פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

“הנה כלל ענין הגאוה הוא זה שהאדם מחשיב את עצמו”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫הופכים בספר מסידת אישרים ‫בעיצומו של פרק יהודה א'
‫בפרטי מידת הנקיות

‫ואנחנו עסוקים כעת בנקיות בענייני המידות

‫אנחנו עסוקים כאן בעניין הגאווה

‫הנה כלל עניין הגאווה הוא זה

‫עכשיו, אומנם היה מן ‫הרעות שאני אגיד בזה עמוד זה

‫אבל מאחר, והספר מסידת אישרים ‫מודפס בהוצאות שונות ומגוונות

‫אז אם אני אגיד שאצלי זה בעמוד ‫פד'לת, למשל במעדורה הזאת

‫זה לא יעזור לאלה שזאת ‫לא המעדורה שהם מחזיקים

‫אז זה מה יש

‫איפה שכתוב הנה כלל עניין הגאווה הוא זה

‫בפרק מידה א' זה נקרא את הסוף יותר

‫אנחנו מדברים על נקיות בנושא המידות

‫מה זה נקיות?

‫נקיות זה הזהירות בענפים

‫יש זהירות בכללים, זה נקרא מידת הזהירות

‫שאדם מתרחק מן הרע

‫מה זה מן הרע? מן הרע המפורסם

‫ויש רע שאומנם בכלל לא ‫מפורסם, אך בענפיו אינו מפורסם

‫ולזה יש מידת הנקיות

‫עכשיו, יש רע מפורסם במעשים

‫ויש רע מפורסם במידות

‫עד עכשיו דברנו בענפים של רע מפורסם במעשים

‫עכשיו אנחנו עוסקים בענפים של רע במידות

‫שזה הגאווה, הכעס וכדומה

‫שגם בזה יש הלכות מדויקות

‫רק פחות ידועות

‫אז כאן יש גם סומרה בגאווה

‫שימו לדבר מאוד מעניין

‫הספר של הגאווה זה הענבה

‫ויש פרק במסידת ישרים

‫שהוא פרק על הענבה, במהור מידת הענבה

‫וזה באחד הפרקים המתקדמים

‫כלומר, להגיע לענבה צריך לעבור דרך

‫זהירות, זריזות, נקיות, פרישות, תהרה, חסידות

‫יש כבר שש מידות, ורק אז ‫מתחילים לדבר על הענבה

‫ואילו כאן, אנחנו כבר במידה שלישית מלבד

‫והוא כבר מדבר נגד הגאווה

‫הקושי ברור, זאת אומרת, ‫אם אתה רוצה לדבר על גאווה

‫אתה תדבר באותו מקום שבו ‫אתה מדבר על ענבה ולהיפך

‫אלא מזה אנחנו מבינים שלפי ‫רמחן יש הבחנה מאוד גדולה

‫הטיפול בגאווה, שהיא רע, ‫לבין קניית הענבה שהיא הטובה

‫זה לא סימולטני, כלומר, ‫אני יכול להתגבר על הגאווה

‫אבל עדיין לא לקנות את הענבה

‫וזאת מדוע? בגלל שהגאווה, זה קל להיפטר ממנה

‫מדוע? כי הגאווה זה שטוט

‫ברגע שמבין האדם את השטוט שבגאווה

‫אז אין לו שום נטייה אל ‫הגאווה, כיוון שזו שטוט

‫לעומת הענבה, שאי אפשר להגיע אליה בלי חוכמה

‫ולכן, רק בשלבים מתקדמים מדובר על הענבה

‫ומהי החוכמה הנדרשת כדי להגיע לענבה?

‫זה החוכמה של דעת אלוהים

‫אם אין לאדם דעת אלוהים, לא תיתכן אצלו ענבה

‫אבל כן אפשרי שהוא יתגבר על הגאווה

‫זה מובן? כן, בבקשה

‫אבל מה יש לאדם הזה ‫שאין לו גאווה ואין לו ענבה?

‫יש אדם שאין לו גאווה, אבל עדיין אין לו ענבה

‫מה זאת אומרת? ‫אין לו גאווה שהוא לא ייחס לעצמו מעלות

‫ולכן הוא שם את עצמו בנקודה הנכונה שלו

‫כלומר, הוא יודע בדיוק איפה הוא נמצא

‫זה לא ענבה? לא, זאת לא ענבה

‫כי הענבה זה כאשר האדם ‫יודע איפה הוא נמצא ביחס לבורא

‫זה הענבה

‫ואי אפשר לדעת איפה אני ביחס ‫לבורא כל זמן שאני לא יודע אותו

‫איך נקרא את המידע?

‫אני לא יודע איך נקרא את ‫המידע אם זה הייתיקה לזה צניעות

‫איך שתרצה לקרוא לזה? זה עניין של מינוח

‫זה להסביר פה נקודה מעניינת

‫היה יהודי אחד שהסתבך ‫מאוד, כתב ספר בשם אתיקה

‫בספר הזה, אתיקה, או אם תרצו ספר תורת המידות

‫אותו יהודי כתב שיש מידות שבני ‫אדם חושבים אותן למידות טובות

‫אבל באמת זה מידות רעות

‫ומה עם שתי המידות שבני אדם ‫בטעות חושבים אותן למידות טובות

‫לפי דעתו של אותו יהודי מסובך מאמסטרדם

‫זה המידת החמלה והענבה

‫הוא אומר למה החמלה ‫והענבה זה מידות לא טובות?

‫בגלל שהן מצביעות על חולשה בנפש

‫וכל חולשה היא דבר רע

‫אבל, מוסיף שפינוזה, ראוי בכל זאת

‫להמשיך לחנך את ההמון הפשוט למידת הענבה

‫בגלל שעל ידי כך הם לא יפגעו בחכמים

‫באמת, הענבה זה לא מידה טובה

‫אבל עדיף שההמון יישאר עם המידה הזאת

‫כדי שהוא לא יפגע בנו, אומר החכם

‫זאת אומרת, זה אינטרס מעמדי

‫החכמים זקוקים לזה שלא יתקפו אותן

‫ולכן הם מלמדים ענבה לציבור

‫עכשיו, מדוע שפינוזה הגיעה לטעות הזאת?

‫זה נקודת מאוד חשובה

‫כלומר, ביהדות הענבה זה מידה מהותית

‫זה משהו עצום, הענבה

‫הרי משה רבנו נשתבח דווקא בזה

‫הענב מאוד, מכל האדם שעל פני האדמה

‫אלא פשוט מאוד

‫מאחר וברוך שפינוזה היה פנתאיסט

‫אז אצלו אין אלוהים שצריך להתבטל אליו

‫מה רואה שם? פנתאיסט

‫מה זה להיות פנתאיסט?

‫מה זה פנתאיסט? ‫זה אדם שמאמץ את ההשקפה הפנתאיסטית

‫אתם לא יודעים מה זה פנתאיזם?

‫זה פנתאיזם, לא?

‫מה?

‫זה לא אתאיזם?

‫לא, פנתאיזם זה לא אתאיזם

‫כי אם זה אתאיזם, זה לא היה פנתאיזם

‫הפנתאיזם זה השיטה שאומרת... ‫לא, זה לא פוליטאיזם

‫פנתאיזם זו השיטה שאומרת שהטבע זה האלוהים

‫פן ביוונית זה הכל

‫הכל, תאוס אלוהים, הכל אלוהים

‫אתם מדברים עם האדמה ואת הדברים האלה?

‫הכל, הכל הישות נכללה של הטבע

‫הטבע זה האלוהים

‫עכשיו, לא, כמו ששאלת, האדמה

‫יש בשיטה של ספינוזה הבחנה ‫בין טבע המטביע לטבע מוטבע

‫הטבע המטביע הוא האלוהות

‫והטבע המוטבע הוא העולם

‫אבל בסופו של דבר הכל נכלל במסגרת כוללת

‫שהיא הטבע, החוקיות הכוללת הזאת היא האלוהים

‫יוצא לפי זה, שמה שחסר את ‫ספינוזה זה האלוהים הנבדל

‫ה-Transcendenti, פירושו נבדל

‫אז ברגע שאין לי אלוה נבדל להתבטל אליו

‫אין מקום לענבה

‫אתם רואים פה שיש קשר ‫ישיר בין דעות לבין מידות

‫אם יש לי אלוה נבדל, אז הענבה היא מתבקשת

‫זה הדרך היחידה להתקשר אליו

‫לעום הזה, אם אין אלוה נבדל

‫אז אני ואהב היה עניין אחד

‫אז יש גאווה מובנית

‫עכשיו, למה אני מביא לכם את ספינוזה?

‫כי מעניין, אף על פי שהוא מגנה את הענבה

‫הוא באותה המידה גם, שני ‫דפים לפני זה, מגנה את הגאווה

‫זאת אומרת, הגאווה היא סוג של שטוט

‫אבל הענבה, זה גאווה מונחון

‫אז למה הבאתי לכם את זה?

‫כדי שנבין מתור, למשל, ‫רמחאל עושה את ההבחנה הזאת

‫הבחנה בין גאווה לבין ענבה

‫הטיפול בגאווה צריך לבוא בשלבים ‫מוקדמים מאוד של העבודה המוסרית

‫לכן זה ימצא פה בפרק י' א'

‫לעום הזה, קניית הענבה, ‫היא דורשת חוכמה גדולה

‫והיא נקנאת רק בשלבים מאוחרים

‫רצתי להגיד משהו?

‫כן, אני רוצה להגיד על מה קראת, ‫שאדם תופס כיסא של גאווה, זה שטוט

‫גאווה זה סוג של שטוט

‫למה?

‫כי האדם מייחס לעצמו מה שאיננו

‫אבל אם יש לו מעלות מסוימות, ‫זה שהוא מכיר בהם, זה לא...

‫אז זו השאלה, מה הוא עושה עם המעלות שיש לו?

‫משהו מולד

‫משהו מולד, אז מה, זה סיבה לגאווה? ‫זה לא השמטו

‫אז זה לא נועזר

‫לא, אז לכן הוא לא צריך גם להתגאות

‫הגאווה זה שהאדם מתמלא ‫באיזה מין הרגשת שיקרון

‫הוא שיקור מן העובדה שהוא בעל מעלה זאת וזאת

‫למשל, האדם אומר, אני חזק

‫אז מה אם אתה חזק?

‫אני חזק, בסדר, אבל הבנו, ‫אבל מה אתה עושה עם זה?

‫השאלה היא מה אתה עושה עם העובדה שלך חזק?

‫זה מה שקובע את המעלה של זה

‫בעצם זה שיש לאדם מעלה שהוא חזק, או עשיר, או ‫יפה, או חכם, או מצחיק, או כל מידה שאלותית

‫המידות האלה, הן חסרות ערך

‫אלא לפי השימוש הנעשה בהן

‫אין גאווה חיובית?

‫יש גם גאווה חיובית

‫יש גאווה חיובית, זה גאווה ‫והגבל יבוא בדרכי השם

‫יש גם דבר כזה, כן, מה אתה אומר?

‫הטבע המטביע הזה לא מספיק נבדל

‫לא, הטבע המטביע הזה לא מספיק נבדל

‫אבל זה דורש מאיתנו עכשיו ‫דיון לפנתאיזם שאני לא מעוניין בו

‫כי זה, צריך בשביל זה להרחיב מאוד

‫היה את הדברים שאני מתחיל ללמד ‫מסביב לקוזרי, מאמר ראשון סימן אין זין

‫שמה אני מרחיב

‫אולי הרב יסביר מה הכוונה לגאווה

‫האם ביטחון עצמי זה גאווה?

‫האם אני יבטל את מהות עצמי ‫ויחשוב שאני לא מבין ולא יודע?

‫אני לא יודעת אישום דבר מהמשפט השלישי

‫אם זה משהו דבר בגוף ראשון, ‫בגוף שלישי על גוף ראשון

‫מה זה אני יבטל?

‫או מה זה אני יחשוב?

‫זה שלנג משוגש

‫זה שלנג עברית של התשכונה

‫שהשתרש בעברית המודרנית

‫ואני אסביר לכם למה אני תוקף ‫את זה בכל הכוח, את השלנג הזה

‫בגלל שזה ביטוי לאי העמדת ‫עצמו במקודת האחראיות

‫אני מסתכל על האני שלי כאילו שהוא גוף שלישי

‫לא רוצה להיות מעורב, לא רוצה להסתבך

‫וזה אחת התולדות של הטרור ‫המשפטי שנעשה בזמן האחרון

‫שאנשים, למשל, אם אדם יחסל מחבל

‫אז הוא יפחד להגיד אני הריתי

‫נורו שתי עיריות

‫שהוא בעצמו יערה אותם

‫לא צוחק, זה פעם שמעתי ברדיו

‫אדם שחיסל מחבל

‫ליד הקריאה בתל אביב, זה היה פיגוע

‫ומהרעיינים אותו אחר כך

‫ואז הוא אומר כן ראיתי את המחבל

‫ראיתי איך שהוא עולה

‫ואז רצתי נורו שתי עיריות ועולה

‫יש איזה מצב שאדם לא ‫רוצה להעמיד את עצמו במרכז

‫זה ענבה לא נכונה

‫לכן אני מסביר עוד פעם

‫לא אני יוותל את מהות עצמי

‫אני אוותל את... אז ‫אני אסביר מה זה גאווה

‫גאווה זה פשוט לטעות ביחס למי שאני

‫אני, כמרי שיש לי גאווה

‫פירוש הדבר שאני שם את העני שלי

‫כיחידה העומדת בפני עצמה

‫דהיינו, שאני בעצם מיני אלורה

‫מה חדש שלו?

‫אז אני אסביר מה זה גאווה

‫גאווה זה שהאדם יש לו אם כן

‫היחוס מייחס אל עצמו את המוחלט

‫כמו אני, אבל בעצם אין דבר כזה אני

‫אני חלק מזרימה כללית של החיים

‫למשל אדם הוא בן של ההורים שלו

‫והוא גם השכן של השכנים שלו

‫והוא גם האבא של הילדים שלו

‫אז איפה העני שלו?

‫העני שלו מובן רק ברגע שהוא מיוחס

‫אל כללות המציאות

‫הוא גם הנברא של הבורא שלו

‫יוצא לפי זה שכל גאווה היא טעות

‫לגבי ההבנת מי אני

‫ברגע שאני לוקח את עצמי כנקודה

‫העומדת בפני עצמה

‫נפלתי לתוך שטות

‫לכן זה קל מאוד להיפטר מן הגאווה

‫יש פה גם שאלה

‫האם מידת הגאווה הלאומית

‫גם צריכה להיות מוגבלת?

‫הרי אם לא נגיע לפאשיזם

‫אני... כמובן אנשים ‫שהם גאים שהם יהודים

‫אני מבין את השאלה שלו, זה בסדר

‫אני כאילו עניתי לעצמי

‫יפה, יפה מאוד

‫עכשיו תשמע

‫זה תמיד החשש שחוששים ממנו

‫שחושש ממנו השמאלני היהודי

‫שבתוך הנפש היהודית

‫ואני אדביר על מה הכוונה

‫מאז ראשית עם ישראל

‫השאלה הזאת נשאלת

‫האם זה בסדר שאני כעם ישראל קיים?

‫ותמיד יש חשש

‫אני אגיע לפאשיזם

‫אני אגיע לגזענות

‫אני אגיע להשתלטנות

‫והתשובה היא לא ולא

‫אין שום סכנה כזאת

‫וזאת מדוע?

‫בגלל שכל לאומיות שבעולם

‫היא סוג של אגואיזם מורחב

‫אני מבדיל את עצמי

‫מכללות האנושות

‫ולכן כל לאומיות

‫אם היא מקדימה

‫תופכת להיות תשכיזה

‫אבל עם ישראל

‫הוא המקרה היחיד

‫שבו הזהות הלאומית שלו

‫גם כשהיא קיצונית

‫היא אוניברסלית ביסודה

‫ולכן אין שום אפשרות

‫שאדם יהיה יהודי לאומני קיצוני

‫ויהיה פשיסט

‫בלתי אפשרי

‫כי הטבע של הזהות הלאומית הישראלית

‫יביא אותו בהכרח

‫לדרוש את תיקון עולם ומלכות שדה

‫כי זו לך ביחד

‫ונברחו בך כל משפחות האדמה

‫אז אם אתה ברחה לכל משפחות האדמה

‫זה משהו שאיכפת לך ממשפחות האדמה

‫לכן הפחדים האלה מיותרים לחלוטין

‫אצל אומות העולם

‫יש קצת ניגוד בין מה שנקרא ימין ושמאל

‫אני קצת ארחיב את זה

‫ימין ושמאל

‫אני מדבר במובן המאוד ‫מאוד רחב של המילים האלה

‫ולא במובן המצומצם

‫זה אומר ככה

‫אפשרות אחת היא

‫אני אוהב את עמי ואת ארצי

‫אם אני מקצין את האמירה הזאת עד הסוף

‫המשמעות שלה היא

‫אני שונא את כל השאר

‫העמדה השמאלית אומרת כדי להלך

‫אני אוהב את כל העולם כולו

‫אני קוסמופולית

‫אני מרגיש שייך אל הכל

‫הקצנה של האמירה הזאת היא

‫אני שונא את עמי ואת ארצי

‫והעולם נתון בתנועת מתוטלת ככלה

‫בין אהבת שורשיו ושנאת העולם

‫או אהבת העולם ושנאת שורשיו

‫זה המלכוד שבו נמצאת החברה האנושית

‫במיוחד במאה ה-20 ובימינו גם

‫בימים ה-21

‫בין ימין ושמאל

‫הפתרון של השאלה

‫במציאות יש הרבה נואנצים

‫יש אנשים שאומרים לא אני גם אוהב את כל העולם

‫וגם אני אוהב את השורשים שלי

‫אבל בסופו של דבר זה מין

‫הדבקה של שתי אהבות

‫שהן במהותן סותרות זו את זו

‫בתוך נפש אחד

‫הפתרון של הבעיה הזאת נמצא ביהדות

‫ביהדות הזהות הלאומית

‫נועדה מלכתחילה להיות אוניברסלית

‫הקב' אומר לאברהם

‫לך לך מארצך ועסך לגוי גדול

‫ונברחו בכך במשוכות האדמה

‫לכן דווקא אצל היהודי

‫ככל שהיהודי מעמיק יותר

‫את הדבקות שלו בזהות הלאומית שלו

‫הוא יותר מועיל לעולם כולו

‫מה שאין כן כאשר היהודי

‫מבקש להידבק בזהות הכלל אנושית

‫על חשבון זהותו הלאומית

‫בזה הוא פוגע בעולם כולו

‫הגאווה הלאומית אומרת

‫שאנחנו מעל כולם

‫וזה גזענות לשמה

‫לא, גאווה הלאומית זה הגאווה שלי

‫להיות שייך לעם היהודי

‫איזה כיף להיות יהודי

‫זה תפקיד הנדיר

‫האם התפקיד הזה הוא נוח

‫התשובה היא זה גרוע מאוד

‫הרי אין דבר יותר נוח

‫מאשר לשבת מול מסך של הטלוויזיה בניו זילנד

‫אחרי שאתה גמרת לראות את הכבשים במשך היום

‫ולראות את המשחק עם בירה ומקטרת

‫וחתול על נעלי הבית

‫זה המצב האופטימלי

‫לעומת זה אנחנו באים לכאן

‫יש מילויים, יש קליטת עלייה

‫יש יחסי חוץ ויחסי פנים

‫אינטיפאדה

‫זה בלאגן בקיצור

‫אז בשביל מה כל זה?

‫מי מרוויח מזה שאנחנו עם ישראל

‫ושיש לנו מדינת ישראל?

‫ברור שמי שלא מרוויח מזה זה היהודים

‫אנחנו אומרים לא לענו ה' לא לענו

‫אז מי כן מרוויח?

‫זה שמחת אין כבוד

‫זה מין סוג של אידאליזם מטורף להיות יהודי

‫במיוחד כשאנחנו בעמדה

‫שכל העולם כולו שונא אותנו

‫אתם מבינים מה זה להיות פרנואית שצודק?

‫כלומר יש פרנואיה מטורפת

‫אדם חושב שכל העולם נגדו

‫אז אפשר להתרפא מזה

‫אבל מה נעשה כשהפרנואית גם צודק

‫שבאמת כל העולם נגדו?

‫אין פתרון

‫טוב, כן מה רצית?

‫מה לצפות אם כן מהאומות העולם?

‫מה לצפות מהאומות העולם?

‫שיהיו לאומיים או שיהיו...

‫לא לא, אנחנו מצפים מהאומות העולם

‫שלבטל את הלאומיות

‫זאת אומרת, הלאומיות היא אחד האסונות הגדולים

‫שקמו בהיסטוריה לבני אדם

‫בגלל שכפי שאמרנו זה סוג של אגואיזם מורחב

‫שמנסה לשליט את עצמו על זוגיות אחרות

‫ואנחנו הקמנו לאומיות נוספת של עם ישראל

‫כדי לבטל את הלאומיות האחרות

‫זה מה שחזל אומרים שפרי אומות העולם

‫הולכים ומתמעטים

‫אז מה אנחנו מצפים מן האומות?

‫שיפסיקו להיות גויים

‫ויחזרו להיות משפחות

‫יעיין הכבודו בשיעור שלי על פרשת נוח

‫על הפסוק

‫אלה בנשם למשפחותם

‫ללשונותם וארצותם לגויים

‫כן, אתה רצית להגיד משהו

‫דבר, על תכנית

‫התלבט יחז עם נשול או לא?

‫זו התלבטות מעניינת

‫אולי תשתף אותנו בהתלבטות

‫אם אמרת לי אז בטח אני צריך לנשול

‫העניין שאמרנו שקשה לתחוס את הלאומיות שלנו

‫ויש צדדים לפעמים קצת קשים לפניסה

‫הבעיה הזאת מתחדרת עוד יותר

‫למשל שקוראים את רמבה במלאכים

‫בנושא גזם

‫של אחד מחורות מצפות בני נוח

‫שם מאוד קשה לך

‫לא הבנתי מה אתה שואל

‫אני אומר ששם זה הקושי מתחדד עוד יותר

‫שכתוב שגוי שגוזל משהו ‫שהוא פחות משורש של פעולתה

‫חייף במיטה

‫נו אז מה?

‫למה החוקים כלפי גויים הם כל כך נוגשים?

‫למה החוקים כלפי גויים הם כל כך נוגשים?

‫זו השאלה שלך

‫כן, במיוחד שאנחנו עם שהוא כל ‫כך אמור להראות את האור לעולם

‫כן, אנחנו עם שאמור להראות את האור לעולם

‫זה קשה להמסך

‫אה?

‫כן, זה קשה להמסך

‫אה, הבנתי, בסדר, אתה אומר ככה

‫אנחנו, מצד אחד הרמבה כותב ‫שכשהמלך נלחם את המלחמות שלו

‫הוא צריך שכל כוונתו תהיה לשם תיקון העולם

‫ככה כותב הרמבה בעצמו

‫מצד שני, אותו רמבה שאומר שמטרת המלחמות שלנו

‫אשלו זה תיקון העולם

‫כותב דברים קשים מאוד על גויים

‫משהו חבל על הזמן

‫למשל, גוי שגזל פחות משפרותך היה במיטה

‫נכון?

‫אז איך אפשר להבין את זה?

‫כן, זה לא מסתדר

‫קשה, קשה, לא, לא, קשה

‫מה?

‫הקושי הוא אצלי

‫לא, לא, אני לא אמרתי ש... ‫אולי הקושי הוא גם אצלי

‫האמת היא שהקושי נמצא בהיגיון

‫איך מצד אחד אתה אומר ‫שאתה מביא את האור לעולם

‫מוסריות שאין כמוה

‫פתאום אתה אומר הוא גזל ‫פחות משפרותך היה במיטה

‫זה לא מסתדר

‫נכון? זאת השאלה שלו

‫תשובה, צריך ללמוד יותר טוב

‫מה, מה?

‫תשובה, צריך ללמוד יותר טוב

‫עכשיו, אם אתה רוצה אני ‫יכול להעיר לך הערה קטנה

‫למה מי שגזל פחות משפרותה זה נחשב גזל בכלל?

‫אם אני אגזול ממך פחות ‫משפרותה אתה תקפיד עליי?

‫יכול להיות שכן

‫יכול להיות שתקפיד עליי, נכון?

‫ואם אתה תדע שבגלל ‫שאתה מקפיד עליי יארגו אותי

‫אתה תמשיך להקפיד עליי?

‫לא

‫אז אתה תוותר, נכון?

‫כן

‫אז החברה הזאת שבה נאמר שמי ‫שגוזל פחות משפרותה היה במיטה

‫זו חברה שמקפידה גם על זה

‫שמה?

‫שמקפידה גם על זה ולא ‫אכפת לה שהשני יארג על זה

‫חברה אלימה

‫זה מה שקרה בסדום, גם האם ש...

‫רגע שנייה, אז חברה אלימה יש לה כללים אחרים

‫מה הכוונה?

‫אבל ברגע שמוכלים, אז מוכלים

‫כבר כתבו הפוסקים שמאחר שהגויים ‫בעצמם תיקנו כל מיני תקנות לגבי גזלנים

‫וכנסות וכו'

‫אז זה כבר נקרא כמין מכילה ‫ציבורית לפי המענה החברתית שלהם

‫ולכן הדין הזה לא קיים

‫הבנת?

‫באמת צריך ללמוד יותר

‫מכאן? יפה

‫אני קטן אז כדאי... מכאן שצריך ללמוד יותר

‫בסדר?

‫בסדר

‫אבל זה טוב שמקשיב את הכושייה

‫אבל מכאן שכאן צריך ללמוד יותר

‫אוקיי, בבקשה

‫שתי שאלות

‫כן

‫אחד, מה צריך להיות היחס בעצם ‫שלנו לתהליך הגלובליזציה שיש בעולם?

‫מה צריך להיות היחס שלנו ‫לתהליך הגלובליזציה שבעולם?

‫שוב, אגב, זה כל זה

‫זה שאני מוכן לדבר על זה

‫זה רק בגלל שזה כן קשור לנושא של הגאווה

‫כן, הוא סקירה שאלת

‫הגאווה הלאומית

‫צריך להבין

‫יש היום, יש בגמרא במסכת עבודה זרה

‫דיון מאוד מעניין

‫בדפים הראשונים

‫לעתיד לבוא הקדוש ברוך הוא

‫מניח ספר תורה בחקור

‫ואומר

‫כל מי שעסק בה

‫בתורה הזאת

‫יבוא ויקבל שכרו

‫לא, אז מי יבוא?

‫עם ישראל

‫עם ישראל, ככה מתבקש

‫כתוב, מיד באים כל אומות העולם

‫בעיר בוביה

‫כדי לבקש שכר

‫על מה? לזה שהם עסקו בתורה?

‫זה פשוט לא מבין, כן?

‫הסוגיה היא סוגיה מאוד מיוחדת

‫כל מערכת היחסים בין ישראל ‫לעמים שם מבוירת בסוגיה הזאת

‫אבל כתוב שם שבאים כל אומות העולם בעיר בוביה

‫ואז הקדוש ברוך הוא אומר להם

‫אל תיכנסו לפניי בעיר בוביה

‫אלא כל אומה ואומה וסופריה

‫שמה פירוש הדבר שהם באים בעיר בוביה

‫מדובר אם כן בעידן בהיסטוריה

‫שבו יש ניסיון לבטל לחלוטין את הזהות הלאומית

‫זה נקרא בעיר בוביה

‫ואז הקדוש ברוך הוא אומר לא, לא

‫צריך לעשות קצת חשבון

‫צריך לעשות קצת אחורה

‫כל אומה ואומה וסופריה

‫מה זה הסופרים?

‫הסופרים כותבים את ההיסטוריה

‫וכל ציבור אנושי יש לו היסטוריה אחרת

‫לכן הוא נידון אחרת

‫למשל הייתה מדינת עיר בוביה ‫גדולה שקראו לה יוגוסלביה

‫שמעת עליה?

‫היא זכרה ברוך

‫אז המדינה הזאת הייתה מורכבת

‫הייתה מורכבת משמונה מדינות שונות

‫אי אפשר לדון במשפט של ההיסטוריה

‫את יוגוסלביה כיחידה אחת

‫זאת למה?

‫בגלל שהקרואטים

‫שיתפו באולי עם הנאצים

‫בהשמדת היהודים

‫והסרבים עזרו ליהודים

‫אז אתה לא יכול

‫לכן צריך כל אומה ואומה וסופריה

‫אבל אז מה? אתה תחזור ללאומיות הצרה? לא

‫יש היום נטייה

‫קוראים לזה האיחוד האירופי

‫שמעת על זה פעם?

‫האיחוד האירופי זה דווקא ‫תופעה מעניינת מבחינת היהדות

‫יש מצד אחד

‫כללות

‫מצד שני דווקא הכללות היא ‫מאפשרת את הייחוד של כל אחד ואחד

‫למשל מדינת סקוטלנד

‫שבמשך שנים הייתה קשורה

‫קשר פוליטי עם אנגליה

‫היום יש נטייה לסקוטים לבקש עצמאות

‫וזאת מדוע?

‫בגלל שעד האיחוד האירופי זה ‫לא היה כדאי להיפרד מהאנגליה

‫כי זה היה מביא להתמוטטות כלכלית

‫אבל מאחר ועכשיו השוק הוא מיוחד

‫ממילא, זה לא משנה אם יש איחוד פוליטי או לא

‫ולכן במסגרת המכלול הגדול ‫אפשר גם לשמור על האיחוד

‫אז זה קצת דומה לכיוון שהגמרה מדברת עליו

‫כל אומה ואומה וסופריה

‫אז האומה שלנו צריכה ‫להיות חלק מהאיחוד האירופי?

‫האומה שלנו לא יכולה ‫להיות חלק מהאיחוד האירופי

‫כדי להיות חלק מהאיחוד ‫האירופי אתה צריך להיות אומה

‫ואנחנו לא אומה

‫אנחנו איזה מין מכלול שקוף ‫שבו משתקפים כל אומות העולם

‫כמין אספקלריה כוללת

‫זאת אומרת, גם לא באירופה

‫מה?

‫בקשר לקשבה של האדם הפוליטי

‫מה זה משנה, אני יכול לדעון גם ‫טענים, אני גם בעל, גם אבא וגם נברא

‫ברגע שאני יודע שאני, הבן ‫של אבא שלי ואבא של הבן שלי

‫ואני שכן של השכן שלי

‫ותלמיד של הרב שלי ומורה של התלמיד שלי

‫ברגע שאני ככה אני כבר מפסיק להיות בעל גאווה

‫בגלל שאני מבין את עצמי מתוך ‫המערך הכולל שאליו אני שייך

‫אני כבר לא יחידה בפני עצמה

‫אז כל העניין זה שאם אדם ‫רואה את עצמו הוא עושה את עצמו

‫כן, אם האדם רואה את ‫עצמו ובתור יחידה בפני עצמה

‫הוא עושה את עצמו מיני אלוהה, מיקרו אלוהה

‫סליחה, לא הבנתי, האם הרמחל ‫בא להזהיר אותנו ממידה לא נורמלית?

‫מי באמת חושב שהוא מרכז העולם?

‫אדם הלומדת מסעידת ישרים בוודאי ‫מכיר את פרקי אבותי ושפל רוח בפני כל אדם

‫אז מה החידוש של הרמחל?

‫תשובה, רמחל כן בא להזהיר ‫אותנו ממידות לא נורמליות

‫כל מידה רע היא לא נורמלית

‫אלא מה? רוב בני אדם עושים דברים לא נורמליים

‫רוב בני אדם, זה לא נעים ‫להגיד, אבל הם לא חכמים

‫כי יש גם יצר הרע באדם

‫והשאלה, האם אחרי פרקי אבות היה ‫כדאי לכתוב את ספר מסיעת ישרים?

‫התשובה היא לא

‫זאת אומרת, פרקי אבות הופך ‫את ספר מסיעת ישרים לספר מיותר

‫אז למה שהרמחל לא יגיד לנו תלמדו פרקי אבות?

‫תשובה, בגלל שלרוב בני ‫אדם קשה ללמוד פרקי אבות

‫מדוע זה קשה ללמוד פרקי אבות?

‫כי פרקי אבות זה לא שיטתי, זה לא ‫מסודר לפי מערכת פדגוגית של קניית עמידות

‫יש סדר פנימי בפרקי אבות, ‫אבל הסדר הוא סדר ערכי

‫לא סדר מעשי, זה מה שרמחל כתב גם בהקדמה שלו

‫אני כותב לך את הספר הזה כדי ‫שתלמד איך לקנות את עמידותיהן

‫עכשיו, לעניין חידושים, רמחל ‫בעצמו אמר לך כבר בהקדמה

‫בספר הזה אין לי חידושים, ‫אני רק אומר מה שכולם יודעים

‫למה הגאווה הלאומית שלנו אז לא מתבטאת באומן?

‫כי לא למדו את השיעור שלי

‫אם צריך לרומם את העולם, ‫אז למה גוי שנפצע בשבת

‫אסור לחלל עליו את השבת?

‫הרי ערך האדם שנברא בצלם גדול מערך הזמן

‫ואם כן, אז למה החכמים יתירו מקרי דרכי שלום?

‫זה נראה כמו לא להתעסק ‫איתם, והרי אנחנו צריכים להירם

‫זה קשור עוד פעם לשאלה שלך שם

‫צריך ללמוד, זה דורש ללמוד

‫אז זה הכל, רק ללמוד

‫כן, אני אומר, שאלות האלה הן שאלות טובות

‫רק אני אומר שהן מזמינות אותנו ללמוד ברצינות

‫אני אגיד רק בקצרה, לגבי הגוי וחידול שבת

‫לחלל את השבת זה דבר חמור מאוד

‫זה לא חילול של זמן, זה חילול ‫של הכרה בזה שהעולם נברא

‫הרי בשביל מה הקב' הוא ‫ציווה עלינו לעשות את השבת?

‫כדי שנכיר בכך שהעולם נברא

‫הוא אומר, הרמב'ם, זה כל כך חשוב

‫לדעת שהעולם נברא

‫שעל חילול השבת, ראש גדול הנביאים הרג

‫הרי משה רבנו עבר את המקושש לכאורה

‫היה אפשר שמשה רבנו יסיים את החיים שלו

‫בלי להרוג אף מחלל השבת

‫למה היה צריך שזה יזדמן לו?

‫ולמה זה היה צריך להיות כתוב בתורה?

‫הוא אומר, הרמב'ם, כדי שנדע ‫כמה זה חשוב לדעת שהעולם נברא

‫למה זה חשוב לדעת שהעולם נברא?

‫כי אם העולם לא נברא, אז הטבע הוא השולט

‫אם הטבע הוא השולט, אין תקווה מוסרית בעולם

‫אם אין תקווה מוסרית בעולם, ‫זה ישליט את הרשע על העולם

‫ולכן הדבר הטוב ביותר שאני יכול לעשות

‫כדי לתקן את העולם כולו, כולל את הגויים

‫ובמיוחד הגויים, זה לשמור שבת

‫כי אם אני לא אשמור שבת, אני פוגע בגויים

‫ולכן, אם הגוי הוא גוי שמבין ‫את מה שאני אמרתי עכשיו

‫אם הוא יפצע בשבת, יגיד ‫לי, אל תציל אותי בבקשה

‫כי אתה פוגע עכשיו בערך שהוא יותר כללי

‫מאשר החיים הפרטיים שלי

‫זה במוחלט

‫במציאות זה הפוך

‫כלומר, זה מאוד חשוב להבין איך הלכות בנויות

‫הלכות בנויות על מוחלט ומציאות

‫המוחלט הוא, למשל, שאישה מתגרשת בעל כורחה

‫המציאות, אין בעל יכול לגרש אשתו בעל כורחה

‫כלומר, יש תמיד מישור של ‫העיקרון והמישור של המציאות

‫המציאות זה לא פשרה

‫הפשרה זה כאילו אני מפחד מן העקרונות שלי

‫לא, זה לא כך

‫די בכך שההלכה העקרונית ‫תהיה שלא מצילים גוי בשבת

‫כדי שכאשר אני מציל אותו לא ייפגע העיקרון

‫מובן?

‫ולכן, היום, ודאי שמצילים גוי בשבת

‫אבל לגוי אין ערך כללי

‫אז איך הוא יכול להבין זאת?

‫תשובה, מי נעיד לך אמירה ‫זו של הגוי אין ערך כללי?

‫נראה לי שכבודו מעולם לא פגש גויים מימיו

‫או שפגש רק סוג מסוים מאוד של גויים

‫טוב, בואו נמשיך אם כן בדברי רמחן

‫עכשיו אנחנו כן חוזרים לנושא הגאווה

‫כן, עכשיו שדיברנו בעריכות על הגאווה הלאומית

‫אנחנו יכולים עכשיו לדבר על הגאווה הפרטית

‫הנה, כלל עניין הגאווה הוא זה

‫שאדם מחשיב עצמו בעצמו

‫ובלבבו ידמה

‫כי לא נבע תהילה

‫ואומנם, זה יכול להימשך מסברות רבות מתחלפות

‫כלומר, יש כל מיני סיבות שבגללן

‫האדם חושב שנאויה לו התהילה

‫כי יש מי שיחשיב עצמו בעל שכל

‫אני סופר חכם, לא מגיע ‫לי תהילה על זה שאני חכם

‫ויש מי שיחשיב עצמו נאה

‫מה, לא מגיע לי תהילה על זה שאני שף

‫ויש, שף פירושו נאה בסלנג של לפני כמה שנים

‫הסלנג זה דבר שמתפתח, ‫קצת קשה לעקוב אחרי השינויים

‫היום זה השם ירחם

‫היום יש שם ירחם?

‫לא, אני אומר, המושגים של היום

‫המושגים של היום זה יותר מה זה סבא

‫לא יודע, יש כל מיני ביטויים חדשים

‫אל תחשוב שאתה יודע

‫ויש שיחשיב עצמו נכבד

‫למה הוא נכבד? ‫אני יודע, מצד המשפחה שלו, מצד המעמד שלו

‫ויש שיחשיב עצמו גדול

‫ויש שיחשיב עצמו חכם

‫מה הבדל בין בעל שכל לחכם?

‫בעל שכל זה הכישרון, חכם זה מה שהוא למד כבר

‫למה הוא אומר שיחשיב? ‫אם הוא נאה, אז הוא מכיר באופן שהוא נאה

‫העובדה שהוא נאה גורמת לו חשיבות

‫יחשיב, הכוונה, לא שהוא לא באמת כזה

‫הוא בעל שכל, הוא נאה, הוא נכבד, הוא גדול

‫הוא חכם, כל הדברים האלה ‫יש, השאלה מה זה עושה לו

‫אז זה אומר, לא נווה תעילה

‫כלומר, ראוי שתעללו אותי

‫יש בנסיח הקטן, ספר הקדוש הנסיח הקטן

‫קראת את הנסיח הקטן? ספר חשוב ביותר

‫אז שם יש כוכב לכת שבו יש בעל גאווה

‫ובעל הגאווה, הוא גאוותן

‫הוא אחד שרוצה מאוד שימחאו לו כפיים

‫מאוד חשוב שימחאו לו כפיים

‫והנסיח הקטן דווקא זה משעשע ‫אותו, אז הוא מוכן למחאות כפיים

‫כי זה באמת מצחיק הדבר הזה

‫כל פעם שהוא מוכן כפיים, אז בעל הגאווה

‫מוריד את הקובע וכו

‫אבל הוא אומר לו בסוף, מה אתה רוצה בעצם?

‫אני רוצה שתאריץ אותי

‫מה זה שתאריץ אותי?

‫מה זה להאריץ? ‫הוא אמר שאתה תכיר בכך שאני האדם החכם

‫והנאה ביותר שבכוכב הלכת הזה

‫הוא אומר לנסיח הקטן, מה אתה רוצה?

‫אני מוכן להאריץ אותך, מה זה נותן?

‫בסדר, אז מה שעורר כאן

‫יש אגב דבר בפסיכולוגיה שנקרא חיזוקים

‫חיזוק חיובי, אתה עובד עם אנשים

‫אתה רוצה להגיד, או, אבל אתה פה יפה

‫פה כדאי להוסיף אותם

‫מה זה החיזוק החיובי?

‫לכאורה זה עובד על הגאווה של האדם

‫אבל זה לא אותו הדבר

‫חיזוק חיובי זה להגיד לאדם

‫זה לתת לו אינדיקציה שהוא בדרך הנכונה

‫כיוון שיש לו חיזוק חיובי, אז הוא יודע לפעול

‫זה לא שהוא קיבל את ההערצה המטופשת הזאת

‫אך כללו של דבר

‫כל אחד מהדברים הטובים שבעולם

‫אם יחשוב האדם שישנה בו

‫הרי הוא מסוכן מיד, כלומר הוא בסכנה

‫ליפול בשחת זה של גאווה

‫אך אחרי שקבע האדם בליבו

‫היא אותו חשוב וראוי לתהילה

‫כלומר, זה נגיד הסכנה

‫יש לאדם מעלות, יש לו סכנה של גאווה

‫אבל זה רק שהוא בסכנה

‫מה קורה אחרי שהוא החליט שבאמת כך ראוי?

‫אז הוא אומר, לא תהיה התולדה ‫יוצאת מן המחשבה הזאת אחת

‫בלבד אלא תולדות רבות ומשונות תצאנה ממנה

‫ואפילו הפקיות נמצא בהן

‫ונולדות מסיבה אחת

‫ושתיהן לדבר אחד מתכוונות

‫עכשיו יש לנו פה רשימה

‫של סוגי התנהגויות בגאווה

‫פה לא מדובר על ההכרה הפנימית של בעל הגאווה

‫מדובר על ההתנהגות שלו

‫מה הכוונה הפחיות בגאווה?

‫הוא יסביר, הוא יסביר, בגלל זה הוא כותב

‫אבל יש לכם שאלה

‫האמרה שכל העולם נברא לכבודי

‫לא מעלה לאדם את הגאווה

‫רק שזו אמרה שאני לא מכיר למקור

‫אין אמרה כזאת

‫אם הייתה אמרה כזאת ביהדות אתה צודק

‫זה מביא גאווה

‫כל העולם נברא לכבודי

‫אבל אין אמרה כזאת ביהדות

‫אז כך שברוך השם זה לא יכול להביא גאווה

‫מה?

‫הוא מתכוון לחייב אדם לומר

‫לא שומע, מה אתה אומר?

‫הוא מתכוון לחייב אדם לומר

‫דבר משלי נברא העולם

‫אז משהו אחר לגמרי

‫זה משפט הפוך לגמרי

‫חייב כל אדם לומר

‫בשבילי נברא העולם

‫זה בדיוק הפוך

‫כן?

‫בשבילי נברא העולם

‫אז זה נותן לי אחריות עצומה

‫אני אחראי על כל העולם

‫כך אומר רבין נחמן

‫אם בשבילי נברא העולם

‫אז אני צריך מאוד להיזהר

‫רבין נחמן לוינאס

‫רבין נחמן מה?

‫לוינאס

‫כן, לוינאס אומר את זה, נכון

‫אבל גם רבין נחמן מפרסת

‫הוא אומר את זה, כן?

‫שאם אני, בשבילי נברא העולם

‫זה מחייב אותי מאוד

‫עכשיו, דווקא יש משפט הפוך

‫מה שאמרת

‫שכל העולם נברא לכבודו של הקב' ברוך הוא

‫זה כן

‫כל הנברא

‫כל הנקרא בשמי ולכבודי

‫ברטיב, יצרתי ואפרסיטיב

‫אז זאת אומרת שהכל לכבוד השם

‫לא לכבוד האדם

‫אז מה?

‫זה כמו, יש הרבה משפטים

‫שאנשים משתמשים בהם

‫שהם הפך מה שנאמר בהם

‫למשל, הרבה פעמים אני שומע

‫בתקשורת

‫כן, ודאי, ודאי

‫לא צריך להפריע לאנשים

‫בגלל הדעות שלהם

‫הרי כבר כתוב

‫איש באמונתו יחיה

‫נכון?

‫איש באמונתו יחיה

‫משפט שלא קיים, אבל לא משנה

‫יש כמה משפטים כאלה

‫טוב

‫הנה, עכשיו יש לנו פה דוגמאות

‫יימצא גאה אחד

‫שיחשוב בליבו

‫שכיוון שהוא ראוי לתהילה

‫והוא מיוחד ורשום

‫במהלתו כפי מה חשבתו

‫ראוי לו גם כן

‫שיתנהג בדרך מיוחד ורשום

‫בחובד רב

‫בין בלכתו

‫בין בשבתו

‫בין בקומו

‫בדיבורו

‫ובכל מעשיו

‫לא ילך אליו בנחת גדול

‫עקבו בצדקות הלו

‫לא יישב אליו פרקדן

‫לא יקום אליו מעט מעט כנחש

‫לא ידבר עם הכל

‫אלא עם נכבדיהם

‫וגם ביניהם לא ידבר אליו

‫מאמרים קצרים

‫כמאמרי הטרפים

‫וכל שאר מעשיו

‫בתנו אותם, בפולותם, מחלוב משתיו

‫במלבושיו ובכל דרךיו

‫יתנהג בכבדות גדול

‫כאילו כל בשרו עופרת

‫וכל עצמם אבן אוכל

‫זה במילה אחת

‫סנוב

‫בסדר?

‫מה?

‫השאלה היא אם זה לא ממש פולי

‫כי היום צפיית ההורים שלה

‫זה הבא, קוראים לזה נרקיסיזם כזה

‫נרקיסיזם, כן

‫ויש איזשהו ספר, הבחנות כאלה

‫אם הוא עושה כך וכך פעמים

‫דבר כזה, הוא עושה זה

‫אז הוא מרופיען וזה, זה ממש פולי נפשי

‫שמקבל תרופות

‫נכון, אתה צודק

‫כל התנהגות רעה

‫כשהיא מוגזמת

‫הופכת גם להיות מחלק נפש

‫כי האמת היא ככה

‫הסטודנטים בפסיכולוגיה

‫כשהם לומדים את מחלות הנפש

‫משוכנעים די מהר שהם ‫חולים בכל המחלות הנפשיות

‫למדוע?

‫אבל השאלה היא למה זה ככה

‫כי גם הסטודנטים לרפואה ‫בטוחים בשנה שנייה בדרך כלל

‫שכל המחלות שבעולם יש להם

‫יש

‫כל הסימפטומים יש

‫אז צריך להבין מה זה אומר

‫כי כל המחלות

‫הן בעצם הקצנה של משהו שיש בכל אחד

‫ברור?

‫למשל

‫מה עניין דיפרסיה

‫כל אחד מתעדוי לפעמים קצת מדופרס

‫ולפעמים קצת צמח

‫אז מה? אז כולנו מעניין

‫דיפרסיבים? לא

‫אלא שכשזה הופך להיות

‫קיצוני, זה המחלה

‫אז לפעמים קשה מאוד להבחין האם זה קיצוני

‫או שזה בסדר

‫אז אותו דבר לגבי הגאווה

‫יש תופעות של גאווה שפוקדות

‫את האדם

‫חדשות לבקרים, כל יום

‫יש אנשים שכל יום מתגאים

‫אבל מיד הם מתגברים

‫כלומר מיד יודעים, עושים קצת חשבון

‫בעצם זה שטויות וכו' וכו'

‫אבל יש לפעמים שהאדם משתקר

‫מזה

‫ומתחיל לחיים עם מפס ייצור הזה

‫ואז זה מסוכן מאוד

‫האם האדם יכול להבחין את זה על עצמו?

‫האם האדם יכול להבחין על עצמו?

‫יותר קשה להבחין על עצמו

‫אבל זה אפשרי

‫כלומר, אחת ההנחות היסוד של הספר הזה

‫זה שהאדם יכול לדעת איפה הוא

‫כלומר, אני יכול לדעת

‫אם יש לי גאווה או לא

‫וכדומה

‫זה אחד הדברים הכי קשים, זה אני מסכים

‫כי אדם קרוב מאוד אצל עצמו בדברים האלה

‫יכול לרמות את עצמו, אבל זה אפשרי

‫כן

‫כן

‫כשהוא לא קבל תעשורים

‫אבל למשל, רב יוסף

‫כדור הגמרא, שרב יוסף העיד על עצמו שהוא ענק

‫כן

‫אז איך רב יוסף יכול היה ‫להעיד על עצמו שהוא ענק?

‫כי הוא באמת ענק

‫יש

‫רשימות של

‫כתב לעצמו

‫הרב הדרת

‫הדרת, ראשי תיבות

‫איליהו דוד רבינוביץ' תאומים

‫הוא היה הרב של ירושלים

‫וגם מתחת

‫היה רב של הירות מיר וקודנביש

‫ובליטא

‫גם היה חותמו של הרב דוד

‫אז יש לו כמה דברים שהוא

‫כתב בפרקסים שלו האישיים

‫אז סמה הוא כותב

‫בין היתר על המצב של הענבה והגאווה שלו

‫הוא אומר

‫לענבה עוד לא הגעתי

‫אבל כבר הגעתי

‫למידה זו שאני שונא

‫את הגאווה תחליט שנאה

‫ככה הוא כותב

‫עכשיו רק אדם ענף באמת

‫יכול לכתוב את זה

‫אבל הוא קטן

‫וזה לא היה לפרסום

‫מה?

‫יפה

‫לפי זה צריך להיות חכם

‫אין בור ירחת ולא המארץ חסי

‫ולכן באמת הספר הזה נכתב

‫בשביל חכמים

‫כלומר, הספר בסידת ישרים

‫הוא ספר שבנוי על

‫ראיות

‫על ראיות שכליות

‫לכן כדאי מאוד ללמוד גם

‫את המעדורה הראשונה של הספר

‫שהיא דיאלוג

‫מה שנקרא סדר ויכוח

‫דיאלוג בין חכם וחסיד

‫שכתב רמחל

‫זה היה בספרייה של

‫לנינגרד

‫עד לפני איזה 15 שנה

‫מצאו את זה והוציאו את זה לאור

‫בהוצאת אופק

‫יש שם מסידת ישרים שתי המעדורות

‫גם סדר ויכוח גם סדר פרטים

‫של רמחל אבל הראשונה

‫היא סוג של דיון

‫והאמת היא שפה הדיון צמוי

‫אבל הוא נמצא

‫לפי הדוגמה הקודמת של הרב

‫ביטול הגאווה

‫לא תנאי

‫לקניית הענבה

‫נכון, זה שני דברים שונים

‫אתה צודק, ביטול הגאווה

‫זה דבר אחד, הענבה

‫זה דבר אחר

‫מה אתה אומר?

‫מאמרי התרפים זה אורקל

‫נאומים

‫כמו שהיה פעם

‫אצל היוונים שהייתה הולך

‫לדלפוין ושמה שואל

‫בעילים, זה מין אורים וטומים

‫כאלה, כן?

‫שאתה הולך ושואל

‫איזה שאלה, לצאת למלחמה

‫או לא לצאת למלחמה

‫ואז האורקל היה דרך הכוהנים

‫שמה היו מוסר לך כמה מילים

‫עמומות

‫למשל, אני מסופר, היה

‫מלך אחד בשם קרסוס, מלך לידיה

‫אז הוא הלך לדלפוין

‫כדי לדעת, לשאול שמה

‫את בעלות האוב, האם הוא צריך לצאת

‫למלחמה נגד הפרסים או לא

‫ואמרו לו

‫שאם הוא

‫ילך למלחמה נגד הפרסים

‫הוא יחריב אימפריה גדולה

‫אז הוא יצא

‫ונחרבה ממלכה שלו

‫וגם ממלכה פיצי

‫אז הוא חזר

‫לדלפוין, אמרו לו, כן התכוונו

‫לממלכה שלך

‫כן

‫יכול להיות מצב שבעצם

‫יש גם גאווה וגם ענבה

‫באותו בן אדם?

‫כן, בהחלט, יכול להיות גם ענבה

‫וגם גאווה באותו בן אדם, תלוי באיזה עניין

‫כן, בוודאי

‫למה רמחאל

‫כתב שתי גרסאות של

‫למה רמחאל כתב שתי גרסאות של הספר שלו?

‫הוא עשה את זה הרבה פעמים

‫רואים על הרבה

‫ספרים שהוא ציג שתי גרסאות

‫מה?

‫איך נקרא הראשון?

‫מסעיית ישרים א'

‫או סדר ויכוח

‫מסעיית ישרים סדר ויכוח

‫יכול להיות

‫יש מעלים

‫השערה שהמסעיית ישרים

‫שלפנינו זאת עריכה של התלמידים

‫התלמידים ערכו

‫כן

‫אמר שיש ביסוד הסרטון

‫שאדם יכול לעבוד

‫לשפר את עצמו ולתקן את עצמו

‫אבל אם אין חבוש מטיר עצמו בבית העשורים

‫זה לא סתם עדן?

‫אין חבוש מטיר עצמו בבית העשורים

‫או שזה לא נעמתון?

‫אתה צודק

‫אבל אדם יכול להבחין שהוא בבית העשורים

‫כלומר לגבי תיאור מציאותו

‫הוא יכול לדעת איפה הוא

‫איך לצאת מזה הוא צריך לעזרה של אחרים

‫הספר נותן לך

‫הסבר איפה אתה עומד

‫זה אומר

‫אתה במצב כזה ומצב כזה

‫זה אני יכול להבחין בעצמי

‫וכל אחר יסביר לי

‫לעומת זה איך לצאת מזה

‫הרבה פעמים אני זקוק לעזרה מבחוץ

‫מישהו שייתן לי הוראה

‫הוא לא מדבר על זה?

‫הוא לא קומלת?

‫לא, הוא לא יודע מדבר על זה

‫רמבה כבר כתב בשמונה פרקים

‫שהאדם שרוצה לתקן מידותיו

‫ילך לחכמים

‫תסלוח שאלה אחת

‫תשובה

‫מה אני שומע לך בדיוק?

‫אתה כבר שומעת

‫טוב, הלאה

‫וימצא גאה אחר

‫יש כאן תיאורים שונים של גאה בעלי גאה

‫ימצא גאה אחר

‫שיחשוב

‫שלפי שהוא ראוי לתהילה ורב המעלות

‫צריך

‫שיהיה מרגיז הארץ

‫ושהכל

‫ירעשו מפניו

‫כי לא יהיה עוד

‫שיהרסו ביני האדם לדבר עם עול

‫ועקשם אינו דבר

‫ואם יאפילו לעלות אליו

‫וברוח שפתיו יהומם

‫בענות להם עזות

‫ופניו זועפות

‫בכל עית ובכל שעה

‫כלומר, לא רק שהוא סנוב

‫הוא עושה הרבה דאווינים

‫כלומר

‫הוא עושה הרבה רשמים

‫יש לו

‫שלושה אופנוענים לפניו

‫ושני אופנעונים

‫מאחוריו

‫ויש

‫ויש עזקה כשהוא עובר

‫וכולי

‫כולם צריכים לדעת

‫ויש גאה אחר

‫שיחשוב בליבו

‫וזה מה שקראת

‫האופחיות, מה ששאלתם

‫שכבר הוא כל כך

‫גדול ומחובר

‫עד שאי אפשר לכבוד

‫שיתפרש ממנו

‫ונוצריך לו כלל, הוא להראות הדבר הזה

‫יעשה מעשים כמעשה הענב

‫ויפריז על מידותיו

‫להראות שפלות גדול

‫ושנבע עדן חקר

‫וליבו מתנשא בקרבו

‫אני כל כך רב וכל כך נכבד

‫שכבר איני צריך לכבוד

‫ואין לי אלא לוותר עליו

‫שכבר רב הוא אצלי

‫ולכן

‫הוא לא מקפיד על כבודו כלל

‫זה סוג הגאווה

‫היותר מתוחכם

‫של הפילוסופים למה?

‫היו ככה

‫לא היו ככה

‫תלוי, היו כל מיני סוגים של פילוסופים

‫אבל

‫יש סוג כזה של

‫אני הולך עם

‫ג'ינס קרוע

‫אני כל כך נכבד

‫אני אפילו גם קובע את האופנה עם זה

‫זאת אומרת, אני מבזה

‫את עצמי

‫והביזיון של עצמי

‫זה הראייה למעלתי

‫זה גאווה עצומה

‫יש הרבה פעמים ביטויים כאלה

‫של אומנם

‫איני ראוי להיות

‫בא בין הגדולים

‫ואני רק רציתי להעיר

‫הערה לפי קוטן ערכי

‫ומי אני שבכלל

‫אבוא לדבר וכו'

‫זה סוג של סירחון אדיר

‫הדבר הזה

‫זה בא לומר שהאדם הזה

‫יש גאווה

‫בסולם ריכטר מאוד גאווה

‫אבל לא יכול להיות שמילה כזה

‫בריכטר

‫מי שמדבר ככה אני מחותם לך

‫שאין לו ענווה

‫שיש אדם שבמנה שמושגים אנשים

‫יש אדם

‫שאצלו זה אמיתי

‫הוא באמת חושב שהוא לא ראוי

‫אבל כשאדם חושב שהוא לא ראוי

‫הוא לא צריך לדבר על זה

‫אולי יגיד סליחה

‫זהו, אבל לא מעבר לזה

‫ברגע שזה הופך להיות סגנון

‫להתנהגות, זה גאווה עצומה

‫אגב, היה בליטא

‫הייתה אז כל השקרולה בעלי המוסר

‫והם הסתבכו קצת עם זה

‫כי אדם היה צריך תמיד

‫לחפש מה שנקרא הנגיעה האישית

‫בעברית נגיעה

‫מה זה העניין של הנגיעה?

‫זה שאדם אומר לעצמו

‫אה, יש לי גאווה

‫טוב, זה שאני אומר שיש לי גאווה

‫זה בעצמו

‫הצעת היצר הרע

‫כי זה גאווה

‫שאני כזה מודע לעצמי

‫שיש לי גאווה

‫אז באמת

‫אני

‫אני

‫אתנהג עכשיו

‫בגאווה

‫כדי שאני אתגבר

‫על נקיפות המצעון

‫שהם בעצמם גאווה

‫כן, אבל את זה אני עושה

‫כדי שאוכל להתנהג בגאווה

‫זה עצמו גאווה

‫ואז

‫היו הרבה כמותי

‫פסיכולוגיות

‫פתולוגיות עם זה

‫ספרים שהיה משקר בית המוסר

‫בית המוסר, בן אדם יושב

‫ואומר לעצמו

‫אני שום דבר

‫והשני

‫שבו יושב ליד אומר

‫ואני אפס

‫ואז הראשון אומר ואני פחות מזה

‫ואז מישהו עובר שם ליד

‫בית המוסר ואומר וואי

‫צדיקים משהו, נכנס

‫יושב איתה ואומר גם אני כלום

‫מי אתה מיכל?

‫אהההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230720760″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 32
"כל מלחמה שהיא נגד נטית הטבע מלחמה חזקה היא" - הנקיות במידות
גאוה וכעס
פרק יא – בפרטי מידת הנקיות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230720760″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“הנה כלל ענין הגאוה הוא זה שהאדם מחשיב את עצמו”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן