אני מדחיל שוב מהדיבור המתחיל
הוא מה שמשה רבנו עליו השלום מלמדנו בעומרו
אנחנו רואים ש...
אני לא יודע אם זה דיבור מתחיל
אצל כולם אבל כאן הוא מביא את הפסוק
ואתה ישראל מה שמלואיך שואל מעמך
כלומר, הפסוק הזה
הוא לפי רמחאל
תמציא את כל העבודה הנדרשת מן האדם מישראל
שהרי על זה אמר משה
מה שמלואיך שואל מעמך כי אם
כל הרשימה כולה שיש פה
אז כל הרשימה שיש כאן היא בעצם
תמצית המלאכה של האדם בעולמו
אז בואו נקרא עוד פעם
הוא מה שמשה רבנו עליו השלום מלמדנו בעומרו
ואתה ישראל מה שמלואיך שואל מעמך
כי אם ליראה את השם מלואיך
ללכת בכל דירך ולהאהבה אותו
לעבוד את השם מלואיך בכל ואבך ובכל נפשך
לשמור את מצוות השם
ואת חוקו תאו
אז אם כן מדובר פה על
סך הכל חמישה דברים
נכון אני חוזר
ליראה, ללכת בכל דרךיו, להאהבה אותו
לעבוד את השם מלואיך בכל ובכל ובכל נפשך
ולשמור את מצוות השם ואת חוקו תאו
זה חמישה דברים, והחמישה דברים האלה
כלולה כל עבודתו של האדם בעולם הזה
פשוט
כאן כלל אומר לך רמחאל
כל חלקי שלמות העבודה נרצה את לשם יתברך
והם ההיראה, ההליכה בדרכיו, האהבה, שלמות הלב
ושמירת כל המצוות
הוא פשוט תרגם את זה בעברית יותר פשוטה
עכשיו אם זה נכון יוצא שספר ביסידת ישרים
כמה חלקים היה צריך להחזיק? חמישה
לא, יש פה
19 פרקים, לא יותר מזה
26 פרקים
ועוד שהפסוק מדבר על חמישה דברים
אז כנראה שהחלוקה של רמחאל
היא שונה מהחלוקה שבפסוק, מפני שאתה שואל
והשאלה היא מדוע
אנחנו נראה מדוע הוא חילק אחרת
חוץ מזה שמצד האמת
החמישה הדברים האלה מתחלקים לשתי קבוצות
הארבע הראשונים והחמישי
הדבר החמישי מהו?
שמירת כל המצוות
החמישי זה שמירת כל המצוות
שמירת כל המצוות זה לא במסידת ישרים
יש לזה ספר אחר, קוראים לו שולחן ארוך
כלומר, ארבע החלקים הראשונים
שייכים למסידת ישרים
החמישי שייך לשולחן ארוך
הספר הזה איננו ספר הלכות
אז אם ככה, כמה חלקים היו צריכים להיות בו?
ארבע, כי הרי החמישי אמרנו
הוא בשולחן ארוך
בואו נראה מהם החמישה חלקים האלה
אנחנו כבר קראנו את זה, את הראשון
אבל נחזור, היראה
מה שכתוב, מה שמלואיך שואל מימך
את השם מלואיך, אז היראה
יכולה להתפרש בכמה אופנים
היראה שעליה משה רבנו מדבר
היא יראת רומא מותו יתברח
שיראה מלפניו
כמי שיראה מלפני מלך גדול ונורא
ויבוש מגדולתו
על כל תנועה שהוא בא להתנועה
כל שכן בדברו לפניו בתפילה או בעוסקו
בתורתו
לפחות עליי זה אין בעיה
כשמישהו מרצה מקום גבוה, מקום שיש מזגן
אז הוא חש את זה יותר חזק מאחרים
אז איפה היינו?
שזה ייראת הרומא מות
לבוש מגדולתו, עכשיו כדי שאני
יירא מרומא מותו של הבורא ויבוש מגדולתו
מה צריך שיהיה לי?
ידיעה, אני צריך קודם כל שתהיה לי
ידיעה ברומא מותו
וידיעה בגדולתו
איך אני ארקוש את הידיעה הזאת?
על ידי לימוד, לימוד תורה יספיק?
אני לא בטוח שכל דבר בתורה
מלמד אותי את רומא מות השם ואת גדולתו
למשל כשאני לומד אלחוט הכנת קוס קפה בשבת
שזה דבר מאוד חשוב
אני עוד לא לומד את גדולתו ורומא מותו
זאת אומרת יש לימודים מיוחדים בתורה
תורת הסוד, לימודי אמונה
רמבם וכדורי מורי נבוכים
שדרכם אני יכול להתוודע לגדולה ולרומא מות
ולכן זה דורש
כדי להגיע להיראה אני צריך יגיעה מסוימת
לימודית
עכשיו יוצא לפי זה שהמושג של ייראת שמיים
שיש אצל ההמון
איננו תואם את מה שמושג מבקש
אם איך אתה ידיע מה יגרום
לך להגיע לאותם לימודים?
מה יגרום לי להגיע לאותם לימודים?
זה גם שאלה
מה שיגרום לי זה יהיו מוטיבציות לא טובות
כגון התאווה, הכנעה והכבוד
ועם הזמן זה יזדקק
מתוך שלא לשמע בא לשמע
כלומר, האדם בהתחלה לומד תורה,
לומד את הלימודים העליונים האלה
ביש הוא רוצה שיכבדו אותו
והוא רוצה עולם הבא, או ישים מזה כסף
כל מיני דברים. הדברים האלה הם אמנם לא המטרה
והם באמת הבל וריק
אבל ככה בני האדם מתחילים,
כי מתחילים מהמדרגה הנמוכה
כלומר, כל ההגדרות החלקיות
וההגדרות שיש אצל ההמון
זה לא איזה טעות, אלא זה הדרך להגיע לה
התורה מתחשבת בחולשתו של האדם
ולכן יש פרשה בקריאת שמה
אם שמוע תשמוע למצואותיי
אז מה מציעים לי שמה?
למה זה טוב לקיים מצוות?
בדיוק, יהיו לחמניות
נכון? ואכלת וסבאת
עשב בשדך אליבמתך
ואכלת וסבאת. כדאי לקיים מצוות, לא?
כן, אבל זה כדאי לפי זה.
ההבטחה לעתיד שמה שיהיה מה לאכול
אני מעדיף עם נקניקיה מפנים
עם חרדל, ככה
האמת היא, אני לא כך
אוהב את זה, אבל זה מה ש...
עכשיו, לעומת זה
פרשה ראשונה של קריאת
שמה, למה צריך לאהוב את השם?
כתוב, השם אלוהינו הוא השם אחד
ואהבת, כלומר, אם אתה הבנת
שהשם הוא אחד, באופן טבעי
מה שיקרה זה שאתה תאהב
זה אין מה... איך אומרים?
זה צו קטגורי של ההכרה.
בבקשה, אדוני, מה אתה רוצה?
אמר שלימוד בשל העולם הבא זה לא לשמע
נכון.
כל פרק א' הוא מדבר על זה שהלימוד כל פעם
זה לא לשמע. אתה אומר ככה, שאני
אמרתי שלימוד בשביל העולם הבא
זה נקרא לימוד לא לשמע. ואילו פרק א'
של מסילת ישרים שכבר זכית ללמוד
אומר שכל הלימוד זה בשביל העולם הבא
אז זה אני עוד לא יודע
כי לא קראתי את הפרק א'
אני כבר מנחש שכשאני אגיע
לפרק א' אני לא אסכים איתך
בסדר? אבל כשנגיע לפרק
בסדר? בינתיים אני רק בהקדמה זה מה שאני יודע
הוא לא דיבר לא על העולם הבא ולא...
טוב, מה זה ההליכה בדרכיו?
ההליכה בדרכיו זה הדבר השני, נכון?
וללכת בכל דרכיו
כולל כל עניין יושר המידות ותיקונם
והוא מה שבערו זיכרונם לברכה
מה הוא חנון ורחום
אף אתה היה חנון ורחום
טוב, זה משפט
עם כמה מוקשים מה שכתוב כאן
כתוב כאן שלהלכת בדרכיו של הקב'
זה להיות מתוקן במידות
בסדר? אז מה זה מידות?
יש לנו רשימה של מידות, יש
למשל ספר שנקרא מעלות המידות
מכירים?
עתיאל הרופא, למשפחת
הענבים, אחד מגדולי איטליה
בתקופת הראשונים, כתב ספר מעלות המידות
כמה פרקים יש בספר הזה? חמישים
חמישים פרקים
כל פרק על מידה אחרת
מה זה מידת הענבה, מה זה שמחה, מה זה יושר
מה זה צניעות, מה זה
חנופה להבדיל, מה זה...
גם המידות הרעות כתובות שם
זה רשימה של מידות
אז אפשר פשוט ללמוד את כל מה שכתוב שם
לקיים כל מה שכתוב שם, מתוקן במידות
עכשיו, יש פה
לכאורה, הצורך לזה
מה שדיברנו בהתחלה כשהתחלנו ללמוד את הספר
כשאני מדבר על תיקון המידות, זה בעצם שלימות
האדם כאדם
איך אומרים בערבית?
אדם מנש, כלומר צריך להיות בן אדם
ובן אדם זה אדם שמתנהג יפה
נכון? זה נקרא תיקון המידות
כן, בבקשה?
כן, הדת הנימוסית, זה גם
נמצא במערל, נכון הביטוי הזה
כלומר, זה שהאדם מתנהג
כראוי לפי המוסר
זה שייך לפסקה הקודמת
נכון, אבל אנחנו עכשיו בפסקה היא
ואני באמצע המשפט אם שמתי לב
לא, סתם ככה
אבל חכה, חכה
יש לי איזה רעיון להגיד כאן
אז, יש להיות בן אדם
לעומת זה, מה שכתוב כאן
מהו חנון ורחום
הפתעה יהיה חנון ורחום
זאת מוטיבציה אחרת לגמרי
כי הרחום וחנון, כי
הקדוש ברוך הוא רחום וחנון
זאת אומרת שההתנהגות המוסרית שלי
היא באה מתוך דבקות בבורא
זה בכלל לא אותו הדבר
כן, קדושים תהיו כי קדוש אני
זאת אומרת, יש בהתנהגות המוסרית
פעולה שיש לה יחס אל מי שברא את העולם
זה לא בדיוק אותו דבר
שזה בדיוק נופל אליה תור ממות מול
אבל מה שאני רוצה לומר, גם הרמב״ם
בהקדמת השמונה פרקים, הוא גם ענדן בשאלה הזאת
בשביל מה להיות מוסרי? אומר הרמב״ם
כי בסוף תהיה נביא, תהיה
מוסרי ובסוף תהיה נביא
חסידות מביאה לי ברוח הקודש ולכן
צריך להתנהג במוסריות
עכשיו, מה ההבדל בין שתי ההגדרות?
ההגדרה האחת היא
אנושית, היא נשארת בתוך התחום של האדם
האינטרס במוסריות הוא אינטרס אנושי
בעוד שאם אני מדבר על דבקות בקדוש ברוך הוא
זה אפילו בדיבדה מסוימת לא אינטרס של האדם
זה אינטרס של הקדוש
ברוך הוא, שיהיו לו דבקים בו
כן?
זה כבר המוקד של ההתעניינות הוא מחוץ לאדם
אז יש לנו פה סתירה
עכשיו, אנחנו גם דיברנו על זה, אתם זוכרים
כשלמדנו את ההתחלה של
מסעידת ישרים, את עמוד השער
למדנו שמסעידת ישרים עוסק במוסר
ויראת ה' נכון?
מוסר ויראת ה'
הסברנו, מוסר זה התיקון המוסרי בתור
שלמות אנושית
ירת ה' בתור דבקות בקדוש ברוך הוא
האם זה חופף?
זה לא לגמרי חופף כי ההנהגה המוסרית שלי
משתנה לפי המוטיבציה גם כן
אבל זה כמעט אותו הדבר, לפחות פה רמחל
בפסקה הזאת עושה כאילו שזה אותו הדבר
בואו נקרא עוד פעם, ההליכה בדרכיו
כולל כל עניין יושר עמידות ותיקונם
והוא מה שבערו זכרונם נברכה, מהו חנון ורחום
אף אתה יהיה חנון ורחום, אוכלל כל זה
שינהג האדם כל מידותיו
לכל מיני פעולותיו, על פי היושר והמוסר
אוכלל חכמנו זכרונם נברכה
כל שהיא תפארת לעושיה
ותפארת לו מן האדם, כלומר, דהיינו
כל הולך אל תכלית ההטבה האמיתית
דהיינו שתולדתה חיזוק התורה
ותיקון אחוות המדינות
כלומר, החברה היא תקינה
עכשיו, זה נכון מה שאומר רמחל
טוב, הוא לא צריך שאני אתן לו ציונים
זה נכון אם אתה לוקח את אמונת היהדות כנתון
היהדות מאמינה שהשם אחד
המוסריות הנובעת מהדבקות בשם
צריכה להיות זהה למוסריות הנובעת
מהשלימות האנושית
אבל זה לא מובן מאליו, צריך להיות מודע לזה
כן, בבקשה
האם זה לא מה שהוא טבוע בנו להיות מוסרים?
כן, כך אתה שואל
התשובה היא לא
בתחילת ההקדמה בדיבור המתחיל ראה
ראה כי אין
נכון? מצאת?
ראה כי אין דברי החסידות
וענייני האירה ואהבה ותארת הלב
דברים מוטבעים באדם
הוא כותב פורש
זה לא מוטבע בנו
אלא מה? זה כן מוטבע בנשמה שלנו
אבל הנפש היא מתנגדת לזה
הנפש מתנהגת בצורה פראית לחלוטין
האדם זהב לראהו
אם אלמלא מורה של מלכות
איש את ראהו חיים בלאו
אבל אתה אומר אנחנו מרגישים
שאנחנו מוסריים שיש לנו מידות טובות
אתה לא יודע מאיפה זה בא לך
זה בא לך בגלל ההשפעה הסביבתית
זה בא בגלל שאתה חונכת באופן
כזה שהנשמה התחילה לחדור בתוכך
יש אלפי שנות הצטברות של הניסיון האנושי
אני אבחר דוגמה מאוד מעניינת לזה
היה בנגדך האם הצמחונות לדעתך
היא דבר מוטבע באדם או לא?
נכון, בעיקרון לא
סתם בני אדם הם אוכלי בשר
אבל יש כאלה שהחליטו להיות צמחוניים
שאלה, האם קיבודה ואם לדעתך
זה דבר מוטבע באדם או לא?
זאת שאלה
צריך להיות מוטבע
צריך להיות מוטבע, בוא נבדוק
היה בהודו מלך בשם אסוקה
שמעת עליו?
אסוקה או אשוקה
היה מלך שחי בתקופת בית שני
בימי הזוגות
כלומר לפני 2,300 שנה
הוא היה הראשון בן מלכי הודו
שהכניס את הבודאיזם בתור
הדת הרשמית של המדינה
זה היה אדם ישר
והוא עשה רשימה של החוקים שלו
ועד היום הזה
החוקים האלה כתובים על מצבות
אבנים בכמה מקומות בהודו ובאפגניסטן
עכשיו מה שמאוד מעניין כשמכותב את החוקים
הוא אומר מה היה עד עכשיו ומה מכאן ואילך
אז הוא כותב, עד עכשיו אכלנו בשר
מכאן ואילך נאכל רק מן הצומח
עד עכשיו לא קיבדנו אבאם
מכאן ואילך נכבד אבאם
שים לב
שדבר שלנו נראה כל כך מודבר ומובן מאליו
לא היה מובן מאליו
בחברה מטורבטת לפני 2,300 שנה
ברור?
זה מה שאני אומר
זה שצריך לצוות, זה סימן שזה לא מובן מאליו
בבקשה
ולכן למה אני אומר את זה
מבחינה פדגוגית זה מאוד חשוב
כי בני אדם חושבים
שהם לא בסדר אם הם מרגישים
התנגדות למוסר של התורה
או למוסר בכלל
לא צריך להרגיש רע מזה
האדם יש לו נטייה רע, קוראים לזה יצר הרע
והתורה באה לתקן את זה
כן
אתם מכירים את הדוגמה שאני רגיל
להביא לגבי הטבעיות של התפילה
שתמיד המורים והדתיים
כשהם נותנים שיעור על התפילה
עושים את הטעות הפדגוגית הגדולה של חייהם
ואומרים שזה טבעי להתפלל
ואז מה עושה התלמיד
שקשה לו לקום בבוקר
כן
כלומר אם זה נכון מה שאומר המורה
שזה טבעי לי להתפלל
אז הדבר הראשון שאני רוצה לעשות בבוקר
זה לזנק מחוץ למיטה ולהניח תפילין, נכון?
אבל אני יודע, לא מעצמי חס וחלל
אבל מחבר שלי שסיפר לי
שקשה לו לקום לתפילה בבוקר
אז החבר שלי, לא אני
אז הוא לא בסדר, הוא לא נורמלי
אתה צריך לדעת, הנטייה של הנפש
היא דווקא מנוגדת למוסר
אבל הנטייה של הנשמה
כן מתאימה למוסר
ואז בעצם יוצא שאנחנו בחיכוך מתמיד
בין הנשמה לבין הנפש
והשאלה, מי מפייס את מי?
מי מאלף את מי?
זאת השאלה
כן, אתה רוצה להגיד משהו?
אם אינני טועה, עושה את מחלקת המצוות
וצריך להיות מוקבלת אריכונך, לא תרצה
כן, כן
וזה גם מי שלא למד תורה
בדרך כלל מקיים בין מצוות
חוקת הכרה ומצוות אחרות
כן, כן, כן, אתה צודק
היה כיוון כזה בהיסטוריה של עמנו
בהיסטוריה הרוחנית של עמנו
שהיו מגדולי ישראל, ביניהם רב סעדיה גאון
שטענו שחלק מן המצוות
הן טבעיות לאדם
ואני שואל האם זה עומד במבחן המציאות
מתוך מיליארדים שבעולם לא כולם רוצחים
לא, לא, לא, סליחה
ולא כולם מתייחסים בשד נפש לאוריהם
סליחה, מתוך מיליארדים שבעולם
זה נכון שרבים לא רוצחים
ורבים גם מכבדים את ההורים שלהם
השאלה האם הדבר הזה הוא נתון טבעי אצלם
או נתון שהתגבר על הטבע
זאת השאלה
לפי רסן זה טבעי
לפי רסן זה טבעי
ולפי פרויד
כלומר, לפי פרויד כל אדם
רוצה להרוג את אבא שלו
כדי להשקף עם אמא שלו
כל אדם
מי אומר שפרויד צודק?
מי אומר שפרויד צודק? אני לא אמרתי שהוא צודק
אמרתי אבל יש תיאוריה כזאת
זאת אומרת שאם זה כך
יוצא שכיבודה והם ואי הרציחה
זה דברים שבאים כסובלימציה
כי התגברו אותה לנטיות הטבעיות
כן, בבקשה
אגב, סליחה, מה תינוק רוצה כשהוא נולד?
הוא רוצה לקבל
הוא רוצה לקבל
הוא רוצה חלב
הוא רוצה החלפת חיתולים
נדנוד
וחום ואהבה
מה הוא מוכן לתת בשביל זה?
שום דבר
ואם לא ייתנו לו
הוא יעשה בלאגן עד שייתנו לו
תגידי איזה התנהגות זאת?
רשע
הוא חסר דעה
לא, הוא לא חסר דעה
אולי הוא חסר דעה
אבל הוא לא חסר רצון
הרצון המקורי של האדם
זה הרצון לקבל
אנחנו נודע לזה
כן, בבקשה
הם רואים שיש נטייה בירשות
להקים בתי דינים, לחוק, בסדר
ויש רצון טוב לנושא
אתה צודק
זאת אומרת שמה שאתה אומר
שיש בתי דינים, בתי משפט וכו'
זה אומר שהחברה
הלכה וקנתה לה דרכי מוסר
מה זאת? מאיפה היא קנתה?
מאיפה היא קנתה?
מהצטברות הניסיון במשך אלפי השנים
לא, אז יש נטייה
יש נטייה כזאת
אבל למה היא לא הייתה מולדת בראשית האנושות?
כי זה נמצא בנשמה ולא בנפש
אז הנשמה הלכה והתגברה
בצלך כל כך
דרך החברה האנושית
בניגוד לרוסו
היה גוי אחד בשם רוסו
ג'ון ז'ק רוסו
היה משוויצריה
מהעיר ג'נבה
הוא היה משוכנע
שהאדם הטבעי הוא טוב
כמה הוא קרא לזה?
הפרעי הטוב
ושהחברה היא זו שמכניסה את הרע לאדם
אבל אנחנו רואים דווקא במציאות את ההפך
שהאדם הטבעי הוא פרעי אדם
ושדווקא החברה היא זו שחינכה אותו
מה?
השני זה פרויד
השני זה פרויד, כן, נכון
אני חושב שפרויד בדקודה הזאת בוודאי צודק
יש משפט או פסוק שאומר
אשר עשה את האדם ישר
והם החשבו את השבועה
אתה אומר
אשר עשה את ה...
והאלוהים עשה את האדם ישר
והם מביגשו תשבונות רבים
נכון?
אז אם כן זה סותר את מה שאמרתי
לא נכון, זה לא סותר בכלל
בוודאי ש... האלוהים
עשה את האדם ישר
זה הנשמה שלו
בסדר?
ויצר לב האדם רע מנעוריו
זה הנפש שלו
אתה מבין את ההבדל?
מה זאת?
כלומר, השאלה מהו הנושא שהפסוק מדבר עליו
מה אתה אומר?
מה זה מצפון?
מה זה מצפון? אני לא יודע
זאת מילה שלא קיימת בעברית
כלומר, בוודאי, היא מילה עברית
אבל היא לא מהלקסיקון של היהדות
אז זה סימן שזה לא קיים
כן
זאת המצאה סטואיקנית
היו מה שנקרא הסקולה הסטואית
בימי בית שני
היו חכמים, יווניים בעיקר
שהחליטו שיש באדם מה שנקרא מצפון
איזה מנאל קטן שנותן לו צווים
אבל זה לא... אצלנו אין מושג כזה
יש נשמה
איפה זה הודית?
מה?
לדעתנו, זה לא מורך
לא, לא, לא, זה לא מה שהם חושבים
אולי מה שאברהם אבין אומר עליו
אם באמת, למה אתה אומר החוקים?
אין יירת אלוהים, אין מצפון
יירת אלוהים זה לא מצפון
יירת אלוהים... סליחה, אדוני היקר
סליחה, אדוני היקר
אברהם אבינו אמר אין יירת אלוהים במקום הזה
נכון?
והרגו ני
נכון?
האם אברהם אבינו אמר את המילים
אין מצפון במקום הזה?
שימי לב שהוא לא אמר את המילים האלה
הוא אמר אין יירת אלוהים
כלומר, אברהם מייחס את
ההתנהגות המוסרית האולטימטיבית
לזה שיש יירת אלוהים
לא לזה שיש מצפון
בסדר?
הוא לא היה קנטיאני
במקום הצפון אפשר לומר בעברית
תת מודע, שתת מודע, מתגבר, מדבר
אני לא יודע, אני לא מכיר את המילים האלה
אני אדם מאוד צערופקים
מה שאני, מה לי יש להיות כתוב אני להבין
כן
מיפוי מוסר כלאיות
מוסר כלאיות, כן
יש דבר טבעי כזה
אבל המצפון
המצפון זה מין מדרגה אמצעית מעל הטבע
ומתחת הנשמה
מוסר כלאיות זה
שהאדם צבר בקרבו כל מיני הכרות
והכרות האלה מייסרות אותו
טוב, מה חשך אדוני?
לא יודע, זה לא כנור
אנחנו עושים את היחס של בין
תיקון עמידות הפרטני של הרשימה של עמידות
ובין בייחוד בשם
עמידות השם
אז מה זה תיקון עמידות?
תיקון עמידות, יש תפקוד של תיקון עמידות
בסדר?
כן, הרבה, הרבה טוב
עכשיו, השאלה היא
האם אני צריך את הקב". בשביל זה או לא
לכאורה לא צריך
אתה אומר לי, מה זה לסמוח? מה זה להיות ענב?
אני לא צריך את הקב". בשביל זה
נכון
לא, זה גם אמיתי
זאת אומרת, יש מה שנקרא תפקוד של החברה כחברה
והכרות מוסריות כהכרות מוסריות
ויש מי שעושה את זה בשביל להידוות בשם
אני לא אוהב את הקב". בפי זאת
האם יש חפיפה בין שני העולמות?
רמחן אומר לך שכן
זה לא לגמרי ברור
אז הוא אומר שכן
הוא אומר שכן, צריך לברר מי נעים לו
אנחנו גם נראה במהלך הלימוד
שיש כמה דברים שצריכים בירור בתחום הזה
בסדר? טוב
אפשר להניג שחברה מתוקנת
נותנת לאדם הכרה נשמתית
בעצם, ואז הוא... חברה מתוקנת
זה סימן שיש בה כבר הכרה נשמתית מסוימת
ואז זה בעצם באדם צומח?
כן, זה צומח
רציתי לשאול משהו על העירה, לא?
על עירת הרוממות, חוץ מזה
אה, אני לא יודע
אה, אני לא יודע, אוקיי
האהבה
הדבר השלישי שמוזכר בפסוק
הוא לאהבה את ה' אלוהיך
מה זה אהבה?
שיהיה נקבע בלב האדם אהבה אליו יתברח
עד שתתעורר נפשו לעשות נחת רוח לפניו
כמו שליבו מתעורר לעשות נחת רוח
לאביו ולאמו
והצטער אם חסר זה מצידו או מאחרים
והיא קנה על זה
מה זה היא קנה? הכוונה יהיה קנאי, כן?
נלחם
והיא ישמח, שמחה רבה, בעשותו דבר מזה
שימו לב, מה לא קיים פה בדברי רמחאל?
אינטרס
פה הרמחאל איננו מדבר כלל
על השכר שאני עשוי לקבל מזה או כולי
שלמות הלב
הדבר הרביעי, איפה הוא
לורא את שלמות הלב בפסוק?
בכל מקום שלך
מה?
שאל אותם מדבר, לפנינו אותו, ושאל אותם דבר
שיהיה נורא, שמיים כנורא בשר האדם
כן, שאדם אומר
אותו הוא אומר שאין אף דול אביב ולאמו
זאת אומרת
כמו שהוא רוצה לעשות נחת רוח לאביו ולאמו
עכשיו אנחנו עוברים ל...
זה דווקא מאביב ואמו הוא
כן
מכבד את השם
כששואלים על הפסקה הבאה, אני רוצה לשאול
אם יש...
זאת אומרת, הוא כותב כאן די כאן נפשו
בגלל שמתקבל על יפים,
כמובן שהנפש כבר יד רגלה
אז זה כולה שנשמע, נכון?
נכון, נכון, נכון
הדבר הרביעי, שלמות הלב
מאיפה הוא לקח שלמות הלב בפסוק?
בכל מקום שלך
לעבוד את השם אלוהיך בכל מקום שלך
הוא שתהיה העבודה לפניו ילברח בתואר
הכוונה, דהיינו לתחליט עבודתו בלבד
ולא לשום פנייה אחרת
לא ממש שנקרא לשמה
ונכלל בזה, שיהיה ליבו שלם בעבודה
ולא כפוסח על שתי עשיי היפים
או כעושי מצוות אנשים מלומדה
אלא שיהיה ליבו
כל ליבו נתון לזה
שמירת כל המצוות, איפה הוא לקח את זה בפסוק?
מה?
הנקודה הזאת
זה שאתה עבוד את השם לשם שמיים
מה הכוונה לשם שמיים?
מה הכוונה לשם שמיים?
שמתי לב שאני התחמקתי מזה
לא, לא, בהחלט אתה צודק
אני התחמקתי כי זה באמת נושא מאוד רחב
אבל כן אומר
אבל יש הגדרות
לא, יש חמש הגדרות לפחות של מה זה לשמיים
לכן אני לא נכנסתי לזה
אבל בואי ניקח את ההגדרה שלך
דהיינו לתחליט עבודתו
בלבד ולא לשום פנייה אחרת
זאת אומרת, מה שאמרנו קודם
שאפילו כשהוא אומר שלעבוד את השם
לעבוד את הדת הנבואה
גם זה בעצם לא לשמיים
השאלה היא למה אני רוצה להיות נביא?
יש שתי אפשרויות
אני רוצה להיות נביא כי
שמעתי שהנביאים הם אנשים מאוד מיוחדים
מאוד, שמאוד מכבדים אותם
יש אפילו ספרים בתנ״ך עם השם שלהם
אז כדאי להיות ברשימה
זו אפשרות אחת
או, האדם רוצה להיות נביא
כי הוא רוצה לגול את השכינה
ממעשרה
מסכנה השכינה
אין לה עם מי לדבר
אז למה אין לה?
אתה רואה שירמיהו הנביא
הוא לא רצה להיות נביא
נכון, נכון
שמירת כל המצוות
אז למה הוא סכים להיות נביא בסוף?
צריך לעשות ג'סטות לכדוש ברוך
כדוש החוזקות מבין
כדוש חוזקות נביאים
אז למה לא?
שמירת כל המצוות
איפה הוא לקח שמירת כל המצוות בפסוק?
לשמור את מצוות השם
את חוקות... שמירת
כל המצוות כמשמעות
היינו שמירת כל המצוות כולן
בכל דקדוקיה נתנאין
איפה הוא מבוהר הדבר הזה?
בספר השולחן ארוך
כן
הוא מדלג על זה בכל המשכה
או שזה כלל בשני מותנים
בכל מבחר ובכל נפשך
זה כלול בשלמות הלב
בסדר?
והנה כל אלה כללים צריכים פירוש גדול
אז לפי זה היה צריך לחלק את ספר המסיעת השרים
לארבעה חלקים
ומצאתי לחכמנו, זיכרונם נברכה
שכללו החלקים האלה
בסדר וחילוק אחר יותר פרטי
ומסודר לפי הדרגה
המצטרכת בהם לקנות אותם על נכון
כלומר, יש במקום הפסוק
יש רשימה של עמידות כפי שזה מופיע
אצל חז'אל
והוא מה שאמרו בבריתה
הוא בא בשס, במקומות שונים בשס
ואחד מהם בפרק לפני אדיהן
וזה לשונם
למה הוא מביא דווקא לזה שלפני אדיהן?
כי הבריתה הזאת מופיעה במספר מקומות
גם בשס וגם במדרשים
ובכל אחד מהמקומות האלה
הרשימה שונה
אז לכן היה צריך לבחור
בין כל הרשימות
רשימה שעל פיה
רמך לבנה את ספר מסילת ישרים
וזה שונה
מכאן אמר רבי בן חז'בן יאיר
תורה מביאה לידי זהירות
זהירות מביאה לידי זריזות
זריזות מביאה לידי נקיות
נקיות מביאה לידי פרישות
פרישות מביאה לידי טהרה
טהרה מביאה לידי חסידות
חסידות מביאה לידי ענבה
ענבה מביאה לידי ירד חד
ירד חד מביאה לידי קדושה
קדושה מביאה לידי רוח הקודש
רוח הקודש מביאה לידי תחיית אמיתים
וחסידות גדולה מכולם שנאמר
אז דיברת וחזון לחסידיך
כמה מידות מוזכרות פה?
שתים עשרה
בסדר אם אני אקח תורה כראשונה
רגע רגע
יש פה כמה שאלות
זה לא סימפטי לומר שיש מלחמה
בין הנפש לנשמה
לא יותר טוב להגיד שהנפש באמת כן מוכנה
כמו הנשמה ורק מבחינה חיצונית
היא מנועה ותפקיד הנשמה
להחשוף את הנפש האמיתית?
תגיד ככה זה אותו הדבר
רק שתדע לך שזה גם לא סימפטי
להגיד שהנפש מתאימה לנשמה
כי אז אם אני לא מרגיש
התאמה לנשמה
אז אני מרגיש אשמה
כבוד הרב, שלום
מה ההבדל בין הנפש לנשמה
ומה פירוש תהן נפש אדוני צורה
בצורה חיים ומה פירוש נשמת כל חי
האם הנשמה לא תהיה צורה בצורה חיים?
הנפש זה החלק שבי שאומר אני
הוא החלק הטבעי שבי
הנשמה זה החלק האידאלי, האילאי שלי
נפש אדוני צורה בצורה חיים
הכוונה שהנפש תתחבר אל הנשמה
שלום הרב
איך ממה שכתוב מסכת עבוד
כל שהיא תפרת לעושיה
הרמחאל הבין שזה חיזוק התורה דווקא
לכאורה מדובר על פרט וכלל
לעושיה ומן האדם
עושיה הכוונה לקב' ברוך הוא
הרמב' כותב שישראל הם רחמנים וכו
פעם הרב אמר שזאת תוספת מוסר
אבל המידות שמזכיר הרמב' הם אנושיות בלבד
זאת אומרת שיש בטבע של היהודים
רחמנות, כן זה גם נכון
זכינו שגם אפילו מבחינת הטבע
יש לנו נטיות חיוביות
אם העבודה המוסרית של האדם
היא בגלל שהוא אדם
כמו שכותב המערל בקדמה לדרך חיים
מדוע יש הנגע המוסרית שקשורה לדבקות בשם
הרי המוסר זה דבר אנושי
ודבקות זה אלוהים
טוב, אז זה בדיוק הנקודה שצריך פה לברר
הקב' ברוך הוא
איך הוא מתייחס אלינו, על פי איזה עמות מידה
גם על פי עמות מידה מוסריות
ולכן המוסריות יכולה לשמש
באותה המידה לקשר בין אדם לחברו
כמו בין אדם למקום
טוב, אז בואו נראה
עכשיו יש לנו פה רשימה
של 12 מידות
מתוך כל ה-12 מידות האלה
רמחל בספר ביסיעת ישרים
מבאר רק 9 מהן
והוא משמיד 3 מהן
הוא משמיד את הראשונה
את ה-11 ואת ה-12
המידה הראשונה שרמחל מבאר
היא מידת הזהירות
סימן שהוא הוריד את המילה תורה
נכון?
והמידה האחרונה בספר ביסיעת ישרים
היא הקדושה
אז הוא הוריד רוח הקודש ותחיית המיתים
למה?
פשוט מאוד
ספר ביסיעת ישרים זה ספר מוסר, לא?
מוסר זה מה שאני יכול לעשות
תורה, מי עושה את זה?
הקדוש ברוך הוא נותן את התורה
אז זה לא בספר מוסר
רוח הקודש, תחיית המיתים, מי עושה את זה?
הקדוש ברוך הוא
זאת אומרת, במילים אחרות
אני קיבלתי תורה
ואני עתיד לקבל רוח הקודש
זה שתי קצרות
תורה זה במיל מעלה
רוח הקודש זה עתיד לעבור מיל מעלה
אבל אני כבר לא במתן תורה
ואני רוצה לחזור לרוח הקודש
אז יש לך תשע מידות
זהירות, ריזות, נקיות, תערה, פרישות
עד שאתה תגיע
כמובן?
זה נפגעי שערי קדושה
זה אותו, כי שערי קדושה זה בעצם
איך להגיע לרוח הקודש
נכון
וכן, אבל כמה מידות?
אותו דבר
גם בספר שערי קדושה זה בדיוק אותו עיקרון
הרי לפי שערי קדושה איך מגיעים לרוח הקודש?
מתקנים את המידות
מתקנים את המידות ואחרי זה?
מקיימים את המצוות
ואחרי זה יודעים את השם
נכון?
אז זה בדיוק אותו דבר שיש פה
מידות זה מסעידת ישרים
מצוות זה שולחן ערוך
ודת אלוהים
זה הלימודים הגבוהים
אבל רמחאל אמר ממחציר את זה
רמחאל מחציר את זה בספר הזה
הרמחאל מאמין בחזל
ברור
ברור
אז רמחאל אומר לך
כשאתה עוסק במידות
עבודת המידות היא מהזהירות אל הקדושה
זה הכל
זה מה שאומר
כן בבקשה
אני מעמד ארסיניה לחזרה
ואני חושב שזה קורה כלל ישראלי
קורה עד עכשיו
זה משהו שפודל לבן אדם פרטי
תורה זה פודל לכלל ישראל
כן אבל המידות
המידות זה איך שאני כפרט
עסקה לרוח הקודש
לכלל ישראל
לפי זה הרבה אנשים
חיים
ומפתחו לפני שם
הרבה אנשים שקימו את כל זה
לא זכו לרוח הקודש אתה אומר
וזאת מיניין לך
לפתחו לפני הזמן
לא איך אתה יודע שהם לא זכו לרוח הקודש
לרוח הקודש הכלל זה
רגע רגע
תן לי שתי שניות
אני אסביר
קורח אמר
כל העדה כולם קדושים
נכון?
צדק או לא צדק?
לא צדק
הוא נבלע באדמה מה זאת אומרת
כן?
לא נכון
אבל מה כן נכון?
כל העדה כולה קדושה
כל העדה כולה
קדושה
מצד הכלל
העדה היא כולה קדושה
אבל הקדושה שנמצאת בכלל
לא נמצאת אצלי בפרט
אז עכשיו העבודה שלי
זה להיות קדוש
ברוח הקודש כדי לזכות
באופן פרטי למה שהאומה ככלל זכתה
מובן?
ברוח הקודש שם זה לא דריגה פרטית
נכון יפה
זכרת האמיתים
זכרת האמיתים זה אחר כך יזכו
לאף אחד לא זכה בינתיים
וזה גם כולם יזכו
כן
ועכשיו
אי אפשר להגיע לזהירות תורה
תורה מביאה לידי זהירות
אתה אומר שאי אפשר להגיע לזהירות
בלי תורה
תורה מביאה לידי זהירות
האם כתוב רק תורה מביאה לידי זהירות?
לא
זה בסיס שיש
אם אתם רואים את זה
לפי הברית
גם בעבודת המישור
צריך לפתוח בתורה
לא
שרק תורה מביאה לידי זהירות
לפי הברית, וזה לא נכון
כן
כל מי שלא עבר את כל המדברות הקודמות
לא יזכה
בתורת האמיתים?
כנראה
למה אני אמרתי שתורה מביאה לידי זהירות?
הברית אמרה שתורה מביאה לידי זהירות
זה נכון
האם הברית אמרה רק תורה מביאה לידי זהירות?
לא
למה לא כתבו את הדבר ברוח הקודש?
מה?
שר הדברים לא צריכים את הסדר הזה
למה?
תורה מביאה לידי זהירות
זהירות מביאה לידי זריזות
מה הבעיה?
לא רק זהירות
לא רק זהירות ועד זה זריזות
נכון, אבל אם אתה רוצה
תשתמש בזה
זה כדאי, כדאי להשתמש בסדר הזה
כי אם לא תשתמש בסדר הזה יהיה לך בלאגן
והשאלה אם בסוף תקבלת תוצאה חיובית
עכשיו אני רוצה קצת
להתקדם פה
אז מה אתה מתאים לתוצאות תורה?
אני עוד לא יודע
והנה על פי הבריתה
מה שלא כתוב אני לא יודע
מה?
רוח הקודש ונבואה
מה?
רוח הקודש זה הביטוי
שחזל משתמשים בו כדי להגיד נבואה
נבואה, מה?
כי אני יודע פעם
משה שמיין שזה רוח הקודש ונבואה
ועברית מאוחרת יותר
עשו אבחנות בנבואה לרוח הקודש
מה ההבדל?
מה ההבדל?
אני לא יודע כי זה לא הנושא של השיעור
עכשיו
והנה על פי הבריתה הזאת
הסכמתי לחבר
חיבורי זה ללמד
לעצמי ולהזכיר
לאחרים, שימו לב
לענבה שיש פה, תנאי העבודה
השלמה למדרגותיהם
עכשיו אם זה נכון מה שהוא אומר אני רוצה
להבין מה הקשר בין זה לבין הפסוק שהוא הביא
אמרנו שבפסקיות יש
אני מציע שנעשה עבודה פה
על רוח
יש אהבה
נו סליחה, משה רבינו התחיל עם ירעה
נכון?
רואים טוב על הרוח או לא?
כן, נכון
ויש חוץ מזה אהבה
ויש גם
הליכה
מדרכה
ויש גם
שלמות
הלב
ויש גם
קיום המצוות
זה בעיה שזה לא חוטף טוב
ובכן
קיום המצוות שמתי פה אחרי קו
בגלל שזה לא הנושא של ספר
מסילת ישראל
אז כך שאנחנו נשאל טוב
אנחנו נוכל לנפוק את זה
עכשיו, הליכה מדרכה
זה כל המידות כולן
עכשיו, כל המידות
הן מזיגה של שתי הקצוות
הרי ירעה ואהבה
זה בדיוק הפוך
אהבה זה סימן לקרבה
ירעה סימן לריחוק
אני רוצה שאת כל המידות כולן
אני יכול לכלול בין אהבה
לבין ירעה
נכון?
אז כמו שפתור מלכתוב את הליכה מדרכה
נשאר לי רק ירעה
אהבה ושלמות עליה
יוצא לפי זה שיש לי שלושה סוגים
של מידות
אין פה שום דבר שכותב
אין פה דבר נורא
אין פה דבר שכותב
אז יהיה בעל פה כי זה נגמר
זה כבר לא עובד
עכשיו, טוב לא נורא נסתדר
אתם תרצחו לרשום את זה
בדפים שלכם
אז אם כן אנחנו ראינו שיש שלושה סוגים
של מידות. יש מידות ששייכות לירעה
מידות ששייכות לאהבה
מידות ששייכות לשלמות עליה
יש להם הליכה מדרכה
ולא היה אף פרצוף
הליכה מדרכה
העובדה שהפסוק חלק את זה לחמישה
זה לא נראה ש... אני אסביר לך
הפסוק הוא רוצה
להסביר לנו מהו האידאל
ולכן הפסוק הוא בכלל פדגוגי
הוא לא אומר איך קונים את המידות
בסדר?
מה שאין כן הברייטה של רבי פנחס בן יאיר
שהיא אומרת מה שהפסוק אומר
רק היא אומרת את זה
באופן פדגוגי
איך קונים את המידות. מתודה
בסדר? עכשיו
בואו... מה?
לא יודעתי למה הליכה מדרכה וירד
הליכה מדרכה וירד מסביבה פשוטה
כי זאת מזיגה
כל המידות כולן הן מזיגה
של בפרופורציות שונות
של ירעה ואהבה
מה?
אה, שלמות הלב זה משהו אחר
זה הכוונה שיש בלב
למה יש לי אהבה? למה יש לי ירעה?
בסדר. עכשיו אני רוצה גם
להוסיף עוד משהו
אם זה נכון, אז ספר מסיעת ישרים
צריך להתחלק לשלושה חלקים
חלק על ירעה
חלק על אהבה
חלק על שלמות הלב
אבל אתם זוכרים
שאנחנו למדנו שיש
ארבעה שלבים בהתפתחות של האדם
הנקראים ישר
צדיק, חסיד
קדוש
זוכרים את זה או לא?
כן. ישר
זה מי שרוצה לקרוא את מסיעת ישרים
אבל הוא עוד לא טוב
הוא רק ישר
יש לו כוונה טובה
צדיק זה מי שכבר
קנה לעצמו
את שלושת המידות האלה
איך זה נקרא?
אתם תשימו פה
חבל שאין לי פה
אולי המרקר הזה עובד?
אפשר להשתמש בו רגע?
כן
מה?
זה נחלק?
אה, יפה
אז אם כן, אנחנו נעשה
זה אפילו זוהר
אנחנו נכתוב פה
צדיק
חסיד
וקדוש
יש היראה של הצדיק
קוראים לזה
זהירות, זה אפילו זוהר
אהבה
של הצדיק
זה ריזות
ושלמות הלב
נקיות
נכון?
זו המידה הראשונה
במציאת ישראל
זו השנייה
זו השלישית
אם קנית מידות 1, 2, 3
אתה צדיק
אחר כך יש לכם
שלוש מידות כדי לקנות חסידים
הפרישות
טהרה
חזירות
הזהירות של החסיד
נקראת פרישות
הטהרה
זה שלמות הלב של החסיד
והחסידות
זה שלמות הלב
זה האהבה של החסיד
אז מי שגנה 4, 5 ו6
הוא חסיד
מה נשאר לנו כדי להיות קדוש?
ענבה, ירחל, קדושה
בסדר?
ענבה וקדושה
ירחל, איפה נשים את זה?
במידה שנייה
בענבה, כמובן
ירחל
זו המידה השנייה
ענבה, איפה נשים את זה?
בעירה
נכון?
אז מה נשאר לנו כדי להיות קדושה?
אין לדורירה
אנחנו נשים את הקדושה
פה
לשלימות הלב
ונשאר את העשרה
תודה רבה
אתה יכול לקראת את זה בחזרה
אני יודע שקצת קשה לראות
אבל זה יותר טוב מכלום
אתם רואים?
זה לא בעירה
עירתכם זה לא בעירה
עירתכם זה בעירה
כשאתה תראה את מה שעובר
על עירתכם אתה מייד תבין
שזה בעירה
זאת אומרת שכל המידות
שכל התוכנית שכתובה בפסוק הזה
בספר דברים
היא מקבלת ביטוי מעשי
טכני אפשר לומר
בבריטה של רבי מנחז בנייר
וזה מסתכם בתשע המידות
של ספר מסעידת ישרים
דן בהם
עד כאן מובן?
משהו, מתוך כך אנחנו יכולים להמשיך את ההקדמה
ואוויר בכל אחד
ועל פי הבריטה הזאת
זה להחבר חיבורי, זה ללמד לעצמי
ולהזכיר לאחרים תנאי
העבודה השלמה למדרגותיהן
ואוויר בכל אחד מהם
ענייניו, החלקיו ופרטיו
הדרך לקנות אותו
ומה מפסידיו
והדרך להישמר מהם
כלומר, רמחן מבטיח לנו לעסוק
בארבעה תחומים בכל מידה
מה היא המידה?
איך קונים אותה?
איך מפסידים אותה?
ואיך נשמרים מה שמפסיד אותה?
ארבעה דברים
כך בכל מידה ומידה
יעשה רמחן, לפעמים קצת יפרט
לפעמים פחות יפרט
אבל בעיקרון זה אותו העניין
כי יקרא בו
אני
וכל מי שימצא בו נחת
למה נלמד להיראה את השם אלוהינו
ולא תשכח
ממנו חובתנו לפניו
אגב, אני רוצה להגיד לכם שהיו לרמחן
מתנגדים, כידוע
היה למשל
רבי יעקב עמדין, היה מגדולי
מתנגדי רמחן
אבל כשהוא קרא את הספר מסיעת ישרים
הוא אמר, הספר הזה בסדר, אין בו דוב
כשהוא קרא את המסיעת ישרים
ואשר
חומריות הטבע משתדל
להסיר מליבנו הקריאה וההסתכלות
יעלה על זיכרוננו ויראינו
על המצווה עלינו, והשם יהיה
בחיסלנו וישמו רגלנו מלאכת
ותתקיים בנו בקשת המשורר אהוב
הורני ה' דרכך
ה' באמתך יחד לבבי
להיראה שמיך
אמן, כן יהי רצון
בשעה טובה
סיימנו את ההקדמה של ספר
מסיעת ישרים, אשרנו
מתוך חלקנו, שלום
ואני מזכיר
יש שם חלק