ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: תולדות
פרשה נוכחית: ויצא
פרשה הבאה: וישלח
 

הארכיון נתמך על ידי
קרן דור ס"ת

הנר התשיעי

יום עיון בענייני חנוכה התשע"ה

הרב אייל ורד / כ"ג כסלו ה'תשע"ה / 39 דק'
קוד שיעור: 11695
Loading the player ...
על השיעור:
הנר התשיעי
השַמָש הוא נר בעייתי מבחינה הלכתית, מכניסים נר שלכאורה מפריע ומטעה בספירת הנרות המורים על יום ההדלקה. עם זאת נפסק שכיוון שאסור להשתמש בהם אז אם מישהו ישכח וישתמש, השמש יוציא אותו מן הספק. לפי הרמ"א לא נוהגים להניח נר נוסף על החנוכיה אלא להדליק איתו ולהניח באיזו פינה, אך לפי מרן יש עוד נר, נוסף על הנרות, כלומר אור נוסף שצריך להדליק - אור שיוצר סיבוך. הנר השמיני הוא נס, מעל הטבע שהוא שבע, ומאיר את הטבע שבתוכו מסתתר השמונה. אור של תשע עמוק יותר מן השמונה. הוא מי שממשיך להאיר...
השמש הוא אפוא אור תשיעי שמאיר מתוך הסיבוך של עצמו. בכל מערכת צריך לראות את המשותף בין הראשון לאחרון, בין הראשית לתכלית. וכאן, הנר האחד מורה על האחד שאין עוד מלבדו, והשמש. הראשון והאחרון שהמכנה המשותף שלהם ששניהם דולקים כל החג. שורש האחרית נעוץ בראשית, כך הנר התשיעי מבטא את - הכל אלקות של האחד, אך בסיבוך.
תשע, פרשת וישב היא תשיעית. מה מיוחד בפרשה זו? המדרש: ראובן בשקו ותעניתו, וכן יהודה ויעקב, וכתוב שמכך הקב"ה בורא אורו של משיח. אור שנוצר רק מתוך הסיבוכים. אור התשע הוא אורו של משיח. הראשון שנקרא שמש במדרש הוא הנחש. בן מנסיא אמר: חבל על שמש גדול שאבד מן העולם. נחש בגימטריה זה משיח. זו מהות הפרשה התשיעית - כל עניין פרשת וישב זה אור שיוצא מתוך סיבוך. יוסף בתוך סיבוכי מצרים, יהודה, כאילו בא על בתו, שכּלתו כבִתו. מכירת יוסף סיבוך. אור שנולד מתוך סיבוך. למה? כמה סיבות לכך. איפה נמצא המשיח? בפתחה של רומי. מדוע? כדי להסתיר את האור הזה. הדבר הכי יקר יש לשים במקום שאף אחד לא יעלה בדעתו לחפש, לא בכספת אלא במקום גלוי ונמוך. כשרוצים להוריד לעולם אור גדול מאוד, מורידים אותו מתוך סיבוך כדי להסתירו. כשרוצים להניע משהו אדיר במציאות, מסתירים אותו. כל מה שנראה כבא להפריע, דווקא בא לקדם את המציאות. גם אצל לוט, גם אצל יהודה, גם אצל רות המואביה. הכל כרוך בפלפולים ובקשיים הלכתיים. משם יוצא המשיח. אם זה גלוי - מיד קמים מתנגדים. השמש, הוא ימשיך לקדם אותנו. הפוך על הפוך... כדי להוליד אומה אדירה צריך להוריד אותה מצרימה שתפתח כוחות אדירים, וצריך מישהו שיקדם אותם. לזה נשלח יוסף. וכדי שיהיה משנה למלך מצרים הוא צריך להיות קודם בבית סוהר, כי כך אין לפרעה מה לחשוש ממנו. יוסף מתחתן עם בת (מאומצת) של פוטיפר...
יוסף מזוהה עם הספירה התשיעית (מהחכמה) - יסוד. הספרה תשע היא 'אמת' בגימטריה קטנה. אמת מארץ תצמח. גם הכפולות של תשע, סכום ספרותיהן תמיד תשע. זהו נר גבוה מאוד. בשמש אנחנו יכולים להשתמש במקום הכי נמוך. בעזרתו ניתן להכניס את הקדושה הכי גדולה לתוך החול. "ירידה לצורך עליה" - ר' נחמן אומר: עליה לצורך ירידה, שאני עולה כדי שאהיה מסוגל לרדת ולגאול את הקדושה שמאירה בתוך חולי החולין.
נשאר לשאול שאלה פשוטה: מי הוא התשע מבחינה הסטורית. מדינת ישראל קמה ביסוד התשע. סמלה הוא מנורה עם 7 קנים ושני עלי זית. האם אומרים הלל עליה או לא אומרים... המקור להלל ביום העצמאות הוא בחנוכה . הורדוס השמיד את היהודים ובכל זאת המשיכה מתוך הסיבוך מלכות של עוד מאתיים שנה.
לא היה אור יותר עליון ומסובך כמו מדינת ישראל. הסיבוכים, השאלות ההלכתיות, הספקות, כל אלו מצמיחים את האור העצום. הראשון: והיה ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד, אך עכשיו הוא מוסתר ועטוף בחולי חולין. זה הגאולה שמגיעה מתוך אור מסובך. לכן האור התשיעי גבוה מכולם, אור השַמש הוא קודש קודשים עמוק שמופיע בתוך החול, הקדושה שמאירה בחולי חולין. קדושה זה חיים, וכל פיתוח בארץ בכל תחום, הוא קדושה. גם הסיבוך ההלכתי של השַמש הוא סימן לאור שמאיר עד למטה משלושה טפחים...

תגיות: חג החנוכה כל התגיות
2 הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בחנוכה