פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

מפסידי הזהירות

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫היום יום ראשון, תת במרחש ון, תשע, א'
‫ואנחנו ממשיכים בלימוד ‫הספר הקדוש מסילת ישרים

‫מעד רבנו הרמחל

‫ואנחנו בפרק ה'

‫פרק ה' בא אחרי פרק ד'

‫ומה?

‫נוסעור בביאור מפסידי הזהירות וההרחקה מהם

‫למדנו שכל מידה הוא מידה

‫יש צורך קודם כל לברר מה היא

‫ב' מהם פרטיה, ג' איך קונים אותה,

‫ד' איך עלולים להפסיד אותה, ‫ה', איך מרחיקים את המפסידים

‫זה פחות או יותר מה שיש ‫לדעת בכל מידה הוא מידה

‫לגבי המידה הראשונה, מידת ‫הזהירות, רמחל מעריך במיוחד

‫כדי שנבין את העיקרון אבל בשאר המידות ‫איפשהו מקצר אפשר להפעיל את אותו העיקרון

‫כלומר צריך לברר מהם מפסידי הזהירות וכו'

‫כמה מידות הרמחל מבאר?

‫תשע, נכון? תשע מידות

‫המסודרות לפי שלוש שלשות

‫השלשה הראשונה זהירות, זריזות, נקיות

‫השנייה פרישות, חסידות, טהרה

‫והשלישית ענווה, ירדחת וקדושה

‫מדוע שלוש שלשות? כי צריך לעבור שלושה מצבים

‫מי ישר לצדיק?

‫מי צדיק לחסיד ומי חסיד לקדוש

‫ראשי תיבות?

‫ישר צדיק חסיד קדוש?

‫יצחק, נכון?

‫לפי ישרים

‫הוא שולט צדיקים, הוא ‫שולט חסידים, הוא קרב קדושים

‫יהוד צדיק ח' תקוף

‫אלה הם ארבע המצבים

‫מי שפותח את מסידת ישרים ‫הוא כבר קנה את מידת הישר

‫לכן אין פה ביאור למידת הישר, מה זה ישר?

‫זה מי שרוצה להיות טוב

‫נכון? זה נקרא ישר

‫זה לא מה שהגדרנו

‫זה לא מה שהגדרנו

‫אמרנו שישר זה מישהו ישר ובמעשה הוא קרב קדוש

‫בעולם הפנימי, מצדיק זה במעשה

‫זה אותו הדבר

‫אני לא זוכר ביוק את ההגדרה הזאת שאתה אומר

‫אתה אומר שאמרנו שישר זה מי ‫שבעולמו הפנימי הוא כבר בסדר

‫אבל במעשה עוד לא

‫זאת אומרת הוא רוצה להיות טוב

‫זה אותו הדבר

‫נכון?

‫זה הנקודה, זה מה שמגדיר את האישיות שלו כישר

‫כלומר הוא עוד לא בסדר, הוא עושה מעשים רעים

‫אבל הוא רוצה להיות טוב

‫כי עולמו הפנימי מוביל אותו אל כך

‫אז הוא ישר

‫אז עצם זה שהוא פותח את ספר מסידת ישרים

‫זאת אומרת שהוא מעוניין

‫הוא מעוניין שהספר הזה יפעל אליו

‫אז הוא כבר בכלל הישרי

‫הוא זקוק לשלושה מידות, שלוש מידות הראשונות

‫זהירות, זריזות ונקיות

‫על מנת להיות צדיק

‫ברגע שהוא קנה את שלושת המידות האלה

‫הוא עובר לשלב אחר של החסידות

‫ואחר כך שלב אחר של הקדושה

‫מדוע שלשה כל פעם?

‫מדוע שלוש מידות כדי להיות צדיק?

‫שלוש מידות כדי להיות חסיד?

‫שלוש מידות כדי להיות קדוש?

‫זה משום שעבודת התיקון נעשה בשלושה כיוונים

‫האחד, היראה

‫השני, האהבה

‫והשלישי, הכוונה

‫נכון?

‫מבין מה שאני אומר?

‫יראה, אהבה וכוונה

‫למשל בשלשה הראשונה

‫היראה זה הזהירות

‫האהבה זה הזריזות

‫והכוונה זה הנקיות

‫נקיות הדעת

‫מבין?

‫אז איזה היא הכוונה?

‫הכוונה?

‫זה מה?

‫תשאל מה זה הכוונה?

‫אז יש לך שתי אפשרויות

‫או לקבל את התשובה שהיא ניסית לתת

‫שזה הסינתזה בין שניהם

‫אבל זה לא נכון

‫הכוונה זה הרבה יותר ‫מה ש... מה שבתוך הלב

‫עולם המחשבה

‫איפה המחשבות שאילים משוטטות?

‫אז יש שלושה אופנים של תיקון המחשבה

‫או הנקיות, שזה במדרגה של הצדיק

‫או התהרה, שזה במדרגה של החסיד

‫או הקדושה, שזה בכוונה של הקדוש

‫אתה יודע?

‫אתה אומר מה שאני אומר?

‫אנחנו בינתיים בשלשה הראשונה

‫אנחנו כעת לומדים על מידת הזהירות

‫מה זה מידת הזהירות?

‫אצל רמחן?

‫זהירה של... לא, אבל מה זה התוכן?

‫מה הגדרה של זהירות לפי רמחן?

‫זה תורפת כמו חיפות מטל

‫לא, זה לא יותר... אתם ‫למדתם בשיעור הזה?

‫בשיעורים האחרונים או לא?

‫כן, אז לא להגיד דברים שלופים מאמות

‫אלא מה הרמחן אומר?

‫מה זה הגדרה של הזהירות לפי רמחן?

‫זה עוד ארבע עשר

‫לא

‫זה עוד ארבע עשר

‫לפי הרמחן

‫פשוט אני לימדתי את זה

‫אז כנראה שאני מורה גרוע ‫ואני צריך להפסיק לדבר

‫זהירות זה תשומת הלב

‫מה שרציתי להגיד?

‫אדם בודק את מסע הגן

‫יפה, זה בדיקה שאדם בודק את עצמו

‫זה קרא תשומת לב

‫זה היה הגדרה יפה מאוד, תודה

‫הצלת את הקריירה שלי כמורה

‫זאת אומרת

‫זהירות זה הכוונה

‫שאדם שם לב למעשה

‫אם הם טובים או רעים

‫ואת זה הוא עושה במספר מצבים

‫או בשעת העשייה או שלא בשעת העשייה

‫אדם הולך לעשות משהו

‫צריך לשאול את עצמו

‫רגע, מה שאתה עושה זה טוב או רע?

‫אם זה טוב, יעשה, אם זה רע, לא יעשה

‫אבל יש גם שבזמן שאדם לא עסוק בשום עשייה

‫אלא הוא מתבונן

‫הוא מתבונן על חייו

‫והוא שואל את עצמו האם מה ‫שהוא עושה בחיים בכלל זה טוב או רע

‫וגם, עוד דבר

‫הוא לומד מהו הטוב ומהו הרע

‫זה פחות או יותר

‫המבנה של מידת הזהירות

‫עד כאן ברור

‫דבר אחד שזה דורש הזהירות זה

‫זמן

‫כלומר, זה דורש איזשהו מרחק מן המעשה

‫למשל, בעלי חיים

‫כשאתם נותנים להם מאכל

‫הדבר הראשון שהם עושים זה שהם אוכלים אותו

‫אבל אנחנו, כשאנחנו מקבלים מאכל

‫הדבר הראשון שאנחנו עושים

‫מברכים עליו

‫הברכה יוצרת מרחק מנטלי מן המעשה

‫ואז זה מרומב את האדם

‫מעל הטבע

‫עד כאן הוא מורד

‫עכשיו, מתוך כך

‫מה?

‫לא שומעת

‫מתוך כך אנחנו ניגשים לפרק

‫היי

‫בביאור מפסידי הזהירות

‫וההרחקה מהם

‫טוב? שואלים?

‫הנה מפסידי המידה הזאת

‫והרחקה ההם

‫שלושה

‫האחד הוא הטיפול והתרדה העולמית

‫השני השחוק והלצון

‫השלישי החברה הרע

‫ונדבר בהם אחד ואחד

‫כלומר, יש כמה דברים שקוראים לאדם

‫לא להיות רציני

‫הנה

‫הטיפול והתרדה

‫כבר דיברנו מהם למעלה

‫כי ביות האדם טרוד בענייני עולמו

‫הנה מחשבותיו אסורות בזיקי המסע אשר עליהם

‫ואי אפשר להם לתת לב אל המעשה

‫זאת אומרת שיש

‫סגנון חיים כזה שמונע מן האדם

‫מלחשוב

‫זה היום מאוד מקובל

‫אני רוצה הכל חוץ מלחשוב

‫המחשבה היא דבר מסוכן

‫ולכן עדיף להרחיק את זה

‫את זה מה שמקובל היום

‫אגב, זה נמצא גם בעולם הדתי

‫למשל, יש תלמיד ישיבה

‫שנמצא בבית המדרש

‫ואז אנשים מתעניינים

‫תגיד, מה קורה איתו?

‫הוא מצוין, הוא לומד

‫הוא לומד בבוקר

‫וגם אחרי צהריים הוא לומד

‫ובערב, הוא גם לומד

‫ומה הוא עושה כל הזמן?

‫כל הזמן הוא לומד

‫האם הוא גם מבין?

‫לא, לא זמן לזה

‫הוא לומד כל הזמן

‫ברור, יש כן סגנה

‫שהלימוד יכול לבוא במקום המחשבה

‫גם זה יכול להיות

‫ולכן צריך איזשהו מרחק

‫להינצל מן הטיפול והקרדה

‫והחכמים הולים השלום

‫בראותם זה אמרו

‫הווה ממעט בעסק

‫ועסוק בתורה

‫מה זה העסק?

‫משחה, פרנסה

‫אדם מתפרנס

‫זה חשוב להתפרנס, לא?

‫השאלה אם צריך רק להתפרנס

‫התשובה היא לא

‫כי אם אדם רק מתפרנס

‫מתי יחיה?

‫ומה זה יחיה?

‫צריך להתבונן

‫שיהיה משמעות למה שהוא עושה

‫כי הנה, העסק מוכרח

‫ולאדם, לצורך פרנסתו

‫אך ריבוי העסק

‫אינו מוכרח שיהיה כל כך גדול

‫עד שלא יניח למקום

‫ולעבודתו

‫על כן הצטבנו, לקבוע איטים לתורה

‫כן

‫אם שלילי לעסוק כל כך ועסוק

‫כלום בבוקר, בברחון וכל השכנה זה

‫מרחים לעסוק בלי לטוב?

‫אתה שואל, אם זה כזה שלילי

‫העסק

‫אז למה במרכז התורה

‫החינו אשכנזים מברכים לעסוק בדברי תורה?

‫את כאן שאלתך? מה התשובה?

‫תגיד אותה

‫קודם כל, אף אחד לא אמר

‫שהעסק זה שלילי

‫ואת לא מדובר על העסק הזה

‫לעסוק בדברי תורה זה לא לעסוק בעסק

‫העסק הכוונה

‫הפרנסה, שאדם מתפרנס

‫בסדר?

‫יש לפעמים, שהיום חושבים

‫שללמוד תורה זה עסק

‫אבל אצל רבותינו

‫היו רחוקים מלחשות דברים כאלה

‫לימוד תורה זה לא בשביל להרוויח כסף

‫כי הנה העסק מוכח אולי

‫לאדם לצורך פרנסתו

‫יש הרבה דברים שזגולה לפרנסה

‫כשמישהו אומר לך, תשמע

‫אני מוכר לך את החוט האדום הזה

‫זגולה לפרנסה, הוא שקר או לא?

‫הוא לא משקר

‫זה באמת זגולה לפרנסה

‫כי הנה

‫העסק מוכח אולי לאדם לצורך פרנסתו

‫אך ריבוי העסק

‫הוא מוכר שיהיה כל כך גדול

‫עד שלא יניח למקום ולעבוד עד טוב

‫על כן סבנו נקבוע הייתים לתורה

‫וכבר זכרנו

‫אגב, אחת הבעיות הקשות

‫שיש לאדם המודרני

‫זה מה שנקרא הפנאי

‫עד לפני 100 שנה

‫רוב בני האדם

‫לא היה להם פנאי

‫כלומר, יותר מ90%

‫מהאוכלוסייה העולמית

‫הייתה במצב כזה שלא היה לה

‫זמן פנוי

‫ובמאה השנה האחרונות

‫נעשה שינוי בתרבות האנושית

‫ולא רק שכמעט ואין לך אדם

‫שאין לו פנאי

‫אלא שהפנאי הפך להיות

‫חלק מהזכויות של האדם

‫כלומר, לכל אדם יש זכות לפנאי

‫הבעיה היא שזה נורא מסוכן

‫בני האדם נכנסו לתרבות הפנאי

‫ולרוב בני האדם היום

‫יש הרבה מאוד זמן

‫ואז הם במצוקה נוראה

‫כי הם עלולים, חז וחלילה

‫לחשוב על משמעות החיים

‫אבל ברוך השם

‫האדם המציא לו מספיק כלים

‫כדי למלא את כל הפנאי

‫פעם זה היה טלוויזיה

‫היום זה בכלל טלוויזיה זה פסל

‫אם יש פייסבוק

‫אתה יכול לבנות

‫ארבע שעות ביום במימוצע בכל אירופה

‫זה מה שהנוער עושה היום באירופה

‫ארבע שעות ביום בפייסבוק

‫ואז האדם פתור מלשול את עצמו

‫על עצמם

‫נפלא

‫אז זה מה שאומר כאן

‫שנצטבינו לקבוע איתם לתורה

‫קומה זמנים שבהם

‫האדם נפגש עם עצמו

‫הוא כבר זכר

‫מה?

‫התורה זה כולל הכל

‫זה כולל גם את זה שהאדם מתבונן בעצמו

‫ויבין על מה?

‫בדיוק איך אומר הרמב״ם

‫יש שלושה סוגים של עימוד

‫הנקראים באופן טיפולוגי

‫מקרא, משנה ותלמוד

‫מה קוראים תלמוד?

‫זה שהאדם מתבונן בשורשי הדברים

‫ולומד דבר מתוך דבר

‫זה נקרא תלמוד

‫הוא כבר זכרנו

‫שהיא, כלומר התורה

‫המצטרכת יותר לאדם

‫כשיגיע אל הזהירות

‫וכמאמר רבי פנחס

‫תורה מביאה לידי זהירות

‫וזולתה לא יגיע אליו כלל

‫והוא מה שאמרו זכרונם נברכה

‫ולא עם הארץ

‫חסיד

‫עכשיו

‫בימינו

‫יש סיבות טובות לא ללמוד תורה

‫מדוע? יש שתי אפשרויות

‫לשתות

‫אפשר לשתות מים

‫ואפשר לשתות מיץ

‫הפרש המחירים הוא גדול

‫ברגע שאדם שותה מיץ

‫הוא צריך יותר כסף

‫אם הוא צריך יותר כסף

‫אבל זה שווה כי זה בשביל מיץ

‫הוא צריך יותר כסף

‫אז צריך יותר לעבוד

‫ויהיה לו פחות זמן לחשוב

‫זה נפלא ואז השכנעו אותו

‫שהוא צריך לא רק מיץ לשתות

‫אלא מיץ עם תוספת

‫מה?

‫סכות טבעית

‫זה עוד יותר יגע

‫ואם צריך לעבוד עוד

‫אבל אז הוא יהיה ממש חולה

‫אז הוא יצטרך בשביל זה ‫עכשיו רפואה אלטרנטיבית

‫שזה עולה עוד יותר כסף

‫וכן הלאה

‫באופן כזה שהוא

‫כל ימיו יהיה עסוק

‫בכל דבר חוץ מאשר

‫לחשוב באמת על החיים

‫האפשרות היחידה לשבור את המעגל

‫זה לומר לא תודה אני שותה מים

‫ברגע שאדם

‫אמר את המילים הפשוטות האלה

‫לא תודה אני

‫אשתה מים

‫באותו רגע הוא ניצח

‫כי פתאום

‫יש לו זמן

‫כן

‫כמה חשוביה? חשוב שבן אדם

‫ידע את הזמן הזה לחשוב על משמעות החיים

‫אבל גם אומרים לא מעט אנשים

‫שזה לא כל כך בריא לבן אדם

‫כל הזמן לחשוב על זה

‫נכון, אמת מה שאתה אומר

‫זה חשוב שיהיה לאדם

‫מה שאתה קראת על הבן אדם

‫זה חשוב שיש

‫לאדם זמן לחשוב על משמעות החיים

‫וכפי שאתה בהחלט

‫צודק לומר

‫זה לא טוב

‫לחשוב כל הזמן על זה

‫נכון

‫אבל יש מה שיקרה

‫זמנים אבל יש זמנים שבהם

‫האדם צריך להגיע לאחר

‫ושלא תסוד

‫מעשה באמא אחת שאמרה לי מדוע הבן שלי

‫לומד במכון מייל

‫ואניתי לה

‫פה הוא מקבל

‫את הכלים

‫שיתנו משמעות

‫לכל המשך החיים שלו

‫וטן, האישה וטומר

‫האם

‫על ידי זה יש מה לאכול ולשתות

‫ושאילתיה

‫ומדוע את רוצה לאכול ולשתות

‫וטן וטומר

‫בוודאי

‫כי אם לא אוכלים ולא שותים

‫אז מתים

‫וטומר אליה ולמה לחיות

‫ואז היא אמרה

‫וואו

‫כשאתה שואל אותי שאלות כאלה

‫זה מפחיד אותי

‫טוב, אפשר להגיד שכל דבר

‫מסוכן, בכלל מסוכן

‫לחיות

‫טוב, וזה

‫אני ממשיך כאן ברמחה

‫כי הבוראי ברח שמו שברא יצר הרבי האדם

‫הוא שברא התורה תבלין לו

‫וכמו שאמרו זכרונם לברכה

‫בראתי יצר הרע

‫בראתי לו תורה תבלין

‫כן

‫אבל אפשר ללמוד שהיצר הרע זה הדבר העיקר

‫והתורה זה כאילו הטבלין

‫המרפא

‫אתה צודק

‫מזה אפשר ללמוד

‫שהיצר הרע זה העיקר

‫והתורה זה רק הטבלינים

‫כמו שבמאכל, אי אפשר לאכול כפיות של טבלינים

‫אבל הטבלין זה נותן טעם

‫למאכל, אז העיקר זה המאכל

‫היא רוצה שעיקר המציאות

‫זה היצר הרע

‫וזה קשה לאכול את היצר הרע

‫צריך קצת לטבל אותו

‫שזה יש תורה

‫אתה צודק

‫זאת אומרת, מה זה היצר הרע?

‫יצר רע זה לא דבר שלילי, צריך להבין

‫יצר הרע זה אהבת העולם

‫אני אוהב את העולם הזה

‫מה זה רע?

‫זה בסדר גמור

‫קוראים לזה יצר הרע

‫אלא שצריך לתת כיוון

‫אם אני לא יודע מה הכיוון

‫אז זה טפל, אי אפשר לאכול את זה

‫לכן יש תורה, כמות קטנטנות

‫של תורה, צריך להיזהר לא יותר מדי

‫ואז יש לזה

‫זה טבלין, שאי אפשר לאכול את זה

‫נכון

‫הדיוק שלך נכון

‫איך לימוד יכול

‫לבוא במקום המחשבה?

‫הרי כל לימוד מחיים מחשבה כדי להבין

‫אלא אם כן גורס וממלמל פשוטים

‫וזה הרי לא עושה בן ישיבה

‫נכון

‫אבל מה שכן אפשר לעשות

‫זה שבן ישיבה

‫ישקיע את כל מחשבתו

‫בפרטים

‫ולא בכלל

‫כלומר הפרטים הם חשובים

‫אבל אם אני לא מבין מהו היסוד הערכי

‫שעומד ביסוד הפרטים האלה

‫בעצם לא הבנתי שום דבר

‫וזה לצערנו

‫יכול להיות

‫מצוי בישיבה

‫איך האדם

‫נפגש עם עצמו בלימוד

‫שור שנגח פרה

‫ובחמה בטל

‫מן חיטה בשעורה להיות כלעין

‫1 חלקי

‫24

‫או יותר

‫פשוט מאוד הרב עונה על השאלה הזאת

‫בספר הקדוש

‫אורות התורה

‫איפה יש אורות התורה?

‫אגב

‫שור שנגח את הפרה מה הדין באמת?

‫מה עם שב של המשנה?

‫ונמצא

‫פרה מצידה

‫אז מה הדין?

‫משלה

‫חצי על הפרה

‫רבע על הוולד

‫סומכוס אומר

‫ממון המוטל בספק

‫חולקין

‫זה הוויכוח

‫אז מה יסוד פה?

‫האם אנחנו הולכים

‫אמוצים מחברו על הבריאיה

‫או האם

‫ממון המוטל בספק חולקין?

‫סומכוס אומר

‫שיחלוקו

‫סומכוס אומר יחלוקו

‫וחכמים אומרים אמוצים מחברו

‫על הבריאיה

‫עכשיו, זה בעצם שאלה

‫כיצד נעשה צדק בעולם?

‫יש צד לומר

‫שממון המוטל בספק חולקין

‫יש צד לומר שאמוצים

‫מחברו על הבריאיה, מה הוויכוח?

‫מי שאומר אמוצים מחברו על הבריאיה

‫אומר אני רוצה צדק עכשיו

‫ועכשיו אתה

‫הולך להוציא כסף ממישהו שאולי

‫הוא בכלל פטור

‫אז מבנה הספק הזה

‫אל תוציא את הכסף עד שהוא יביא ראייה

‫יביא ראייה תוציא את כל הכסף

‫וסומכוס אומר

‫לא לא לא, זה לא עובד ככה

‫ברוב המקרים אנחנו לא נדע מה האמת

‫ולכן אנחנו צריכים

‫לתת ביטוי גם במקרה

‫הפרטי למה שנכון באופן

‫ממוצע

‫ולפעמים באמת אותו אדם

‫שהשור שלו נגח את הפרה הוא החייל

‫ולפעמים הוא הפטור

‫ולכן בממוצע

‫הממוד מתחלק חצי חצי

‫ולכן אנחנו נפיל במקרה הפרטי הזה

‫דבר שהוא לא נכון באופן נקודתי

‫אבל הוא נכון באופן כללי

‫אז זה מחלוקת לגבי

‫אופנה הופעת הצדק החברתי

‫בעצם מהי מדע צדקו של

‫התודש ברוך הוא? זה דבר מאוד חשוב

‫אני פוגש עכשיו עקרונות

‫יסוד של המוסר והצדק

‫בשאלה של שור שנגח את הפרה

‫מצוין

‫האמת היא שהדברים האלה

‫אומר הרב קוגין פורש

‫באורות התורה

‫בפרק

‫בית

‫בפסקה בית

‫עיקר לימוד תורה לשמה

‫בעניינים הרוחניים

‫מתקיים הדבר

‫כפשוטו

‫כי קרבת השם ורוממות הקדושה

‫גלויה בהם

‫והאדם מתרומם על ידם

‫ובעניינים המעשיים

‫מה זה העניינים המעשיים?

‫שור שנגח את הפרה

‫וביטול כלאיים

‫באחת חלקי יסוד בארבע

‫צריכים להבין

‫שהם כולם סעיפים ולבושים

‫של אור היושר והצדק האלוהי

‫ובתוך

‫כל הפרטים יחד

‫נמצאת הנשמה האלוהית של שכלול העולם

‫כלומר, אתה תלמד

‫עוד הלכה כזאת, ועוד הלכה כזאת

‫בסוף אתה תראה את

‫נשמת העולם

‫והצדק השורה בה

‫שלום רב

‫לתקן

‫את כל המידות והמעשים הרעים

‫ברגע אחד, זה בלתי אפשרי

‫אם כן, אולי

‫עדיף למעט בלימוד

‫ולצמצם כל פעם

‫לדבר אחד

‫כדי שלא נהיה מזידים

‫בשאר הדברים

‫תשובה?

‫לא נכון

‫צריך לדעת הכל

‫מה?

‫הוא אומר, אם אתה תלמד כל כך הרבה דברים

‫אתה תלמד זה טוב וזה רע

‫זה טוב וזה רע

‫אבל אתה עדיין רחוק

‫מלתקן את הכל

‫אז על ידי שאתה לומד, אתה תהפוך להיות

‫מזיד. עדיף אולי שלא תלמד

‫כדי שלא תזיד

‫ותהיו שוגגים

‫ועד יהיו מזידים

‫עד כאן, שאלה אתה שואל

‫תשובה? לא נכון

‫העיקר

‫המבחן של האדם בעולם

‫זה עד כמה הוא למד

‫כי ברגע שאדם לומד

‫הסיכוי שהוא

‫לא יעסק איפי משהו

‫ברר כאמת, הוא קטן מאוד

‫יוצא לפי זה שעיקר

‫הבחירה שלנו זה אם נלמוד או לא ללמוד

‫למה?

‫איך אישון מזיק?

‫זה לא קשור

‫רק זה שאתה לומד

‫אתה מוכן

‫שאני אחזור על השאלה שלך?

‫לא נכון, כמה אנשים יודעים

‫שהאישון מזיק ובכל זאת מזיק?

‫תשובה, הם לא יודעים שזה מזיק

‫אני אומר את זה אחרת

‫מה?

‫אני אסביר, הם יודעים שזה מזיק

‫הם יודעים כמה שזה מזיק

‫אבל הם חושבים שמה שהם מרוויחים

‫גדול יותר

‫בסדר?

‫הוא מוכן אפילו למות

‫אבל לפחות

‫שיוכל להשן

‫כן, הוא שכנעת אותו שיותר טוב לחיות

‫רק אמרת לו

‫אישון זה הורג, בסדר, הורג אז מה?

‫תוכיח לי שכדאי לחיות

‫בלי אישון

‫בסדר?

‫אפשר לגבי תורה תבלין?

‫אתה רוצה לאכול את המאכל

‫יש לך בשר, אתה רוצה לאכול

‫אבל אי אפשר לאכול, זה לא מלוח

‫זה בלי תבלינים, זה לא שווה

‫זה תפל

‫אז העולם דומה למאכל בלי תבלין

‫זה נותן לך טעם לחיים?

‫בדיי

‫זה בדיוק מה שעושה ‫התורה, היא נותנת טעם לחיים

‫תורה תבלין

‫היא מכוונת את כל הכוחות של החיים

‫לתכליתן הנכונה

‫בסדר?

‫מה זה לעשית כשתורה בלי עולם

‫אז תבלין לא נתנה?

‫אה, אתה שואל

‫מה יהיה לתורה בלי העולם?

‫מה, הכי יכול להיות תבלין בלי תורה?

‫כלומר תבלין במאכל

‫תורה בלי עולם, לפי זה

‫כן, ואיזה שאלה

‫יכול להיות, באמת

‫שהקב' חוב ברא את התורה, ‫וישהו רוצה לברוא את העולם?

‫יכול להיות

‫טוב, והנה פשוט הוא

‫לפחות לפי חלק מהמדרשים

‫שזה כמו פנקסאות ודפטראות

‫של אדריכל

‫זו התורה של מעלה

‫אז ברור שאדריכל הוא לא צייר סתם

‫הוא רוצה שיצא מזה משהו

‫תן דוגמה

‫שאדם נשאר רק בפרטים

‫ולא מבין הכלל המוסרי שעומד ביסוד הפרטים

‫בלכות שבת או ציצית או תפילין

‫פשוט מאוד

‫יש אדם שהוא ילמד

‫שעות כיצד עושים קפה בשבת

‫האם צריך לשים את האבקה

‫קודם, או קודם את המים

‫ומים מסוכר, ומים

‫זיסוקרזית, וכדומה, והוא

‫יהפוך להיות מומחה עולמי

‫לדיני הכנת קוס קפה בשבת

‫אבל הוא לא ידע

‫שהקב' חוב ברא את העולם

‫ולכן הוא לא יבין למה שבת זה כזה חמור

‫הוא רק ידע שנסקלים על זה

‫וזהו

‫איך הוא מגיע מהקפה לבריאת העולם?

‫איך הוא מגיע מהקפה לבריאת העולם?

‫זה פשוט מאוד

‫הרי בישול זה אחת מן המלאכות

‫ומלאכה

‫זה האופן שבו הקב' הוא בורא את העולם

‫ואומרו לך

‫שאתה צריך להיות מודע לזה ‫שהקב' הוא ברא את העולם

‫לכן תחדל ממלאכה

‫ובזה אתה מדמה לבורא

‫שחדל ממלאכתו

‫וזהו צריך להגיע

‫לא שהוא לא צריך לדעת

‫איך עושים קפה בשבת

‫אבל הוא צריך להבין שמי שמקושש עצים בשבת

‫הוא כופר מבריאת העולם

‫זה מה שאומר הרמב״ם

‫למה משה הרג את המקושש?

‫מה אכפת לך שהוא מקושש עצים?

‫אלא כדי שתדע

‫עד כמה בריאת העולם היא יסוד חשוב

‫באמונה

‫זהו

‫עושים קפה

‫ובתוך יש פלטה

‫ויש קוב ודוד

‫וכל מין קפה

‫בתוך פלטה

‫משתמשים בשבת

‫קפה

‫צריך לשאול

‫את הרב הלכה למה עשה

‫אבל כעת אנחנו לא בשיעור הלכה

‫לכן אני לא

‫אתייחס לזה

‫איזה שיעור אתה עשרת כאן קפה?

‫כן, הבאתי את הקפה לשם דוגמה

‫הבאתי את הקפה לשם דוגמה

‫אבל לא לשם לימוד

‫אבל לא לשם לימוד ההלכה

‫וזאת השם בשיעור הלכה

‫אנחנו נתייחס גם לשאלה הזאת

‫הלא

‫והנה פשוט הוא, אני קורא עכשיו

‫מפני

‫שאם הבורא לא ברא

‫למכה זו אלא רפואה זו

‫דנו על לימוד

‫אי אפשר

‫בשום פנים שירפא האדם

‫מזאת המכה בלתי זאת הרפואה

‫ומי שיחשוב להינצל

‫זולתה אינו אלא תואב

‫ויראה טעותו לבסוף

‫כשיעמוד בחטאו

‫היצר הרע

‫היצר רע באמת

‫חזק הוא באדם מאוד

‫ומבלי ידיעתו של האדם

‫הולך הוא ומתגבר בו

‫ושולט עליו

‫זאת אומרת, קראו שהיצר הרע

‫יש לו תחבולות

‫ונסה להשתלט על האדם

‫אתם יודעים מה התחבולה

‫העיקרית של היצר הרע?

‫התחבולה העיקרית

‫של היצר הרע

‫זה שהוא מספר לאדם

‫שזה יצר הרע

‫אינתם?

‫לא

‫זה משהו חיצוני

‫כלומר

‫מישהו שואלים אותו למה עברת

‫האווירה? הוא אומר מה אתה רוצה?

‫זה חזק ממני

‫זה השתלט עליי

‫יצר הרע

‫בכל הספרות הרומנטית

‫הצרפתית יש

‫ביטוי שחוזר זה חזק ממני

‫כמובן?

‫עכשיו יש פה בעיה

‫מי זה הזה שהוא חזק ממני?

‫זה אני

‫כלומר, כשאני אומר

‫היצר הרע גרם לי כך וכך

‫זה מילים אחרות

‫בשביל אני רציתי

‫זה המשום של ביטוי

‫יצר הרע, זה אני רוצה

‫כל זמן שאדם איננו בתודעה הזאת

‫שהיצר הרע זהו בעצמו

‫אז הוא נשלט

‫הוא לא יכול להתגבר על זה

‫כי הוא לקח את עצמו

‫ושם את עצמו מחוץ לעצמו

‫אבל בריאה שאדם אומר

‫אני רוצה ברע

‫הכל ברור

‫למשל דוגמא

‫ואני אביא כמה דוגמאות לדבר הזה

‫יפה, בדיוק

‫יש בה גמרה בירושלמי

‫במסכת פיומה

‫על רבי חגה

‫שראה את רבי חנינה

‫ביום הכיפורי

‫רבי חנינה אמר לו

‫זה ביום כיפור

‫אני צמא

‫צחינה למיה, אני רוצה לשתות

‫למה רבי חנינה שואל שאלה כזאת

‫כנראה שרבי חנינה היה חולה

‫והוא היה צריך לשאול את הרב

‫האם מותר לו לשתות

‫למרות שזה יום כיפור או לא

‫רבי חגה

‫שראה שמצבו של רבי חנינה

‫לא משהו

‫אמר לו

‫זיל שתה

‫לך תשתה

‫לכוח נפש

‫אחרי כמה זמן

‫חזר רבי חגה, ראה שרבי חנינה

‫לא שתה

‫אמר לו מה היא

‫צחיתה עברה

‫האם הצמא שלך עבר

‫אמר לו

‫מאחר דשארית לי

‫אז לא צחיתה

‫מאחר שהתארת לי

‫הצמאון הלך

‫כלומר כל זמן שרבי חנינה

‫יש לו מאבק בינו

‫לבין גורם חיצוני

‫כי אסור לשתות ביום כיפור

‫אז באמת הוא צמא

‫אבל ברגע שמותר לו

‫לשתות ביום הכיפורים

‫אז הוא כבר לא צמא

‫הוא שולט בזה

‫ו... כן בדיוק

‫ברגע שאתה אומר זה היצר הרע

‫אז יש מישהו בחוץ

‫הוא יותר חזק, לפעמים אתה חזק ממנו

‫לפעמים הוא חזק ממך

‫יש לך נסיבות מקהילות

‫כמו אותו ילד

‫שאביו אומר לו, בני

‫אתה יותר גרוע מהיצר הרע

‫שואל הבן, למה?

‫אומר כן, כי היצר הרע לפחות

‫עושה מה שהקדוש ברוך הוא אמר לו לעשות

‫אתה גם את זה לא עושה

‫עונה הילד

‫איזה חוכמה, לא

‫אין יצר הרע

‫ברור

‫ואתם מבינים שכל התסבוכת הזאת

‫באה ביה שאדם איננו מכיר

‫באוטונומיה של הרצון שלו

‫לכן הדרך היותר נכונה

‫להתמודד עם היצר הרע

‫זה להגיד לו

‫כן, בבקשה

‫הם ככה מספרים שהחסידים

‫היו מהלכים ברחוב ורואים אישה יפה

‫ו... יצר הרע תוקף את החסיד

‫הוא אומר, ואז החסיד

‫עונה ליצר הרע, תשמע אני דווקא מסכים

‫לך לשכנע אותה

‫אז מתי הם עוזבו אותו

‫כן, מה אתה אומר?

‫למה יצר הרע נקרא הרע?

‫למה יצר הרע נקרא רע?

‫הוא לא ניטרלי?

‫אתה שואל לי, חורא

‫יצר הרע, יצר הניטרלי

‫למה יקרא לו יצר הרע, מסכן

‫מה הוא עשה, דעת רבה, זה טוב, זה אהבת החיים

‫נכון? עד כאן שאלתך?

‫תשובה, מי אמר שרע זה רע?

‫לא

‫יצר, המילה רע

‫יש לה הרבה משמעויות

‫אבל קודם כל דרך הפשט

‫יצר הרע הוא רע

‫כשהוא קובע את החיים

‫כלומר צריך את היצר הרע

‫להביא לקריטת ברית

‫יחד עם היצר הטוב

‫יצר הטוב יגיד

‫תן לי לנהל את העניינים

‫אתה תעשה מה שאתה רוצה, אבל אני אגיד לך לעה

‫זה דבר אחד

‫דבר נוסף, רע

‫זה מלשון ראוע

‫כלומר כדי שתהיה חיות

‫צריך איזשהו ראוע

‫משהו שיוצא מן הקביעות

‫שאם לא כן לא מתקדמים

‫והחיים זה דבר ראוע

‫ולכן

‫כדי לחיות צריך ראות

‫וההפתעה לרעך

‫רע, מלשון רע

‫הלך ביחד, כמובן?

‫טוב

‫כן

‫עכשיו אני מבין

‫שלא הבנתי את הכתפה רעת

‫ואני מדבר על נפש

‫ואין נפשות בעדה

‫הנפש האבאמית והנפש האלוקית

‫הוא מדבר שם כאילו הם נפרדים

‫נכון

‫אני יודע לפחות על עצמי

‫שבאיזשהו מקום הפסקה הזאת נתנה

‫הרבה כוחות להתמודד עד חיימת

‫כי פתאום אתה מבין

‫שזה לא העצמיות

‫אם יש לך רקע של

‫רצה לעשות בתשובה, יש לך רקע של חטאים

‫ואתה כל הזמן אומר

‫זה אני עסיק איתו, ממש, אני

‫לגמרי אני

‫אז זה יכול ממש למופת אותך את הידיעק הזאת

‫כי מה נשתנה עכשיו אני רוצה לעשות טוב

‫ואני תמיד עסיק אירע

‫אבל אם אתה יודע שזה משהו שהוא לא עצמי לך

‫הוא לא עצמי לך אמיתית, זה לא אתה

‫אולי זה קשור בך איכשהו, זה לא אתה ממש

‫זה נותן הרבה כוחות מחודשים להילחם

‫קוק

‫בוא נחזור על שאלתך היפה

‫אני אנסה לסגנון אותה בסגנון שלי

‫תגיד לי אם אני טועה בהבנתך

‫אתה אומר

‫שקראת פסקה ברב קוק

‫שאומרת לכאורה את ההיפך הגמור

‫מה שאני אומר עכשיו

‫והיא שיש שתי נפשות באדם

‫ושהפסקה הזאת דווקא

‫נותנת הרבה כוח, מדוע?

‫בגלל שאם אני מזהה את הרע

‫כחיצוני לי

‫קל לי להתמודד איתו

‫ואת הדעה על עצמי

‫היא יותר נקייה

‫אם הייתי אומר שאני היצר הרע

‫אז אני נכנס איתו כיהוש, כי אני עשיתי רע

‫מה שאין כן אם אני אומר

‫אני דווקא מזדהה עם הנפש התאורה

‫ואני רואה את הנפש הרע

‫כחיצונית לי

‫אז זה יותר קל להתמודד

‫גם הדעה על עצמי יותר טובה

‫כן, למרות שברור לי שאי אפשר להסיר אחריות

‫כן, אבל אני אומר

‫אתה אומר אי אפשר להסיר אחריות

‫אבל אתה אומר לכאורה, הנה הרב קוק

‫מגן עד רבה על ההשקפה

‫שאומרת שיש שתי נפשות באדם

‫עד כאן ברור?

‫כן, תשובה? נכון

‫הרב קוק אומר הפוך מה שאני אמרתי עכשיו

‫איך אפשר?

‫הרי יש לנו כלל

‫שהרב קוק תמיד צודק

‫הוא תמיד צודק

‫על כל פנים, הרב קוק תמיד צודק

‫אלא

‫מה שהרב אומר שם באותה פסקה

‫ברורת הקודש חלק ג'

‫הוא מסביר את הערך

‫שיש להסברה הזאת

‫כלומר הרב אומר שמה, יש ערך להסברה

‫שאומרת שיש נפש אחת, יש גם ערך

‫יקר, להסברה אומרת שיש שתי נפשות

‫כי הרי מה זה כל ההסברות

‫האלה? ההסברות האלה

‫הם לא באות לדבר

‫על שתי נפשות בתור

‫ישויות ממשיות

‫מוכשות

‫אלא זה איך להסתכל על נפש האדם

‫אז יש ערך לזה שהאדם

‫יכיר את האחריות שלו על עצמו

‫ויש גם ערך לזה שהאדם יכיר

‫שערך חיצוני לו

‫ולכן אני זקוק לשתי ההסברות

‫גם להסברה האומרת שנפש האדם היא אחת

‫וגם להסברה אומרת

‫שיש שתי נפשות באדם

‫זה דבר אחד

‫הבנת אותי?

‫דבר נוסף צריך להוסיף

‫שבאמת שתי ההסברות

‫לא סותרות אחת את השנייה

‫כי כשאני אומר שיש בי נפש טובה

‫וכנגד זה נפש תמיה

‫שני הם הם רצונות שלי

‫אני רוצה את הטוב

‫ואני רוצה את התמה

‫זה שני דברים שאני רוצה

‫בסדר? אלא מה

‫שהרצון התמה והרצון

‫הטהור אינם

‫נובעים מאותה הנפש וזה בריא

‫כך שאני יכול

‫להתכנס לתוך הנפש הטובה

‫ולהוציא את התותחים לכיוון

‫הסיגיל של הנפש התמה

‫התוקפים אותי

‫השאלה שלי

‫האם אני יכול? בוודאי

‫גם אחרי שקראתי

‫את פסקת הפרקות

‫אז זה ברור לי שהחיות היא

‫עליי. אני עשיתי את זה

‫מי היה אצלנו? בוודאי אני

‫האם אני יכול להגדיר

‫שזה שנפש שלי

‫יש נקייה אמיתית יותר

‫ותיצית יותר אל האלוקים

‫ואל התוות? זה משהו אחר

‫ולכן ממנה גם קל יותר

‫ללכת במסגול הזה עכשיו וזה מה שנותן

‫את הכוח. אתה צודק, זה עוד תחום

‫זה לא משהו עצמיותי

‫באמת. אתה צודק

‫אבל אני צריך רק להוסיף דיוק

‫יש גם

‫ממד שלישי. זה הנשמה שלי

‫יש הנפש

‫הטובה ויש הנפש הרע

‫בחוץ לזה יש הנשמה שלי

‫בסדר?

‫והנשמה שלי היא כל כולה טהורה

‫וטובה וכו'

‫אז זה ודאי

‫אני יכול לחבר את הנפש

‫של הנשמה

‫וזה הכל בסדר גם. בסדר?

‫זה בדיוק העבודה של החיבור

‫זה צריך סרור החיים. לקשור את

‫הנפש ברוח ואת הרוח בנשמה

‫כן?

‫בעצם זה שמדברים על זה

‫זה בורד כאילו שיש דואליות

‫ניסיון באדם. השאלה מה זה הדואליות

‫שבאדם. אתה יכול להגיד שיש תוך

‫והיקף

‫ואתה יכול להגיד שיש שתי ישויות

‫נפרדות זו מזו. אז הנשמה

‫זה התוך והנפש היקף?

‫כן, אפשר להגיד

‫טוב, בבקשה

‫למדתי מה הרבי התכוון

‫שלא שערחוק אומר

‫שתי ישויות הכוונה לא לישויות

‫אלא לדעת חסרה

‫מתי אני יודע כשאני לומד...

‫פשוט לשים מה שערחוק אומר, אתה תדע. ‫הנה זה כתוב

‫פה. אתה רוצה לראות? תראה את הרחוק

‫רות הקודש

‫חלקים

‫נצאת סגול

‫נצאת סגול

‫רות הקודש

‫חלקים

‫נפש

‫עמוד רשת למדהי

‫הנה הוא כותב כאן

‫הלימוד

‫שהאדם הוא יציר

‫מורכב ברוחניותו

‫משתי נפשות, נפש טובה אלוהית

‫ונפש רעה בהמית

‫הוא אחד מהיסודות היותר נכבדים

‫להערת הדרך של ההבנה

‫האנושית במהות הנפש והשביל

‫יותר סלול לדרך החיים המוסריים

‫השלמים

‫האדם מיוחד

‫למצוא קורת רוח תמידי על ידי

‫זה בין בשעת שלוותו

‫בין בשעת יישורה

‫כלומר, אם תעשים לב, כל הביטויים

‫שהרב משתמש בהם, זה מה התועלת

‫שיש בה הסברה הזאת

‫משהו שזאת הסברה

‫אני לא מבין מה התועלת בין הסברה

‫נגיד שזה הסברה ונגיד שזה יישוד

‫יש הבדל

‫כי למשל

‫אם אדם נגיד יחשוב שהארץ

‫ישרה ולא כדורית

‫אני יכול

‫להסביר מה הערך של המחשבה הזאת

‫זה טוב שבני אדם

‫יחשבו שהארץ פלטה

‫אז זה לא יהפוך את זה לנכון

‫בסדר?

‫אז גם כן, לגבי ההסברה

‫של השתי נפשות

‫הרב כאן לא דן בשאלה אם זה נכון או לא

‫הוא בא ללמוד כאן מהו הערך של האמירה

‫הזאת

‫בסדר?

‫אבל אדם חושב על משהו שהוא לא נכון

‫הוא לא אמר שזה לא נכון

‫הוא אומר שזה צד של הסברה

‫צד ההוא שבתחום הנפש

‫הרבה דברים שאנחנו אומרים

‫הם כדי להקל עלינו את הדרך

‫להגיע אל ההבנה האמיתית

‫עכשיו הרב אומר, ההבנה האמיתית

‫אתה תבין את זה לבד

‫בינתיים כדי לעזור לך, זו רק פה שתי נפשות

‫אתה רוצה עוד עזרה

‫יש נפש אחד בלבד

‫בסוף אתה תגיע לאמת

‫אפשר או לא לומר שכל

‫זה רק הסברה, אף פעם אנחנו לא מדברים

‫על הישות עצמה כי אנחנו לא יודעים מה היא

‫תלוי באיזה תחום אתה מדבר

‫יש דברים שזה באמת רק הסברה

‫ויש לפעמים שגם אתה מדבר על הישות

‫כן

‫זה בעמוד רשת למדבר

‫אם היצר הרע

‫אם הרע

‫יצר הרע הוא תוקף לבן אדם

‫כל פעם

‫למה ברע

‫יצר הרע?

‫כי יצר הרע זה חלק מהחיים

‫הרי זה מה שעושה את האדם לחי

‫כן

‫אדם

‫הוא מלא עוצמות חיים

‫הרי בלי היצר הרע

‫אם הוא לא היה בורא יצר הרע

‫אם לא היה בורא יצר הרע היינו מלאכים

‫כן, זה כמו שהרבי

‫שלמה קרלבך אומר

‫כשאדם רואה שאשתו

‫עושה טעות

‫מה הוא צריך לעשות?

‫הוא אומר, שלמה קרלבך, ‫הוא צריך להגיד לה תודה

‫כי אם לא היית עושה טעויות

‫אז היית מלאך

‫ואם היית מלאך, היית בשמיים

‫ולא היינו מתחתנים

‫מה?

‫יש פה שאלה

‫בראת יצר הרע

‫הרב חזור

‫הרב חזור בקשה

‫על עניין הרע והרעות לגבי יצר הרע

‫כן, אמרתי שהרע

‫זה מלשון ראוה

‫החיים

‫זה במקום שבו יוצאים מן המוחלטות

‫אל היחסי

‫וזה הרע

‫גם היחס ביני לבין חברי

‫הוא אפשרי רק בגלל שאני לא חברי

‫וחברי הוא לא אני

‫אז מה זה חיים שלך ומוותך?

‫מה ראוה שם?

‫מה ראוה בחיים שם ומוות?

‫מה ראוה?

‫זה שצריך עוד ליהנות מזיו השכינה?

‫יש עוד מה לעשות שם?

‫אני לא התאחדתי עם האלוהות שם

‫כשהרב אומר שהרב חוק תמיד צודק

‫למה התכוונת?

‫באיזה תחומים?

‫אני מתכוון בתחום של התורה

‫כן, יש הרבה ויכוחים בתורה

‫יש במשך הדורות

‫ויכוחים על גבי

‫יש ברורי שיטות

‫בסופו של דבר צריך להכריע

‫צריך לפסוק

‫אז לרב חוק יש סגולה כזאת

‫שהוא יכול לפסוק

‫אבל חוץ מזה

‫צריכים לברר מדוע אני ‫אומר שהרב חוק תמיד צודק

‫לא בגלל שיש לי איזה עיקרון כזה

‫אלא שתבדוק

‫כל פעם שהרב אומר משהו

‫תבדוק אם הוא צודק או לא

‫אנו מבקשים מהרב לתת לנו הדרכה

‫בעבודת המידות שקיבל מרבו הרב לאון מניטו

‫שהיום יום פטירתו

‫אני אגיד לכם משהו שהרב ‫יהודה לאוד אשכנזי אמר

‫בנושא היצר הרב

‫אני אמרתי את זה כאן במיוחד

‫כיוון שזה היום יום פטירתו

‫אז נזכיר משהו

‫הוא אמר

‫מדוע אנשים

‫שמיכים בחופה

‫ראיתם פעם חופה?

‫ראיתם שכולם שמיכים?

‫זה משהו מעניין

‫יש איזה רגע כזה

‫שפתאום כולם שמיכים

‫אז הוא אומר בגלל

‫שזה הרגע שבו מתברר

‫בצורה גלויה

‫שהיצר הרב

‫ויצר הטוב רוצים אותו דבר

‫וזאת ההוכחה

‫שהעולם הזה הוא לא גאינה

‫צריך פעם אחת בחיים הוכחה כזאת

‫האם הנפש הטובה היא לא הנשמה?

‫ואם לא מי היא?

‫ומהו היצר הרע? רק הנטיות הרעות?

‫טוב, זה באמת יצר הרחבה

‫אני לא יודע אם זה בדיוק המקום והזמן

‫אבל הנפש הטובה

‫בוודאי שהנשמה היא נפש טובה

‫אבל גם בתוך הנפש הבהמית

‫יש צד טוב ויש צד רע

‫מצד קליפת נוגה

‫וזה מה שייעיין הכבודו

‫בספר עתניה

‫במאמר הראשון, פרק ב'

‫מה זה יצר הרע?

‫יצר הרע זה החלק החי שבנו

‫הרי כתוב מפורש בתורה

‫ואהבת את ה' אלוהיך בכל לבבך

‫מה זה בכל לבבך?

‫בשני יצריך, ביצר הטוב ויצר הרע

‫אז זה חלק עצמותי של נפש האדם

‫לכבוד הרב, שלום וברכה

‫מאחר ואהבות קדמו למתן תורה

‫האם היה להם יצר הרע?

‫ואם לא?

‫האם בכך היה להם קל יותר

‫לשמש כמעורות האומה

‫בספר הישר

‫ויקשה עלינו ללמוד מהם

‫ישרות מהי?

‫זה נראה לי קצת מסורבל

‫אפשר לפרק את זה לגומים

‫האם לאהבות שלנו

‫היה יצר הרע?

‫תשובה? כן

‫ברגע שיש בני אדם

‫אז יש יצר הטוב, יצר הרע?

‫לכן לאברהם, יצחק ויעקב

‫היצר הרע ברור

‫למה התורה לא מספרת על זה?

‫מי אמרה שהיא לא מספרת על זה?

‫נדבר לכאן

‫הנה למשל הפרשה שלנו קראנו

‫ותענה השרי

‫נכון?

‫אומר רמבן חטאה עמנו

‫כותב או לא?

‫כותב, אז אם כן התורה כן מספרת

‫על היצר הרע

‫האם

‫קשה לנו ללמוד למי השירות מהי?

‫עד רבה, כיוון שהם היו כל כך גדולים

‫וכל כך ישרים

‫אז קל לנו ללמוד מהם

‫ישרות מהי

‫טוב, בואו נמשיך ברמך

‫אני מציע

‫טוב

‫אהה

‫כי הנה

‫יצר הרע באמת

‫חזק הוא באדם מאוד

‫ומבלי ידיעתו של האדם הולך הוא

‫מתגבר בו ושולט עליו

‫והוא יעשה כל תחבולות שבעולם

‫ולא ייקח הרפואה שנבראת לו

‫שהיא התורה כמו שכתבתי

‫לא ידע ולא ירגיש ותגבור את חוליו

‫אלא כשיעמוד בחטאו וטובד נשמעתו

‫למה זה דומה? לחולה שדרש ברופאים

‫ויקירו חוליו ואמרו לו שיקח

‫סמם והוא

‫מבלתי שתקדם לו ידיע במלאכת הרפואה

‫יניח הסמא הוא

‫הוא נשם אותו בצד

‫ויקח מה שיעלב מחשבתו מן הסמים

‫הלו יעמוד את החולה הוא ודאי

‫כן לדבר הזה

‫כי אין מי שמכיר בחולי היצר הרע וכוחו

‫אלא בראו שבראו

‫והוא שהזיר לנו שהרפואה

‫לא היא התורה מאיפה

‫יניחנה ויקח מה שיקח

‫זולתה ויחיה ודאי

‫שחושך החומריות ילך ויקבר עליו

‫מדרגה אחר מדרגה

‫והוא לא יבין עד שימצא שקוע ברעה

‫ורחוק מן האמת

‫הרחק גדול שאפילו אירורי דברים

‫לא יעלו על ליבו לבקש האמת

‫אך אם הוא עוסק בתורה

‫בראותו דרכיה

‫ציבויה ואזרותיה

‫הנה סוף סוף מאליו

‫יתחדש בו התעוררות

‫שהביאו אל הדרך הטוב

‫והוא מה שאמרו זכרונם נברכה

‫הלוואי אותי עזבו ותורתי שמרו

‫שמר שבא

‫מחזירן למותיו

‫אז אם כן יש צורך

‫לעסוק

‫בתורה

‫עיינתי בתניה ומעולם לא הבנתי

‫נוגה, קליפה

‫ועוד מושגים מוזרים ולא מובנים

‫חבל?

‫אז אם כן צריך לעסוק

‫בתורה. אז שאלת השאלה

‫ומי שאין לו תורה אז אין לו אפשרות

‫לתקן את עמידות

‫התשובה היא זה תלוי למי

‫מובנים הדברים. אם מדובר

‫על יהודי, יהודי זה עקוק לתורה

‫אם זה גוי יש לו דרכים משלו

‫אבל אם זה יהודי

‫יהודי צריך תורה

‫כמו שהרב אשכנזי היה אומר

‫צריך להיות מטורף

‫כדי לא להתנהג

‫על תורה

‫חילוני לא יכול להיות עמידות טובות?

‫חילוני האם יכול להיות

‫עמידות טובות?

‫תשובה כן, זה יכול

‫מי תורה?

‫כי הוא לא שייך לתורה

‫זה סותר בשרבות

‫מה קודם. זה לא סותר מה שאמרתי

‫קודם. אמרתי, התורה

‫זה מחייב מי ששייך לתורה

‫נוג של יהודי

‫יהודי בעיקר הוא שייך לתורה

‫אלא אם כן הוא תינוג שנשבע

‫אם הוא תינוג שנשבע

‫הוא לא שייך לתורה

‫לכן התיקון של העמידות אצלו לא בא לו מהתורה

‫כן

‫אבל איך זה מתיישב עם דרכו של הבעל

‫שם טוב שבעצם בא

‫ואמר, טוב מי שלא יכול ללמוד תורה

‫בעצם מה שחשב זה הדבקות יותר

‫ודרך התפילה

‫איך זה מתיישב עם דרכו של הבעל שם טוב

‫שאמר שכדי

‫שמי שאין לו תורה

‫אז שיהיה לו דבקות

‫בערבי ובתפילה וכדומה

‫זה נכון

‫הרבי של החסיד יש לו תורה

‫זאת אומרת אם אתה לא עובר עם התורה

‫אתה תלבג עם מישהו שיש לו תורה

‫אבל אם אין לך מישהו כזה

‫לביא תדבק

‫אבל הוא אלה למדרגת התפילה

‫מהקודם אמר

‫למדרגת התפילה אתה צריך ללמוד להתפלל

‫ואצל מי אתה לומד להתפלל

‫אצל מי שיודע להתפלל

‫אז זה כל העניין של

‫החסידות

‫מקורה ברמב״ם

‫שהרמב״ם אמר

‫שמספיק שיהיה אדם אחד בעולם

‫בעל מעלה

‫כדי לתת משמעות לכל העולם כולו

‫זה היה יסוד של תורה

‫החסידות

‫נמצא ברמב״ם

‫ואילא בכלל זה גם כן

‫תביעו את העתים

‫על חשבון המעשה ותיקונו

‫כמו שכתבתי למעלה

‫כלומר לא רק לימוד תורה בלבד

‫אלא שיהיה לאדם זמן שבו הוא מתבונן

‫ומלבד כל זה

‫כל מה שישאר לו פני מעסקה

‫אם חכם הוא ודאי שלא יעבדו

‫אלא יוכז בו מיד

‫ולא ירפאו לעסוק בו

‫בעסק נפשו

‫ותיקון עבודה טוב

‫עד כאן

‫להיום

‫תודה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230726524″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 15
ממפסידי הזהירות - השחוק והלצון - הציניות והחברה הרעה
פרק חמישי
אורך השיעור: 50 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230726524″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מפסידי הזהירות

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן