פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > בשבח הצניעות של בנותינו

בשבח הצניעות של בנותינו

עם כניסתנו לימים חמים של הקיץ הלוהט” מן הראוי להשמיע דברי שבח על צניעותן של בנותינו. בשעה שנורמות הצניעות הבסיסיות קורסות ונופלות לרמה שלא הכרנו בעבר” מצטיינות בנותינו בלבושן הצנוע. הישג זה איננו בא להן בקלות” הן צריכות לשחות באומץ נגד הזרם ולא להתקפל בפני הרוחות הנושבות ברחוב. על כן” הן זכאיות למילות עידוד והערכה.
למעשה” מציבות בנותינו אלטרנטיבה ממשית לתרבות החשיפה הקלוקלת של הרחוב” התנהגותן מכריזה שאין סתירה בין צניעות ל”חיים”: ניתן לשמור על כל כללי הצניעות ויחד עם זה לחיות בכל המובנים. ניתן לעבור את תקופת הנערוּת בצורה בונה ומלאת חיים בלא להשקיע חלק ניכר ממרץ הנעורים בגירוי יצרי. בנותינו מטיילות במפלי הגולן” חוצות את נחלי הגליל” צועדות בשבילי ארץ ישראל” מבקרות בפינות החמד של ארצנו – בלא לפגוע בהופעתן הצנועה! שמירה על ערכי הצניעות איננה סותרת את שמחת הנעורים ואיננה עושקת אותה. אדרבה” היא מאפשרת חיים יותר עצמיים ויותר חופשיים. הצניעות היא תנאי לחיים בלתי תלויים” כפי שיוסבר להלן.
תרבות הגירויים – תרבות החיצוניוּת והחשיפה – מעודדת את הנערות לחשוף את גופן כדי לזכות לתשומת לב. הופעה חיצונית מגרה היא מתכון בטוח ל”הצלחה”… שנמדדת על פי היקף תשומת הלב שלה זוכה הנערה. לאמיתו של דבר” “הצלחה” מסוג זה מעידה על כישלון בסיסי. תרבות החשיפה מעבירה את מרכז החיים מהפְּנים אל החוץ” מהמשמעות הפנימית של החיים אל התדמית והרושם” היא מעתיקה את המוקד ממעמקי האישיוּת אל עינו של הזולת. בסופו של דבר” הופעה בלתי צנועה איננה מעניקה תוספת חופש (חופש מכבלי הצניעות) אלא מצמצמת אותו מפני שהיא מעמיקה את השעבוד לעיניו של הזולת.
בתיאורו את הסיבות לנפילת מלכות יהודה ולעונש החמור שנגזר עליה” מזכיר הנביא ישעיה את גאוותן של בנות ציון: “ויאמר ה'” כי גבהו בנות ציון ותלכנה נטויות גרון ומשקרות עיניים” הלוך וטפוף תלכנה” וברגליהם תעכסנה”. הנביא מתאר את הופעתן והליכתן השחצנית של בנות ציון” הצועדות זקופות קומה בהליכה מדודה (= “הלוך וטפוף תלכנה”)” בסגנון מתנשא המעורר רושם רב. חז”ל במסכת שבת (דף סב ב) פירשו את הביטויים הללו” המתארים את גאוותן של בנות ציון” במשמעות שונה. על פי חז”ל” הפסוק מתאר את הופעתן הבלתי צנועה של בנות ציון” אשר נועדה לצוד את עינם של הבחורים! בנות ציון היו מהלכות בקומה זקופה” עקב בצד אגודל (= “נטויות גרון”” בהליכה איטית על מנת שיביטו בהן” על פי רש”י)” צובעות עיניהן בכחל ורומזות בעיניהן (קורצות לבחורים)” מהלכות ארוכה בצד קצרה (בחורה גבוה ליד נמוכה” על מנת לבלוט)” ו”מטילות מור ואפרסמון במנעליהן ומהלכות בשוקי ירושלים. וכיון שמגיעות אצל בחורי ישראל” בועטות בקרקע” מתיזות עליהן ומכניסות בהן יצר הרע כארס בכעוס (= כמו ארס בנחש מלא כעס)”.
מדוע הוציאו חז”ל את הפסוק מפשוטו? שמא רצו חז”ל ללמדנו שיש זיקה בין גאווה (פשוטו של מקרא) לבין הופעה בלתי צנועה (דרשת חז”ל). את הקשר ביניהן מברר הראי”ה קוק זצ”ל (בפירושו “עין איה”). הגאווה” המלווה בתחושה של שלמות אישית” עוצרת את התפתחותו הרוחנית של האדם ומובילה לריקנוּת פנימית. אין האדם מוצא סיפוק אמיתי בקרבו פנימה (ההתעסקות בנבכי נפשו הריקה מעוררת אצלו ייאוש!)” ולכן הוא מנסה לפצות את עצמו על ידי “מציאת חן של הזולת” (= בעיני הזולת). הוא משתעבד לסביבתו” הוא שקוע במאמץ כביר ל”יפוי חיצוני” עד כדי התמכרות “למצוא חן”. הכלל הוא ש”כל מה שהשלמוּת יותר חסרה” כך הטבע מחפש להשתלם לצד החוץ” (מדות הראיה” כבוד” ד).
כך אירע גם לבנות ציון. גאוותן הכשילה אותן ודרדרה אותן. בסופו של התהליך הן איבדו את עצמיותן לגמרי עד שהגיעו “לבקש את כל כבודן רק בעין הזר ולא בתוכן”. הן היו עסוקות רק בשיפור תדמיתן החיצונית. זה הוביל אותן לאמץ הופעה שהיא כל כולה גירוי הזולת.
ובחזרה להופעתן הצנועה של בנותינו. בנותינו ראויות לכל שבח על הופעתן הצנועה. הן מגלות עמידה עצמאית” הן לא נגררות אחרי האופנה ואחרי הנורמות החברתיות. זאת היא החירות האמיתית. הן לא נמשכות אחר הפיתוי לזכות בתשומת לב אלא שומרות על טוהר עולמן הפנימי ועל שלמותו. הן מצטרפות למורשתן הרוחנית של אימותינו – שרה” רבקה” רחל” רות – אשר נשתבחו בצניעותן.
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill באתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן