פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

מסילת “ישרים” מהו ההבדל בין ישרים לצדיקים ?

מילות מפתח:ישרים, צדיקים
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫המשיכים בלימוד הספר
‫בשבוע שעבר עסקנו בכותרת הספר המודפסת

‫בעמוד השער

‫נקרא ספר מסילת ישרים

‫כולל כל ענייני מוסר ועירת השם

‫חיברו החכם הנעלה כמו הרע

‫משה חיים נוצע אותו נרו

‫נרו הכוונה שהוא היה בחיים

‫נטרח מנע ופרקה

‫זאת אומרת שזה נתפס עוד בחייו

‫אז התחלנו להסביר מה ‫ההבחנה בין מוסר לבין עירת השם

‫עכשיו שעסקנו בזה

‫הייתי רוצה היום להתעסק במושג ישרים

‫מוסילת ישרים

‫מה זה ישר?

‫מצאנו למשל ברקת השיר הנקראת נשמת כל חי

‫שיש שם ארבעה מדרגות

‫בפי ישרים, בסיסי צדיקים ‫ובשום חסידים ובקרב קדושים

‫יש ארבעה מדרגות

‫יש עוד מדרגה חמישית

‫שהרפוק מציין אותה כמדרגה חמישית

‫זה במקהלות רביבות עם חבא ישראל

‫שזה עם חבא ישראל שהוא למעלה מהקדושים

‫אם כן אנחנו רואים פה לפי רשתיבות יצחק

‫ישרים, צדיקים, חסידים וקדושים

‫אם כך, הספר

‫הוא נכתב עבור הישרים

‫והיינו מי שעוד לא הגיע למדרגת צדיקים

‫עלינו לברם, מה ההבדל בין ישרים לבין צדיקים?

‫צדיק, ההגדרה אני חושב שהיא ‫הפשוטה ביותר שיכולה להיות

‫צדיק זה מי שעושה את הטוב ואינו עושה את הרע

‫הגדרה יקרה

‫אחת הגדרות האפשריות לצדיק זה מי ‫שעושה את הטוב ואינו עושה את הרע

‫פשוט נכון

‫עכשיו, יוצא לפי זה שהישרים ‫הם עוד לא במדרגה הזאת

‫מה זה הישרים? הוא כן עושה רע

‫הוא לא דווקא עושה טוב

‫אבל הוא רוצה ללמוד את ספר מסינת ישרים

‫כלומר, הוא רוצה להיות צדיק

‫אז ישר מורה על כוונה

‫אני עוד לא תיקנתי את עצמי כרעוי

‫אבל אני רוצה לתקן את עצמי

‫מאחר ואני רוצה, אז יש לי בשביל זה מסילה

‫מסילת ישרים זאת היא ההדרכה ‫שמכוחה אני יכול לשנות את מצבי

‫ולהפוך לצדיק

‫עד כאן מובן

‫זה פשוטי

‫נסתכל לרגע אחד בתוך ספר מסינת ישרים

‫בתחילת פרק י'

‫אני יודע שאני קצת הולך רחוק, אבל מה נעשו

‫פרק י'

‫הפירישות היא תחילת החסידות

‫ותראה שכל מה שבארנו עד עתה

‫הוא מה שמצטרך אל האדם

‫לשהיה צדיק

‫ומכאן ולעלאה הוא לשהיה חסיד

‫אם כן יש לנו חלקים שונים

‫אני מתחיל כישר

‫ואת זה בעצם רמחא לא לימד אותי

‫כלומר מה עורר אותי לרצות להיות טוב

‫זה לא רמחא לימד אותי

‫אני מתחיל את הספר

‫ומגיע לסוף פרק י'

‫אם קיימתי את כל הנאמר שם אני צדיק

‫פרק י' ואילך אני חסיד

‫אם כן ישרים, צדיקים, חסידים

‫כמובן לא

‫מה המדרגה החסרה?

‫קדושים

‫איפה אני מגיע לקדושים?

‫זה פרק, הפרק האחרון

‫פרק קווה בביאור מידת הקדושה

‫אם כן ישרים, צדיקים, חסידים וקדושים

‫זהו המהלך של ההתפתחות המוסרית

‫לפי היהדות בשיטת הרמחה

‫מי כתב את נשמת כל חי?

‫למה זה משנה?

‫מי שכתב את נשמת כל חי זה ויכוח גדול

‫יש שאומרים שזה פטרוס

‫ובמחזור ויטרי הוא כותב שאסור לומר את זה

‫שלא ייתכן דעה כזאת

‫איך אפשר להכניס את ‫שמעון פטר חמור לתוך הקודש?

‫מה אתה אומר? ‫שזה לא הוא כתב או שאסור להכניס את זה?

‫לא, לא, המחזור ויטרי אומר ‫שזה לא נכון שפטרוס כתב

‫שזה סתם איזה אגדה

‫טוב, אני כל פעם, יש ‫על זה דיון, הנזיר, זה צד

‫קצת מפקפל בזה

‫אבל זה לא הנושא שלנו

‫נשמת כל חי זה ברכת השיר

‫שמוזכרת כל המשנה

‫אז מה זה ברכת השיר?

‫לפחות עד סוף

‫זה ודאי דברי חזק, ישרים, ‫צדיקים, חסידים וקדושים

‫מתי עוברים מישר לצדיק?

‫כשסיימת את קיום שני מעשר ‫הפרקים הראשונים של מסייעת ישרים

‫אם קיימת שני מעשר הפרקים, אתה צדיק

‫זה מה שאומר

‫ככה הוא קודם בתחילת תהוד ג'

‫יש לך בעיה עם זה?

‫אחר כך אדם נהיה חסיד, אחר כך נהיה קדוש

‫אני צריך להבין מה ההבחנה ‫בין ישר, צדיק, חסיד וקדוש

‫בזאת נעסוק במהלך הלימוד עצמו

‫אולי לקראת סוף העקדם

‫איך להיות ישר הוא לא מסביר

‫איך להיות ישר הוא לא מסביר

‫מה זה ישר? זה מי שרוצה להיות טוב

‫כמי שניגש לספר, מה שרוצה להיות טוב

‫אתה ניגש לספר, זאת אומרת ‫שאתה רוצה לקבל ממנו משהו

‫אז סימן שאתה רוצה להיות טוב

‫הקבלה את האדם ישר

‫הקבלה את האדם ישר, זה נכון

‫אבל יש הרבה אנשים שהם ‫עכשיו לא ישרים, הם עקומים

‫אז העקומים לא רוצים ללמוד את מסיעת ישרים

‫לא רוצים לתקן את עמידות

‫אבל מי שכבר ישר, הוא רוצה ‫גם לעלות למדרגה יותר רגיונה

‫שהיא להיות צדיק

‫שאלה, האם זה חובה להיות צדיק?

‫אתה אומר כן

‫לא חובה להיות צדיק, מה מותר לעבור עבירות?

‫אסור לעבור עבירות, אז אם כן חייב להיות צדיק

‫לא, תחליט

‫אז איך מי שלא מאמין לך מה ‫לעד תהיה צדיק הרבה דקות?

‫אז אני שואל, בסדר

‫אז אתה אומר כך

‫יש פה איזה, אני לא מבין, ‫הפסוק הוא באמת מורר שאלה

‫הוא אומר, טוב, אל תהיה צדיק הרבה

‫מצד שני, אם אנחנו אומרים שהצדיק זה ‫מי שעושה את הטוב ולא עושה את הרע

‫אם אתה אומר שאין חובה להיות צדיק, ‫אז הכוונה שהיא מותר לעבור עבירות

‫אז זה ודאי לא יכול להיות

‫לכן, אין שום היתר לאדם לא להיות צדיק

‫אין שום היתר כזה, חייבים להיות ‫צדיקים, כי הרי אסור לעשות עבירות

‫אז מה זה אל תהיה צדיק הרבה?

‫שאל תדקדק, כן, על זה אמרו

‫מה זה אל תהיה צדיק הרבה? למשל, מה ששאול

‫שאל במלחמת המלאק

‫שהוא רצה להיות יותר צדיק מהקב' ברוך הוא

‫שאמר, אם אדם חטא, במה מה חטאה?

‫אז זה היה הנאמר

‫יש עוד דבר, המלצה, אבל זה לא קשור לפסוק

‫ההמלצה הכללית היא אל תהיה דוויק הרבה

‫שזה גם כן יכול לעזור

‫דוויק

‫כן

‫טוב, עכשיו

‫מה?

‫זה מקשה משהו? זה כופייה? זה תירוץ? מה זה?

‫אין דבר כזה

‫האם יכול להיות אדם צדיק שלא ישר?

‫אה? האם יכול להיות אדם צדיק שלא ישר?

‫אין דבר כזה

‫כך צריך להיות, אלא מה?

‫באמת הנאציב ווולוג'ין בהקדמתו לספר בראשית

‫מסביר שיש צדיקים שאינם ישרים

‫אבל הוא אומר שהקב' ‫ברוך הוא שונא צדיקים כאלה

‫מה זה? אתה יודע?

‫שם ההגדרה שלו של ישרים, ‫הכוונה שהוא ישר בהליכות עולמים

‫כמו שיש לו מידות טובות

‫אז יכול להיות אדם שהוא מקיים את כל המצוות

‫אבל יש לו מבט עקום על המציאות

‫הוא חושב שכל מי שאיננו סובר כמוהו

‫שהוא צדוקי והפיקורס

‫למשל

‫טוב, כן

‫אפשר לשאול שאלה על המלאנס של הספר כמעט

‫באדם מגיע איזושהי מידת הזריזות

‫אז הוא חושב שאתה זעיר

‫או שזה איזושהי תנועה מעגלית

‫שיכול להיות באדם שהוא ישר ברום המידות

‫ואיזה יש מידה של זריזות

‫או איזושהי מידה של מידה שלמה

‫אה, כלומר אתה שואל האם ‫האדם קונה לגמרי מידה שלמה

‫ורק אחרי זה הוא עובר למידה השנייה

‫טוב, זה ברור שהדבר הזה הוא בתהליכים

‫הרי כתוב במידת הזריזות

‫אז מסביר לך רמחאל

‫שיש שלוש סוגי הערות

‫כלומר מוטיבציה להיות טוב

‫של הבנונים

‫של הפחותים

‫ושל שלמי הדעת

‫אז משמע שכל אחד מהם קרא ‫את המסעיית השרים פעם אחרת

‫בהתחלה הפחותים קוראים את מסעיית השרים

‫ואחר כך הם מולים למדרגת בנונים

‫וקוראים עוד פעם את מסעיית השרים

‫בסדר?

‫ואז הם הופכים להיות שלמי המהלה

‫וזה נשאר

‫אוקיי, עכשיו אני מציע

‫אני חושב שזו הצעה טובה

‫להיכנס להקדמת

‫נכון?

‫הקדמת הראה המחבר

‫אמר המחבר

‫מה, אתה לא מצאת?

‫הנה

‫אמר המחבר

‫החיבור הזה

‫לא חיברתי ללמד לבני האדם

‫את אשר לא ידעו

‫אלא להזכירם את הידוע להם כבר

‫ומפורסם אצלם

‫פרסום גדול

‫במילים אחרות אני לא מלמד אותך שום דבר

‫אם אתה לא למד שום דבר

‫אז גם אתה כותב

‫שאלה טובה, לא?

‫מה הסיבה?

‫בואו נראה

‫כי לא תמצא ברוב דבריי

‫אלא דברים שרוב בני האדם יודעים אותם

‫ולא מסתפקים בהם כלל

‫מה זה רוב בני האדם?

‫בני תורה, כמובן

‫אנשים שנגיד שייכים לתורניות

‫מפגן מסוימת

‫אז כל הדברים שאני אכתוב

‫זה דברים שכמעט לא תמצא לאדם

‫זה לא סביר שתמצא לאדם

‫שלא מסכים עם הדברים שאני כותב

‫אלא

‫וכאן הפרדות

‫שכפי רוב פרסומם נגד מה שעמיתם גלויה לכל

‫כך העלם מהם מצוי מאוד

‫והשכחה רבה

‫בשיעור שעבר שאלתי את הרב

‫כיצד המוסר בא עם התורה

‫כדבר רמב״ם בעניין הצדקה

‫הרב ענה שזאת תוספת מוסר

‫האם הרב יכול להסביר מה הכוונה?

‫כן, אני אסביר

‫למשל

‫לקבל ריבית על הלוואה

‫זה מוסרי או לא?

‫זה מוסרי?

‫לא, זה לא צריך להגיד לאף אחד

‫זה מוסרי, למה?

‫יש לי כסף

‫במקום שאני אוכל להשתמש בו

‫הוא מושבט אצלך

‫הוא נתון לך בהלוואה

‫מגיע לי על זה פיצוי, לא?

‫לגבי הלוואה בריבית היא דבר מוסרי

‫אפילו דבר המתבקש מבחינה מוסרית

‫ולא לקחת ריבית

‫זה בכלל דבר לא בסדר

‫כי אתה מרגיל אנשים לנצלנות

‫וצריך שלמשקיעים

‫להיות פיצוי

‫אז זה שאני נותן לך הלוואה

‫מגיע לי על זה ריבית

‫זה דבר מובן מאליו

‫התורה לא נגד זה

‫התורה לא נגד זה

‫התורה אומרת במפורש

‫לקחת ריבית מגוי לנוכרי תשיך

‫אם זה הדבר לא מוסרי

‫התורה לא הייתה אומרת להשיך לנוכרי

‫מה עם היהודי?

‫התורה מוסיפה תוספת מוסר

‫היא אומרת

‫ולאחיך לא תשיך

‫למה לאחיך לא תשיך?

‫כי בין אחים עושים ג'סטות

‫זה גמילות חסד

‫מה?

‫זה גמילות חסד

‫הגמילות החסד הזאת

‫היא ראויה מצד האחווה

‫אף על פי שגם להלוות בריבית

‫זה חסד

‫מישהו זקוק להלווה

‫אני אומר לו אין בעיה

‫קח מיליון דולר, עשר שנים, חצי אחוז

‫מה זה לא חסד?

‫אז זה חסד עצום

‫רק מי שעושה את זה ליהודי

‫לא קם להתחיל את המיתים

‫למה? בגלל שזה אחיך

‫אחיך לקחת בנו ריבית

‫אבל זה ברור שיש פה תוספת מוסר

‫זה הכוונה של הדבר

‫עכשיו בואו נחזור

‫לדברים שאומר רמחן

‫כל מה שאני כותב

‫זה דברים מפורסמים

‫ודווקא בגלל שהם מפורסמים

‫שוכיחים אותם

‫זה קצת פרדוקסלי

‫אז באמת הרב קוג מסביר

‫במוסר אביחה

‫שכוונת רמחן היא

‫שזה מפורסם במושגים ראשוניים

‫ולא במושגים האמיתיים

‫למשל

‫אני יודע

‫כשכל אדם בעולם

‫האם אתה יודע מה זה אהבה?

‫כן אני יודע מה זה

‫אם אתה חוקר באמת

‫אתה רואה שהוא לא יודע מה זה אהבה באמת

‫אלא יש לו מושג

‫כהה פופולרי

‫של האהבה אבל הוא באמת לא יודע

‫מהי אהבה באמת

‫כיוון שהוא לא יודע מהי אהבה באמת

‫אבל יש לו בכל זאת מושג ראשוני

‫והמושג הראשוני קשור להבנה אמיתית

‫באיזושהי צורה

‫זה מה שגורם

‫למחסום בפני ההבנה האמיתית

‫כלומר

‫אם היית אומר

‫את בכלל לא מבין מה זה אהבה

‫אז זה עד רבה

‫זה ייתן לך פתח לדעת

‫מה זה באמת אבל מכיוון שאתה כבר חושב

‫שאתה יודע

‫והמה שאתה כבר יודע הוא לא לגמרי בלתי נכון

‫כי הוא קצת קשור באיזושהי צורה להבנה אמיתית

‫זה חוסם את דרכך

‫להבנה האמיתית

‫ראו

‫זה כמו

‫ילד שואלים אותו

‫האם אתה יודע מה זה אטום?

‫המורה הסבירה לטבע

‫שהאטום

‫זה כדור קטן

‫שזה חתיכת חומר קטנה

‫שעשויה מכדור

‫ועוד כמה כדורים מסביב

‫אז בא

‫חוקר

‫לפיזיקה גרעינית

‫ואומר לו זה לא בדיוק ככה

‫מה זה שדה

‫אז הילד אומר אתה לא יודע

‫אני יודע כי המורה אמרה

‫אז הידיעה הראשונה שהוא קיבל מהמורה

‫אז אדם ידיעה לא נכונה

‫אבל היא קצת נכונה היא עוזרת ‫לו להגיע למדרגה יותר ידיעה

‫אותו דבר לגבי

‫מידות, תיקון המידות

‫המוסר וכדומה

‫אם האדם מכיוון שיש לאדם ידיעה ראשונית

‫הוא לא יודע את הידיעה האמיתית

‫ככה מסביר הרב קוק

‫בספר

‫מוסר, אז היכר

‫על כן

‫מתוך כך אין התועלת הנלקט מזה

‫הספר יוצא מן הקריאה בו פעם אחת

‫כי כבר אפשר

‫שלא ימצא הקורא בסכלו

‫חידושים

‫אחר קריאתו

‫שלא היו בו לפני קריאתו אלא מעט

‫ויש פה ושם חידושים האמתי

‫שיש אצל רמחן בהחלט

‫חידושים גדולים

‫בהכרעה בין סוגיות

‫הגדרות ראשונים וכו

‫אבל הוא מצטענע מאוד אבל יש פה בהחלט אחרות

‫אבל התועלת

‫יצא מן החזרה

‫לה וההתמדה

‫כי מה יקרה בזה שהדג

‫יתמיד בקריאת מסיעת ישרים

‫ייזכרו לו הדברים

‫האלה הדשכחים מביני האדם בטבע

‫ויסים אל ליבו חובתו

‫אשר הוא מתעלם ממנו

‫כלומר זה לא בתור

‫איך לומר

‫סם

‫סם של שפת מוח

‫לפעמים אנשים אומרים אני אקרא את זה אלף פעם

‫זה ייכנס לי לראש

‫לא על זה מדובר, אצל רמחן הכל

‫על פי שכב

‫הנטייה הטבעית מתנגדת לידיעה שכלית

‫אכן אתה תלמד את זה

‫כמה פעמים בשכליך

‫ואז תהיה מנהל מה מדובר

‫ותראה

‫עכשיו יש פה בעיה

‫יש קושי נוסף

‫שאם כל זה שהדברים האלה הם חשובים

‫אנשים גם לא רוצים ללמוד אותם

‫כן מה אתה אומר?

‫הכוונה היא לחזור להבין

‫כאן

‫מה שאומר רמחן זה לא לחזור לומר

‫אלא לחזור להבין

‫צריך ללמוד את הספר הזה

‫מספר פעמים

‫לפעמים תתפס את הבנה החדשה

‫לאו דווקא תתפס את הבנה החדשה

‫לפעמים תתחדש לך אותה הבנה שהייתה לך מקודם

‫רק ששכחת

‫יש נטייה לשכוח את הדברים האלה

‫ותראה

‫אם תתבונן בהווה ברוב העולם

‫כלומר במה שמצוי

‫ברוב העולם

‫כי רוב אנשי השכל המהיר והפיקחים החריפים

‫ישימו רוב התבוננם

‫והסתכלותם

‫בדקות החוכמות

‫ועומק העיונים

‫איש איש כפי

‫נטיית שכלו וחשכו הטבעיים

‫כלומר אנשים

‫רוצים להעסיק את שכלם

‫במה שהם טובים בו

‫יש אדם שהוא

‫מבין במתמטיקה

‫אז הוא קורא ספרי מתמטיקה, מחקר וכדומה

‫יש אדם שהוא טוב

‫בהלכה

‫אז הוא שוקע בלימוד ההלכה

‫ומחקר וכדומה

‫אז הוא אומר

‫יש יתרחום מאוד במחקר הבריאה

‫והטבע

‫אנשי מדע

‫הם חוקרים את הבריאה

‫והטבע

‫ואחרים יתנו כל עיונם

‫לתכונה ולהנדסה

‫מה זה תכונה?

‫אסטרונוניה

‫מהלך הכוכבים

‫והנדסה מה זה?

‫גיאומטריה

‫הם עוסקים בזה

‫זאת אומרת זה נקרא יותר מופשט

‫הבריאה והטבע זה דברים יותר

‫שקשורים לעולם החי

‫והצומח

‫אבל יש כאלה שעוסקים גם בכוכבים

‫או בדברים מופשטים לגמרי

‫גיאומטריה זה דבר מופשט

‫אחרים

‫למלאכות

‫יש כאלה שלא עוסקים במדע עיוני

‫אבל עוסקים במדע מעשי

‫הם לומדים

‫טכנולוגיות שונות

‫או עוסקים בכל מה שנצרך לאדם

‫כדי להתקיים בעולם הזה

‫זה נקרא מלאכות

‫במלאכות אפשר להשקיע הרבה

‫עיצוב למשל

‫וכל מיני דברים כאלה

‫ואחרים

‫ייכנסו יותר אל הקודש

‫דהיינו לימוד התורה הקדושה

‫יש כאלה שלא עוסקים רק במדעים

‫או לא עוסקים אפילו במדעים

‫הם עוסקים בתורה

‫רבנים

‫תלמידי ישיבות וכדומה

‫מהם

‫בפלפולי ההלכות

‫מהם

‫במדרשים

‫מהם בפסקי הדינים

‫כלומר אתה רואה סוגים שונים

‫של תלמידי חכמים

‫תלמיד חכם הוא בקיבה הלכה

‫השני בפלפול השלישי במדרשים

‫בתנ״ך וכל מיני דברים

‫כל אחד לומד את התחום

‫שהוא מרגיש

‫שייכות מיוחדת אליו

‫אך מעטים יהיו

‫מן המין הזה

‫פלפולי ההלכות הגמרא

‫פלפולי ההלכות

‫הוא מתכוון לגמרא

‫זה נקרא פלפול ההלכה

‫למה? כי זאת לא ההלכה עצמה

‫כשאתה לומד גמרא אתה לא לומד ההלכה

‫לא מתכוון אבל להתפלפלות של...

‫יכול שהוא מתכוון גם להתפלפלות

‫שהייתה בדורות האחרונים

‫יכול להיות

‫אך מעטים יהיו

‫מן המין הזה

‫כל מה שייך לתורת המוסר

‫ותיקון למידות

‫אתה לא מוצא

‫קביעות בלימוד הזה

‫או התמחות בלימוד הזה

‫עכשיו תגיד

‫אולי זה בגלל

‫שחושבים שזה לא חשוב

‫אבל זה לא נכון

‫הם לא חושבים שזה לא חשוב

‫ולא מפני שאין דברים אלה

‫עיקרים אצלנו

‫ולא מפני שיש דברים

‫שחושבים שזה לא חשוב

‫ולא מפני שאין דברים אלה עיקרים אצלנו

‫כי אם תשאל להם כל אחד יאמר

‫שזהו העיקר הגדול

‫ושלא ידעו מחכם שיהיה חכם באמת

‫שלא ידברו אצלו כל הדברים האלה

‫כלומר אם החכם יש לו

‫חס וחלילה גאווה או כעס

‫או עצלות

‫או רדיפת התאוות

‫אז זה ברור שחכם כזה הוא לא חכם

‫כולם מסכימים, צריך להיות מוסרי, לא?

‫אם אדם

‫גונב וגוזל ומשקר

‫זה לא חכם

‫זה גאון בכל התורה כולה

‫אז זה ברור

‫גם אצל הלמדנים

‫שהמידות זה דבר מהותי

‫אך מה שלא ירבו

‫לעיין עליו

‫הוא מפני רוב פרסום הדברים

‫האלה

‫הדברים ופשיטותם אצלם

‫שלא ייראה להם צורך להוציא

‫ביונם זמן רב

‫ולא יישאר לימוד הדברים האלה

‫וקריאת הספרים מזה אמין

‫כי אם אצל אותם שאין

‫סכלם כל כך דק

‫וקרוב להיות גס

‫אז מי לומד מסיעת ישרים?

‫האידיוטים

‫כן?

‫הרי גמרא הוא לא מבין

‫טוספוט הוא לא יודע ‫לימוד, מתמטיקה הוא לא מבין

‫אז מה נשאר לו ללמוד?

‫מסיעת ישרים

‫שאלה תראה אותם

‫שוקדים על כל זה ולא יעזוזו ממנו

‫עד שלפי

‫המנהג הנוהג בעולם

‫כשתראה אחד מתחסד

‫לא תוכל למנע מלחשוד אותו

‫לגס הסכל

‫מה קרה פתאום? הוא נהיה דקדקן

‫והוא משתדל לתקן את המידות

‫כנראה שהוא לא יודע ללמוד

‫טיפש

‫כלומר, אגב

‫זה מה שקורה גם היום

‫רואים אנשים עוסקים בבניינים מוסר

‫בסדר, זה מה שהוא מסוגל ללמוד

‫הוא לא מסוגל ליותר מזה

‫ככה מסתכלים, לא?

‫עכשיו, גם

‫בימי רמחן, לפני שהוא כתב את הספר הזה

‫זה ספרי מוסר

‫ראשית חוכמה, רחובות על בבות

‫ומעלות המידות

‫ותיקון המידות לרבי שרון גבירול

‫בקיצור, ספרים רבים נכתבו

‫ונראה

‫כמעט שהם כתובים בסגנון קל

‫להבנה

‫זאת הסיבה שגסי הסכל

‫עוסקים בהם הרבה

‫ואז זה גורם לאלה שחריפי הסכל

‫להתרחק עוד יותר מהלימוד הזה

‫השקיעה את סכלי

‫על דברים פשוטים

‫זה כמו שאנשים מעדיפים מסכתות

‫מעמיקות על פני מסכתות קלות

‫מה התוצאה שהיא יוצאת מזה?

‫שאף אחד לא לומד את המסכתות הקלות

‫והדברים פשוטים של הפשוטים

‫נעלמים מעיני העלמדנים

‫מה?

‫הרמחן בזה לא מביא שום מקור

‫בשום סדר מוסר על הספר

‫הרמחן לא מביא שום מקור

‫בפירות לסדר מתנה חוקים גמורות

‫מה הבעיה שלך עם זה?

‫הוא מדבר הרבה על המוסר

‫שהקיים בו רע

‫אבל הוא לא בייסנס יפשוט

‫זה דבר מנהל עולם

‫זאת אמת, אז מה?

‫סתם השיטה, נשבע לי על איך שהוא מדבר

‫הוא מביא כל הזמן מקורות של ספרים

‫מוסר שלנו

‫השאלה היא למה הוא לא מביא

‫מדוע הרמחן לא מביא

‫מספרי מוסר שקדמו לו?

‫דרך אמרתי, אני לא יודע

‫שכמה יש לזה, מינוספרים מוסר שלנו

‫האמת היא ש... ידוע שבעם ישראל

‫הדבר היחיד

‫שמחייב

‫שכלומר, שמחייב

‫זה או תורה שמכתב

‫או תורה שבעל פה את חתימת התלמוד

‫זה מה שמחייב

‫כל מה שאחרי זה

‫אם יש לזה מקור בתלמוד

‫נקבל, אין לזה מקור בתלמוד

‫או סותר את התלמוד, לא נקבל

‫שני רגעים

‫מה?

‫איך חומר לראש?

‫איך חומר שירותים?

‫אתה פליועץ פה

‫אז אתה שואל מדוע הרמחן

‫לא כתב כמו הפליועץ

‫היום אי אפשר לחלוק על ראשונים

‫ולחלוק על התלמוד

‫אתה אומר שהיום אי אפשר לחלוק

‫על ראשונים?

‫כן

‫אני לא ראיתי דבר כזה בחיים

‫שעשור לחרונים לחלוק על ראשונים

‫לא ראיתי בשום מקום

‫אלא ככה העולם אומר

‫רגילים לומר

‫שאסור לחרונים לחלוק על ראשונים

‫אנחנו נוהגים

‫ככה נוהגים?

‫זה לא נכון

‫בהרבה מקומות

‫מצאנו שהחרונים חולקים על גדולי הראשונים

‫אין בי

‫אבל זה אומר שבאופן עקרוני

‫הדבר הזה הוא אפשרי

‫אלא מה?

‫אנחנו יראים מלחלוק על הראשונים

‫כי אנחנו אומרים שהם היו ענקי עולם

‫ובוודאי מבינים מה שאנחנו לא הבנו

‫ולכן

‫עד שאנחנו מחליטים לחלוק על הראשון

‫אנחנו אוכלים הרבה ספגטים

‫אבל אם אחרי

‫כל הדיון

‫וכל העיון נראה לנו לחלוק על הראשונים

‫נחלוק גם על הראשונים

‫בסדר?

‫זה דבר נדיר מאוד

‫אבל זה קורה

‫אפילו על הגאונים שאנחנו

‫השאלה אם יש חיוב

‫אסור לחלוק על הראשונים

‫אין דבר כזה, זה לא נכון

‫אלא מה? לא כל אחד יכול לחלוק על הראשונים

‫אבל למשל

‫יש בתשובות

‫כל גדול לרבי יעקב כולי

‫היה דיון

‫אצל רבנו יעקב כולי

‫מגדולי האחרונים ביוגוסלביה

‫היה דיון

‫לגבי

‫צבע מאכל

‫שמקורו בתולעה

‫והשאלה

‫אם הצבע המאכל הזה

‫אסור או מותר

‫ורבינו יעקב כולי אמר שמותר

‫ומישהו הגשה עליו מהרשבה

‫והרמבן

‫ואז הוא ענה

‫שימו לב טוב טוב למה שכותבת

‫המתחכם כזה, הוא אומר

‫וכי תנאים הם

‫תכף הוא ענה

‫אז זה לא פשוט, נעביר על הרמבן והרשבה

‫אבל הוא

‫אומר את האמת, הוא מחויב לאמת

‫אם דבריהם של הרמבן והרשבה

‫סותרים לדעתו את הדברי התלמוד

‫הוא לא יכול לפסוט כמו הרמבן והרשבה

‫ואיך תמיד שעושה את זה

‫הוא צומח על דעת יחיד בראשונים

‫בדרך כלל כן, מביאים דעת יחיד בראשונים

‫אם אפשר, ואם לא אפשר

‫אבל נראה לך שזאת האמת

‫אז זה פוסט לך

‫זה נדיר ביותר

‫כי הראשונים היו ענקים

‫אבל בכל זאת אפשר

‫בסדר

‫טוב

‫ואולם

‫זה דבר פשוטים

‫שצריך להיות עם בירות המחשבה

‫כבר כתב רבנו משה מבוטרל

‫רבנו משה בוטרל

‫רבנו משה בוטרל

‫רבנו משה בוטרל

‫היה מגדולי ישראל

‫בפרובנץ

‫בפירושו לספר יצירה

‫הוא אומר

‫הוא כבר כתב החכם אריסטור

‫אהוב

‫אפלטון

‫אהוב סוקרטס

‫אך האמת אהוב משניהם

‫כך כותב רבנו משה בוטרל

‫בשם החכם אריסטור

‫בפירושו לספר יצירה

‫אבל מותר לחלוט

‫על רבינו משה בוטרל מותר לחלוט?

‫על אריסטור

‫אם יש לך ראייה

‫כן, טוב

‫ואולם

‫תולדות המנהג הזה

‫רעות מאוד

‫לחכמים ולבלתי חכמים

‫כי גורם שמאלה ומאלה

‫יחסר החסידות האמיתית

‫ויהיה יקר מאוד

‫למצוא אותו בעולם

‫יקר הכוונה נדיר

‫המילה יקר

‫פה זה במובן המקראי של המילה

‫שזה יהיה נדיר

‫כי יחסר

‫מן החכמים

‫מה יחסר?

‫החסידות

‫אגב, חסידות זה זכר או נקבה?

‫זה נקבה

‫אז למה אומר יחסר?

‫אה... מה?

‫אלא כדירה

‫שהוא חושב שחסידות זה זכר

‫זה דבר עקבי אצל חכמי ימי הביניים

‫עד רמחל ועד בכלל

‫שהמילים המסתיימות

‫באות הם מילים

‫זיכריות

‫לא כמו בתנך

‫אבל אצל חז'ל

‫זה על פי השפעת הערמית

‫חלונות

‫זה לא נקבה

‫ביחיד זה חלון

‫זה לא קשור פה לרבים או יחיד

‫המילה חסידות

‫המילה גלות

‫כן?

‫את אומר? הגלות אמר, נכון?

‫ודאי

‫אנחנו אומרים

‫חדש ימינו בגלות

‫ישן

‫נכון?

‫חדש ימינו בגלות ישן

‫אורה למה

‫תשן

‫עכשיו, לא, החרוז

‫הציל מהמתקנים

‫כי מתקנה הנוסחאות

‫היו מתים לשנות את זה

‫ולהגיד שצריך לתקן בגלות ישנה

‫אבל זה לא מתחרז

‫אז זה מה שהציל

‫זכותו יגן עלינו

‫נכון?

‫זכות אבות יגן עלינו

‫ולמה הם צריכים לחפגים

‫ומה הם עושים?

‫זה בהשפעת הערמית

‫בהערמית, למשל

‫בהילו

‫זה חיפזון

‫אז המילים שם מסתיימים ב-או

‫בערמית, שהן זכריות

‫בעברית הפכו לאות

‫אבל נשאר הזה אחר

‫רמחאל, שהיה מדגדג גדול, רמחאל לא חשוד

‫על אי ידיעת העברית

‫אז הוא אומר שהחסידות

‫יחסר, לא תחסר

‫בסדר? עכשיו בעברית מודרנית

‫חזרו לצורה

‫המקראית

‫בסדר? אני אומר

‫ערכתי בזה כדי שלא תחשדו

‫חס וחדילה את רמחאל

‫באי ידיעת הדקדוק

‫עכשיו הוא אומר

‫אגב

‫רמחאל כתב ספר על דקדוק

‫יש ספר על דקדוק של רמחאל

‫כן?

‫כי יחסר

‫מה יחסר החכמים? אז מה יחסר החסידות?

‫מן החכמים

‫למיעוט עיונם בו

‫בסופו של דבר החכמים הגדולים

‫שאינם עוסקים בענייני מוסר

‫לא ישיגו את החסידות באמת

‫ויחסר

‫מן הבלתי חכמים

‫למיעוט

‫השגתם אותו. כלומר הם לומדים את זה

‫כל היום, אבל הם לא מבינים

‫מה מדובר, כיוון שהם לא מבינים מה מדובר

‫אז גם הם מפסידים את החסידות האמיתית

‫והנחמדת

‫השואל קורא לעצמו שחר

‫כתובת אי ללא תורה

‫אילת

‫חז ושלום. אין תורה באילת

‫ועוד איך שיש תורה באילת

‫יש הרבה חבר'ה משלנו אפילו שם

‫שלום רב קוד הרב

‫אין יום ללא תורה

‫מה?

‫אין יום ללא תורה. נראה שתבואו

‫אילת אין יום ללא תורה

‫אין

‫שלום רב

‫כבוד הרב

‫ולרוח הקודש של התלמידים

‫האם כל תפיסה שלנו

‫היא בעצם

‫מסך בהכרח

‫לתפיסה הבאה שאיני מבין בעצם

‫כלום בכבוד רב

‫נכון. זה דבריך

‫אמת. שכל תפיסה

‫שאנחנו תופסים, כל רעיון

‫שאנחנו מגבשים

‫מקרב אותנו אל ההבנה

‫הוא באותה מידה גם מרחיק אותנו מן ההבנה

‫זה

‫אחד הקשיים שיש בהשגה האנושית

‫כן? מספרים למשל

‫על יונתן בן אוזיאל

‫גדול התלמידים

‫של איללה זקן

‫הוא, כך כתוב, שכשהוא היה עוסק

‫בתורה

‫כל עוף שהיה עובר מעל ראשו

‫מיד נשרף

‫השאלה היא

‫מה יש לו

‫ליונתן בן אוזיאל לשבת

‫במקום שבו האופות עוברים

‫כן? זה קצת מוזר

‫לא?

‫כלומר, המחשבה של יונתן בן אוזיאל

‫היא

‫מיקרוגל

‫מה אתה אומר? מה שימים האופות?

‫כן? יגיד לך שזה גלגול

‫של מישהו שצריך להישרף

‫כן? לא, בפשוט

‫מה זה האופות שיש לו מעל הראש?

‫אדם חושב מחשבות

‫המחשבות

‫מקבלות צורה

‫זה מחשבה שקיבלה צורה

‫היא התגמשה

‫היא הפכה להיות נוסחה, דוגמה

‫צריך מיד לסרוף את זה

‫כלומר, המעמיק

‫המעמיק

‫זה רעיון יונתן בן אוזיאל, ‫הוא עושה את מעשה ברכבה

‫אלא מה?

‫שכאשר האדם חושב

‫הוא צריך בעצם לייצר אופות

‫ולסרוף

‫כדי לעשות אופות יותר טובים

‫ולסרוף גם אותן

‫זה לא

‫שבסוף אי אפשר להחזיק יותר מעמד

‫מפני ריח הנוצות

‫טוב

‫אז אומר

‫אז כן יחסר מן החכמים ויחסר מן הבלתי חכמים

‫עד שידמו

‫שידמו רוב בני האדם

‫שהחסידות תלוי

‫באמירת

‫מזמורים הרבה

‫ווידויים

‫ארוכים מאוד

‫צומות קשים

‫ותבילות

‫קרח ושלג

‫איפה כל הדברים האלה?

‫בערי זה

‫בערי

‫רבינו יצחק לוריה האשכנזי

‫הוא ידריך לעשות דברים כאלה

‫צומות, תבילות שלג

‫וכל מיני דברים כאלה

‫אז מה זה? אז רמחאל מדבר נגד הערי?

‫לא סביר, נכון?

‫רמחאל גדול פרשני הערי

‫אז איך אפשר לקחת

‫להגיד

‫שהוא נגד זה? הוא לא נגד זה

‫רק הוא אומר

‫שלא זה החסידות

‫לא זה תיקון עמידות

‫בסדר? כולם דברים

‫אשר אין השכל נח בהם ונדעת שוקטה

‫והחסידות

‫האמיתית הנרצה

‫והנחמד

‫רחוק מציור פסיכלני

‫ומה אתה חושב

‫צריך לעשות תבילות שלג

‫ואז זה במקום תיקון עמידות

‫לא הבנת? צריך לתקן את האישיות

‫השלג

‫זה נספח

‫מי שזקוק לזה

‫מאיזושהי סיבה, אז יש הדרכות

‫אצל המקובלים, איך עושים את כל הדברים האלה

‫אבל זה לא העניין, זה לא

‫על זה שאנחנו מדברים

‫כן

‫למה לא בעצם כל החסידות?

‫זה חלק השני מהצלחות

‫עכשיו זה עניין צד רציף

‫אני חוזר על שאלתך

‫אתה שואל

‫למה הוא מדבר כל הזמן

‫על החסידות? ולא החסידות

‫איננה המידה הראשונה

‫גם לא מידת כל האדם

‫שר זה רק מפרק

‫אפילו יותר מזה, תדבב, תדזיין, משהו באזור

‫נכון? יוטט

‫אז בשביל מה הוא מדבר על החסידות?

‫עד כאן שאלתך

‫שוב

‫המילה חסידות בהקדמה

‫אין לה המשמעות של המילה חסידות

‫בהמשך

‫חסידות פה הכוונה תורת עמידות

‫בתוך תורת עמידות

‫אחת עמידות נקראת חסידות גם כן

‫בסדר?

‫זאת הבעיה שיש מילים עם משמעות כפולה

‫אנחנו צריכים להתרגל לדבר הזה

‫חסידות, אגב?

‫לא יודע אם היא חסידות

‫עמידת החסידות שם זה

‫לעשות יותר מן הטוב

‫כן?

‫אבל פה מדובר על חסידות

‫ככלל, כל תורת עמידות

‫אנחנו קוראים לה חסידות

‫אגב, אין זה קשור לתורת

‫החסידות של הבעל שם טוב

‫למשל, שזה עוד סיפור

‫פעם מישהו אמר לי

‫מאוד אהבתי את הספר

‫שמונה פרקים להרמב״ם כי ראיתי

‫איך הוא קשור לתורת החסידות

‫אז אמרתי

‫איך?

‫אמר כן, הוא כל הזמן אומר החסידות החסידות

‫רק שהשואל לא ידע

‫שהבעל שם טוב עוד לא

‫חשב להיוולד אפילו

‫כי הוא כתב את זה

‫טוב

‫חסידי הרענין

‫מה זה חסידי הרענין?

‫מה פירוש המילה חסידים בתנ״ך?

‫זה עוד שאלה

‫או למשל חסידים בימי החשמונאים

‫כשהייתה מלחמה ביוונים

‫הקבוצה הראשונה שנלחמה נגד היוונים

‫קראו לה חסידים

‫זה עוד משהו

‫ויש חסידי אשכנז ויש רבי יהודה חסיד

‫שעה לפני התפילה

‫חסידים הראשונים

‫המקרא זה המקור

‫המקרא זה המקור

‫יכול להיות

‫אני לא יודע

‫אני לומד ביסיית ישרים

‫אני לא לומד תנ״ך

‫אני לומד ביסיית ישרים

‫טוב לא יודע

‫מה אני מילון

‫טוב

‫אז הוא אומר והחסידות האמיתית

‫הנרצה והנחמד

‫רחוק מציור שכלנו כי זה דבר פשוט

‫מילתא דלרמיה

‫על ידי אנש

‫למה דעתם

‫ואף על פי שכבר קבועים בלב

‫כל האדם הישר

‫התחלותיו ויסודותיו

‫אם לא יעסוק בהם יראה פרטיו

‫ולא יכירם יעבור עליהם ולא ירגיש בהם

‫כלומר אתה אפילו

‫תיפגש עם הדברים

‫ואתה לא תדע שזה זה

‫הוא לא בא לחדש

‫הוא חסר על דברים מדהים

‫והוא מראה שכל האנשים טועים

‫כלומר הוא אומר שהוא לא מחדש

‫בשכלו של אדם

‫הוא אומר לא ימצא פה הקורא

‫בשכלו חידושים שלא היו לו

‫אבל איפה הוא כן ימצא חידושים בנפשו

‫זה ידע?

‫זה כמו שאתם תראו

‫זו כמו שאלה מפורסמת שואל הרמב״ם

‫אני אגיד את זה בסקדון שלי אבל

‫זה טועם את השאלה של הרמב״ם

‫מה ההבדל ביני לבין משה רבנו

‫איך הוא רואה? מה שמשה יודע

‫גם אני יודע

‫משה יודע שיש אלוהים

‫גם אני יודע

‫משה יודע שיש עולם

‫גם אני יודע

‫משה יודע שאי אפשר להשיג את אלוהים

‫גם אני יודע

‫אז אני ומשה רבנו יודעים אותו הדבר

‫עד כאן נברי קודשו של הרמב״ם

‫במורה נמוכים

‫בפרק נון משהו

‫הוא מקשה לקושייה הזו

‫והלא ידוע שיש בזה מדרגות רבות

‫בהשגת השם

‫ככה שואל הרמב״ם

‫אני לא אכנס לתשובה שנותנת הרמב״ם

‫התשובה שם היא מעמיקה

‫והיא צריכה להיות

‫אבל מה שברור זה שיש ‫הבדל בין לדעת לבין להשיג

‫אז לכן

‫מבחינה שכלית הקורא יאמר

‫כל זה אני ידעתי

‫אם אני יודע אני אשיג

‫אם לא אשיג אני לא יודע

‫אתה צריך להתחיל בידיעה

‫אחרי זה בהשגה

‫שאני יודע אז עיסקתי

‫לא, אם אתה יודע

‫לא, לא, לא

‫יש הבחנה, למשל אני אתן לך דוגמה

‫הקב' ברוך הוא אומר

‫למושה בער סיני

‫לך רד כשיחד עמך

‫אשר העלתה מארץ מוצריים

‫שר ומאר

‫מן הדרך אשר צביתיים עשו להם

‫עגל מסך

‫ויסבחו לו

‫ויאמרו

‫אלה אלוהיך ישראל

‫אשר העלוכה מארץ מוצריים

‫כל זה נאמר למושה

‫מתי כשהוא בא

‫אז הוא יודע את הכל

‫הוא יורד עם הלוחות ביד

‫הוא מגיע למטה

‫רואה את העגל

‫והיא חרף מושה

‫ואז הוא משליך את הלוחות ושובר

‫נשארת השאלה רגע

‫הוא אומר לישוע

‫שישוע אומר לו כל זה

‫אז הוא כן קיבל מה שהשם אמר לו

‫אז הוא ידע מה שקדוש בו אומר

‫אז השאלה היא כזאת

‫אז נשארת השאלה

‫מאחר הוא מושה ידע

‫ובגלל הידיעה הזאת

‫הוא שובר את הלוחות

‫אז למה הוא לא שבר את הלוחות למעלה

‫למה הוא לא צריך

‫אם כבר יש צורך משפט על הלוחות

‫אז אתה אומר

‫זה עזר

‫אבל זה לא מה שכתוב

‫כתוב שהיא חרף מושה

‫היה צריך שהיא יחרעה פה עוד לפני

‫למה חרה פה רק שהוא רע

‫אלא מה

‫אתה מבין שישב זה בין ידיעה

‫לבין השגה

‫הוא ידע כל מה שקורה למטה

‫אבל הוא לא נפגש עם זה

‫אבל לדבר שהוא עכשיו

‫שאומר לך

‫משהו מדהים

‫להסביר שאתה סיביל

‫משהו מסוים ולא משהו סכלי אחר

‫שמבין לו בסכל אחר

‫זה יסבר סכלי שהוא כן חידוש

‫יכול להיות

‫אז יש הרבה ענגלי רמחן

‫רעה

‫עכשיו הוא יסביר לנו

‫מדוע זה כזה עקרוני

‫כי אין דברי החסידות

‫וענייני היראה

‫והאהבה ותארת הלב

‫דברים

‫מוטברים באדם

‫עד שלא יצטרכו אמצעים לקנותם

‫אלא ימצאו אותם

‫ביני האדם בעצמם

‫כמו שימצאו כל תנועותיהן

‫הטבעיות, קשניו, היקיצה

‫והרע והסובה

‫וכל שאחר התנועות החלקות בטבעים

‫כלומר, אדם

‫לא עובר קורס מנשימה

‫האדם הנורמלי הרגיל

‫הוא נושם

‫כי ככה הוא נוצר

‫הוא לא עובר שום קורס באכילה

‫הוא אוכל, כי ככה הוא נוצר

‫האדם לא לומד איך לישון

‫הוא ישם

‫כל התנועות האלה מתנועות טבעיות

‫ואין צורך לקנותן

‫לעומת זה, כל ענייני החסידות

‫כלומר, בענייני

‫העירה ואהבה ותארת הלב

‫אני צריך אמצעים

‫לקנותן

‫ואז משתמע מזה

‫שהמוסריות זה טבע שני

‫לא טבע ראשון

‫אבל באמת זה לא כך

‫אומר הרב קוק במוסר אביך

‫המידות הטובות הן הטבע הראשון

‫של הנשמה

‫אבל לא במודע, במודע הנפש

‫מתנגדת למידות הטובות

‫ולכן יש צורך בלימוד

‫עד כאן נובע

‫האם חסידות

‫לפי שיטת רבנו הרמחל

‫אני רוצה לקרוא את

‫טוב

‫האם חסידות לפי שיטת רבנו הרמחל

‫חלק

‫בלתי נפרד

‫מדרך הישר שצריך ללכת בה

‫לפי ההקדמה

‫או רק אמצעי

‫להבדיל בין מה חשוב ומה שלא

‫והאם חסידות היא מדרגה

‫או זרם בימה

‫לא הבנתי כלום

‫החסידות הכוונה אצל רמחל

‫היא חברת המידות

‫אחת מן המידות גם היא נקראת חסידות

‫וזה משמעות אחרת

‫האם חסידות זה מדרגה או זרם ביהדות

‫יש זרמים ביהדות שנקראים חסידות

‫אבל זה לא קשור לנושא שלנו

‫טוב

‫אז

‫איך אומר

‫אנחנו עושים את האדם טוב

‫והם

‫ניקשו חשמלות ראשית

‫שורות

‫ועשה אותו ישר

‫אז יש לו את הצמונה

‫ואת ההכנה להיות טוב וישר

‫אתה אומר ככה

‫שלמה המלך אומר

‫והאלוהים עשה את האדם ישר

‫והם ניקשו חשמלות רבים

‫אז אם אתה אומר שהאלוהים עשה את האדם ישר

‫אז האדם יודע בטבעו

‫את המידות הטובות

‫כך אתה אומר

‫לא לא, זו השאלה

‫ואילו הרמחל כאן אומר

‫ההפך לכאורה

‫לא ישר

‫אז איך ניישב בין שלמה המלך

‫לבין רמחל? תשובה

‫שלמה מדבר על הנשמה

‫ורמחל מדבר

‫על הנפש

‫מצד הנשמה שלי

‫כל מה שכתוב בסילת ישר ‫היא לא צריך ללמוד אותו

‫זה ידוע

‫אבל הנפש המודעת שלי

‫היא לא בכיוון הזה בכלל

‫היא לא בקטע הזה

‫וזה מבחינה פדגוגית

‫דבר חשוב להבין

‫למשל אם אתה אומר

‫לבחור ישיבה

‫מצוי

‫דע לך שהטבע שלך זה

‫לקום לתפילה בבוקר

‫אז הבחור

‫חושב אחת משתי מחשבות

‫נלעלה

‫המחשבה הראשונה היא

‫המורה מטורף

‫משוגע

‫הוא אומר שזה טבעי

‫לקום בבוקר לתפילה

‫והנה אני יודע

‫לא מעצמי אבל מחבר שלי

‫שסיפר לי שזה קשה לקום בבוקר

‫אז אם כך

‫המורה משוגע

‫אגב

‫אותה שאלה יש אצל הילד

‫שאמא שלו אומרת לו

‫בוא אתה צריך עכשיו

‫לאכול

‫עטריות עם רסק

‫עגבניות

‫ואז הוא אומר אני לא רוצה

‫ואז האמא אומרת אבל זה טעים

‫והוא חושב

‫היא השתגעה

‫אז הביא לי מה זה

‫לילד עכשיו שאימא שלו משוגעת

‫יש אפשרות שנייה

‫שהילד

‫יאמר

‫הבחור ישיבה

‫הרב צודק

‫הרב אומר שזה טבעי לקום לתפילה

‫סימן שאני משוגע

‫וזה גם כן לא הכי בריא

‫שאדם עכשיו שהוא משוגע

‫אלא מה? היה צריך הרב לומר

‫אנחנו לא רוצים לקום לתפילה בבוקר

‫אבל הנשמה שלנו רוצה

‫משהו אחר לגמרי

‫צריך לתת לפתח

‫ואז האדם יכול להזדהות

‫עם העולם הנשמתי שלו

‫ותרגיל לנו בתורתיך

‫אותו דבר, הייתה יכולה האמא לומר

‫זה מה שיש לאכול

‫אין משהו אחר

‫תאכל מה שלא טעים

‫או

‫אתה רוצה חמודי, ניתן לך משהו אחר

‫אפשר להתחשב גם בפינוקים

‫של ילדים

‫ילד בלי פינוק זה לא ילד

‫זה מה שהרמחל מתכוון

‫זה מה שהרמחל מתכוון בדיוק

‫הרמחל אומר שהנטייה הטבעית שלנו

‫איננה מאוחדת

‫עם המידות הטובות

‫הוא כבר אמר, כל פסיכולוג מתחיל

‫אדם לאדם

‫זהב, אנשים הם חיות

‫טרף

‫אלא מה?

‫לא, סליחה

‫אנחנו חוזרים על עושה של הובס

‫אבל זה גם אומץ

‫על ידי פרויד

‫פרויד אומר

‫שהנחת היסוד של תורת

‫משה זה שהאדם זהב לרעהו

‫ואז הוא שואל

‫ומה אם

‫ואהבת לרעך כמוך

‫עכשיו למה פרויד אמר את זה

‫הוא אמר, משה רבנו היה לו טראומת ילדות

‫למה? זרקו אותו מהבית

‫גדל רחוק מהבא ואמא

‫אז הציור שיש לו מההורים

‫זה ציור של דמות קשה

‫לכן האלוהים של תורת משה

‫הוא אלוהים קשה

‫אז מה אם ואהבת לרעך כמוך

‫אה?

‫פרויד למד על יצר לבד

‫אדם רע מן העורף

‫לא למד עליו, הוא נעצר

‫לא, לא, הוא מקשה את הכושייה

‫פרויד מקשה על דברי עצמו

‫חכה, תן לו, תן לו את התשובה

‫אי הוא מוטיב לה ואי הוא מפרק לה

‫פרויד אומר

‫ואהבת לרעך כמוך על זה נאמר

‫קרדוק הוא יעבסורדה

‫אני מאמין אף על פי שזה יעבסורד

‫כלומר זה הימנע, בתוך הימנע צריך להיות

‫איזה משהו יעבסורדי

‫אז לפי פרויד ואהבת לרעך כמוך

‫זה הימנע

‫של הימנע

‫עד כאן דברי קודשו

‫עכשיו השאלה היא

‫האם הוא צודק או לא צודק

‫התשובה היא שהוא קצת צודק

‫קצת לא צודק

‫זה נכון מה שאומרת התורה

‫שיצר לב האדם

‫רע מן העורם

‫זאת אומרת, משעה שנינער ממהי אמו

‫אומרים חזן, ברגע שאדם

‫הגיע לעולם הזה, טרח, יש לו התמודדות

‫קשה מאוד עם היצר הרע שלו

‫מה זה היצר הרע שלו, הרצון שלו לקבל

‫הוא רוצה בשבילו

‫אין פה אידאל

‫בסדר, אבל נשים לב את הדבר

‫מה שמעניין, חזן אומר

‫ממתי יש יצר הרע באדם, מאיזה שעה

‫שנינער ממהי אמו

‫ולפני כן

‫לפני כן אין לו

‫יצר הרע

‫הנשמה שלו היא תהורה

‫אלא ברגע שהוא יתמודד עם העולם הזה

‫מתחיל היצר הרע, יוצא שהיצר הרע הוא משני

‫לא ראשוני, אבל הוא ראשוני

‫בתודעה, זה מה שאומר כאן

‫רמחן, בסדר

‫אלא ודאי שצריכים הם לאמצעים

‫מול תחבולות, לקנות אותם

‫ולא ייבצרו גם כן

‫מפסידים להם שירחיקו

‫מן האדם

‫ולא יחסרו דרכים להרחיק

‫מפסידיהם, כל מידה ומידה

‫שרמחן יבהר אותה, הוא יסביר גם

‫בתהגדרה, גם איך

‫קונים את המידה, איך מפסידים

‫את המידה, ואיך מרחיקים את

‫המפסידים, כן

‫זה ארבע שלבים

‫בביאור כל מידה ומידה

‫במצילת ישראל

‫אם כן איפה, איך לו יצטרך

‫בזמן, על העיון הזה, לדעת

‫האמיתת הדברים, ולדעת

‫הדרך לקנותה מול קיימם, מהאם

‫תבוא החוכמה הזאת בלב האדם

‫אם לא יבקשנה

‫אה? אז לך תלמד

‫מנסה לה? נשארי, שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230731085″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 2
תולדות רבי משה חיים לוצאטו, ופתיחה לספר
לימוד מוסר לעומת קריאת ספרי מוסר
אורך השיעור: 50 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230731085″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מסילת “ישרים” מהו ההבדל בין ישרים לצדיקים ?

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן