פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

מהי תכלית החיים

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫נספר מסילת ישרים את רמחל
‫ואנחנו בתוככי

‫פרק א'

‫אחרי ההקדמה החשובה

‫הקדמה שתיארה לפנינו

‫את סדר העלייה המוסרית של האדם

‫ועכשיו אנחנו בפרק א'

‫שגם הוא כמין הקדמה

‫לגופו של עניין

‫בביאור... עכשיו הנושא הוא חשוב כי

‫הוא בעצם בא לבאר את מטרת החיים

‫שזה בכל זאת דבר חשוב

‫זה לא בא לענות על השאלה ‫למה הקב' ברא את העולם

‫שזה נושא בפני עצמו

‫אבל מה המטרה של האדם

‫יש... אפשר לומר

‫בימי קדם היו שתי אסכולות

‫בתחום המוסר

‫הייתה אסכולה אחת שקראו להם

‫הדוניסטים

‫הדוניסטים

‫הם אמרו שמה שמדריך את האדם

‫זה בקשת התענוג

‫בקשת התענוג זה לאו דווקא דבר שפל ונמוך

‫זה יכול להיות אילאי מאוד

‫אמנם היו אסכולות שדיברו ‫גם על תענוגות נימוכים

‫אבל למשל היה אדם אחד בשם אפיקורוס

‫מפורסם

‫הוא אמר שהאדם צריך לבקש את העונג

‫ואין עונג יותר עליון מהעונג השכלי

‫ואי אפשר להגיע לעונג השכלי

‫בלי תיקון עמידות

‫ולכן חייב האדם להיות מוסרי

‫כי בלי זה יחסר לו העונג היותר עליון

‫שהוא העונג של הדעת

‫זו דעת אפיקורוס

‫לגישה הזאת קוראים הדוניזם

‫יש לפעמים גם נהנתנות יותר מתונה

‫אצל אריסטו גם

‫אריסטו מסביר

‫שמטרת המוסר היא להביא ‫לאדם את העונג היותר אילאי

‫ולכן צריך האדם להיות בעל מידות טובות וכדומה

‫כן מה אתה אומר?

‫האם האדוניזם מבוסס על אפיקורוס?

‫אפיקורוס הוא אחד הבולטים בין האדוניסטים

‫אגב רבו של אפיקורוס

‫אריסטיפס מכירני

‫הוא דווקא חשב על העונג במובן של החושים

‫סיפוק צורכי החושים

‫ואילו אפיקורוס התעלה מעל המדרגה הזאת

‫הוא דיבר על סיפוק צורכי השכל

‫אריסטיפס מכירני

‫את יודעת איפה זה כירני?

‫זה בלוב

‫טריפולי

‫האזור שם

‫כן טוב

‫לעומת זה

‫לעומת השיטה הזאת

‫הייתה שיטה הפוכה

‫השיטה הסטואית

‫או סטואיקנית

‫הסטואים התחילו את האסכולה שלהם

‫אצל שמי אחד בשם זנון מכיתיום

‫כיתיום זה בכפריסים

‫זנון והבאים אחריו דיברו על זה

‫למה קראו להם סטואיקנים?

‫כי הם ישבו תחת שורה של עמודים

‫שורת עמודים

‫זה נקרא סטיו או סטואה

‫אז הם היו יושבי הסטואה

‫דהיינו סטואיקנים

‫וזה בא הביטוי

‫הם אמרו שמה שמדריך את האדם

‫זה לא העונג אלא החובה

‫הם המציאו בשביל זה מונח חדש

‫המצפון

‫ובעקבותיו גם צו המצפון

‫כלומר האדם עושה מה שצריך

‫כי זה מה שצריך נקודה

‫לא אם אתה מקבל מזה עונג

‫או לא מקבל מזה עונג

‫זה בכלל לא משנה

‫יש מה שאתה חייב לעשות

‫שתי אסכולות שונות

‫העונג והחובה

‫איפה רמחל בתוך כל זה?

‫בוואו נראה

‫בביאור כלל

‫הסטואיקנים הם היו שייכים לתרבות היוונית

‫באופן כללי

‫אבל דווקא המייסד לא היה יווני

‫היה שמי

‫היה כנראה קנעני באיזושהי צורה

‫הוא היה מפניקי

‫כן אבל הוא דווקא היה בקיטיום

‫שזה כפריסיד

‫אבל במקור בקיצור הוא לא יווני

‫אבל הוא דיבר יוונית

‫וכל החבר'ה דיברו שם יוונית

‫אפיקטטוס

‫ואחר כך גם מרקוס אורליוס

‫שבכלל כסר רומא

‫הם היו שייכים לאסכולה הזאת

‫אוקיי, ואיזו תקופה זו?

‫זה תקופת בית שני

‫כל מה שאני אומר

‫זה ימי בית שני תקופת הזוגות

‫תקופת החשמונאים פחות או יותר

‫עכשיו השאלה היא

‫איפה רמחל בתוך כל זה?

‫איך אכפת לנו מכל היוונים האלה?

‫אני רוצה לדעת מה היהדות אומרת

‫הנה, בביאור כלל

‫חובת האדם בעולמו

‫אז אם ככה הוא הולך לפיה

‫סטואיקנים, נכון?

‫חובה

‫בוא נבדוק אם זה נכון

‫זה כותרת, עוד לא אומרת את הכל, נכון?

‫בואו נקרא

‫יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה

‫כלומר, תורת המוסר ועבודת השם

‫הוא שיתברר

‫ויתעמת אצל האדם החובתו בעולמו

‫הנה, עוד פעם, החובה

‫ולמה צריך שישים הבטום ‫גם אותו בכל אשר הוא עמל

‫כל ימי חייו

‫כלומר, צריכה להיות מטרה, צריכה להיות תכלית

‫יש חובתו של האדם

‫מי אמר שאני רוצה חובות בכלל?

‫אולי אני רוצה את העונג?

‫בואו נבדוק

‫והנה, מה שאורנו החכמים זכרונם נברכה

‫הוא שהאדם לא נברא אלא להתענג

‫אה?

‫פתאום נראה עידוניסט

‫אומר, הוא כותב, להתענג על השם

‫ולהינות מזיו שכינתו

‫שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול

‫מכל העידונים שיכולים להימצא

‫ומקום העידון הזה, באמת, הוא העולם הבא

‫כי הוא הנברא בהכנה מצטרפת לדבר הזה

‫אז תחליט, למה אתה רוצה למשוך אותי?

‫אתה רוצה למשוך אותי אל החובה

‫או אתה רוצה למשוך אותי אל העונג?

‫כי כל המשפט האחרון, הארוך שקראנו

‫בא לשכנע אותי שזה כדאי לעבוד את השם

‫זה כדאי להיות מוסרי

‫תראה איזה עונג יוצא מזה

‫האם זה דבר לא נכון?

‫זה גם נכון, כן, בהחלט

‫יש עונג גדול בעבודת השם, בדעת אלוהים

‫אבל השאלה היא, מהי נקודת המרכז?

‫האם חובתי או העונג?

‫פה, השפה של רמחאל היא כפולה

‫מובן את הבעיה שלי? בסדר

‫אז מה עושים?

‫אז צריך להבין

‫יש כמה אפשרויות להבין את זה

‫אפשר להבין שהמטרה היא

‫שדברי רמחאל נכתבו בשביל אנשים נמוכים

‫כלומר, אתה לא מסוגל לעבוד לשמה

‫לשם שמיים, זה רחוק

‫אז בוא נתפשר, נראה באיזה ‫מדרגה נמוכה אתה נמצא

‫נשכנע אותך עם סוכריות

‫זה יכול להיות סוכריות ‫רוחניות, אבל זה סוכריות

‫כמו שעושים לילדים

‫לילדים נותנים סוכריה

‫לבוגר נותנים חוג שחייה

‫לנער נותנים הונדה

‫ולמבוגרים, עולם הבא

‫אז בסופו של דבר, זו סוכריה

‫ומדריאת הגדול

‫זו אפשרות אחת

‫יש גם כיוון כזה ברב קוק

‫באורות הקודש, חלק ג'

‫הוא מדבר על זה

‫אולי נקרא את זה בפנים, זה כדאי

‫באורות הקודש, חלק ג'

‫כשאנו מתחילים במסילת ישרים

‫אני קורא כאן במגמת העדן והטוב העליון

‫פרק כוף י' ד'

‫במוסר הקודש, זה עמוד כוף ס' ז'

‫כשאנו מתחילים במסילת ישרים ללמוד

‫שיסוד החסידות הוא שהאדם לא נברא

‫אלא להתענג על השם

‫ולהנות מזיב שכינתו

‫שזהו התענוג האמיתי והעידון הנצחי

‫נסלד החוש המוסרי שלנו

‫מפני האגואיסמוס

‫ואהבת התענוג שביסוד זה

‫וטוב אם אנחנו יסוד יותר טהור ונקי

‫משום תערובת הנאה

‫מה אני עובד את הכל רק בשביל שאני אקבל משהו

‫וזה שהוא תענוג

‫בשביל זה כל העבודה המוסרית

‫אין משהו קצת יותר אידאלי

‫או אפילו אידאליסטי

‫או אולי אפילו אידיי

‫אז הרב אומר כאן

‫אמנם זהו גורל העולם והאדם

‫שירד כבר בראשית יצירתו מהתחונה הטהורה

‫אשר לאידאליות העליונה

‫והוא שבטה אצלו

‫התהרה האצילית

‫ומלמטה הוא צריך לטפס למעלה למעלה

‫זה המדרגה הראשונה

‫זה ההסבר הראשון

‫בני אדם הם אינטרסנטים

‫אנחנו נשכנע אותם להיות מוסריים

‫מסיבות אינטרסנטיות

‫זה ההסבר הראשון

‫ההסבר השני

‫שהרפקוק לא מביא אותו

‫אבל הוא אפשרי

‫לומר

‫ההתחלה של האדם עד רבה זה החובה

‫הפוך מה שאומר הרפקוק

‫אני רוצה שאתה תעשה את חובתך

‫למה? כי אם אני אגיד לך

‫תחפש את העונג

‫בתחילת הדרך אתה לא ‫תחפש את העונג בצורה נכונה

‫אתה תעשה שטויות

‫לכן אני אומר לך קודם כל

‫חובה

‫אל תשאל שאלות

‫מענג לא מענג

‫מה אכפת לנו? זו חובתך

‫ככה אישה אולייבוביץ'

‫עכשיו

‫אחרי שאתה תצא ידי חובת

‫חובה

‫אז אתה תהיה מספיק נקי ומיושר

‫כדי שאתה תוכל גם להתענג

‫עד כאן ההסבר השני

‫ההסבר השלישי

‫אגב יש לכם בחינה על כל ‫ההסברים שאני נותן עכשיו

‫להתפעול בכתב

‫תראה זה באמת שאלה

‫ההסבר השלישי

‫אפשר להגיד ככה

‫האדם רוצה את חובתו

‫אבל הקב' הוא רוצה להנג אותו

‫או נגיד את זה במילים יותר פשוטות

‫חובתך

‫להתענג

‫זאת אומרת הקב' הוא אומר לך תעשה את חובתך

‫אבל מה היא חובתך? להתענג

‫לכן אם לא תתענג אתה לא תקיים את חובתך

‫יש קצת הבזה בין חובה להונג

‫רק שהקב' הוא רוצה לחייב אותך להתענג

‫זה כמו שפעמים בעלי המוסר היו אומרים

‫שהקב' ברוך הוא רוצה קוזאקים

‫מה זה הקוזאק?

‫הקוזאק אם הצער אומר לו ‫לקפוץ דרך החלון הוא יקפוץ

‫אבל הקב' הוא לא רוצה ‫שאנחנו נהיה קוזאקים כאלה

‫כי הוא לא אומר לנו לקפוץ עם החלון

‫נכון?

‫אז זאת אומרת שצריך

‫אה יש פה שאלה יפה

‫מה זה להתענג על השם? הוא גלידה?

‫ככה שואל השואל

‫מה?

‫כן כן זה באמת בדיוק השאלה

‫זה מה שנסלט פה חושנו על המוסר

‫אני לא יודע בדיוק מה זה ‫להתענג על השם רק רגע

‫כל זה גלידה זה לא רגמה

‫זה אוכל, ישנה ו... כן

‫עכשיו

‫אם כך אפשר להגיד

‫תנו לי לדבר עכשיו

‫אז יש חובה להתענג

‫אפשר לספר את זה ברור

‫יש סיפור כזה על רבי זושה

‫שמעתם על רבי זושה?

‫רב זושה לא היה אומר אני

‫מה?

‫רב זושה לא היה אומר אני?

‫תמיד הוא אומר זושה

‫כן הוא היה אומר זושה

‫כן אבל

‫רב זושה מהניפולי

‫היה אחיו של רבי לימלך מליזנסק

‫והם היו שנים תלמידים של

‫הרב דוב בר

‫המגיד ממזריץ'

‫שהיה תלמיד של

‫רבי ישראל בעל שם טוב

‫שהיה תלמיד של

‫אחיה השילונים

‫מה זאת אומרת? עכשיו

‫ככה מסבירים החסידים

‫שהוא היה תלמיד של אחיה השילונים

‫הנביא

‫עכשיו בכל מקרה רב זושה מספרים ככה

‫איזה סיפור

‫סיפור חשוב

‫בא איזה אישה אמרה לו

‫רב זושה תתפלל עליי

‫שיבלד לי בן

‫אז רב זושה מקבל את הפיטקה

‫את הקוויטל

‫והוא מפלל של שפרינצה בסגיטל

‫יבלד בן

‫ואז הוא מפלל

‫ואומר לו

‫זושה אל תתפלל

‫כי אני לא רוצה שיהיה לה בן

‫מה עושה רב זושה?

‫ממשיך להתפלל

‫ואז הוא שומע

‫כל מה שם שאומר לו זושה זושה

‫אם תתפלל יהיה לה בן

‫אבל לך לא יהיה עולם הבא

‫רב זושה אומר איזה יופי

‫סוף סוף אני אוכל לעבוד את השם

‫שלא מתוך תקוות שכר

‫אלא מפני האידיאל

‫כלומר הוא חושב לעשות בפילוסופיה

‫דתית כמו אלי בוביץ'

‫אז הוא אומר איזה יופי אני אוכל

‫לעבוד את השם בלי לקבל שכר

‫איזה יופי

‫ואז הוא ממשיך להתפלל

‫ואז הוא שומע כל מה שם שאומר לו

‫זושה תיזהר אם תמשיך להתפלל

‫יהיה לה בן ואת העולם הבא

‫שלך תקבל בכל זאת

‫מה עשה רב זושה?

‫המשיך להתפלל

‫מדוע? כי הוא הבין שזה היה חטא

‫לא לרצות את העולם הבא

‫כלומר

‫יש שלב בהתפתחות המוסרית

‫של האדם שבו הוא צריך להיות

‫מוכן לוותר על הכל

‫אפילו על העולם הבא

‫אבל זאת לא כוונת הבורא

‫כלומר אתה צריך

‫לרצות לעשות את חובתך

‫אבל הקדוש ברוך הוא רוצה

‫לתת לך העולם הבא

‫אז זה לא מנומס לו לקבל

‫כי אם אתה לא תקבל

‫אתה אומר שאין

‫לעולמו של הקדוש ברוך הוא מטרה

‫זה עולם ללא תכלית

‫עולם ללא תכלית

‫הוא עולם רע, זה גידוף

‫לכן אתה

‫תעשה את חובתך וחובתך להתענג

‫ההסבר השלישי הוא

‫ההסבר השלישי

‫ההסבר הרביעי

‫העולם העולמי בעצם זה העולם מלא

‫ההסבר הרביעי

‫הרב קוק אומר אותו כך

‫כלומר בין ההסבר הראשון להסבר הרביעי

‫הכנסתי עוד שני הסברים

‫עכשיו אנחנו מגיעים להסבר הרביעי

‫יתברר לו

‫אומנם אחר כך

‫שמושג תענוג זה

‫של התענגות על השם

‫הוא התוכן הטהור

‫שבאידאליות היותר

‫טהורה

‫שאי אפשר לבטאה בשום

‫הגה אנושי

‫מורגשת היא הרגשה מועטת

‫בשאיפת הלב הטהור בהתעלותו

‫מעל כל המצרים המצמצמים אותו

‫וזהו רק צל של צל צללה

‫של השאיפה העליונה הנקייה

‫מכל עירוב גס

‫תרגום

‫העונג העליון

‫כבר איננו עונג

‫גם הוא איננו חובה

‫המושגים של חובה

‫לעומת עונג הם מושגים של קטנות

‫כשאתה במצב של קטנות

‫אתה צריך לבחור האם לעשות

‫מה שאני חייב

‫או מה שנעים לי

‫אבל במונחים עליונים

‫העונג הוא סימן לאמת

‫כלומר

‫אפשר לומר התענוג של האידאל

‫הוא תענוג קשר

‫סתם תענוג

‫יש באותה מיטה הרובד של גסות

‫אבל התענוג של האידאל

‫הוא תענוג קשר

‫הוא הרצוי לפני השם

‫עד רבה אם אינך מתענג

‫אתה חוטא נגד חובתך

‫וזה מה שהערב אומר

‫בהסבר הרביעי

‫חובה שווה עונג

‫ועונג שווה חובה

‫במדרגה העליונה

‫סתם תענוג

‫יש באותה רובד של גסות

‫אני רוצה את הנעתי

‫אבל במדרגה העליונה

‫העונג והחובה מתאחדים

‫באים אנו לעולם

‫לאלן

‫זה אחר כך

‫זה אנחנו נראה

‫הוא ממשיך לנתח את דברי המסיעת ישרים

‫אז אני חוזר פה

‫לדברים

‫והנה מה שהורונו החכמים

‫זכרונם ברכה אני קורא ‫עכשיו בתוך המסיעת ישרים

‫הוא שהאדם לא נברא

‫אלא להתענג

‫על השם ולהנות

‫מזיו שכינתו

‫שזהו התענוג האמיתי

‫והעידון הגדול

‫מכל העידונים שיכולים להימצא

‫ואז אנחנו צריכים פה להתייחס לשאלה

‫מה זה להתענג על השם

‫האם הוא גלידה

‫התשובה היא שהקב' רכו

‫הוא לא גלידה אמנם למרות שכתוב

‫הוא מעל ראשי החיות רכי

‫הכן הכרח הנורא

‫נטוי על ראשי מלמעלה

‫אלא הכוונה היא

‫שיש

‫התאחדות של ההכרה

‫עם הנושא

‫של ההכרה

‫איך אומר הרמב״ם התעצמות

‫הנפש במושכלה

‫כלומר כשאני משכיל משהו

‫הוא מתאחד עמי

‫אז אפשר לומר באיזשהו מקום שההכרה שלי

‫מתאחדת עם ההכרה היא יודעה

‫זה נקרא להתענג על השם

‫אתה יודע

‫זה מסכרת לסכל הפועל

‫זה קצת דומה למושג של הסכל הפועל

‫זאת אומרת זו הייתה אינטואיציה שהייתה

‫לאלה שדיברו על זה

‫עכשיו

‫ומקום העידון הזה

‫באמת הוא

‫עכשיו פה אנחנו ממשיכים

‫למה רבי זושה המשיך להתפלל

‫אם הוא ידע שהקדוש ברוך הוא

‫לא רוצה שיהיה לה

‫בן

‫תשובה

‫כי הקדוש ברוך הוא רצה שיהיה לה בן

‫דרך התפילה

‫של רב זושה

‫וכדי שהתפילה הזאת יהיה נקייה

‫היה צריך שרב זושה יתנגד לרצון השם

‫כביכול

‫כדי לברר מהו הרצון האמיתי של הקדוש ברוך הוא

‫שהרצון האמיתי של הקדוש ברוך הוא

‫הוא ללמד את רב זושה שצריך לרצון

‫לקבל עולם הבא

‫כן

‫כן

‫ארך

‫זאת אומרת התנגוד על השם בעצם

‫זאת אומרת כמו שהרב הרומן

‫עכשיו צריך לקיים את המצוות בשמחה

‫צריך לקיים את המצוות בשמחה

‫שמחה זו

‫עוד לא העונג

‫ההתנגוד זה משהו אחר לגמרי

‫השמחה זה

‫שאני שמח שאני מקיים מצווה

‫אבל להתנגד

‫זה משהו אחר לגמרי

‫זה מפגש עצמי

‫שאין לו מילים

‫לביטויו

‫כי זה החיבור

‫אל השורש של עצמי

‫בריר שאני בשורש אני לא יכול

‫להשתמש במילים

‫זאת אומרת זה יותר

‫משמחה

‫בוודאי, זה יותר משמחה

‫כמו בספר היצירה

‫אין למעלה מעונג ואין למטה מנהגה

‫אותם מוטיות

‫עונג ונהגה

‫קראת על השבת עונג

‫וקראת על זה חיוב

‫וקראת על השבת עונג

‫זה חיוב

‫אבל יש המשאריה

‫רגע תן לי להמשיך

‫אז תתענג על השם

‫זה כבר לא חיוב

‫זה מתחיל מחיוב

‫אבל אם אדם נגיד

‫אוכל מאכלים טעימים בשבת

‫רק בגלל שזה חובה

‫לאכול מאכלים בשבת

‫אבל הוא לא יודע מה זה טעים

‫אז זה לא יהיה לו טעים

‫למשל יש כאלה

‫שמאוד אוהבים סוג מסוים של מאכל

‫אבל זה לא ברשימה

‫של מה שכתוב על השולחן ארוך

‫שהוא מנהג בשבת

‫אז הוא לא יקנה

‫ולכן הוא אוכל דווקא הרינג

‫ומקום העידון הזה באמת

‫אני קורא עכשיו בפנים

‫הוא העולם הבא

‫כי הוא הנברא בהכנה המצטרכת לדבר הזה

‫מה זה העולם הבא?

‫אם כתוב העולם האחר

‫היה מאוד קל

‫יש העולם הזה, יש עולם אחר

‫או העולם שמעבר

‫בשפות לא עזיות משתמשים בביטויים כאלה

‫העולם האחר

‫החיים שאחרי וכדומה

‫אבל הביטוי העולם הבא

‫הוא ביטוי הרבה יותר רחב מזה

‫כלומר, העולם הבא

‫זה עולם שלם

‫זה העולם הזה כפי שהוא עתיד להיות

‫זה העולם בשלב הבא שלו

‫מה?

‫מה דפי הרמב'ם?

‫איפה הייתה הגדרה כזאת ברמב'ם?

‫לא, הרמב'ם לא אומר את זה

‫אבל רמחא לא אומר את זה

‫כי הוא הנברא בהכנה המצטרכת לדבר הזה

‫עכשיו, מה זה אומר?

‫שהעולם הזה בעצם לא שווי גרוש, נכון?

‫זה מה שכתוב

‫מה זה שווי גרוש?

‫בואו נראה

‫אך הדרך... פה הוא לא כתב הכנה

‫עד עכשיו לא קרה

‫הוא כתב הכנה המצטרכת?

‫לא

‫העולם הבא, כי הוא הנברא

‫העולם הבא בהכנה המצטרכת לדבר הזה

‫אז בינתיים אני לא יודע שום ערך לעולם הזה

‫אז העולם הזה סתם חבל, נכון?

‫בואו נתמשך

‫אך הדרך כדי להגיע למחוס חבצנו

‫זה... הוא... זה העולם

‫אה, אם זה ככה

‫יוצא שהעולם הזה חשוב ביותר

‫כי אם העולם הזה הוא זה שמביא אותי לעולם הבא

‫אז אין לי משהו אחר

‫מאשר העולם הזה

‫כי אם אני אחסיר משהו מהעולם הזה

‫אני לא אגיע לחיי העולם הבא

‫אז בניגוד למה שרגילים לקרוא בשטחיות

‫בספר מסיעת ישרים

‫שמשתמש מכאן, זלזול בעולם הזה

‫עד רבה, העולם הזה הפך ‫להיות הדנושא החשוב ביותר שיש

‫והוא מה שאמרו זכרונם נברכה

‫העולם הזה דומה לפרוסדור

‫בפני העולם הבא

‫פרוסדור זה מאוד מעניין

‫היה אפשר לכתוב, העולם הזה דומה לבית

‫והעולם הבא דומה לבית אחר

‫שני בתים, אתה יוצא מהבית הזה

‫הולך בדרך, מגיע לבית השני

‫אבל אם אני אכתוב פרוסדור וטרקלין

‫הם שני חלקים של אותו הבית

‫מה ההבדל בעצם מבחינה אדריכלית

‫בין פרוסדור לטרקלין?

‫אותו הדבר חוץ מדבר אחד

‫בטרקלין יש הרבה אור

‫בפרוסדור חשוך

‫אבל אם אני רוצה שיהיה אור בפרוסדור

‫מה אני צריך לעשות?

‫לפתוח את דלתות הטרקלין

‫אם אני פותח את הדלתות של הטרקלין

‫האור שבטרקלין נכנס לתוך הפרוסדור

‫נכון?

‫אבל בטרקלין זה הדברים המהותיים של הבית

‫זה פרוסדור רה

‫אבל באור, אני רוצה אור

‫אני רוצה אור

‫אני פותח את הדלתות של הטרקלין

‫אז גם בפרוסדור אני קצת בטרקלין

‫נכון?

‫איפה זה בא מילה טרקלין?

‫פריקליניום

‫זה בלטינית

‫ופרוסדור?

‫איזה שפה זה?

‫ביוונית

‫אז היוונית היא הקדמה ללטינית

‫לא סתם

‫עכשיו

‫אז העולם הבא דומה לטרקלין

‫זאת אומרת שהתפיסה של היהדות ‫היא של האחדות של העולמות

‫מצב שבו העולמות נפרדים מזה מזה

‫זה מצב רע

‫לפי זה נשאית השאלה

‫העולם הזה הוא גשמי

‫מה עם העולם הבא?

‫רוחני

‫אז אם ככה נבדל זה מזה לגמרי

‫העולם הרוחני, מה שנקרא אחרי המוות

‫אנחנו עוזבים את העולם הזה

‫חיים בעולם רוחני

‫איך נקרא אותו עולם רוחני

‫שבו אנחנו נמצאים אחרי המוות?

‫עולם הבא

‫לא נכון, לא נקרא עולם הבא

‫העולם הזה של עולם נשמות

‫מה? עולם הנשמות

‫כך אומר רמחאל בספר דרך השם

‫העולם שאחרי המוות זה עולם הנשמות

‫כלומר זה מצב בינוני

‫איזה חברים הולכים למורה?

‫רגע, לעולמו

‫לבית עולמו, איזה עולם? הנשמות

‫הנשמות, כלומר

‫זה כמו שלוקחים

‫אני אסליח עולי על פשטות המשל

‫רכב

‫לוקחים אותו למוסך

‫מה עושים לו במוסך?

‫מפרקים אותו עוד יותר מה שהוא הגיע

‫לכאורה זה מאוד לא טוב

‫אני הבאתי לך רכב שלם

‫עם דפקט

‫למה אתה מפרק לי אותו?

‫אם אתה רוצה שנטפל בו

‫צריך לטפל בכל חלק בדפרד

‫אז האדם הוא גוף ונשמה

‫הגוף שמנו במוסך א'

‫קוראים לו הקבר

‫את הנשמה שמים במוסך ב'

‫עולם הנשמות

‫בתוך עולם הנשמות יש טיפולים מיוחדים

‫גינם, גן עדן עליון, גן עדן תחתון

‫כפכלה, כל מיני גלגולים

‫פה או שם

‫גמרנו לטפל בגוף

‫גמרנו לטפל בנשמה

‫מה צריך לעשות?

‫הרכבה

‫הרכבה הזאת

‫הפעולה של הרכבה נקראת

‫תחיית אמיתיים

‫ואז מה עושים?

‫נכנסים לעולם הבא

‫יופי, יסוד מה שעולם הבא

‫הוא עולם שבו יש שותפות

‫של הגוף ושל הנשמה

‫באיזה אופן הגוף חי שם

‫ובאיזה אופן הנשמה חיה שם

‫אין לנו מושג

‫מאחר ולא חווינו מעולם

‫חיים ללא מוות

‫אבל יוצא שהעולם הבא

‫הוא העולם המושלם

‫מיקיף את כל המציאות

‫כולל המציאות הגשמית

‫כן?

‫אז זה נוצר כמיני דברים

‫כמו ששבת זה מעין עולם הבא

‫זה בעצם נקיות

‫של הצורת החיים הזאת?

‫יפה, בשבת זה מעין עולם הבא

‫בגלל שזה לא רוחני

‫אלא בגלל שזה אחדות

‫כן, בבקשה

‫נדמה לי שלומדנו את המערד

‫שהעולם הבא לא תוריד בעולם הזה

‫למדנו במערד

‫שהעולם הבא לא תלוי בעולם הזה

‫יש משהו כזה, נכון?

‫לא יודע, אבל הרמחן לא מסביר את זה ככה

‫מה אני עושה?

‫כן?

‫אז אפשר לומר להגיד

‫אני לא מכיר את כל האלה של

‫זה מעין עולם הבא

‫אבל אפשר לומר שמה שמתאפיין

‫כשאמרים עליו שהוא מעין עולם הבא

‫זה בעצם איכות בין

‫בין המישור החומרי לרוחני

‫אתה אומר שהעולם הבא מה?

‫אפשר להגיד

‫כשאמרים עליו שהוא מעין עולם הבא

‫זה אומר שזה משהו שמתאפיין

‫על ידי זה

‫שיש אחדות בין החומר לרוח

‫נכון

‫עולם הבא זה מתאפיין

‫בזה שיש אחדות

‫בין החומר לרוח

‫יפה מאוד

‫טוב, נמשיך

‫כן, סליחה

‫לפי הציור שרד מסביר עכשיו

‫על עולם הנשמות בעולם הבא

‫זה לא דומה לכוס דור בתקלין

‫כי יש עולם הנשמות

‫שמפריד באמצע בעצם

‫זה לא קט מחבר

‫זה עולם הזה

‫בעולם הנשמות

‫ואז... אם תרצה, ‫בינתיים עולם הזה ממשיך

‫הולך ומתעלה

‫כן, טוב, הלאה

‫אחרי תחיית המיתים אנשים לא ימותו?

‫אחרי תחיית המיתים? תלוי

‫האם הם ימותו או לא? אתה שואל

‫לפי הרמבן הם ימותו

‫אבל לפי הרמבן הם לא ימותו

‫ולפי רמחאל

‫זה לא זה ולא זה

‫הם יתעלו

‫יעיין הכבודו בספר

‫דת תיבונות

‫מת רמחאל

‫כן, בבקשה

‫זה בעצם שעולם הנשמות

‫זה כמו תחנת המתנה כזאת?

‫יפה, עולם הנשמות

‫זה תחנת המתנה

‫סטנדבי בלעז

‫ואיפה נכנס ימות המשיח לסיפור הזה?

‫ימות המשיח? אין לזה שום קשר לזה

‫ימות המשיח זו

‫ההשלמה הפוליטית

‫של העולם הזה?

‫העולם הזה

‫אנחנו מצליחים בכל היעדים הפוליטיים שלנו

‫אז תחיית אמיתיים תעבור אחרי ימות המשיח?

‫תחיית אמיתיים תעבוד אחרי הרבה זמן

‫כשהעולם יתעלה ויתעדן

‫מה המקור של הסיפור של רב זושה?

‫המסורת

‫האם להתענג על השם היא החוויה של החכם?

‫ולעומתו לנביא יש חוויה שונה

‫ואהבת את השם?

‫לא, זה אופנים שונים של אותו הדבר

‫יש להתענג על השם ולהאהוב את השם

‫באופן של החכם

‫ויש באופן של הנביא

‫האם להתענג על השם

‫זה להשיג ולהבין ציטרי ‫תורה, תעמי תורה, סודות התורה

‫וזה לדעת אותו יתברח כמו שאומר הרמב״ם?

‫כל הדברים האלה מסייעים להתענג על השם

‫להצטמרר

‫הורדתם לי את זה

‫שאלה שלוש, אפשר?

‫עוד קצת, עוד קצת, שאני אוכל לראות

‫אני מצטער לא אוכל לענות על השאלה

‫כיוון שהפתירו לי אותה

‫האם בגלל זה פורים יהיה גם להציג לבוא?

‫כי הגוף לא יסתור הנשמה

‫והם ישלימו אחד את השני?

‫אפשר

‫למדתי שהרמב״ם אומר שהעולם הנצחי

‫הוא עולם הנשמות

‫איך זה מסתדר?

‫זה לא מסתדר

‫אנחנו כאן לא הולכים בכיוון של הרמב״ם

‫אלא בכיוון של רמחאל

‫כי הרי הוא זה שכותב לנו את הספר

‫לפי רמחאל העולם הבא הוא לא רק רוחני

‫רמחאל צודק

‫עכשיו לגבי להצטמרר וכו'

‫יש שאלה שמתחילה במילה להצטמרר

‫שאותה מתעקשים לו להראות לי אותה

‫להצטמרר עד דמעות מניגון דבקות

‫זה להתענג על השם? לא

‫כי מי שמצטמרר עד דמעות מניגון דבקות

‫הוא מתרגש

‫להתרגש זאת מדרגה בדרך לדעת

‫אבל זה רק רגש

‫טוב, כן

‫עכשיו שני דיוק כזה שרשו לפני

‫כשאנחנו רואים שעולם שווה בו מוות

‫אז זה בעצם במילה אחרות להגיד

‫שאנחנו נוטלים את הימן של הזמן

‫נכון, נכון, נכון

‫טוב בואו נמשיך

‫והוא מה שאמרו זיכרונם לברכה

‫העולם הזה דומה לפרוס דור בפני העולם הבא

‫והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה

‫כלומר, מה צריך לעשות בעולם הזה

‫אה, יש פה שם

‫למה כתוב שהתחיית האמיתית ‫זה 40 שנה אחרי בית המשיח

‫כסבא של אחידה

‫אף אחד לא יודע את הדברים האלה באמת

‫איך זה קורה

‫ובאיזה אופן זה קורה

‫אלא יש לימודים בדברים האלה

‫אבל לא שאנחנו יודעים בוודאות תאריכים

‫והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה

‫הם המצוות

‫אשר ציוונו עליהן האל התברך שמו

‫כלומר, המצוות מביאות את הדבקות

‫והשאלה היא למה, איך

‫זאת אמירה יפה, צריך לברר

‫איך המצוות מביאות לדבקות בשם

‫נכון, כשאני מקיים מצווה אני עושה מה עושה

‫גם כשאני לא מקיים מצווה אני עושה מה עושה

‫זה מה עושה וזה מה עושה

‫אז מדוע שהמה עושה הזה יביא אותי לדבקות

‫והמה עושה הזה לא יביא אותי לדבקות

‫התשובה היא, בגלל שבאופן הגיוני

‫שום מה עושה לא אמור להביא אותי לידי דבקות

‫בשם

‫כי מהו המרחק בין האדם לבין השם

‫מישהו יודע?

‫אין סוף, נכון?

‫כמה זמן לוקח לעבור אין סוף זמן?

‫אין סוף

‫מסקנה, אי אפשר להגיע

‫במחשבה, אבל זה לא תלוי בחומר, בפיזיקה

‫אבל גם המחשבה שלי מוגבלת

‫מה ההפרש בין המחשבה שלי לבין מחשבת הבורא?

‫אפשר להידבק אבל... אני ‫שואל איך אפשר להידבק לפי זה

‫זה, יש בפתיחת איליהו

‫פתח איליהו שומרין

‫לפני התפילות

‫פתח איליהו הנביא זכור לטוב

‫נכון? ואמר

‫אז שם אחד מהדברים שהוא אומר

‫זה לט מחשבה תפיסה בכלל

‫אז אם אין המחשבה תופסת

‫אז גם המחשבה לא יכולה להבין בדברות

‫לכן כל... הרבה פעמים יש אנשים בגיל 15-16

‫שיש להם חוויות דתיות עמוקות

‫בגיל 17-18

‫טיפס

‫טילט, מתנפץ

‫אני פעם הרגשתי משהו

‫עכשיו אני כבר לא מרגיש כלום

‫מכירת את החוויה הזאת?

‫לא, לא אצלך, אצל חבר שלך

‫שסיפר לך שיש חוויות כאלה, נכון?

‫שיש מצב שאדם חשב שהוא יגיע לדבקות באלוהים

‫והוא מתיישב מזה

‫והתשובה היא שזה הגיוני מאוד

‫כי הרי דבקות באלוהים זה גם גאווה

‫וגם טיפשות

‫כי הרי אתה לא יכול להגיע

‫עד אין סוף

‫אז מה כדאי אפשר?

‫לא

‫במקום שאתה תנסה להידבק בקדוש ברוך הוא

‫הוא יכול להידבק בך

‫הרי הוא לא מוגבל

‫הוא אין סוף

‫כיוון שהוא אין סוף

‫הוא יכול לבוא אליך

‫בכל האופנים האפשריים

‫זה יכול להיות דרך הנבואה

‫זה יכול להיות דרך המצוות

‫מה מיוחד במצוות שמביאות לדבקות הזה?

‫משום שהמצוות הם מצוות שהוא מצווה

‫כיוון שהוא המצווה

‫כשאני מקיים את מצוותו

‫התחברתי אליו

‫זה מה שנקרא, כפי הביטוי שרצה להשתמש בו

‫לצוות, פשוט צוות

‫להיות בצו תחד

‫לכן אנחנו אומרים

‫אשר קידשנו במצוות תו

‫למה אתה לא אומר אשר קידשנו במצוות תו?

‫המצוות שהוא בעצמו מקיים

‫וציוונו

‫אנחנו מתחברים דרך המצוות שלו אליו

‫זה לא תלוי בהרגשה שלי?

‫לפי זה זה בכלל לא תלוי בהרגשה שלך

‫הרגשה שלך זה בלוף

‫בעצם זה שאני מניח תפילין

‫יפה

‫נכון

‫אלא אם אתה לא יודע שאתה מניח תפילין

‫זה יכול להיות

‫נגיד חבדניק תפס אותך ברחוב

‫אתה ממהר מאוד אבל אין מה לעשות

‫צוות של ארבעה חבדניקים ‫מניחים לך את הרצועות האלה

‫ואתה בכלל לא מעוניין

‫וזה, אתה אומר בכלל אני ‫לא יהודי, מה אתם רוצים?

‫כן

‫אז זה לא עוזר כלום

‫זה לא עוזר כלום

‫זה רק חוויה טראומטית

‫אתה יכול להגיש אחר כך טביעה במשטרה

‫כן

‫בסדר

‫כן

‫אז מתוך כך אין שהדביקות

‫אז העניין הכולה היא שהסכל הפועל

‫שהדביקות בסכל הפועל שזה יפה וזה רע

‫הוא לא בעצם יסים

‫נכון

‫אז כולל אין שלדביקות וטאו וזה

‫זה גם איפשהו לא בר סגל

‫בטאויזם הדביקות בטאו היא אפשרית

‫בגלל שהטאו הוא בתוך ההוויה

‫הוא אמננטי

‫כן, אבל לדבר על טרנסנדנטי זה לא עובד

‫טאו זה סוג של רוחניות מהמזרח

‫של לאוצר

‫טוב

‫כן

‫האם זה דומה לרעיון שאומרים

‫שככל שהאדם נפתח יותר מקום אצלו

‫הוא מתלכי תקביל?

‫נכון, לכן באמת אין ביהדות מושג של מיסטיקה

‫יש לעומת זה קבלה

‫מה ההבדל בין קבלה למיסטיקה? זה בדיוק הפוך

‫בקבלה אתה מקבל

‫במיסטיקה אתה עולה

‫וזה משוכן מאוד

‫כפי שכבר אמרו חכמנו במסכת אבות

‫לא מצאתי לגוף טוב מיסטיקה

‫לקבלה?

‫לעומת זה הקבלה זה שאתה מקבל

‫אתה מכין את משטח הנכיתה

‫איך מכינים את משטח הנכיתה?

‫מצוות, יש הרבה דברים טובים

‫מעשים טובים וכו'

‫זאת אומרת אנחנו יכולים

‫ומציבים עלינו את האור ולא אנחנו

‫האור בא אלינו, לא אנחנו באים אליו

‫יפה

‫רב יש לי שאלה, לפני קבלת מתנת תורה

‫האבות שלנו, היו להם מצוות או שהם

‫מוכר שהם עמדו ממנו את השם

‫ושיפריעו להתאבד פה?

‫כי בכל מורה כתוב משהו שעמדו מצוות

‫אתה שואל כמה דברים?

‫כן, כמה דברים

‫אבל האם לפני קבלת מתנת תורה

‫אני לא יודע מה זה קבלת מתנת תורה

‫שם את הערב שהשתמשת בביטוי כפול

‫קבלת מתן

‫זה מאוד מעניין

‫יש קבלת התורה ויש מתן תורה

‫מתן תורה זה הקבלת התורה

‫קבלת התורה זה מה שאני מקבל

‫קבלת תורה ומתן תורה

‫כן, אבל יש קודם כל קבלת תורה

‫שבא בעקבות מתן תורה

‫ומה שמעניין, אתה שואל על אבותינו

‫האם אבותינו קימו מצוות?

‫האם היה להם חומר כתוב?

‫יש לי דברים שונים

‫תשובה, אבותינו היו מקיימים מצוות

‫למה? מתוך תהרת נשמתם

‫כל מה שאמרתי זה נכון

‫חוץ מאשר על האבות

‫כי אצל האבות הנשמה שלהם

‫הייתה מהירה בהם במפון כזה מושלם

‫שאצלם מעשיהם היו מעשי המצוות

‫למרות שהם לא קיבלו את התורה

‫בסדר? טוב

‫יש ניתוקים בשידור

‫הרב יכול לחזור על ‫תשובתו בעניין ניגון דבקות?

‫כן, ניגון הדבקות זה רגש

‫זה לא דבקות

‫האם יש אפשרות להתענג על השם בעולם הזה?

‫זאת השאלה שתעלה לנו מתוך דברי המחל

‫לכאורה לפי השורות שעכשיו קראנו, לא

‫לפי השורות שאנחנו עוד עתידים לקרוא, כן

‫האם הדבקות באל היא רק על ידי ידיעה?

‫זה לא פילוסופי מדי

‫כי מדומני שערב אמר שיש מעבר לידיעה

‫עוד ממד ששייך לדבקות בשם

‫נכון, ידיעה זה לא פילוסופיה

‫ידיעה זאת התאחדות

‫איך כתוב? והאדם ידע את חווי אשתו

‫הידיעה הזאת הייתה התאחדות בכל הממדים

‫זו הידיעה האמיתית

‫מה זה צדיקים יושבים ואתרותיהם ‫בראשיהם ונהנים מזיו השכינה

‫ועוד אלפי שנים בשבת

‫או לשבת

‫לשבת, לשגן, או לשבת

‫לא יודע מה זה

‫זה החוויה של העולם הבא, לא?

‫הרב הסביר שעל ידי המצוות מדבקים בבורא

‫כי הוא מצווה

‫אבל עדיין לא מובן איך זה עובד

‫ברור, כי ברגע שאני מקיים ‫את המצווה של המצווה

‫אז אני אוטומטית עברתי את כל המדרגות

‫אני דבק במי שציווה

‫הרב הסביר שעל ידי

‫האם הרב חושב שהנחת תפילין לאדם ברחוב

‫היא מיותרת לחלוטין

‫ולא זיקיתי האדם בכלום

‫לא, לא אמרתי את זה בכלום בני ואופן

‫אני רק אומר שאם האדם לא מעוניין במעשה

‫ואיננו מזדהה במעשה

‫אז זה לא שווה כלום

‫זה מינימום של הסכמה שצריכה להיות

‫זאת אומרת, המצוות מצוות הזדהות?

‫כן, צריכה להיות איזושהי רמה של הזדהות

‫אבל אם סתם ככה מישהו אני יודע

‫היה לי פצע ביד וחיפשתי משהו כדי לחבוש

‫ומצאתי משהו שאני חובש

‫ולא שמתי לה אפילו שזה תפילין

‫וזה בדיוק עמד במקום שלפי ‫ההלכה צריך להתאים את זה

‫קיימתי מצוות תפילין? תשובה היא לא

‫ואני צריך להניח עוד פעם

‫או למשל, בדיוק ראש השנה היום

‫ואני נהנח

‫ובדיוק מישהו תקע לי שופר

‫האם יצאתי לחובת תקיעה? תשובה היא שלא

‫זה גמור המפורשת, מסכת ראש השנה

‫אם מישהי נופלת מגשר ‫לתוך נהר, עלתה לה תבילה?

‫זה משהו אחר

‫מי שנופלת מגשר ולתוך נהר

‫עלתה לה תבילה, למה? ‫כי תבילה זאת מציאות אובייקטיבית

‫האם אני טהור או לא?

‫לא, המקווה מתהר, הנהר מתהר

‫זה לא קשור לעניין

‫אם זה ויכות שכלית, אני חסר אין סוף

‫ויכות שכלית חסר אין סוף, נכון

‫נכון, לכן האין סוף יכול לבוא אליך

‫כלומר אתה יכול לפנות ‫בסכל מקום להופעת האין סוף

‫אז זה מגיע מחק או מקום

‫אתה מפנה מקום, זה משהו אחר

‫יש גבול למוסריות או שתמיד משתבחים?

‫האם יש גבול למוסריות או שתמיד משתבחים?

‫לא יודע, אבל למה זה קשור לעניין?

‫כל הפרק, אתה רוצה להתאר לסברים

‫הפרק לא מדבר על מוסר

‫אז עכשיו לא ראיתי מוסר

‫נכון? טוב

‫ומקום עשיית המצוות הוא רק העולם הזה

‫אי אפשר לעשות מצוות בעולם הבא

‫אם כי רבנו סעדיה גאון טוען

‫שיש גם מצוות בעולם הבא

‫אבל כנראה שרמחא לא סובר כך

‫על כן, הושם האדם בזה העולם בתחילה

‫כדי שעל ידי האמצעים האלה המסדמנים לו כאן

‫יוכל להגיע אל המקום אשר הוא חן לו

‫שהוא העולם הבא

‫לרוות שם בטוב אשר קנה לו על ידי אמצעים אלה

‫הוא מה שאמר, ומה שאמר

‫אמרו זכרונם לברכה

‫היום לעשותם

‫זה פסוק

‫ומחר לקבל שכרה

‫זה דרשה, מה?

‫עד כאן זה לכאורה דברים פשוטים

‫אבל אז יוצא שאני צריך

‫אם זה נכון מה שקראתי כאן

‫שאני צריך לבחור בין עונג לעונג

‫יש אדם שאוהב נקניקיות עם קטשופ

‫ויש אדם שאוהב לדעת את השם

‫זה עונג, וזה עונג

‫אם הקטשופ זה רק לדוגמה

‫זה יכול להיות חרדל או כל דבר אחר

‫גם לגבי הענק נקיות לא ‫התכוונתי דווקא לדוגמה הזאת

‫אני רק מביא את זה כדוגמה

‫למה שנחשב לעונג בעולם הזה

‫מי שרוצה רשימה של סוגי עונג אחרים

‫של העולם הזה אני יכול ‫גם לתת לו בזמני החופשי

‫אבל לכל בנים

‫ענק נקיה או העולם הבא

‫זה עונגים שווים לכאורה

‫אבל אוכשי תסתכל עוד בדבר תראה

‫כי השלמות האמיתי הוא רק הדבקות בו התברך

‫והוא מה שהיה

‫דוד המלך אומר

‫ואני קרבת אלוהים לי טוב

‫ואומר

‫אחת שאלתי אם בית השם אותה אבקש

‫שיבתי בבית השם כל ימי חיי

‫לחזות בנועם השם וכו

‫כי רק זהו הטוב

‫וכל זולת זה שיחשבו בני האדם לטוב

‫אינו אלא הבל

‫ושוו ניטאי

‫אני חורש לי הרבה קושיות על זה

‫מה שכתוב כאן

‫הוא אומר שכל התענוגות האחרים זה שטויות

‫אוקיי?

‫אני לא יודע אבל יש אנשים ‫שמאוד אוהבים גלידות

‫או נקניקיות

‫עם קצ'אב

‫אז מה הוא אומר שזה הבל ושוו ניטאי?

‫את זה שואל הרך פה

‫בהמשך דבריו

‫באים אנו להלן רואים אנו שכשתעמק עוד ביותר

‫תראה שהתכלית האמיתית היא הדבקות דו-ה' מתברך

‫כי רק זהו הטוב

‫וכל זולת זה שיחשבו בני האדם לטוב

‫אינו אלא הבל ושוו ניטאי

‫ואנו תובעים את עצמנו

‫אחת שהדבקות האלוהית הזאת בעצמה

‫תהיה משוערת בקרבנו בצורתה התאורה

‫מכל שמץ אגואיסמוס נשפל

‫מה אמרו לך? תשמע

‫יש נקניקיות עם קצ'אב

‫אבל יש נקניקיות הרבה ‫יותר טעימות זה העולם הבא

‫אז זה עדיין עם אגואיזמוס נשפל

‫ושנית

‫הדבקות האלוהית במובנה העליון

‫או צר הטוב המקורי צריך שיעלה

‫את כל מה שחשבו בני האדם לטוב

‫שיהיה באמת טוב

‫לעונג לעומת עונג

‫אז צריך להיות שהעונג האלוהי ‫יעלה את כל העונגים שבעולם

‫ושלכל העונגים שבעולם יהיה ערך

‫ולא עוד אלא גם כל מה שיחשבו בני האדם לרע

‫צריך שיהיה נודע שהוא טוב

‫מפני שבאמת אין רע כי אין טוב

‫והרע אינו אלא דמיון כוזב ושוו ניטאי

‫מפני שאיננו במציאות

‫כלומר הרב קוק כשהוא קורא ‫את השורות האלה שקראנו

‫הוא מרגיש מחנק

‫אתה אומר לי

‫להתענג על השם תשמע זה סופר טוב

‫הרב קוק אומר לא אני לא רוצה ‫סופר טוב אני רוצה להעלות את הכל

‫אני רוצה שיהיה גם משמעות

‫להנח נקיות הכל אני רוצה

‫וגם את הרע אל ספר לי טוב ורע נפרדים

‫הכל טוב הכל אור השם

‫זה מה שהרב קוק רוצה ‫כשהוא קורא את מסיעת ישראל

‫הוא אומר

‫אומנם הקדמה כזאת

‫אי אפשר לה להיות יסוד לספר מוסר מעשי

‫כי אם אחרי איבוד מרובה במעמקי התיאוריה

‫עד כדי ההסברה הברורה

‫שכדי להגיע אל האור העליון של השלימות הנשאפת

‫הטוב המוחלט של הדביקות האלוהית

‫צריכים להקדים את המוסר המעשי

‫המפריד את הטוב מן הרע

‫ושיש עסק עם היסוד הרע

‫כי אם דבר של מציאות

‫כאילו שהרע קיים

‫ומזה באים לאור העליון של ‫הדביקות האלוהית העליונה

‫שהוא תכנית הטוב

‫שרואים על ידי הספקלה המהירה זו את כליון הרע

‫במציאות והפסותו המוחלטה למפרע

‫ברור? זה הנקודה הנוספת

‫הרב אומר תהיה קודם כל מעשי

‫תדע לך שיש טוב ושיש רע

‫ושאת הרע צריך לחלוט

‫שהרע קיים וצריך לחלוט אותו

‫רק אחרי שאתה תעבור את המדרגה הזאת ‫נוכל לדבר על העילוי של כל המדרגות כולן

‫כולל הרע

‫ושבאמת הרע איננו קיים ‫ושהוא אינו אלא הבל ושב ניצין

‫אז הוא לא מדבר על עילוי

‫נכון בדיוק סור מרע

‫עכשיו מה אם המצוות מדוע דווקא המציאות

‫זה גם על זה הרב קוק מדבר ‫אבל לא נוכל כעת להמשיך

‫כיוון שהגיעה השעה של סיום השיעור

‫עכשיו
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230729968″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 5
"מה ה' אלהיך שואל מעמך" - חמשת הדברים שהקב"ה מצפה מהאדם הישראלי
מדוע רק הדבקות בבורא יתברך היא השלמות האמיתית
פרק א’

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230729968″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מהי תכלית החיים

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן