פרשת: מידע לא זמין עבור המיקום והתאריך המבוקש | הדלקת נרות: 18:33 | הבדלה: 19:52 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

מאכלות אסורות וכשרות המזון

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫נטייה דיברנו, אנחנו באור
‫מה שנקרא פרטי מידת הנקיות

‫נקיות הכוונה, תודה רבה, נקיות הדת

‫כן, שאדם אין לו נטייה

‫לדבר אסור

‫זה נטייה להתיר לו את האסור

‫עכשיו, הנטייה להתיר את האסור בדברים הגדולים

‫המפורסמים, זה כבר כלול במידת הזהירות

‫אבל יש נטייה להתיר את האסור בדברים דקים

‫שגם הם אסורים

‫אבל אינם מפורסמים כל כך

‫ולכן נפשו של האדם נוטה למצוא היתר בהם

‫אז דיברנו על גזל והריות

‫שהתלמוד הוא מפורש גזל והריות

‫נפשו של האדם נחמדתה

‫יש עניין של הכסף

‫זה דבר שמאוד קשה להשתחרר מאבק גזל שבו

‫כמו כן גם בהריות

‫שכיוון שכוח ההריות הוא כוח חזק מאוד באדם

‫כיוון שהוא הכוח שמביא את החיים

‫אז יש לו כל מיני סטיות

‫קטנות וגדולות

‫שבשום כך גם התורה אסרה ‫דברים המביאים אל הערבה

‫כלומר, לא רק גופו של מעשה

‫אלא גם מה שמביא אל המעשה

‫שזה ראייה, שמיעה, הירור, דיבור וכדומה

‫גם סוג משם של מעשים

‫ומכולם יש להישמע

‫הוא נתן לנו פירוט הלכתי

‫זה נדים הלכתי מפורט

‫עכשיו אנחנו מגיעים למדרגה השלישית

‫והמדרגה השלישית אחר ‫הגזל וההריות לעניין החמדה

‫כיוון שהאדם חומד אותם

‫הנה הוא איסור המאכלות

‫אלא שבדייניה המאכלות יש גם לאדם ‫נטייאל לרצות להתיר את מה שעשו

‫לא מדובר להתיר את מה שמותר

‫להתיר את מה שמותר, מותר, נקודה

‫מה שעשו יש לפעמים שאדם רוצה להתיר

‫אז כאן הוא יביא לנו מספר דוגמאות

‫בין בעניין התירפות עצמם

‫בין בעניין תערובותיהן

‫בין בעניין בשר וחלב

‫או חלב ודם

‫ובעניין בשמלה גויים

‫ובעניין גאול גויים

‫ין נסיכה מוסתם יינמה

‫יש פה אם כן כשדברים על כשר

‫כשר או לא כשר

‫אז האדם יכול להיות כשר

‫המדרגה הפשוטה להגיד אין בזה חזיר

‫אז זה כשר, אני לא אוכל חזיר

‫עכשיו נגיד ערנבת

‫ערנבת, ערנבת גם

‫גם ערנבת לא?

‫טוב, גם ערנבת

‫ומה?

‫מה נגיד גאול אגוהים?

‫גאול אגוהים הוא הכוונת

‫בישול נכון

‫לא, יש בישול אגוהים ויש גאול אגוהים

‫כן, זה הכוונה של מאבליה

‫מה שבלוע

‫אז יש אדם שאומר טוב בסדר

‫אני מבין יש באמת מאות אני לא אוכל אותם

‫באמת רפא הסכין לא הייתה לגמרי מושחזת

‫כמו שצריך על תגזים

‫גם זה עשו

‫אבל היום נגיד יותר קל לאדם להישמר

‫מבשר לא כשר וכדומה

‫אבל יש דברים שנפשו של אדם נוטה להיקל בהם

‫למשל

‫בישול אגוהים

‫בישול אגוהים רבה מכשלה בדבר הזה

‫יש אנשים שמתבידים מאוד

‫ואינם מודעים לחומרה של בישול אגוהים

‫או למשל גאול אגוהים שזה כולל גם מבליה

‫וגם תארת הכלים

‫שאם אדם קונה כלים מגואים

‫אז הוא צריך לגייר את הכלים

‫יש כך דבר בבישול אגוהים

‫מה?

‫הם אומרים שאם יהודי מדליק לא תאש

‫בסדר, אני לא אמרתי שאין עתירים

‫רק אני אמרתי שצריך להכיר את זה

‫אני לא מבין מה עומד, ‫השקפתים הרבה משל אגוהים

‫דקת לתאש והם הומשל

‫לא מרגל כמות

‫אם מדליקים את האש ולא ידעו למשל

‫אז זה בסדר

‫אז מה זה בישול אגוהים ואתה לדעת?

‫בישול אגוהים פירושו

‫אני לא רואה שהשאלה שלך היא בחלק במקום

‫מה העניינם של בישול אגוהים?

‫בישול אגוהים זה כדי ‫להבדיל בין יהודים לגואים

‫זאת אומרת רוצים שלא יהיה נוח

‫לאכול עם אגוהים

‫זהו

‫זה בגלל שמדליקים את האש

‫זה בדיוק העניין

‫אז יצריכו אותך דבר קל

‫הדלקת האש למשל

‫ברגע שיצריכו את הדלקת האש

‫יצרו אצלך תודעה

‫בעיקר המטרה של ההלכות האלה היא ליצור תודעה

‫בסדר? זה המטרה

‫רוצים שאתה תהיה מודע לזה שיש בעיה

‫בעצם המודעות לבעיה יוצרת כבר את החייץ

‫אז אתה כבר לא תתחתן עם הבת שלו

‫זה מובן?

‫זה... איך זה בעיה? מה?

‫אוקיי, אז אני יודע שיש לב

‫למשל בגבינה צהובה

‫הבעיה שם זה להעמיד

‫כלומר גם שכל המרכיבים של...

‫כן, אז גבינה של גואים אסרו, נכון?

‫למה גבינה של גואים אסרו?

‫בגלל... לא, לא בגלל החלף

‫ממש לא בגלל החלף

‫אלא... לא, זה לא הסיבה האמיתית

‫כל הסיבות שכתובות בדמרה שם אפשר לתארץ

‫הסיבה האמיתית שאסרו גבינה של גואים

‫זה בגלל שרוצים שלא תאכל עם גואים

‫זה הכל

‫יש גואים שאוכלים בשר

‫שזה המאכל העיקרי שלהם

‫וזה כבר התורה עשרה לאכול את הבשר שלהם

‫ויש גואים שעיקר מאכלם

‫יש חברות כאלה שעיקר המאכל זה גבינה

‫הרי הגבינה מבחינת זונתית

‫היא לא פחות מזינה מבשר

‫נכון?

‫ולכן ראו בזה חומרה יתרה

‫ולכן אסרו את הגבינה, זה הכל

‫רק כדי שלך לא יהיה נעים לאכול עם הגואים

‫אוכל לבד

‫מה? מי אוכל לבד?

‫אתה אוכל לבד את הגבינה

‫כן, זה נכון

‫אבל מי שאוכל לבד

‫מת לבד

‫זאת אומרת

‫זה כבר דרכו של אדם לאכול עם חברו

‫זה דרכו של אדם

‫לאכול עם חברו

‫ולכן רוצים שלך לא יהיה נוח

‫זה הכל

‫אתה מגיע לגואי

‫הוא אומר

‫אווו, שלום לך יהודי יקר

‫איזה יופי שבאת, בוא תשתה יין

‫לא תודה

‫למה?

‫תגידו את האמת

‫תגידו את האמת

‫זה בגלל שאני לא רוצה להתחתן עם הבת שלך

‫היא פגעה, נכון

‫אלא מה?

‫אתה תגיד לו

‫זה מסיבות דתיות

‫זה מסיבות דתיות

‫סיבות דתיות

‫זה מחבדים את זה

‫זה סוג של מחלה

‫אחד יש לו סקרת

‫אחד יש לו דתיות

‫מתי חותפים את זה?

‫בלעידה, בסדר

‫אז זה אפשר לקבל

‫הרופא עשה עליי

‫מתכוונים לרמבר

‫אה, רופא הרמבר

‫כן, בסדר

‫מה אתה אומר?

‫אני חושב שאיתי רופא חול בשר

‫יש דברים שאתה כן יכול לאכול אצל הגואי

‫כן

‫למשל יש הרבה דברים שמותר לאכול אצל הגואי

‫גואי מביא לך קפה מותר?

‫אז איך זה מתיישב עם זה ‫שאתה... זה בדיוק העניין

‫עצם זה שאתה צריך לחשוב מה מותר ומה אסור

‫זה בדיוק מה שהככנים רצו

‫למשל גזר, כן?

‫זה מותר?

‫מותר, למה?

‫למה? כי זה דבר שנאכל

‫כמרות שהוא חי

‫כן, דבר ש... גזר ‫שאוכלים אותו גם חי

‫מה עם תפוח אדמה של גואי?

‫אה, אז אתה לא יכול, כי ‫לא אוכלים תפוח אדמה חי

‫לכן צ'יבסים שגואי הכין אתה לא יכול

‫צ'יבס

‫צ'יבס אתה לא יכול

‫אבל גזר, גבושה אתה יכול

‫עצם זה שאתה צריך להקדיש מחשבה

‫לדבר הזה זה יוצר את החארץ

‫כן? ברור

‫טוב

‫נגמר

‫לעומת זה

‫הקפה זה בסדר

‫אם היא כתוב שראוי לירש

‫המים, לאדם

‫שיש לו תפקיד רבני וכו'

‫להחמיר גם בדבר הזה, אבל סתם ככה

‫אין בזה בעיה

‫טוב, מה עם החלב?

‫חלב?

‫אתה הולך

‫לאיזה כפר נידח

‫בערבות

‫קזחסטן

‫ואתה

‫צמא מאוד בחלב

‫בא איזה גואי אומר

‫אל תדאג אני חלבתי בעצמי את הפרה

‫מה אתה אומר לו?

‫לא יכול

‫חלב של גואי

‫ישראל לא עמד עליו

‫אין פיקוח ממשלתי, לך תדע מה הוא ירב בזה

‫אשר פי אמדי

‫דיבר שם עם עינם ממין שקר, אתה לא יכול

‫כן

‫אבל עם פת של נוכרי

‫היו אומרים שנחפי בנוחת

‫בעשרת אימת תשובה

‫פת של נוכרי

‫אז זה תלוי

‫במקום שמצויה

‫פת ישראל

‫אז אסור פת של נוכרי

‫אם יש לך

‫שני נחתומים, נחתום יהודי, נחתום גואי

‫אחד ביד השני, אסור לקנות את זה

‫אלא

‫אם כן יהודי, אידליק וכד'

‫בסדר, מה שאין כן

‫במקום שלא מצויה פת ישראל

‫מותר פת של נוכרי

‫וירא שמיים, מחמיר

‫אז ירא שמיים זה כבר לא הלך

‫ולכן

‫כתבו הכותבים

‫כתבו הפוסקים שנהגו

‫בעשרת ימי תשובה

‫שלא לאכול פת של נוכרי

‫זה דבר יחורצי הצבוע

‫נכון? כל השנה

‫אתה מתכוון, מיד במוצא יום כיפור

‫אתה מתכוון לקחת את הפת של הגול

‫אז מערב יום כיפור אתה משחק אותה אחרי זה

‫אלא מה?

‫לא, זה בא לאומר שבעצם

‫הדבר הוא מותר, רק מבנה

‫שזה עשרת ימי תשובה, אתה רוצה לקבל על עצמך

‫דעות המחמירים

‫אבל זה לא שאתה חייב לזה כל השנה

‫אבל זה גועים שכנים, במוצאי פסח

‫היו מדיעים פיתות והיו אופלים

‫כן, במוצאי פסח

‫זה כן, במוצאי פסח אנחנו רק מחכים

‫שהיהודים יצאו מתפילת ערבית

‫אבל זה גם פת של נוכרי

‫אבל זה פת של נוכרי שמותר

‫אין לך יהודי שיעשה את זה

‫אין לך יהודי ש... כן

‫יש עוד דבר אבל

‫אני לא יודע אם עושה את הבודקה נגיד

‫לבדק את

‫אז השאלה היא איך בודקים, בסדר

‫יש מקומות

‫למשל שפת של כולי, זה תלוי במדינות

‫יש מקומות שמערבים שם

‫שומן, או מערבים שם חלב

‫ולכת לדמה מערבים היום

‫אז זה תלוי, בכל מדינה

‫או מדינה, יש

‫צריכה להיות ידיעה איך הגויים עושים את הפת

‫בקיצור

‫בכל הדברים האלה יש

‫נטייה של הנפש שלא להתחשב

‫בזה, מדוע? כי יש שזה טעים

‫אז זה טעים, בסדר

‫לבדוק אם זה קשר או לא קשר

‫טוב

‫אז בואו נראה את הדברים האלה

‫כל אלה הנטיות

‫בהם צריך דקדוק גדול

‫וצריך חיזוק

‫כי יש תאוות הלב

‫המתאווה במאכלים הטובים

‫וחסרון הכיס

‫ביסורי התערובות

‫וחיוצי בזה

‫ופרטיהם רבים

‫ככל דיניהם הידועים והמבוערים

‫מספרי הפוסקים

‫והמקל

‫ככל דיניהם הידועים והמבוערים

‫מספרי הפוסקים

‫והמקל בהם

‫במקום שאמרו להחמיר

‫אינו אלא משחית לנפשו

‫ויש פה איזה בעיה

‫בעברית רגע

‫לא לא יש איזה

‫אני חושב שקראתי לא נכון

‫אני אקראת זה עוד פעם

‫ופרטיהם רבים ככל דיניהם הידועים והמבוערים

‫מספרי הפוסקים

‫והמקל בהם במקום שאמרו להחמיר

‫אינו אלא משחית לנפשו

‫מה?

‫והמקל בהם נכון?

‫בסדר זה מה ש... כתוב אצלי גם כן

‫זהו זהו

‫הייתה לי איזה בעיה

‫זאת אומרת שדבר שהוא אסור

‫אז הוא אסור

‫דבר שהוא מותר אגב מה דינו?

‫מותר

‫גם צריך לדעת

‫דבר שהוא מותר הוא מותר

‫למשל אם נגיד יש טיפת חלב

‫שנפלה לתוך

‫מרק של בשר

‫מותר לאכול או אסור לאכול?

‫מותר למה?

‫אתה מישהי נכון?

‫גם אם לא מעלו את החלב

‫כמה טיפות

‫הרי האישה מחזיקה את התינוק

‫ויש לה גם בקבוק של התינוק

‫והיא מבשלת את

‫הסיר של הבשר

‫והתינוק ככה משפיץ כמה טיפות

‫בסדר

‫מותר לאכול או אסור לאכול?

‫מותר. האם צריך להחמיר?

‫לא, לא צריך להחמיר

‫לא צריך להחמיר

‫אם חזל אמרו שבת אלף ושישים אז בת אלף ושישים

‫אז מותר. בסדר

‫איך היה?

‫מה יש בלשון של מכיר במקום שאמרו להחמיר?

‫יפה, יפה

‫שאלתך היא בכלל במקום

‫כי היא מורה על זה שהעברית שלנו השתנתה

‫אתה אומר למה הוא משתמש במכל

‫במקום להגיד מי שמתיר

‫ומחמיר

‫במקום להגיד אוסר

‫כי פשוט בעברית של פעם

‫כדי להגיד אסור

‫היו אומרים להחמיר

‫כדי להגיד מותר היו אומרים להכן

‫אבל זה לא שאדם יש לו נטייה

‫לחפף או נטייה להיות רציני

‫זה בכלל לא הכוונה לזה

‫לא שזה מותר או שזה אסור

‫שלום לכבוד הרב

‫אדם שרוצה ללכת לאכול שווארמה

‫או במסעדה

‫אבל

‫איך אתה יודע שהעברית השתנתה מהארץ?

‫איך אני יודע שהעברית השתנתה?

‫כי אני למדתי עברית

‫ולמדתי גם ספרי הפוסקים קצת

‫קצת למדתי עברית מודרנית

‫ואני שמתי לה שאנשים מתבלבלים בגלל זה

‫זה מין של מסורת

‫ופסיקת ההלכה

‫היום אנשים פוסקים הלכות

‫ספרים

‫אז הם לא יודעים מה ההלכה באמת

‫אבל

‫הפסיקת ההלכה האמיתית היא ‫לראות מה שהסבתא שלך עושה

‫אם הסבתא שלך עושה

‫אתה יודע שזאת ההלכה

‫ואז מאלה גם

‫מושגים לא משתפשים בגלל זה

‫אצל הספרדים

‫אפילו אצל הספרדים

‫גם זה הזו

‫סבא שלי לא שמע

‫סבא שלי לא שמע

‫אתה מדבר משהו אחר

‫מה יעשה אדם שהסבא שלו חילוני

‫זה מה שאתה שואל?

‫איך יש מסורת אבות?

‫תשובה, דווקא מי שהסבא שלו חילוני

‫המסורת אצלו נשמרת יותר

‫זה יהיה שכשהחילוני

‫מוסר לך שככה

‫נהגו במשפחה מדורי דורות

‫הוא לא משבש שום דבר

‫כי הרי אין לו אינטרס לשבש

‫כי הרי מלא הוא לא מתכוון לקיים

‫הבנת?

‫מה?

‫כן, הוא מותר למסור

‫זאת אומרת, מה שהחילוני מוסר

‫הוא מוסר נכון

‫יותר מהדתי

‫כי הדתי יש לו כל מיני חשבונות

‫שאולי צריך לחוש את הדעה הזאת

‫ובדמרה כתוב ככה

‫אבל אולי הוא שונא

‫כי הוא לא עשה

‫לא, לא, לא

‫אם הוא מוסר משהו

‫לביך דוגמה

‫פעם מישהו שאל אותי

‫האם אני צריך לנהוג בתפילות

‫נוסח ספרד או נוסח אשכנז

‫רומניה זה מעין בעיה

‫כי ברומניה היה מעורביו

‫גם חסידים גם מתנגדים

‫אמרתי לו

‫תשאל את אבא שלך

‫אמר אבא שלי חילוני

‫תשאל את סבא שלך

‫אמרתי לו, תשאל את הסבא שלך

‫כשהוא היה ילד קטן ברומניה

‫ואבא שלו לקח אותו לבית הכנסת

‫תשאל אותו איך הספסלים היו מסודרים

‫עם שורות שורות

‫או מסביב, עם שולחנות

‫אז הוא חזר

‫באמת הלך

‫ושאל את הסבא שלו

‫אמר כן, זה היה שורות שורות

‫אמרתי לו, תתפלל נוסח אשכנז

‫היה מקצוע כי זה יותר קצר

‫בנוסח אשכנז עושים שורות שורות

‫בנוסח ספרדים

‫אצל החסידים

‫החסידים לקחו את מנהגם של הספרדים

‫שעושים מסביב לטבע את הישיבה

‫שלום מכבוד הרב

‫אדם שרוצה ללכת לכל שורה רמה

‫או במסעדה

‫עד כמה הוא צריך לבדוק את הכשרות?

‫אם יש תעודת כשרות זה מספיק?

‫או שמה צריך לשאול שאלות

‫ולבדוק במטבח

‫וכו'

‫כמו שאומרים בקושרות

‫יש באמת מקום להבחנה

‫יש מקומות

‫שתעודת כשרות

‫קיימת

‫כדי שאנשים לא יאכלו ערנבת

‫זה נכון

‫אבל זה לא אומר

‫שבדקו כל דבר

‫ולכן

‫במקומות שבאמת

‫יש לך מקום לחשוב שהבן אדם

‫לא הכי אמין או לא יודע כל כך

‫אז אני אפוא לבדוק או שלא ללכות

‫אז זה לא בא להגיד

‫אבל אי אפשר להגיד זה לא כשר

‫אתה לא יכול להגיד שזה לא כשר

‫רק זה במוצרים תעשייתיים וכדומה

‫אם יש חתימה של רב

‫שחותם שהדבר הזה הוא כשר

‫וזו לא חתימה מזויפת

‫אז מודם לאכול

‫אלא אם כן אתה אומר

‫רגע על מה הוא חתם?

‫הוא חתם שזה בשר כשר ולא חלק

‫אבל אני אוכל חלק

‫אז משהו אחר

‫אתה לא בא להגיד שהרב לא בסדר שהרב שקרן

‫כי להגיד שהרב שקרן זה איסור דהורייטה

‫זה איסור דהורייטה

‫לא להאמין לרב

‫זה סוג של השונרה

‫שאתם חכמים

‫אבל אם אתה אומר לא

‫הרב אומר לי שפה

‫בדקו את זה

‫לפי שיטה פלונית

‫והרב שלי אמר לי דווקא שיטה אחרת

‫אז אני לא יכול

‫זה כמו למשל לגבי אבקת חלב נוחרי

‫יש מטירים יש עושרים

‫אז מי שאוכל אבקת חלב נוחרי

‫וכתוב שזה עם אבקת חלב נוחרי

‫מותר לו לאכול

‫מי שרבו אמר לו שאסור לו אבקת חלב נוחרי

‫אסור לו לאכול

‫לא בגלל שהרב שיותן את היחשר שקרן

‫אלא הוא אומר בפורה שאני פוסק

‫לפי הדעה מכילה

‫עניין של קשות בכלל

‫מה בעצם המקור של ההנחה הזאת?

‫זה לא הרב שאני מכיר

‫זה לא הרב הפוסק שלי

‫בעצם

‫כשרב שמח את עדו על זה

‫בעצם אני סומך רק לעצמי על הרב

‫הרב הוא משגיע

‫רב אמר לי

‫רב אמר לי

‫אבא שלי אמר לי

‫שגם בקשויות

‫למשל

‫על נפות

‫שלא כל קשות קשויות סמוכה

‫ידוע שקשויות מסוימות

‫חפפים

‫בוא נסביר לך משהו

‫אתה אומר עכשיו דבר שהוא חמור

‫אני אדבר לך

‫מי שאומר לך

‫שרב חתם

‫על היחשר

‫אבל הרב הזה משקר

‫זה מה שזה אומר

‫אז האיש הזה הוא עבר על היסור הדוראית החמור

‫של ביזוי תלמידי חכמים ולשון הרב

‫אסור להאמין

‫שהרב שיקר

‫אלא אם כן יש לך שני עדים

‫יש לך שני עדים

‫זה משהו אחר

‫ותקוע אחרת

‫והשני עדים האלה צריכים להגשת לבית דין

‫אם הם לא עושים את זה אז הם פושעים

‫זהו האמירה שהוא שיקר?

‫או שבעצם

‫היום אין דרישות

‫בשביל שיהיה תעודת קשות

‫במסעדה

‫באולם סמכות

‫המשגח נמצא

‫שלוש פעמים בערב

‫בודק לעשר שניות

‫זה מה שאני שואל

‫מה הדין של המשגח?

‫האם לפי ההלכה המשגח צריך להיות

‫24 שעות להסתכל על הטבח?

‫אני שואל אותך שאלה

‫האם המשגח לפי ההלכה

‫כדי שזה יהיה קשר

‫צריך להיות ליד הטבח 24 שעות?

‫התשובה היא לא

‫התשובה היא לא צריך

‫אלא די שיוכל להיכנס ולצאת

‫מתי שהוא רוצה

‫לפי ההלכה זה קשר

‫אז אתה לא יכול להגיד מחפפים

‫כי ברגע שאתה אומר שהרב חיפף

‫אז אתה בעצם בזידת הרב

‫זה לא שאלתי שאלה אחרת

‫האם אני בתור איזשהו

‫חשוב ליל

‫האם אני בן אדם שרוצה לאכול קשר

‫לא לעבור איסורים

‫האם אני צריך לחקור

‫אחר נותניה איסור למיניהם

‫ובאמת לבדוק את זה

‫עד כמה שאני יכול

‫או שאני סומך עליהם

‫הייתי כמו שהרבי תחיל

‫במה שאחד השאלות הראשונות

‫זה מה שאני מהסביר לך

‫אתה רוצה לאכול קשר

‫מה נקרא קשר ומה לא קשר

‫מה שהתורה היטירה נקרא קשר

‫מה שהתורה לא היטירה נקרא לא קשר

‫בסדר?

‫להביא לך דוגמה

‫לדעת הראש, אם יש לך צלחת

‫ובתוכה שלוש חתיכות בשר

‫אם יש פה אנשים עם לב חלש

‫אפשר עכשיו לצאת

‫יש לך צלחת

‫ובתוכה שלוש חתיכות בשר

‫שאתה יודע בוודאות שאחת מהן

‫טריפה ושתיים קשרות

‫מה ההלכה אומרת?

‫מה עושים?

‫ההלכה היא שאוכלים את החתיכה הראשונה

‫ואומרים

‫שמן הסתם

‫הטריפה היא אחת משתי האחרות

‫אחר כך אתה אוכל את השנייה

‫ואתה אומר

‫מן הסתם

‫הטריפה היא או זו שנשארת או זו שאכלתי

‫אחר כך אתה אוכל את השלישית

‫ואתה אומר מן הסתם

‫הטריפה הייתה

‫אחת מאלה שאכלתי

‫עכשיו יש מחלוקת

‫בין הראש לבין של הפוסקים

‫האם זה אפשרי על ידי שאותו אדם אוכל

‫את שלושת החתיכות או שני אנשים

‫עכשיו, בכל מקרה

‫דעת הראש היא שאותו אדם

‫יכול לאכול את שלושת ‫החתיכות רק שלא יכול אותן ביחד

‫רק אחת אחרי השנייה

‫ואז שואל הראש

‫ומה עם זה שזה מבאמת מאה

‫למשל או שזה מטריפה

‫הוא אומר, האיסור נעשה התר

‫אבל כיוון שהתורה התירה

‫לסמוך על הרוב ביווש ביווש

‫על רוב רגיל

‫ביווש, אז מותר

‫זה הלחם שזה גם הקבלה

‫נגיד, זה הפנימיות

‫לפי הקבלה, זה עוד יותר

‫לפי הקבלה יש ערך

‫לאכול ממאכל שאותר

‫על ידי ביטוק ב-60

‫כי על ידי זה אתה מלא את הניצוצות

‫שהיו בתוך הקרב

‫למשל יש מה שנקרא

‫אז יש יותר לאכול חזיר?

‫האם יש יותר לאכול חזיר?

‫לפעמים כן

‫לפעמים כן, יש יותר לאכול חזיר

‫אז אני בכלל רוצה להסיב את עצמי

‫ואם רב מסוים, אם היה איזה

‫פשלה בדרך, אבל אני תמיד יכול לסמוך

‫לא, לא אומרת שתמיד יכול לסמוך

‫זאת אומרת, אתה יכול ‫לפעמים גם לעבור לעזור לרב

‫כלומר, הרב אומר לך, תשמע, אני בודק כך וכך

‫אתה רוצה לעזור לי לבדוק יותר?

‫בבקשה, תבדוק יותר

‫השאלה אם אתה צריך להגיד ‫בגלל זה שהרב הוא לא בסדר

‫או שלא לאכול שמה וכדור

‫אתה לא יכול לבדוק את זה

‫נכון, אתה חזיר, מותר לאכול את החזיר

‫אבל מה אני אעשה שאבי שבשם

‫יעשה לענות?

‫לא, לא שמותר, אתה רוצה, משהו אחר

‫אתה מביא כאן מאמר של רבן גמניאל

‫שאומר

‫שלא יאמר אדם, היא אפשי

‫כלומר, אין לי רוצה לאכול חזיר

‫אלא אפשי ואפשי, הייתי מאוד רוצה

‫אלא מה אני אעשה שאבי שבשם יעשה לענות?

‫כלומר, שאדם לא יאמר

‫שאדם לא צריך להכריח

‫את עצמו לסנוע את בשר החזיר

‫יכול להיות שבשר החזיר הוא טעים

‫יש פה כרגע

‫אני מתייחס פה עוד מטה, שאלה רגע

‫בסיעתת ישמעייה צלוריים

‫מצוינים לרב היקר

‫ותביא בישובי גויים

‫אז למה אבקת חלב נוחי מותרת

‫לאכילה בתודה

‫שחיון נפלא גיל

‫תשובה

‫אבקת חלב נוחית

‫מותרת

‫משום שחזל לא אסרו אותה

‫פשוט מאוד

‫אני חוזר

‫מה?

‫כי חלב חזל אסרו

‫ואבקת חלב הם לא אסרו

‫זה אותו דבר

‫זה חלב שהוא עבר במכונות

‫ובמיוחד

‫זה אותו דבר

‫זה חלב

‫מה?

‫הרי מה זה אבקת חלב?

‫אני פשוט לא מבינת את עצם הטיעון

‫אני אסביר לכם מה קורה

‫אתה אומר זה חלב וזה חלב

‫יסים לב לכבודו

‫שבהגמרה אומרת במפורש

‫שחמאה של גוי מותרת

‫למה?

‫כי החלב של באמת 100

‫לא הופך לחמאה

‫זאת אומרת

‫שאם יש חלב

‫שמביא לך הגוי

‫אסור לשתות

‫הגוי חוזר הביתה עם החלב שלא קנית ממנו

‫עושה ממנו חמאה

‫מותר לך לאכול את זה

‫מובן?

‫אז זאת אומרת שזה לא החלב

‫אלא החשש תערובת

‫אז זאת אומרת שאיפה שחזל אסרו

‫אסרו ואיפה שלא אסרו לא אסרו

‫אני חוזר בתשובה

‫ואצלי והמשפחה התפלאו על כך שאני שומר נגיעה

‫הם חושבים שלא צריך

‫שזהו רק חומרה

‫וכו'

‫אז הם משבשים

‫כי תלוי

‫במה אתה שומר נגיעה

‫אם אתה שומר נגיעה מאחותך או מאמא

‫או מסבתא

‫אז יכול להיות שיש מה לדבר

‫דווקא שאולי הם צודקים

‫ומי שאכל מאכל

‫עם מכשר אבל הוא באמת היה טרף

‫ניזוק מזה

‫כמו מי שאכל רעל שהיה בפנקבוק של מיץ

‫תלוי

‫אם זה היה טרף

‫אבל ההלכה

‫מטירה לאכול אותו

‫אז אין שום נזק בנפש

‫מה שאין כן

‫אם זה היה טרף באופן שהיה אסור

‫לאכולו אז אין נזק בנפש

‫טוב

‫השאלה שלי

‫כמה צריך להשתדל ולברר

‫סביב הקשות כל פעם שאני הולך

‫לאכול בחוץ

‫כל פעם

‫פעם אחת ביררתי

‫עכשיו פעם שנייה לא צריך

‫פעם אחת היה חשוב לי לדעת

‫אם זה חזיר או לא אבל פעם שנייה לא צריך

‫כל פעם צריך

‫אני רוצה לומר שאוכל עצמו

‫הוא מתמתם את הנפש

‫האכל

‫כן מאכל שאיננו כשר

‫הוא כשר או מותר

‫רגע

‫אתה רוצה להגיד ככה

‫שחזל יגידו על מאכל מסוים

‫שהוא כשר למרות שהוא עשוי

‫ממאכל המתמתם את הנפש

‫אתה אומר שזה יתמתם את הנפש

‫אם למשל יש לי חתיכת חזיר

‫שהתבטלה בשישים

‫מותר לאכול אותה או אסור לאכול אותה

‫מותר

‫נכון

‫מסקנה זה לא מתמתם את הנפש

‫פשוט מותר

‫כי הוא בטל בשישים

‫כי הוא בטל בשישים יפה

‫ואם הוא נעשה פסול עם מאכל כלב

‫נכון

‫למשל

‫אם יש לי בשר של באמת 100

‫שהפך להיות יבש כעץ

‫ממש פאק

‫אתה נוגע בו

‫זה עץ

‫אתה יכול לתקוע מסמר עם זה

‫מותר לאכול את זה או לא?

‫מותר

‫מותר

‫וזה בא מחזיר

‫זה לא

‫טוב

‫למה הדרגה השלישית?

‫בואו נראה את דברי הרמחנים כבר

‫וכך אמרו בספרי

‫האמת היא פה בסוגריים

‫ועץ לי כתוב שזה בספרה שמילית

‫אז כנראה

‫שיש פה איזו טעות

‫זה לא בספרי, זה בספרה

‫או שזה טעות

‫ספרי

‫ספרה או בספרי?

‫ספרה שמילית

‫בסוגריים או בטקסט? בטקסט

‫אז אולי תקנו

‫כי במקור זה בספרה

‫ולא תתעמעו בהם ונתמתם בהם

‫אם מתעמעים אתם

‫בהם, סופכם

‫להתתעמע בהם

‫והאילו, כי המאכלות האסורות

‫מכניסים תומה ממש

‫בליבו ובנפשו של אדם

‫כן, אדם שאוכל מאכלות

‫לא גשרים, יש לו

‫מסתכלות על החיים

‫שונה, זה מה שנקרא

‫אוכל נפש, אז מי אוכל?

‫הגוף או הנפש? הנפש

‫הנפש אוכל את זה, ובנפשו של אדם

‫אנחנו מה שאנחנו אוכלים

‫זה בעצם מה שזה אומר

‫עד שקדושתו של המקום ברוך הוא

‫מסתלקת ומתרחקת

‫ממנו, והוא מה שאמרו

‫בתלמוד גם כן

‫ונתמתם בהם, אל תקרה

‫ונתמתם, אלא ונתמתם

‫שהאווירה מתמתמת ליבו של אדם

‫מה זה מתמתם? סותם

‫כן, עטום

‫כי מסתלקת ממנו

‫הדעה האמיתית ורוח הסכל

‫שהקדוש ברוך הוא נותן לחסידים

‫כמו שאמר הכתוב, כי השם

‫ייתן חוכמה

‫והנה הוא נעשה בהמי וחומרי

‫משוקע בגסות העולם הזה

‫כן

‫העטימות נעשית מזה שעשית האווירה

‫או ממש

‫מאותו דבר שעשית?

‫יש פה שני דבר

‫יש, מזה שעשית

‫האווירה, מזה נעשית העטימות

‫כל אווירה, כן, אווירה מתמתמת ליבו של אדם

‫כל אווירה שלי, לא משנה גם אם זה לא

‫היה משהו שאתה מכניס לגוף

‫כאן בחומר, כשזה נכנס לגוף

‫אבל בתנאי שהדבר היה אסור

‫אבל אמרנו הרבה

‫שאם זה הלכתית מותר

‫אז זה מותר, זה כמו שמשל

‫מישהו כתב באינטרנט

‫שזה לא בסדר שאני אמרתי

‫שהפקת חלב זה מותר

‫או שחלב שמור זה מותר, בגלל

‫שצריך להחמיר בזה כי

‫מי שאוכל חלב עקום

‫זה פוגם לו באמונה, יש מקורות לזה

‫מי שאוכל חלב עקום

‫זה פוגם את האמונה

‫מישהו הקשר לי, אם אתה רואה

‫כתבו שזה

‫פוגם באמונה, אמרתי כן, זה פוגם באמונה

‫זה אסור

‫כלומר אתה לא קובע שהדבר הוא אסור

‫בגלל שהוא פוגם באמונה, אלא בגלל שהוא אסור

‫הוא פוגם באמונה

‫אז למה הוא מציע איתה ונתמתן בהם

‫דווקא במעבורת אסוריהם

‫אני הוספתי מילה אחת פשוטה

‫כלווה חומר, אתה זוכר את הביטוי הזה?

‫כל עבירה מתעמתן

‫בתליבו של אדם, וכלווה חומר

‫כשהאיסור נכנס בגופו של אדם

‫זה לא מצד החומר

‫שעשוי ממנו החזיר, אלא מצד

‫העבירה מתאחדת עם גופו של אדם

‫הבנת אותי? או לא?

‫כן? בטוח?

‫אוקיי

‫והמאכלות האסורות

‫יתרות בזה על כל האיסורים

‫כיוון שהם נכנסים

‫מגופו של האדם ממש

‫ונעשים בשר מבשר

‫אתה רואה איפה הוא אומר את זה

‫וכדי להודיענו

‫שלא הבהמות התמאות השקצים

‫מלבד הם התמאים

‫אלא גם התרפות

‫שבמין הקשר עצמו

‫הם בכלל תומאה

‫אולי רק אם אני אוכל נמר

‫אז זה עושה אותי רע

‫אבל אם אני אוכל פרה שלא נשחתה קדין

‫זאת אומרת התרפה, לא נבלה

‫או אפילו נבלה, כן נבלה או תרפה

‫נבלה זה כשלא נשחתה קדין

‫תרפה שיש בה גם בתוך הגוף

‫אז אולי זה לא יעשה לי תומא

‫כי סך הכל זה פרה

‫והפרה זה מהבהמות התמאות

‫לכן אמר כתוב, להבגין מנת אמיר ומנת אהור

‫ובהפירוש לרבותינו זכרונה נברכה

‫אין צריך לומר בין חמור לפרה

‫למה נאמר

‫בין התמא ובין אהור

‫בין תמאה לך ובין תהורה לך

‫בין נשחת רובו של קנה לנשחת חציור

‫וכמה בין רובו לחציור

‫מלואה שערה עד כאן לשונה

‫ואמרו לשון זה

‫בסיום המאמרה וכמה בין רובו לחציור

‫מלואה שערה, להראות כמה נפלא כוח אמיצה

‫שפחות השערה

‫ומה ההבדיל בין תמאה לתהרה ממש

‫השאלה היא

‫כמה צריך להשתדל ולברץ סביב הכשרות

‫מעבר לתעודת הכשרות

‫כל פעם שאני הולך לאכול בחוץ

‫זה כבר זה פה השלישי

‫תראה

‫קודם כל אני רואה שאתה מנסח את עצמך

‫קצת יותר טוב

‫אבל שוב יש פה טעות בניסוח של השאלה

‫אני אסביר לך מה כאלה

‫אתה אומר, האם צריך לברץ סביב

‫מעבר לתעודת הכשרות

‫התשובה היא בוודאי שצריך ‫לברר מעבר לתעודת הכשרות

‫בגלל שיש תעודות כשרות

‫שעניינן רק להציל אותך מהאיסור החמור

‫ולא מדברים יותר מדוגדקים

‫בגלל בישול אגועים וכו'

‫שבזה לצערי לא תמיד מדוגדקים

‫ויש תעודות

‫שמלכתחילה

‫בדקו ששם מתמידים יותר

‫על בדיקת התולעים ועל ניפוי הקמה

‫וכדאי

‫וזה יהיה לא כל פעם

‫שתצא לשם

‫אם אתה כבר ברר תעלותים מסוימים

‫שאתה יכול לאכול פה

‫אז כל פעם כבר לא תסתכלים

‫אגב, סתם ככה

‫לפי ההלכה

‫הלכה נטו, לא צריך תעודת כשרות

‫אלא מי שנאמן נאמן

‫מי שלא נאמן לא נאמן

‫נקודה

‫אם לא, אז איך אתה יכול לצא לחבר שלך?

‫חבר שלך יזמין אותך

‫ואתה

‫אולי צריך לבדוק כל דבר בדבר

‫אם זה קשר אצלו, לא

‫זה מהלכה כזאת

‫אבל אין חוק בישראל של הרבנים

‫שצריך כל מסעדה שמורפלת

‫אז היום

‫זה מסדרי החוק

‫אבל זה לא מסדרי ההלכה

‫כלומר, יש

‫אני הכרתי

‫קצב במחנה יהודה

‫שכל גדולי הרבנים היו קונים

‫לסלוב ולא הייתה תעודת כשרות

‫לא הייתה לו תעודת כשרות

‫אבל כל גדולי ישראל היו קונים לסלוב

‫ואז היו חוקים

‫פעם אחד עבר לידו

‫ליד האיטליז

‫אמר, קשר פה?

‫אמר לו, לא, הלך

‫אמרת שצריך לבדוק

‫אפילו שיש תעודת כשרות

‫אז זה מה שערב שקרן

‫לא, לא

‫ערב אומר שזה קשר פה

‫תעודת הכשרות היא לא באה להגיד

‫שאין פה בעיות

‫אלא בא להגיד שבגדול

‫זה לא רעשי

‫לא, לא, זה מה שאני מסביר

‫אתה צודק, בבני קרוני אתה צודק

‫במציאות הרבה יותר קשה

‫לפקח על מקום שמייצר

‫כל הזמן מאחלים

‫מאשר על תעשייה

‫בתעשייה הפס הוא קבוע

‫במשעדה, אז לפעמים

‫היה בן אדם בלחץ, הלך תדע

‫ופתאום בשתיים בלילה אתה רואה שמגיע אליו

‫איזה אוטו שאתה לא יודע בדיוק מאיפה זה בא

‫וכו'

‫אבל עכשיו אתה לא יכול לתת לו את ‫הכשרות, לפעמים יש פער בין מה שהוא כותב

‫ובין מה שבאמת קורה בשדה

‫לא, הרב לא יכול לתת לו את הכשרות

‫אם הוא חושב שזה לא קשר

‫אז ודאי שמותר לאכול

‫מותר לאכול

‫השאלה היא, אם אתה רוצה

‫לצאת ידי כל

‫כל הדינים, לפעמים

‫כדאי קצת לבדוק

‫למשל כשאני הולך לאכול

‫באיזשהו מקום, אני בערך כלל הולך ושואל

‫את המשגח

‫האם פה בודקים תולעים, האם בודקים את זה

‫והוא אומר לי

‫יש לנו פעם, אני זוכר שהייתי באיזה משעדה

‫אמר לי המשגח שם

‫האם אתה ספרדי או אשכנזי

‫לא, שאלתי אותו למה

‫הוא אמר, אני רוצה לדעת אם ‫נשים לך את הסיר על האש או לא

‫טוב

‫איך

‫מי שאכל משהו

‫לא קשר בשוגג

‫גם הוא מתעמדם? כן

‫איך סיר חלבי שקיבל כל פעם

‫אחד משישים בשר

‫ובאללה כולו בבשר נשאר חלבי

‫למה לא?

‫זאת ההלכה

‫שלמה

‫מדוע בבית הכנסת הגדול בירושלים

‫מספסלים מסודרים בצורת ח'

‫ואילו הנוסח הוא אשכנז

‫תודה רבה

‫השאלה יפה

‫בהחלט שאלה טובה

‫זה נכון, זה נכון

‫יש פה שאלה

‫זה לא בדיוק ח'

‫זה עיגול כזה

‫גם בבית כנסת ישורון זה ככה

‫בית כנסת ישורון

‫גם כן זה בעיגול

‫זה בעיגול

‫וזה בכל הנוסח אשכנז שם

‫וגם

‫בבית כנסת בית יהודה

‫שבמוסד הרב קוק

‫גם כן זה כך

‫אלא מה?

‫שיש כנראה הבדל בין צורת הח'

‫של החסידים עם שולחנות וכולי

‫שזה ממש מסביב לטבע

‫לבין

‫הפשרה הזאת שנעשתה

‫בכמה ביתי כנסת אשכנזים

‫שעושים מין מנורה כזאת

‫שזה לא ממש שבירה של שורות שורות

‫זה לא שבירה של העיקרון

‫כן, כנראה

‫וזה כנראה גם, אולי קצת בהשפעת החסידים

‫בכל זאת

‫מה זה אומר

‫שהטמטום של הנפש זה

‫השקפת העולם

‫טמטום הנפש

‫זה יכול למכוע בהרבה דברים

‫בין היתר שהשקפת עולמו

‫של אותו אדם משתמשת

‫בין המוסרית

‫או מוסרית

‫או מצד השקפת

‫מצד הדעות

‫לפעמים

‫המאכל גורם לאדם

‫לא להבין, ירד שמיים, מציאות השם

‫וכדומה

‫כן

‫מה יותר חזק

‫מנהג אבות או הלכה בצמננו?

‫לדוגמה, אצלנו במשפחה

‫אוכלים שמת קטניות בפסח

‫לא אוכלים קטניות

‫זה בדיוק שאוכלים קטניות

‫מי שלא אוכלים קטניות, ‫די קל, הוא לא אוכל קטניות

‫הלכה היא

‫אין דבר כזה, הלכה בצמננו

‫מה יותר חזק, מנהג אבות או הלכה בצמננו?

‫בעצם הניסוח של השאלה

‫הוא בנוי על טעות

‫שיש מושג כזה

‫הלכה בצמננו

‫לפחות ממה שאני למדתי

‫זה תמיד אותה הלכה מדורי דורות

‫לאחרונה, אני גיליתי

‫שהיהדות בניגוד למה שחושבים איננה דת כפוה

‫אלא היא דת מתפתחת מאוד

‫כי הרי כל שנה אני שומע

‫הלכות חדשות שלא הכרתי

‫אז כנראה שהטענה של הרפורמיום

‫איננה נכונה, הנה אתה רואה

‫היהדות מתפתחת, כל שנה יש

‫הלכות חדשות, אפילו ראיתי

‫פרסומת למצות

‫שכתוב שם, מצות יד

‫עם חומרות שלא היו מעולה

‫התבישו את זה

‫כן, אפילו מושה רבה

‫לא רשיבו

‫כן, זה מצויין

‫כן, בדיוק

‫אז בקיצור

‫אין דבר כזה הלכה בצמננו

‫כל אדם ואדם יש לו את ההלכה

‫מה זה ההלכה היא ההלכה מה שהרב שלך פוסק

‫אם יש לך מנהגה

‫כפו שציינת

‫שאף על פי שאתם לא אוכלים

‫קטניות בפסח, אתם אוכלים שמן קטניות

‫זה הסימן שככה הלכה אצלכם

‫זו אגב דעת הרב קוק וכך נהגו גם יהודי

‫איטליה מדורי דורות

‫וכך יהודי צפון אפריקה שלא אוכלים קטניות

‫בכל זאת אוכלים שמן קטניות וכדור

‫אבל גם אני אגיד לך עוד סוד

‫האשכנזים בצרפת

‫נהגו לכבוד

‫פסח לאכול שמן סויה

‫דווקא

‫כן, גורם

‫שפה בארץ זה נחשב לקטניות

‫אבל סופר קטניות, לא יודע מאיפה לקחו את זה

‫כי בזמן בעלי התוספות ‫לא ידעו בכלל מה זה סויה

‫אבל בסדר

‫בצרפת ששם השמן המצוי

‫הוא שמן בוטנים

‫לקראת פסח

‫מחמירים, מהדרים ולוקחים שמן סויה

‫טוב

‫האם יש היום טעם להחזיר ‫את אכילת החגבים לתפריט?

‫או שזה מתמטם את הנפש?

‫גם ולא כדאי להתעסק עם זה

‫חגבים כל רכב

‫אני אגיד לך, הבעיה

‫שחגבים זה יקר מאוד

‫זה עולה במשקל

‫יותר מזהב

‫כן, כן

‫אנשים שסיפרו לי

‫מתעסקים בזה

‫באכילת החגבים וכו'

‫זה יותר יקר מזהב

‫סתם חגב זה 2-3 גרם

‫אפשר פעם אחת בחיים

‫פעם אחת

‫יש שאל פיצה זה טוב מאוד

‫זה טעים מאוד

‫יש עניין

‫יש מסורת של יהודי תימן

‫איזה חגבים אוכלים ואיזה לא

‫למה שלא לאכול

‫טוב

‫אני לא יודע שאוכל בשר

‫קרק

‫חד הזה לא אסור לו

‫אני לא יודעתי

‫זה גם משקיע לבטון תלדון?

‫אתה שואל שאלה רצינית

‫והיא קצת יותר רחבה

‫ממה שאנחנו

‫מדענים פה

‫לגיד תינוק שנשבע

‫תינוק שנשבע

‫אוכל מאכלים לא קשרים

‫האם נפשו התאמתמה או לא

‫זה הייתי רוצה לומר

‫דינו מסור לשמיים

‫כלומר הקב' הוא יודע מה הוא טובה

‫מכל אדם ואדם

‫לפעמים חטא פלוני

‫הביא קטסטרופה

‫אבל אתה רואה שאדם אחר עשה את אותו חטא

‫וזה לא הביא אליו כלום

‫אז יש חשבונות שמיים בדבר הזה

‫אבל כיוון שזה לא

‫נוגע לפתת דין שלנו

‫אלא זה נוגע לבדין של מעלה

‫אז תשכח את זה לקב' הוא שיחליט

‫יש מקום שאתה יודע שאתה לא יכול

‫להשפיע על ידיך ולשתות

‫זה כבר שאלה בכלל

‫מתי יש דין תוכך ומתי אין דין תוכך

‫טוב

‫בואו נמשיך

‫והנה

‫מי שיש לו מוח

‫בקודקודו

‫יחשוב בסורי המאכל

‫כמאכלים הארזיים

‫או כמאכל שנתערב בו איזה דבר ארזי

‫כי הנה

‫בלו דבר זה יערה

‫יקל אדם על עצמו לאכול ממנו

‫אם יישאר לו בזה

‫איזה בית מיחוש ואפילו חששה קטנה

‫ודאי שלא יקל

‫אם יקל הוא ינחשב ויש לו תגמר

‫אומר לך שיש פה פטריות

‫נמיתות שהתערבו בתוך המאכל

‫שמע זה לא כמות גדולה

‫אבל זה יש לנו מספיק כדי להרוג בן אדם אחד

‫זה אומנם מעורב

‫אתה תוכל או לא תוכל?

‫לא תוכל

‫החיסור המאכל כבר ביארנו שהוא ערס ממש

‫ללב ולנפש

‫אם כן איפה יהיה המקל במקום חששה של איסור

‫אם בעל שכלו

‫מי איפה יהיה המקל במקום חששה של איסור

‫אם בעל שכלו

‫והדבר זה נאמר

‫ושמת סכין בלועך

‫אם בעל נפש אתה

‫זהו

‫זה מה שאתה סכין

‫בלועך

‫אם בעל נפש אתה

‫אז למה התירו את מה שערב תראה

‫עם המקש של הראש

‫מה שמותר מותר

‫כדי לקבוע שדבר הוא אסור

‫אתה צריך קודם כל להביא הוכחה שהוא אסור

‫ברגע שנתברר שהוא אסור

‫או שיש חשש איסור

‫אז מן הראוי להחמיר

‫אבל אם אין חשש כזה

‫הלכה אומרת שזה מותר אז מותר

‫אני שואל איך זה נהיה מותר

‫שהביא דווקא הראוי די יוסף

‫דווקא דוגמה מעניינת

‫כתוב בגמרא גדול הנהנה

‫מיגיע כפיו יותר מירי שמיים

‫אבל יש גרסה

‫לא הנהנה מיגיע כפיו

‫אלא הנהנה מיגיעו

‫אז הסביר הראוי די יוסף מה זה נהנה מיגיעו

‫שנהנה מזה שהוא יגע בהלכה

‫יותר מירי שמיים

‫מדוע? יש אדם מירי שמיים

‫ביום שישי אחרי הצהרה

‫כשאשתו מכינה את האוף לשבת

‫פתאום התינוק שופך חצי בקבוק

‫לתוך המאכל עם האוף והכל

‫זה המאכל של שבת

‫היא קוראת לבעלה שהוא מירי שמיים

‫הוא אומר בעלי היקר מירי שמיים

‫מה עושים? הוא מסתכל

‫כמה היה חלב? כמה זה?

‫אין שישים? טוב תרף

‫אין מה לעשות נו בבקשה לזרוק את זה

‫לרעת שהמים מחייבת אותנו שלא לאכול

‫ולעשות הרבה חלב

‫אז הבן אדם זורק

‫מירי שמיים הוא כן

‫אבל הוא נשאר רעב

‫נכון? טוב יש פה

‫עכשיו פה נשארת השאלה

‫אוף בחלב זה איסור דה רויטה או דה רבנן?

‫דה רבנן, זה איסור בכל זאת

‫אם אני אוסיף מים כדי שזה ייבטל בשישים

‫זה בסדר או לא?

‫אסור, אין מי בטל איסור לחתכים

‫אבל איסור דה רבנן בשעת הצורך

‫בשעת אפסד, אם יש אפסד

‫דת הרמבן שאפשר להואוסיף

‫נכון?

‫ואם אני לא אוכל, מה זה לא אפסד?

‫זה אפסד, אני רעב, אני ‫אשאר שבת ואין לי איכול

‫כן? אז לכן מותר להואוסיף מים

‫באוף בחלב

‫בשעת הטחק וכו'

‫מותר, ואז הוא גם יראה שמיים

‫וגם נהנה מגיעו כי יש לו שם לאכול

‫בסדר?

‫זה מה שנקרא כוח דה יותר העדיף

‫בסדר, טוב

‫אבל כמובן שהדבר הוא אסור אז הוא אסור

‫הוא נדבר רק ת'

‫עד כאן דיברנו על המאכלות האסורים

‫כן, אני אסיף עוד איזה משהו ‫בנושא המאכלות האסורים

‫כן, יש פה דבר מאוד חשוב

‫מה הסיבה שהתורה אסרה את המאכלות האסורים?

‫הסיבה הראשית

‫מה הסיבה הראשית

‫לאיסור מאכלות האסורות?

‫לפי התורה, מה שכתוב בתורה

‫להבדיל אתכם מן העמים

‫לא

‫כתוב בתורה זה לא להבדיל אתכם מן העמים

‫זה הדין

‫אבל מה הסיבה של המאכלות האסורים?

‫כתוב מפורש בתורה

‫להבדיל אתכם מן העמים

‫נכון? כתוב מפורש בתורה

‫זאת אומרת, הגוי אוכל דבר מוסריים

‫אתה לא אוכל, וזה מבדיל בינך לבין הגוי

‫מסקנה

‫ביחס לעם ישראל, מה המטר של מאכלות האסורים?

‫לחבר בין היהודים

‫נכון?

‫זאת אומרת

‫שאסור שדיני האכשרות

‫התוצאה שלהם תהיה פירוט בין היהודים

‫זה צריך לגרום פירוט בין היהודי לגוי

‫לא בין היהודי ליהודי

‫זאת אומרת

‫אם אתה שואל את עצמך שאלה

‫אם להחמיר או להאכל

‫אם מדובר

‫שעל ידי הכולה תתקרב לגוי

‫אז תחמיר

‫אם מדובר שעל ידי החומרה אתה תיבדל מן היהודי

‫אז תקרב

‫זו הנחיה כוללת

‫אגב, יש

‫רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי

‫במאמר שלישי

‫יש לו דיון ארוך

‫בנושא הקראות

‫הוא אומר, הקראים

‫יש להם בעיה, כיוון שאין להם מסורת

‫ואז כל אחד מפרש את הפסוקים

‫לפי הבנתו

‫יוצא שעשרה מהם יכולים להיות במקום אחד

‫ולא יוכלו אחד עם השני

‫כל אחד יש לו

‫מה שאין, כן, אצל הרבניים

‫דהיינו שומרי המסורת של התורה שבעל פה

‫שכיוון שיש לנו מסורת

‫אז עשרה אנשים יכולים לאכול ביחד

‫אין בעיה

‫כך שבעצם רבי יהודה הלוי מגלה לנו

‫שהמציאות היא

‫שאצל הקראים אי אפשר לאכול ביחד

‫ואצל הרבניים אפשר לאכול ביחד

‫כדאי שזה קרה

‫אדם שלי מקריא אותו שיבוא אליו לילדים שלו

‫אבל זה אוכל אכשר כזה

‫אתה אומר ככה

‫מי שערביבו עשירים ביום שבת

‫איזה אכשר זה

‫בוקר ומבולקה

‫אתה מספר לי סיפור שאני אחזור על הסיפור

‫אתה אומר אתה מכיר אדם

‫שבאו אליו ילדיו לאכול בשבת

‫כל אחד היה לו סירים

‫כל אחד היה לו סירים מהאכשר שלו

‫כי אף אחד לא סומך על השני

‫והתערביבו עשירים בשבת ולא ‫ידעו מה לעשות בוקר ומבולקה

‫אז אם כן הוכחת לי

‫האדם הזה שאתה מכיר הוא קראי

‫זה מה שאומר רב יהודה הלוי

‫אני אחלוק על רב יהודה הלוי

‫מגדולי הראשונים

‫שאומר שצלע קראים זה קורה

‫אני אומר אלה שמחמירים

‫איך אני לא יכול להגיע לאבא שלו

‫ולא מספוך עליו

‫אז כנראה שהם קראים

‫זה מה שאני אומר לך

‫כשאני אספר לך סיפור

‫היה פעם איזו בחורה באה בוכיה לרב מרדכי אליה

‫מה קרה

‫היא הביאה עוגה לבית הספר

‫והמורה אמרה

‫שאסור לאכול מהעוגה הזאת

‫כי היא נאפתה בתנור

‫שבו שעפו

‫עתר מחירה

‫כן

‫עפו העוגה

‫נאפתה בתנור שבו לפני כן

‫עפו משהו

‫מעתר מחירה

‫אז

‫ולכן לא אכלו מהעוגה שהיא הביאה לבית הספר

‫שאני לא יודע

‫איזה היתר יש לעבור

‫על כל האיסורי תורה שנלוו לדבר הזה

‫היא הלכה לרב מרדכי אליה

‫שהיה אדם חכם וצדיק

‫אני הכרתי אותו

‫והכרת אותו? לא

‫אז הוא אמר האם יש לך אומץ

‫היא אמרה כן

‫אז בבקשה תבקשי להתארח

‫בשבת

‫אצל המורה שלך

‫והיא התארחה

‫והוא נתן לה הורה

‫שיגיבו לו את האוכל

‫שתגיד לו הרב אליה הוא אמר לי שאסור ללכות

‫ואז זה מה שהיא עשתה

‫אז הרב אליה הוא רק הרב הזה

‫אמר תראה יש שיטה

‫שאומרת שאין שום אפשרות לעשות תה בשבת

‫אין שום ציור

‫שמאפשר לעשות תה

‫ואתם עושים תה

‫אז ביקשו ממנה סליחה

‫ואני יודע

‫לפעמים זה הופך

‫להיות

‫דת חדשה לגמרי

‫אתה ממציא צדקות

‫בדבר שאיננו צדקות

‫ומבזה אחרים

‫זה לא עתה בארגנים גדולים

‫מי מתאיר

‫מי שומע אליך אומר תשמע

‫אפשר לי לשתות קוס מים? כן

‫יש לך קוס חד פעמית?

‫למה הוא שואל את השאלה הזאת?

‫בגלל שהוא חושב שאתה לא התבלת את הקוס

‫שזה מצווה דרע בנן

‫קוס זכוכית לכל הדעות

‫ומדובר בקוס מים שבכלל זה לא בישול

‫אז בעצם מי יתיר לו

‫לאותו שואל

‫להגיד שאתה עבריין

‫בעצם זה מה שהוא אומר

‫אני לא סומך אליך כי אתה מנסתם עבריין

‫הרב שלו אמר לו

‫אז מי יתיר לרב לעשות את זה

‫להתיר על בנת פנים

‫וכמוך

‫טוב בבקשה

‫אני לפחות לא פוסק

‫אני רוצה להגיד לכם שאני מצטער

‫אני מצטער את זה

‫בגלל זה אני מספר את זה

‫אני מבקש מים בקוס חד פעמית

‫ועשיתי את טעות חיי שלא זרקתי אותו מהבית

‫טוב בסדר בבקשה

‫איזה טעות העולם חוזרת

‫אפשר את העומדה

‫בבקשה

‫אז אני

‫מרמן בהתחלה לקוס

‫אחר כך את הזגית שם אותה בתוכה

‫את הזגית בגמר שתייה אפשר

‫לסחוט

‫לסחוט?

‫כן אני רוצה

‫אתה רוצה לסחוט את הציון בשמץ?

‫אסור לסחוט

‫אבל אתה יכול להרבה

‫אסור לסחוט?

‫אסור לסחוט גם בטעת

‫וגם בטח בשמח

‫בבקשה

‫כמו ראש המקומים שהרב הזכיר פה

‫הם ירחתיים מתוך הקריאות העמוקה

‫עם ההלכה אם אני עכשיו בן אדם

‫שלא מכיר לעומת עדיין

‫בסוף אני עד לאיזה גבול

‫אני סומך

‫על בן אדם אומר לי קשר

‫ואם אני לא מכיר לעומת

‫אני מבין

‫הלכה היא

‫עד אחד לאמן בייסולינים

‫אם מישהו אומר לך זה קשר

‫מותר ללכול

‫אלא אם כן פעם אחת נתפס בשקר על זה

‫אם פעם אחת נתפס בשקר

‫אתה כבר לא יכול להאמין בו

‫בחבר חילוני לגמרי

‫הוא אומר בטח קשר

‫טוב אם הבן אדם הזה אומר לך

‫בטח קשר צריך לבדוק האם הוא יודע מה זה קשר

‫זהו כנראה שלא

‫זהו רגע יכול להיות שהוא לא יודע

‫מה זה קשר הוא חושב שזה קשר

‫ואז הוא אמין מבחינת

‫זה שהוא לא מנסה לשקר לך

‫הוא פשוט לא יודע מה נקרא קשר

‫זהו זה כבר שאלה אחרת

‫אתה יכול לשאול דבר נוסף מינה ראוי אם כן

‫להקל במה שאפשר להקל

‫ובמה שאפשר להקל תתחמק

‫זה הכל

‫הוא מביא לך ביסקוויטים שהוא קנה

‫אתה לא מניח שהוא מרח על זה

‫שומן

‫אבל אמא שלו הכינה פיצה

‫הוא אומר בטח קשר אנחנו משפחה שמונה קשורת

‫אתה לא יודע תיירורים, תשמילים

‫אם אתה חושב

‫אתה יכול להגיד שכל חבקת

‫אתה לא יכול ללכות שרר אין לך מחפש

‫כן

‫רגע אני אספר לך סיפור

‫אני הכרתי את המתחכם

‫ענק ערב רחמים נאורי זיכרונן יברחם

‫שהיה ערב רחמים נאורי

‫היה מגדולי הפוסקים בצפון אפריקה

‫ופעם הוא נתן שיעור

‫בבית הכנסת שלו שיעור גברה

‫פתאום באמצע השיעור

‫מגיע אישה

‫שעלה באוגיות

‫אוגיות עם שוקולד

‫מילוי שוקולד

‫טעימות כאלה

‫והיא אמרה תראה כבוד הרב

‫הבאתי את זה לכבודכם לשיעור כי

‫בתלמוד תורה לא רצו לקבל

‫לילדים

‫הכרתי את זה לילדים

‫לא רצו יותר

‫והוא שאל אותה

‫איך את מכינה את זה

‫מה צמא בבצק

‫והיא אמרה הכל היה בסדר

‫מה קבלים

‫היא אמרה כבוד הרב זה בסדר גם הוא

‫והוא שאל אותה עוד פעם מה עם הכלים

‫והוא הראה שהיא לא מבינה על מה מדובר

‫ואמרת תודה רבה

‫אנחנו נאכל את זה

‫ואכלו

‫ואחרי זה הוא הסביר לתלמידים ‫שסתם כלים אינם בני יומם

‫אז גם אם הכלי לא בסדר זה מודע

‫עוד סיפור

‫סיפור לא חינוכי

‫פעם בחורה אחת שאלה את הרב

‫מרדכי אידיאו שאני הכרתי אותו

‫כי הוא היה חכם בצדיק

‫תראו

‫אצלי

‫ההורים

‫בפסח

‫הם עושים הכל כאשר לפסח לחלוטין

‫כל המוצרים קשרים והכל אין בעיה

‫אין בעיה של פסח בחלל הכל בסדר

‫רק דבר אחד

‫הם מתעקשים לא לעשות הגעלה

‫הם משתמשים באותם הכלים

‫של כל השנה לפסח

‫אבל כל השעה כאשר לגמרי

‫מה אני עושה?

‫זה לא ביום יומם

‫אז הרבים לא יאמר

‫סתם כלים אינם בני יומם

‫מוטע

‫בפסח?

‫כן

‫הגעלה זה רק חומריים

‫לך תחיל לעשור בלי לבשת בלי להגעל

‫אבל הם כבר בישלו

‫הם לא שואלים אותך

‫בסדר

‫אז כדאי

‫זה פשוט

‫כן יש כל מיני דברים

‫יש לי הצעה

‫כדאי שתהיו תלמידי חכמים

‫מה דעתכם?

‫ככל שאדם יודע יותר טוב את ההלכות

‫הוא עושה פחות שטויות

‫אז כלל גדול מי שלא יודע את ההלכה

‫צריך שיהיה לו טלפון של הרב שלו

‫ולפני שהוא פותח את הפביע

‫שהאימא שלו עשתה קרה וככה

‫ירים טלפון

‫זה הפתרון הפשוט ביותר

‫ואז אפשר למנוע הרבה

‫צרות

‫אם אין הרב טלפון

‫תודה רבה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230723265″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 25
חטאים חברתיים
פרק יא – מידת פרטי מידת הנקיות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230723265″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאכלות אסורות וכשרות המזון

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן