פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מה צריך לתקן?

מה צריך לתקן?

הרצח המזעזע של הרב אלעזר אבוחצירא זצוק”ל מטלטל את כולנו טלטלה עזה ומעורר בנו מחשבות וסימני שאלה רבים. כיצד הגענו למצב נורא כזה של אלימות” אלימות הצומחת מ’קרקע של תורה’? המעיזים יותר שבינינו” ולא מעטים מהם” העלו זאת גם לשיח הציבורי (למשל ברדיו ‘קול ברמה’ ביום שישי שעבר בארבע אחה”צ) כשברור להם שאין מדובר כאן במקרה יוצא דופן של אלימות (‘חולה נפש’ וכד’)” אלא בקצה קרחון לא קטן המקיף את כל סוגי הציבור הדתי והחרדי ביחס לתחומים מגוונים במשפחה ובחברה – בין איש לאשתו” בין הורים לילדיהם ובפרט לנוער ה’נושר'” ובין קבוצות שונות בחברה הישראלית בכלל ובין ‘חוגים’ שונים בציבור הדתי והחרדי בפרט” המטואטא פעמים רבות מתחת לשטיח מסיבות ‘מובנות’ שאינן מובנות כלל!
אלימות הרצח הינה תוצאה של אלימות הדיבור ואלימות המחשבה המתחילה כבר בשלבי החינוך בגילאים הצעירים” אותה אלימות מחשבתית הסוברת שאצלה כל האמת ואין בלתה” אצלה הצדק וכל מה שמחוץ לה הוא הרֶשַע” היא החיובי והשלם” והזולת שלילי ומקולקל.
אלימות זו מופיעה לא רק במסרים הגלויים בדיבור אלא גם ובעיקר ב’צליל'” בטון הדיבור” בין השורות” באופן סמוי אך ברור – מי הם ה’טובים’ ומי הם ה’רעים’…
אלימות זו פוסלת את כל מי שאינו כמותה” ורואה ומעצימה את הצד השלילי והחיצוני” ואינה רואה” וק”ו שאינה מתמקדת בצד החיובי המהותי-האלקי הקיים בכל אדם” ולפעמים אף מתגלה בפועל בתחומי חיים אחרים ממנה. היא מזלזלת ומואסת” ופעמים אף נאבקת ו’מנצחת’ במאבק הקטן – ב’קרב'” ואינה לוקחת בחשבון שבמאבק הכללי” במלחמה” היא מפסידה” ובגדול! מפסידה – כי האלימות לסוגיה מרחיקה ומי יודע עד כמה ועד מתי… חשבון הנפש שצריך לעשות עקב הרצח הנורא” אינו יכול להסתכם ב’לקחת’ קצת מהרב אבוחצירא זצ”ל ב’שמירת העיניים’ ב’עמל התורה’ ב’כוונה בתפילה’ וכד’. אף על פי שאלו חשובים ביותר” אלא אולי ובעיקר” לעבוד על הנקודה העיקרית שצריכה תיקון בלימוד ובמעשה” בעניינים שבין אדם לחברו וביחסים בינאישיים. כיצד יש להתייחס ולהגיב לשונה ממני ולחולק עלי. פעמים רבות קל לנו לזהות את הגרעין האלקי ש’בין אדם למקום’ אך קשה מאד לגלותו ולהתנהג על פיו בעניינים ש’בין אדם לחברו’. הדבר לא אומר שכולנו צריכים להסכים” שכן המחלוקת היא חשובה ביותר” יש לנו דרך” השקפת עולם ואיננו מוותרים עליה כלל ועיקר” אך נקודת המוצא שלנו צריכה להיות מתוך הערכה וכבוד” אהבה ושייכות” ולא מתוך זלזול עד כדי פסילה מוחלטת! זו היתה מידתו של אהרון הכהן (שיום פטירתו חל השבוע) כמאמר המדרש באבות דרבי נתן (א יב) ש”רבים השיב מעוון” ובלשוננו היום: החזיר רבים בתשובה” לא בהוכחות שכליות על מציאות ה’ וגם לא בשיעורי תורה ‘מפוצצים’ אלא דווקא על ידי הקדמת שלום לכל אדם ואף לרשעים שביניהם. הקדמת שלום שביטאה את ה’שלם’ החיובי האלקי שבכל אדם כשמו של הקב”ה – ‘שלום'” עוד לפני כל קלקוליו המעשיים החיצוניים.
זו גם הסיבה לפי דעתו של רבא לחורבן ירושלים (שבת קיט קכ) משום “שפסקו ממנה אנשי אמנה” אך לא ב”דברי תורה” שבין אדם למקום” בקודש פנימה” אלא דווקא ביחס ל”משא ומתן” שבין אדם לחברו” דהיינו שהיו מקולקלים בענייני דרך ארץ” ובאי קבלת האחר והשונה וכד’.
על כן נתחזק” בפרט בימים אלו של בין המצרים בעניינים שבין אדם לחברו” נעריך ונאהב זה את זה” נאיר פנים זה לזה” נראה את החיובי בשונה מאתנו ונגלה בתוכנו תורת אמת” תורה מתונה” תורתו של אהרן הכהן ה”מקדים שלום לכל אדם” ועל ידי זה נזכה בע”ה לגאולתנו השלמה במהרה” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

מתחברים לראי”ה בפרשת ויקרא: הכל דבש? לא בבית המקדש
Shape-2
הכל דבש
הסגולה של חודש אדר: לפרוץ את גבול השמחה
Shape-2
חודש אדר2
מיוחד לפרשת תרומה: כלי המשכן – שלם שנובע מתוך השבור
Shape-2
A man sticks together a red heart with a plaster. Renewal of the relationship. Family psychotherapist services. Reconciliation. Saving the family. Search for compromises. Conflict, dispute resolution
הסוד של פרשת תרומה: יופי זה כן הכל בחיים?
Shape-2
שבת תרומה2
הסוד של פרשת תרומה : היופי זה כן הכל בחיים
Shape-2
Pink cosmos with beautiful.
“עזר כנגדו” / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
“לא טוב היות האדם לבדו”… / הדרה או האדרה (3)
Shape-2
machon
והוא נער”” – על תקופת הנערות וגיל ההתבגרות.
Shape-2
machon
‘אטימות’ או ‘פתיחות’?
Shape-2
machon
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן