשת המרגלים (במדבר יג ב) כותב הכלי יקר על המילים: “שלח לך אנשים”” לְךָ – נראה לשלח גברים כמרגלים” אך לדעתי” טוב היה לשלח נשים לרגל את הארץ” כי מחבבות הן את הארץ” יותר מן הגברים. מתוך סימפטיה לארץ ישראל” יראו טוּבהּ ומעלתה.
“לכך פירט אנשים” לפי שאמרו רז”ל” האנשים היו שונאים את הארץ ואמרו ‘נתנה ראש ונשובה מצרימה’ והנשים היו מחבבות הארץ” ואמרו ‘תנה לנו אחוזה’.”
בפרשתנו מעמיד הכלי יקר את הנשים ברום מדרגות הקדושה בשני מקומות:
(א) ה’ מצווה למנות את ישראל לאחר המגפה. “ויהי אחר המגפה ויאמר ה’… שאו את ראש כל עדת בני ישראל”. רש”י במקום מנמק: משל לרועה שנכנסו זאבים לתוך עדרו והרגו בהם” מונה אותן לידע מניין הנותרות. ד”א כשיצאו ממצרים ונמסרו למשה” נמסרו לו במניין” ועכשיו שקרב למות ולהחזיר צאנו יחזיר במניין. (ועיין בשפתי חכמים ובאוה”ח על המקום). הכלי יקר מנמק את סיבת הספירה באומרו: הנפילה של חלק מן העם בחטא בנות מואב מנוגדת בתכלית לקדושת ישראל ובמיוחד לטהרת ארץ ישראל וקדושתה” הדוחה את כל השקוע בזימה. והיה חשש שישראל לא יזכו להיכנס לארץ בקלקול רוחני שכזה” לכן ציווה למנותם ולהוכיח שנותרו לאחר המגפה ששים ריבוא שלא חטאו. שהוא מספר סגולי של עמ”י שרק על ידו זכו לקבלת התורה” ורק על ידו יזכו לכבוש הארץ” ושמא תאמר שבין הנמנים יש צאצאי מצרים אשר שלטו בנשות ישראל ונאמר: אם הגברים חטאו עם בנות מואב” אולי היו נשים שחטאו במצרים ונולדו בנים שאינם ישראליים” ויחסר מששים ריבוא” ועל כן נתן ה’ לכל שם משפחה חותמת השגחה אלקית בשם ה’ (י-ה) לדוגמה: החנוכי” הפלאי. סימן למשפחות מיוחסות בטהרתן “זרע בירך ה’.”
וכדברי הכלי יקר:” צורך מספר זה עכשיו היה כדי להודיע שאע”פ שנפלו כ”ד אלף” מכל מקום נשארו ששים ריבוא. כי אין אוכלוסיה שלמה (ציבור בדרגתו הגבוהה) כי אם כשיש ששים ריבוא (והראיה): כי אין לומר ברכת ‘חכם הרזים’ כי אם הרואה ששים ריבוא איש מישראל (ברכות נח) על כן בא להודיע שבכניסתם לארץ היו אוכלוסיה שלמה… וחתם עליהם שם י-ה כי שם זה מתווך בין איש לאשה להורות שכולם (הבנים והבנות) מאיש ואשה אשר שם י-ה בינותם. וקדמת האות ה”א ליו”ד” באה להודיע כשרות הנשים. כי הה”א נתונה לאשה והיו”ד לאיש” ובאמת היו הנשים יותר גדורות מעריות מן האנשים. (מקרה שלומית בת דברי אחד היה). א. הגברים היו בוכים למשפחותיהם על עסקי עריות שנאסרו עליהם ב. נכשלו הרבה גברים בשיטים עם בנות מואב. על כן הקדים ה”א של י-ה ליו”ד. כי עיקר הדבר שבא להודיע כשרות הנשים” שלא שלטו המצרים באמותם”. ועוד (סיבה שהקדים הה”א ליו”ד) שבכל חותם” האותיות הפוכות” כדי שבהנחתו יבואו כסדרם. וישראל הם החותם” כמו שנאמר “שימני כחותם על לבך כחותם על זרועך” (שה”ש ח ו) כשאני החותם אז יחקק על ידי שם י-ה” (ע”פ הפסוק “שבטי י-ה עדות ישראל”).
(ב) המקור השני למעלתן של הנשים בפרשתנו על הפסוק “ובאלה לא היה איש מפקודי משה ואהרן הכהן” שכולם מתו בחטא המרגלים במדבר. אבל הנשים כולן נשארו ונמנו שוב במניין הנוכחי” כמו במניין הקודם” הסיבה לכך” כיוון שהקפידו על טהרתן וצניעותן נמשכו לקדושתה של הארץ ושמרו על כבודה.
מעלתן הנוספת של הנשים” מידת החסד והנתינה” התואמת את אפיונה של א”י שבה אנו מתחייבים לתת תרומ”ע לעומת חו”ל” כי עניינה של ארץ ישראל הוא כוח הנתינה” בזכות נשים צדקניות נגאלו ממצרים וזכו בארץ ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן