פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > האם תפילת משה התקבלה ?

האם תפילת משה התקבלה ?

נהוג לחשוב כי תפילותיו של משה רבנו נענו בשלילה על ידי הקדוש ברוך הוא. משה מתפלל “ואתחנן” תפילות על מנת להיכנס לארץ ולראותה” אך הקדוש ברוך הוא אומר לו “אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה”. לכאורה נראה כי תשובת ה’ למשה הנה שלילית באופן שלא ניתן לערעור.
אך המעיין יראה כי תפילתו של משה התקבלה באופן חלקי. משה מבקש “אעברה נא ואראה את הארץ הטובה הזאת” והקדוש ברוך הוא משיב לו “עֲלֵה רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְשָׂא עֵינֶיךָ יָמָּה וְצָפֹנָה וְתֵימָנָה וּמִזְרָחָה וּרְאֵה בְעֵינֶיךָ” (דברים ד כז).
משה ביקש להיכנס לארץ ולראותה” על בקשתו לראות את הארץ הקב”ה משיב בחיוב” כפי שרש”י מבאר על אתר:
” וראה בעיניך- בקשת ממני ואראה את הארץ הטובה” אני מראה לך את כולה שנאמר ויראהו ה’ את כל הארץ” (דברים לד א).
וכן במסכת ברכות דף לב: מובא: “אמר ר’ אלעזר גדולה תפלה יותר ממעשים טובים שאין לך גדול במעשים טובים יותר ממשה רבינו אעפ”כ לא נענה אלא בתפלה שנאמר] דברים ג-כו[ אל תוסף דבר אלי וסמיך ליה עלה ראש הפסגה”.
רש”י מבאר את דברי הגמרא: “בדבר תפלה זו נתרציתי להראותך אותה”. ללמדך כי גם כאשר הקדוש ברוך הוא נשבע למשה שלא יכנס לארץ” יש בכוחן של תפילותיו של משה לשנות במעט את הגזרה” ולראות את הארץ. משה אכן זוכה לראות.

אנו נוהגים להתפלל כיוון שזו אחת ממצוות התורה” אמנם יש מחלוקת אם מדאורייתא או מדרבנן אך ודאי שזו מצווה.
עלינו אפוא לשאול את עצמנו” האם אנחנו משוכנעים באמת כי הבקשה שביקשנו בתפילה הועברה לטיפול בדרגים הגבוהים ביותר? האם תפילותינו ייראו כפי שהן נראות כאשר תחושת הביטחון בכוח התפילות תלווה את חיינו ?
כמה בטחון אנו חשים כאשר אנו שולחים מכתב לעירייה” למשטרה או למשרד ממשלתי אחר” ולאחר כשבוע אנו מקבלים מכתב שבו נאמר: “תודה על פנייתך למשרדנו “ועדה מיוחדת תדון בבקשתך” תשובה תישלח בהקדם האפשרי”. התחושה היא כי יש עם מי לדבר” הם קיבלו את המכתב ועתה לא נותר לי אלא פשוט להמתין לתשובת הוועדה.
האם כך אנו מרגישים גם בסוף כל תפילה? עד כמה אנו חשים כי ה’ שמע את תפילתנו?
במשך דורות רבים התפלל עם ישראל בכל פזורות הגולה מעומק הלב על הגאולה השלמה. כל שנה שרו מיליוני יהודים בדמעות “בשנה הבאה בירושלים הבנויה”” כמה תפילות בנוסח: “ושא נס לקבץ גלויותינו” שוגרו למרום בכל יום במשך אלפי שנים!
והנה” זה כמאה שנה שהתפילות נשאו ונושאות פרי. הקדוש ברוך הוא קיבל את תפילותינו” ומקבץ את נדחי עמו ישראל.
נראה כי דורנו הוא חיזוק ממשי לאמונה בכוח התפילה של עם ישראל. מי שלא מצליח להאמין בכוחה של תפילה שיתבונן כיצד תפילות עם ישראל על הגאולה” מתממשות לנגד עינינו יום יום.
ואם כבר הגענו עד לכאן והתפילות אכן מתממשות” מה מונע בעדנו לבקש את הדבר האמתי” את בית המקדש” את מלכות בית דוד? האם אנו מתכוונים באמת כשאנחנו אומרים בתפילה:
” רצה ה’ אלוקינו בעמך ישראל ולתפילתם שעה והשב העבודה לדביר ביתך”?
כל כך הרבה התקדמנו בשנים האחרונות” הדוד גואל את הרעיה קמעא קמעא” אך עדיין לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה” גם השנה בכינו והתענינו בתשעה באב.
אל יקל בעינינו תפקידנו בקידום הגאולה” לא רק במישור המעשי של בנייה והקמתה המחודשת של מנהיגות ישראלית במדינה הריבונית” אלא גם בתפילה מעומק לב על קידום הגאולה” תפילה שמגיעה מעומק האמונה בכוחה של תפילה להפוך עולמות ולהביא גאולה שלמה.
כמה עלינו להתחזק באמונה” כי לתפילותינו יש כח ממשי לשנות את המציאות.
“ואני בה’ אצפה אוחילה לאלהי ישעי ישמעני אלהי” (מיכה ז ז).
“ותחזינה עיננו בשובך לציון ברחמים”…

*ר”מ בישיבה תיכונית גרוס בקריית גת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

האם תפילת משה התקבלה ?
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן