פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

נקיות במידות – קנאה וכבוד

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ואנחנו ממשיכים
‫בלימודנו החשוב והמרתק בספר מסילת ישרים

‫מת רבנו הרמחל

‫ואני רואה את הופעה שהיא קצת בעייתית

‫שלידך יש ספר סגור ויש ‫פה יהודי שאין לו ספר, הקיצד

‫הייתכן, אה יש כבר, כבר מישהו תפס

‫אבל אז לך לא יהיה ספר

‫אה יש פה ספר

‫ההבדל בהבנת השיעור עם ‫ספר או בלי ספר זה בערך פי חמש

‫אנחנו בפרק יוד... כן בפרק יוד א'

‫בנקיות במידות

‫אה... אנחנו דיברנו על הכעס

‫כן אז הגענו עכשיו אל הקנאה

‫הקנאה

‫אנחנו כן בנקיות במידות

‫והגענו אל הקנאה

‫אז מאחר ויש לכל אחד מהדורה אחרת

‫אז מאוד קשה לדעת באיזה עמוד אנחנו נמצאים

‫במהדורה ש... ‫אם זאת אצלי מהדורה תשכולה קלאסית

‫זה בעמוץ המחדלת

‫אבל זה משתנה ממהדורה למהדורה

‫במהדורה הזאת אני לא יודע

‫עמוד פתט במהדורה היותר מודרנית

‫ויש עוד מהדורות אצלך זה עוד דיפוי אחר

‫טוב

‫אולי היה צריך לעשות מהדורה אחת

‫שתחייב את כולם ואיסור ‫להשתמש במהדורות האחרות

‫ואז היה עוזר

‫להגיד באיזה עמוד אנחנו נמצאים

‫נכון? טוב

‫הקנאה

‫גם היא אינה אלא חסרון ידיעה ושכלות

‫זאת אומרת

‫יש... מה זה גם היא?

‫כמו הכעס והגאווה

‫מה הפסול בכעס ובגאווה

‫מלבד הנזקים שהכעס והגאווה עושים

‫הם גם מטופשים מבחינה שכלית

‫זאת אומרת, הגאווה היא שטוט

‫כי היא נותנת לאדם דמיון שהוא מה שהוא לא

‫והכעס גם הוא שטוט

‫בגלל שזה הנפעלות של האדם על ידי החוץ

‫כן?

‫הנה יש לך ספר והוא סגור לידך

‫לא, פה יש... לא, יש עוד אחד, פה

‫זאת עמודיתו

‫אז למה שלא תשתמש בו?

‫אתה מבין?

‫זה הרבה יותר טוב

‫כן, במהדורה הזאת זה עמוד סמך דלת

‫טוב

‫אז כמוכן גם הקנאה

‫הקנאה בכלל זה דרכו של רמחאל בכל הספר

‫להוכיח את דבריו באופן שכלי

‫לא באופן רגשי

‫זאת אומרת הרבה יכול לאדם להגיד

‫הקנאה זה דבר רע ונורא והיום

‫כן, אבל אתה לא מסביר לי מדוע זה נורא והיום

‫מה שאין כן רמחאל שהוא ‫עושה כן בבירור הדברים האלה

‫באופן שכלי

‫הקנאה גם היא אינה אלא חסרון ידיעה

‫ושכלות

‫כי אין המקנה מרוויח כלום לעצמו

‫וגם לא מפסיד למישהו מתקנה בו

‫ואינו אלא מפסיד לעצמו

‫וכמו המאמר הכתוב שזכרתי

‫הוא פוטה תמיד קנאה

‫אני מאוד מקנא בך שיש לך מה שאין לי

‫לך ממך לא לקחתי כלום

‫להרוויח לא הרווחתי כלום

‫אני רק הפסדתי

‫מה הפסדתי?

‫זה בעצם סוג של כעס

‫זה משהו שאוכל את הנפש מבפנים

‫שאין לי מה שיש לזולת

‫ואומנם

‫לכן בעצם אין שום סיבה לקנא

‫יש קרוב לזה

‫איסור בתורה שלא תחמוד

‫לא תחמוד בית רעך

‫ושורו וחמורו

‫וביתו, אשתו וכו'

‫לא צריך לחמוד את בית רעך

‫זה ציווי על הנפש

‫שואל רבי אברהם בן-אזרע

‫איך אפשר לצוות שלא לחמוד?

‫הרי אני חומה

‫אומר רבי אברהם בן-אזרע

‫שהאדם יתייחס אל מה שיש לחברו

‫כמה שאין לו שום סיכוי להשיגו

‫ואז על ידי כך

‫תתבטל הקנאה

‫כי הרי זה שלו ולא שלי

‫כלומר, הקנאה באה בגלל שאני

‫באיזשהו מקום מעלה בדעתי

‫שאוכל לקחת ממנו את הדבר

‫יש גם קנאה מסוג אחר

‫אני מקנא בך לא ביש שהייתי רוצה לקחת מך

‫כי אני לא יכול לקחת מך

‫כישרונות וכדובי

‫אבל רע לי שאינני אתה

‫זה סוג של שטות

‫כי מי אמר שאני צריך להיות אתה?

‫איך אומרים בשם הרבי מקוצק

‫שהוא אמר אם אני אני

‫בגלל שאתה אתה

‫ואתה אתה בגלל שאני אני

‫אז אני לא אני ואתה לא אתה

‫אבל אם אני אני בגלל שאני אני

‫ואתה אתה בגלל שאתה אתה

‫אז אתה אתה ואני אני

‫ואז זה מבטל הרבה מאוד כעסים ומתחים וכדומה

‫זה לא אומר שאני לא צריך להשתדל

‫להתקדם וכדומה

‫שזה הקנאה המשובחת

‫שזה אדם, כאילו אמרו כל אדם מתקנה

‫כל אדם נכבה מחופתו של חברו

‫שזה מדרגה שראויה לו שהוא צריך להשיגה

‫לא במיצאת שזה שייך לחברו

‫אז אם כן אומר כאן הרמחל

‫הקנאה גם היא אינה אלא חסרון נדיעה וסיכלות

‫כי אין לה מקנים הרוויח כלום לעצמו

‫וגם לא מפסיד למישהו מתקנה בו

‫ולא אלא מפסיד לעצמו

‫הוכח מאמר הכתוב שזכרתי

‫הוא פוטה תמיד קנאה

‫או יש גם פסוק אחר

‫הוא רכב עצמות קנאה

‫ואומנם יש מי שסיכלותו רבה כל כך

‫עד שאם יראה לחברו איזו טובה

‫יתעשש בעצמו

‫וידאג ויצטער

‫עד שאפילו הטובות שבידו

‫לא ייענו מצער מה שהוא רואה

‫ביד חברו

‫והוא מה שאמר עליו אה חכם

‫הוא רכב עצמות קנאה

‫שהקנאה היא מרכיבה גם את העצמות

‫כן, את העצמות

‫יתעשש הכוונה שהוא נמס בקרבו

‫הוא נמאך

‫כמו השישית

‫שהיא מאורחה

‫אז זה גם מתעשש בעצמו

‫זה נורא לו

‫אני זוכר לפעם לפני שנים רבות

‫אמר לי יהודי אחד

‫חיי נוראים

‫כישלון טוטאלי

‫אמרתי לו למה

‫הוא אומר לי כי אני לא הרב מרדכי אליהו

‫אמרתי לו אולי החיים של ‫הרב מרדכי אליהו הם אסון

‫בגלל שהוא לא אתה

‫זאת אומרת

‫השטוט היא לימדוד את עצמך

‫ביחס למי שאתה לא

‫כל אחד לפי עניינו מה שראוי לו

‫כן, בבקשה

‫אז איפה האיזון של החיבלת עצמית?

‫כמו שאמר שיש אדם שלכרוע

‫הוא צריך לקבל את עצמי בזה

‫אבל לכרוע הוא צריך להשתפר בזה

‫איפה הוא צריך לדעת ‫שזה... אני אסביר לכם

‫כן, שאלה טובה

‫אין לו מה ככה

‫מצד אחד אדם צריך להיות מרוצה

‫מצד שני הוא צריך להתקדם

‫רק אי צד

‫למה?

‫אמרו חכמים איזה הוא עשיר

‫אז שמח בחלקו

‫מה פירוש הדבר שהוא שמח בחלקו?

‫זה לא הכוונה שהוא לא רוצה יותר

‫מה שיש לו כרגע הוא שמח

‫יפה, הוא רוצה יותר

‫השמח בחלקו זה אדם שרוצה יותר

‫הוא רוצה יותר

‫הוא יודע שהוא רוצה יותר

‫אבל העובדה... כי מי לא רוצה יותר?

‫כן, אני רוצה יותר

‫למה?

‫הוא מספק על דברי שיש לו

‫לא, הכוונה היא

‫שהעובדה שהוא רוצה יותר

‫לא מפריע לו לסמוך במה שיש לו כבר

‫כלומר, אני מאוד ‫רוצה... יש לי רק אחת

‫אז זה מאוד מאוד כואב לי

‫זה כל כך כואב לי שאני לא שמח

‫בזה שיש לי לחמניה אחת

‫מה שאין כן מי שיש לו לחמניה אחת

‫והוא אין רוצה עוד אחת

‫הוא שמח שיש לו אחת

‫זה היה מה השמעות, אתה מבין?

‫יותר לפי זה גם

‫שזה שאני רוצה להתקדם

‫הבסיס של האפשרות שלי להתקדם

‫זה קודם כל המימוש של מה שיש לי

‫אבל בזה לא מגיעים לכלום

‫אמנם

‫יש אחרים

‫לא כל כך מקנאים כמו הראשונים

‫שאינם מצטערים וכואבים כל כך

‫אף על פי כן ירגישו בעצמם איזה צער

‫ולפחות

‫יתקרר רוחם

‫בראותם אחד עולה

‫איזו מעלה יתרה

‫אם לא יהיה מאוהבה ויותר דבקים לו

‫אם לא שהוא ממש חבר נפש שלו

‫והוא כל כך שמח בגדולתו

‫אדם אחר אומר

‫הוא קיבל מעלה שאין לי

‫באיזשהו מקום, איזושהי פינה

‫זה צובט את הלב

‫גם זה כינה

‫זה מדרה

‫כל שכן אם מאותם אשר אין לו אהבה רבה

‫אמור

‫ודאי, אם זה אדם רחוק מדי

‫כל שכן אם יהיה גר בארץ אחרת

‫מה, הזר הזה

‫הוא קיבל מה שאין לי

‫ותראה שבפיה הם אמרו

‫אפשר שיאמרו דברים

‫כי שמחים ומודים על טובתו

‫אך ליבם רעה בקרבם

‫מה זה?

‫אה, אצלי כתוב רעה

‫אבל יכול להיות שאתה צודק בגרסה

‫ליבם רפה בקרבם

‫גם זה וגם זה

‫מה שמחזק את דבריך

‫זה שלב זה זכר

‫אז איך יכול להיות רעה

‫ולכן צביר יותר שצריך לקרוא

‫רפה

‫בכלל יש המון המון טעויות

‫בהעתקת הספר מסילת ישרים

‫יש ליצואני שפחו של הרב

‫נחום סטפנסקי

‫הוא הוציא לאור מסילת ישרים

‫עם פירושים של הרב צבי יהודה קוק

‫ושל הרב קוק האהבה

‫וגם כמה ירות של הרב טאו

‫עשה מזה ספר

‫ושם יש לו הרבה הרבה מאוד

‫חילופי גרסאות

‫מראה על כמעט כל דף

‫במסילת ישרים

‫יש בעיה של גרסאות

‫כן

‫אבל יכול להגיד שכינה זה גם

‫הערכה הנכונה של כינייה מחומרי וכינה מוכנה?

‫תסביר

‫שחומרי זה בואו שאם ‫אדם ילך לו יותר מה שיש לך

‫יש לך הערכה הנכונה לך מה זה חומר

‫חומרי

‫אז זאת אומרת שהכינה זה בדברים חומריים

‫לא אבל גם ברוחני

‫גם כבוד

‫גם מתעניים בכבוד

‫כבוד זה דבר רוחני

‫זהו אז גם הערכה של דבר הרוחני הוא לא נכון

‫מה זה כבוד?

‫זאת אומרת הערכה לא נכונה של דבר

‫אה אתה רוצה לומר שאני צריך להסתכל ‫על המעלה שיש לשני כדבר שהוא לא מעלה?

‫ואם זה לא מעלה?

‫נגיד יש לו כסף איליאן

‫כסף זה דבר ש... המעלה ‫היא באיכות היא לא בחומריות

‫מה שאני אומר הופכים את הרוחני לחומרי

‫לא אבל נו

‫ואדם שמקנה במעלה רוחנית של חברו זה בסדר?

‫זאת השאלה

‫תלוי אם הוא הופך אותה למטרה

‫כאילו למשהו חומרני

‫למה אתה חושב שזה תלוי בחומרני או רוחני?

‫זה מה שלא כל כך נכנס לי בראש

‫כי אז מפספסים את העומק

‫אם אתה לא מבין את העומק

‫מפספסים את העומק בסדר

‫ונגיד שאני לא פספסתי את ‫העומק ואני הגעתי לעומק

‫אז זה לא קנאה

‫זה לא קנאה?

‫למה? אני מאוד מקנא בזה שיש לו ולי אין

‫למשל הוא גמר את השס ואני לא

‫זה ממש עושה לי רע

‫אני מתבין את העומק

‫אתה תאריך את זה שהוא גמר את השס

‫ואתה תואב אותו על זה שהוא עושה את זה

‫ואז אתה גם תשאף להיות כמוך

‫אה יפה

‫זאת אומרת שהשאיפה היא ‫צריכה להיות שאיפה של השלמה

‫ולא של קנאה

‫יפה

‫זאת אומרת זה אני מבין

‫זאת אומרת אם אתה באמת ‫מעריך את הדבר שיש לשני

‫אתה גם תבין מדוע זה שייך לו ולא לך

‫ומדוע אתה יכול גם לקנות ‫את זה באופן שהוא ראוי לך

‫לא על מעט להראות לו שגם לך יש

‫כן, זה בדיוק זה, זה אפשר לך

‫כן

‫חכמים אמרו אם קנאה צופרי עם תרבי חוכמה

‫אז פה זה מדובר על משהו חיובי

‫אמרו חכמים קנאה צופרי עם תרבי חוכמה

‫ואתה רואה בזה דבר חיובי

‫כן

‫לא מינה ולא מקצתה

‫אולי קצתה כן

‫אני אסביר

‫זה שחכמים אמרו קנאה צופרי עם תרבי חוכמה

‫זה הדבר הגרוע ביותר שיכול היה להיאמר

‫זאת אומרת

‫זה נכון

‫התארנו בגלל קנאה צופרי עם תרבי חוכמה

‫לעשות כל מיני דברים שהם לא ישרים

‫הרי מה ההלכה אומרת

‫אני אסביר לך בדיוק למה אני מתכוון

‫ההלכה אומרת כך

‫שאם יש לך חנות לפסטוקים

‫ברחוב

‫לי אסור לפתוח באותו רחוב חנות לפסטוקים

‫כי זה תחרות וזה לא בסדר

‫כן אני יורד לאומנות חברי

‫ממש לא בסדר לכן אסור

‫ההלכה אומרת שלמרות זאת

‫כשמדובר בבית ספר מותר

‫אתה פותח בית ספר

‫ואני מול הבית ספר שלך פותח בית ספר אחר

‫ואני אפילו גונב לך את המורים

‫ואת התלמידים

‫בגלל שאצלי יש תנאים יותר טובים

‫יש יותר חוגים וכו'

‫והכבר אומר לדי מה זה מותר

‫כי קינת סופרים תרבי חוכמה

‫כי אתה כשאתה תראה שאני ‫פותחתי בית ספר יותר טוב

‫אתה תשפר את הבית ספר ‫שלך כדי להראות שהוא יותר טוב

‫ואז היא משחק פינג פונג

‫ואז מי ירוויח מזה

‫התלמידים ירוויחו שבסוף הם למדו יותר לעומק

‫עד כאן הסנגוריה שלך

‫במשפט קינת סופרים תרבי חוכמה

‫הספר הזוהר אומר

‫שמה שכתוב בגמרא

‫שלעתיד לבוא חוכמת סופרים תשרח

‫זאת תהיה תוצאה מזה שיתירו דברים כאלה

‫מפני שקינת סופרים תרבי חוכמה

‫מה זה תשרח?

‫תהיה התללי סירחון

‫כן, כי הורידו אותה למעלה של המקום

‫מה לא הבנת?

‫סירחון, ריח רע

‫טוב שאתה שאלת

‫יכולתי להמשיך את השיעור ‫בלי להסתכל עליך בעיניים

‫בדיוק עוד שלא הבנת

‫טוב, על כל פנים

‫חוכמת סופרים תשרח

‫ירעחת ימעשו

‫שאנשים יסנעו את התורה

‫יסנעו את החוכמה

‫אומר הזוהר למה זה קורה בסוף?

‫בגלל שקינת סופרים תרבי חוכמה

‫כי יתירו דברים כאלה על פי זה

‫אז זה לא אומר שההלכה היא לא בסדר

‫ההלכה מתחשבת למציאות

‫עדיף לנו לעשות את הרע הזה

‫של קינת סופרים תרבי חוכמה

‫ולא רק שתרבה החוכמה

‫ואפילו אם זה יגרום שבחרית הימים

‫חוכמת סופרים תשרח

‫אז אתה יודע שיש מחיר

‫זה לא דבר חיובי

‫קינת סופרים תרבי חוכמה

‫עושים את זה לשם שמיים

‫עושים לשם שמיים

‫אתה יודע כמה שיצר הרע משתמש בכלף הזה?

‫יצר הרע משתמש בכלף של לשם שמיים

‫אבל בשעות נוספות הוא עושה את זה

‫אני יורד עליך לשם שמיים

‫אני אורס אותך לשם שמיים

‫אני גונב ממך לשם שמיים

‫אני רוצח אותך לשם שמיים

‫אז אם זה לשם שמיים זה בסדר גם הוא

‫יש בו בעיה בלשם שמיים הזה

‫שמים אותו בכל רוטב

‫זה כמו מונוסודיום גלוטמט

‫טוב

‫איפה היינו?

‫אומנם יש אחרים שאינם

‫מסתערים ומקווים כל כך

‫אף על פי כן ירגישו בעצמם איזה צער

‫או לפחות להביא

‫יתקרר רוחם ברעותם

‫אחד עולה איזו מעלה יתרה אם לא

‫יהיה מאוהביו יותר דבקים

‫לא כל שכן אם מאותם אשר אין לו אהבה רבה

‫אם הוא כל שכן אם יגר

‫מרץ אחרת

‫ותראה שבפיהם אפשר תמיד

‫למשל הוויכוח בין ותיקים לעולים חדשים

‫תמיד אנחנו בנינו את המדינה

‫מה אתם עכשיו באים נהדים חינם?

‫תנקשן ותשן ותשן ותשן

‫ותראה שבפיהם

‫אפשר שיאמרו דברים כסמכים

‫ומודים על טובה טוב

‫אך ליבם רפא בקרבם

‫והוא דבר יערה על הרוב ברוב בני אדם

‫אדם כיאף על פי שלא יהיו

‫בעלי קנאה ממש

‫אומנם לא ניקו ממנה לגמרי

‫כל שכן אם בעל אומנותו מצליח בה

‫שכבר כל אומן שנה לחברה

‫וכל שכן אם מצליח בה יותר ממנו

‫אז גם הדברים האלה שהם דברים דקים

‫גם הם בכלל לאיסור של מידות רעות

‫ולכן צריך לעבוד עליהם

‫במסגרת מידת הניקיות

‫ואומנם, לו ידעו ולו יבינו

‫כי אין אדם נוגע במוכן ‫לחברו אפילו כאם לא נעימה

‫והכל כאשר לכל

‫מהשם הוא כפי הצעתו ‫הנפלאה וחוכמתו הבלתי נודעת

‫הנה, לא היה להם טעם להצטייר בטובת רעיהם כלל

‫והוא מה שיעד לנו הנביא על הזמן העתיד

‫שלמען תהיה טובת ישראל שלמה

‫יקדים הקב". להסיר מלבבנו המידה המגונה הזאת

‫ואז לא יהיה צער לאחד בטובת האחר

‫וגם לא יצטרך המצליח להסתיר עצמו

‫ודבריו מפני הכינה

‫כי בעין הרע אנשים מסתירים את הצלחתם

‫כן?

‫האם אתה יכול טיפה להחריף ‫את העריאה הנושא של העין הרע?

‫מה ההשפעה של זה?

‫מה? העין הרע?

‫מה אמור להיות אכפת לי מהעין הרע?

‫יש אחד הולך לחברו

‫הוא מקדם מאוד

‫בשדה של חברו

‫שמעלה הרבה חיטה

‫אז הוא הולך למומחה לעין הרע בכפר

‫ואומר לו

‫אתה רואה שם אני רוצה שתטיל עין הרע

‫בשדה של ההוא שמה

‫הוא אומר מי זה ההוא?

‫ההוא שמה איפה?

‫בין שני העצים שמה בראש הגבעה

‫אז ההוא אומר לו אה אתה רואה רחוק

‫והוא מתעבר

‫כן

‫טוב

‫עין הרע

‫זה הכוח של הכנעה

‫אגב יש

‫קרבה בין המושג עין הרע

‫לעין רעה

‫עין רעה

‫זה שאני רואה

‫שאני לא שמח על מה שיש לך

‫וזה מטיל עין הרע

‫מה זה עין הרע?

‫שיש איזה טביעה

‫כלפי מעלה

‫אני אומר לקבל ברוך הוא

‫היה מגיע לי גם כן

‫זה כמין תפילה בעצם

‫גולמית חרישית

‫אני אומר לקבל ברוך הוא

‫גם לי היה מגיע

‫למה לא יש ולי אין

‫אבל באמת לא כל כך מגיע לי

‫מצד שני הצער שלי

‫הורגש כלפי מעלה

‫אז לקבל ברוך הוא בסדר בסדר

‫גם לו וגם לך לא יהיה

‫גם לי גם לך לא יהיה

‫זה קצת צודק

‫זה כמו ש... מולקולה של צדק

‫בערימה

‫של כמה טונות של אי צדק

‫אבל המולקולה יש לה משמעות

‫זה כמו שמשל

‫משה רב עם דתן ואווירם

‫אתם יודעים איזה דתן ואווירם?

‫בכל מקום שיש משה וארון יש דתן ואווירם

‫ו... משה אומר

‫לקבל ברוך הוא

‫אל תפן אל מנחתם

‫כי נסעתי ולא הרי הורציתי את אחד מהם

‫מה זה אל תפן אל מנחתם?

‫כאילו שמשה פחד

‫שהקבל ברוך הוא ישמע

‫לקבל את המנחה

‫של דתן ואווירם

‫תמוה מאוד

‫הרי דתן ואווירם הם רישאים גמורים

‫ומשה צודק הרי השם שלח אותו

‫להגיד כל הדברים האלה

‫הרי אם בריאה עברה השם זה

‫ואם לא... אם כמות ‫כל האנשים ימותון אלה

‫וידעתם כי נעצו

‫הלו השם שלך אני

‫ואם תפצעי האדמה יתפיעה וידעתם כי נעצו

‫האנשים האלה את השם

‫משה לכאורה צריך לצאת בטוח לגמרי

‫מה הוא צריך לפחד מנתן ואווירם?

‫הוא יודע שהוא הצודק

‫הוא יודע שהם רישאים גמורים

‫אז למה הוא צריך בכלל ‫להתפלל לכדוש חוף שלא יתאבע?

‫התשובה היא שאם הם יתפללו

‫או יביאו מנחה

‫אז הם יעלו על פני השטח

‫את אותה מולקולה

‫של צדק ששבטן נתן

‫ואז זה עלול

‫באותה שעה

‫לשחק לרעת משה

‫למרות שבגדול משה הוא הצודק

‫אבל באותה שעה הוא עלול ליפול

‫ולכן הוא יפלל שגם זה לא יהיה

‫אז כמו כן גם

‫בעין הרע

‫זה לא צודק, זה שעינו רעה זה אפילו מידה רעה

‫זה לא בסדר שיש לו עין רעה

‫אבל באיזשהו מקום

‫זה מהווה איזה מין טרונית לבמעלה

‫שאתה בראת עולם שבו יש קנאה

‫אז הייתי רוצה שזה יתבטל

‫לכן קצת נשמע

‫את התפילה הזאת

‫לכן השני נפגע

‫עכשיו זה קצת אפשר להרחיב

‫זאת יותר, זה כמו הכוח של המינין

‫הרי כתוב אין הברכה שורה

‫אלא בדבר הסמוי מן העין

‫לכן ההלכה אומרת כך

‫שלפני שאדם בא למדוד את הקרי

‫קרי הכוונה הרמה

‫הגדולה של טבוע

‫חיטה או שעורה שיש לו

‫לפני שהוא מודד

‫הוא צריך להתפלל ולומר

‫יאי רצון לפניך שתשרא

‫בקרי הזה

‫אבל ברגע שהוא ספר

‫אסור לו להתפלל

‫כן הברכה שורה אלא בדבר הסמוי

‫מן העין. ברגע שאתה הכנסת

‫את זה למידות צרות

‫אז הדבר מאבד את כוח

‫הברכה שלו

‫אז אותו הדבר גם בעין הרע

‫העין הרע זה בא למדוד, להקטין

‫או יש לך

‫כן, אותו יפה

‫אה?

‫כן

‫טוב

‫איך למנוע מזה?

‫איך להימנע מהעין הרע?

‫על ידי שאתה מלא אהבה

‫ברגע שאדם מבין

‫שאין אדם נוגע לחברו

‫במוכן לחברו

‫אפילו כמלוני מהר

‫ממלא הוא גם לא יטיל העין הרע

‫לכן יש אפילו ההלכה

‫לפי חלק מהדעות

‫שאדם צריך לבנות

‫בין השדה שלו לשדה של חברו

‫מחיצה

‫כדי שלא יראה

‫של שתי עמות, סליחה

‫כדי שלא יראה את מה שיש אצל חברו

‫כן, אמנם זה לא

‫להלכה, אבל בכל זאת

‫יש דעה כזאת בגמר

‫בגלל שלא ישפיע

‫על... כדי שלא

‫כן, יש משקת צניעות

‫אני לא רוצה שתראה מה יש לי

‫למה שמה שיש לי בכיס

‫אני לא אראה לך?

‫לא רוצה שתראה למה

‫כי זה צריך לשמור על הפנימיות שלו

‫כן

‫אז אתה שאלת איך להישמר מזה

‫מצד המזיק או מצד הניזוק?

‫מצד הניזוק

‫אה, מצד הניזוק

‫הניזוק צריך

‫לא להרגיז אחרים

‫לא להיות

‫רעבתני

‫אני אראה לך את המהלות שלי

‫שתראה מה צריך לראות

‫לכל העולם

‫כי אם אתה כל כך רוצה ‫להראות לאחרים מה שיש לך

‫אז זה סימן

‫שאתה עושה את זה כדי להזיק לאחרים

‫כדי להראות להם

‫שלך יש

‫אם אתה לא עושה את זה

‫אז בכל מקום

‫אה... מה?

‫אני לא מבין מה שאתה אומר

‫כיוון שהתחלת המשפט ולא המשכת אותו

‫אז קשה מילים מאוד לדמיון את הרצונות

‫אה?

‫אם אתה

‫נדחש את הלומה האלה

‫עם מה שיש לך

‫גם אה... כי... כי אי אפשר לגמרי

‫לא... אי אפשר לגמרי

‫שלא יראו

‫אבל אתה לא צריך לעשות את זה באופן רעבתני

‫שכולם צריכים לדעת את זה

‫כן

‫טוב

‫הלאה

‫רגע

‫כן

‫אז לעתיד

‫לעבור הקבל הישיר את המידע הרע

‫מתוכנו. אה שלום כבוד הרב

‫האם

‫שיטתך בהסבר עין הרע

‫מתאימה גם להסברו

‫של הרמב״ם

‫בברכה תומר רש

‫אני לא יודע

‫מהו ההסבר של הרמב״ם

‫אני לא יודע אם יש הסבר על הרמב״ם

‫לעין הרע

‫אני רק יודע ששאלו חכמי

‫לונאל

‫שבצרפת. שאלו את הרמב״ם

‫מדוע הוא לא פסק

‫להלכה

‫את מה שכתוב בגמרא

‫שצריך לשים מחיצה של שני

‫מטרים של ארבעה עמות

‫בין שדה לשדה

‫בין גינה לגינה, אתה נכון

‫אז הרמב״ם כותב בחזרה

‫לחכמי לונאל

‫שמה שהדעה

‫בגמרא שאומרת לשים

‫מחיצה של ארבעה עמות

‫היא מידת חסידות

‫משום העינה באישה

‫זה מידת חסידות

‫אבל זה סותר את המשנה המפורשת

‫שאומרת שדי מגדר של עשרה טפחים

‫כדי שלא יעברו העיזים

‫אז ודאי שאומר הרמב״ם

‫לא יתחה את דברי המשנה המפורשת

‫מפני

‫מידת חסידות שנאמרה

‫משום העינה באישה

‫אז מה שרמב״ם מכיר

‫את המושג. מה הוא מתכוון לזה

‫הוא לא מזמין

‫רב אמר לפני זה שיש שני דברים

‫אחד שאני לא שמח שיש לך

‫השני

‫לכאורה כמו תפילה

‫יש בגמרא ברכות

‫הייתי גישור שרפאי

‫הוא הסביר. זה גם

‫זו התפילה

‫להכניס את האצבעות

‫רבי ברכות

‫להכניס את הגודל בתוך השני

‫כדי לכאורה לחבר

‫זו לכאורה התפילה של

‫זרעד יוסף

‫לא שלטה בי עיני מישהי

‫זו לכאורה התפילה הפוכה של

‫נפסק להלכה

‫אני לא יודע על מה אתה מדבר בדיוק

‫אני שואל על הגמרא

‫שמדברת שאם אדם מגיע לאיר חדש

‫זה נפסק להלכה

‫מה? להשים אצבע בתוך

‫זה?

‫לא, זה לא הלכה

‫כל הדברים האלה הם עצות של הגמרא

‫יש הבדל בין העצה לבין

‫הלכה

‫זה כמו ששמעתי

‫לאחרונה

‫היה בחור ישיבה

‫בעל תשובה

‫עשה סקנדל בתחנה המרכזית

‫הוא רצה לנצוע באוטובוס

‫והוא דרש שיתנו לו מעבר

‫לא בין שתי נשים

‫כי היו שתי נשים שם בכניסה לאוטובוס

‫והוא אמר תזוזו כדי שאני אוכל להיכנס

‫הם לא הסכימו והוא לא עלה לאוטובוס

‫והסכנדל

‫זה דברים שנאמרו בגמרא

‫על דרך הסגולה

‫על דרך העצה הטובה

‫שזה עושה את כל העולם הם מלבין פנים של אנשים

‫באמת זה לא רוצה

‫טוב

‫פעם לגבי

‫יש סיפור ערבי מלובביץ'

‫הוא הלך ברחוב

‫ועל המדרכה היו שתי בנות

‫אחת בצד הזה

‫ואחת

‫בצד הזה

‫אז הוא פנה אל אחת הבנות

‫והוא אמר לה

‫שהחברה שלך לבד

‫למה את לא משחקת איתה

‫זה

‫ככה צריך לעשות

‫טוב

‫כן והוא

‫מה שכתוב עכשיו הוא מביא שההבטחה

‫הזאת שתעשור מידות הקנאה

‫מאיתנו והוא מה שכתוב

‫בישעיהו יהודה א'

‫ושרה

‫קנאת אפרים

‫וצוררי יהודה ייקרתו

‫אפרים לא ייקנה

‫את יהודה

‫ויהודה לא

‫יצור את אפרים

‫הבנתם את הפסוק?

‫בגדול הפסוק אומר שאת אסור הקנאה

‫נכון? אבל אם נדייק

‫קצת יותר נראה שיש פה איזה עומק

‫ושרה קנאת אפרים

‫וצוררי יהודה ייקרתו

‫אפרים לא ייקנה את יהודה

‫ויהודה לא יצור את אפרים. ‫מי זה אפרים ויהודה?

‫בנים של יעקב

‫זה בנים של יעקב

‫לא נכון אחד הוא בן השני נכת

‫נכון די מכבר

‫אבל זה בימי התנאה

‫אפרים ויהודה זה ממלכת

‫הצפון וממלכת הדרום

‫ממלכת הצפון אפרים

‫ממלכת יהודה הדרום

‫מה המאפיין

‫של הממלכות האלה?

‫היינו קוראים לזה בשפה

‫מודרנית חילונים ודתיים

‫ובמהלך הגאולה

‫יש תהליך כזה

‫שיהודה ואפרים צוררים זה לזה

‫דתיים וחילונים

‫רבים

‫שונאים אחד את השני

‫נחלקים מחלוקת אידיאולוגית מהותית

‫לגבי הופיעה של האומה

‫עכשיו

‫כתוב דבר מעניין

‫ושרה קנאת אפרים

‫כלומר

‫הצד שיכול לקרוא לו חילוני

‫יחדל

‫מלכנא

‫ביהודה

‫בשרה קנאת אפרים

‫האנטי דתיות תחדל

‫אפשר לומר

‫אחר כך כתוב

‫בסוף הפסוק

‫אפרים לוקנא את יהודה ‫ויהודה גם לא יצור את אפרים

‫כלומר הדתיים הפסיקו לעשות בעיות לחילונים

‫אז זה כבר העולם אידיאלי

‫כזה נחמד, כולם אוהבים

‫אבל יש באמצע משהו לא כל כך ברור

‫מה זה? וצוררי יהודה ייקרא איתו

‫ומייקרא איתו

‫זה אומר

‫שכדי שתעשור באמת קנאת אפרים

‫ושאפרים לוקנא את יהודה ‫ויהודה לא יצור את אפרים

‫יש כנראה איזושהי קבוצה

‫אולי איזו אליטה

‫איזו קבוצה קטנה

‫שהיא המזיקה

‫הם נקראים צוררי יהודה

‫והם ייקרא איתו

‫איך ייקרא איתו? ‫זה כבר לריבונות של העולם פתרונים

‫אבל זה אומר

‫שכמו שעושים בברית מילה

‫צריך להסיר איזושהי אורלה

‫אז גם לפעמים

‫במתנגדי יהודה

‫יש איזה צוררי יהודה

‫שחייבים להיקרת

‫כדי שאפרים לא ייקנה את יהודה

‫ויהודה לא יצור את אפרים

‫ואני לא מתכוון

‫למה שאני רומז

‫אני לא מבין אם הצוררים

‫הם בצד של יהודה או בצד של אפרים

‫מי שצורר את יהודה

‫הוא בצד של אפרים

‫אז יש כנראה

‫איזושהי קבוצה שקובעת את האג'נדה

‫התרבותית משפטית

‫והיא מונעת

‫את האהבה

‫בניהודה לאפרים

‫זה מה שכתוב

‫כן

‫הוא

‫אני ממשיך כאן במסיעת ישרים

‫הוא השלום והשלווה

‫אשר

‫למלאכי השרת

‫אשר כולם

‫שמחים בעבודתם איש איש על מקומו

‫ואין אחד מתקנה

‫בחברו כלל

‫כי כולם יודעים

‫האמת לאמיתו

‫ועל איזים על הטוב אשר בידם

‫ושמחים בחלקם

‫יש

‫לכאורה מחלוקת

‫שהייתה יכולה להיות

‫בין שני סוגי המלאכים העיקריים בעולם של מעלה

‫בין הסרפים

‫לאופנים

‫הסרפים מה הם אומרים

‫קדוש

‫קדוש

‫ה' צבעון מלאכו לארץ כירודו

‫הסרפים מכירים מאוד

‫את הריחוק האלוהות

‫את הטרנסנדנטיות האלוהות

‫אבל האופנים

‫לעומתה משבחים ואומרים

‫ברוך כבוד השם ומקומו

‫כלומר מדברים על ההתפשטות של

‫האלוהות בכל האמננטיות

‫ואז יוצא לפי זה

‫שיש פה מחלוקת אידאולוגית מהותית

‫בין הסרפים

‫הליטאיים לבין

‫מה האופנים החסידיים

‫אז מה עושים?

‫הם נותנים רשות זה לזה

‫למה נותנים רשות זה לזה?

‫כי כל אחד יודע שהוא מומחה

‫רק להכרה אחת

‫אבל הוא גם יודע שההכרה של השני

‫גם לה יש מקום, לכן נותנים רשות זה לזה

‫וזה מה שרואים

‫שאלה אומרים קדוש

‫אלה אומרים ברוך

‫ליושב תהילות

‫לרוכב ערבות

‫קדוש וברוך

‫איפה זה כתוב?

‫בפיוטים של חזרת השץ

‫של יום הכיפורים

‫נכון?

‫ליושב תהילות לרוכב ערבות

‫קדוש וברוך

‫זאת אומרת שאף על פי שאלה ‫אומרים קדוש ואלה אומרים ברוך

‫אבל אנחנו בני ישראל

‫הנמצאים בעולם הזה מסוגלים לעשות סינתזות

‫ליושב תהילות לרוכב ערבות

‫קדוש וברוך

‫כן

‫ותראה

‫עד עכשיו דיברנו על

‫קנאה

‫ותראה כי אחות הקנאה

‫היא החמדה

‫והתאווה

‫אלוהי המייגעת

‫לב האדם עד יום מותו

‫וכמאמרם

‫זל, אין אדם מת

‫וחצי תאוותו בידו. מה ההבדל בין הקנאה

‫לחמדה והתאווה?

‫הקנאה זה מופנה

‫כלפי חברי, אני מקנה

‫בו, החמדה והתאווה

‫אני רוצה לעצמי

‫בלי קשר לזה שיש לחברי או אין לחברי

‫אני רוצה, אני חולה

‫מזה שאין לי

‫זה נורא, אני לא ישן

‫בלילות, למה? אין לי

‫כי אין לי, מה אין לך?

‫מצובי אישי, או אין לך

‫כל מיני דברים

‫וכמאמרם זל

‫אין אדם מת וחצי תאוותו בידו

‫יוצא לפי זה שאדם שחולה במחלה

‫הזאת, לעולם

‫לא יגיע לידי סיפוק

‫כי אין סיפוק בעולם הזה, לעולם

‫בגלל שהרצון

‫הוא מהיר יותר

‫מן המעשה

‫המעשה יש לו גבולות

‫שהטבע קובע בשבילו

‫שזה הזמן והמקום והאדם

‫מה שאין כן הרצון

‫הוא בלתי מוגבל, אני יכול לרצות את הירח

‫למרות שאין לי

‫כל אפשרות מעשית להשיג את הירח

‫אבל יש לי הרצון

‫כבר לקבל את הירח

‫יש קהילי שגם משתמשים בפתרון פשוט

‫שמים את הירח בדלי

‫נכון?

‫אתה לא, אתה ממלא את הדלי

‫ושמו אותו בחוץ

‫בלילה של ירח מלא

‫ופתאום אתה רואה את הירח בתוך הדלי

‫אתה יכול לשים עליו מכסה

‫לקחת את זה איתך הביתה

‫זה עובד, לא?

‫תנסו פעם אחת

‫אם לא נפתח את הדלי זה יעבוד

‫אה כן, אז ברגע שפותר

‫אז זה משהו, לכן יש תמיד

‫ההפרש הזה

‫שהוא כמו ההפרש בין האידאל למציאות

‫אז יש גם ההפרש בין

‫בין התאוותו של אדם

‫לבין מה עושה

‫אוכמה אמרה מזל, אין אדם מת וחצי תאוותו בידו

‫ואומנם

‫עיקר התאווה

‫פונה לשני רשימים

‫האחד הוא

‫הממון

‫והשני הוא

‫הכבוד

‫זה עיקר שני הרשים, יש עוד כמובן

‫תאוות נוספות אבל

‫זה השניים

‫שניהם כאחד רעים מאוד וגורמים לאדם

‫רעות רבות

‫הנה, עמדת הממון

‫היא העוסרת אותו במעשר העולם

‫כלומר, האדם הרוויח

‫ממון אבל איבד את החירות

‫כי הוא כל הזמן

‫צריך לחשוב איפה הוא להשקיע

‫ומה לעשות כדי

‫להוסיף עוד ממון וכדומה

‫מהרבה נכסים

‫מהרבה דאגה

‫ונותנת עבודו

‫תעמל והעסק על זרועותיו

‫כי הנה כתוב, אוהב כסף

‫לא הסבר כסף

‫היא המסירה אותו מן העבודה

‫כי הנה כמה

‫תפילות נאבדות

‫וכמה מצוות

‫נשכחות

‫מפני רוב העסק וגיעת המון

‫הסחורה, כל שכן

‫תלמוד תורה, כן אתה כל הזמן

‫עסוק, איך אני ארוויח פה

‫איך אני אגדיל את זה שם

‫וכו' אז בסוף אתה

‫הופך להיות מכונה

‫או חלק ממכונה גדולה

‫של הכלכלה, ולעצמך אין זמן

‫וכבר אמרו

‫וזהל, לא מעבר לים

‫היא, באותם שהולכים

‫מעבר לים בסחורה

‫וכן שעניינו, לא כל המרבה

‫בסחורה מחכים

‫זה לא אומר שאין אף אחד מחכים

‫בין המרבהים בסחורה, מצאנו כמה

‫תנאים והמורעים שהיו בעלי

‫סחורה, אבל זה

‫על דרך המיעוט, לא על דרך

‫הרוב, יש

‫היה לרבי חיים מבולוג'ין

‫אח, בשם רבי

‫זלמן מבולוג'ין

‫שהיו מכנים אותו רב זלמלא

‫מה?

‫היה לו מנבק קלין מהפרטים?

‫היה לו מנבק קלין מהפרטים, ‫כן, רב זלמלא מבולוג'ין

‫אחד הדברים

‫שהוא אמר, רב זלמלא

‫זה אופקי דבר שאתה

‫שמו, זה כנראה בית מדרשו

‫של אגרה, שעיקר

‫הכללה של הגלות

‫מדבר על הכללה המתמשכת, לא פה גרום פה

‫פה גרום שם, שגם זה בעיה

‫אבל עיקר הכללה של הגלות

‫זה שהיא הפכה אותנו לעם של

‫סוחרים, ולא ייתכן

‫שאומה שלמה תעסוק

‫במסחר ולא יהיו בה

‫רמאים וגנבים

‫זה לא שכל

‫העוסק בסחורה הוא רמאי וגנב

‫רחוק מזה, חלילה

‫אבל אם כולם עוסקים בזה

‫אז זה כבר מכניס נורמות

‫פסולות לתוך הנפש

‫מעניין מאוד שהדבר הזה הובן

‫על ידי

‫הציונים הסוציאליסטים חילונים

‫שיבשו פה את הביצות

‫אמרו, אנו

‫בנו ארץ, היה לבנות ולהיבנות בה

‫שהמטרה הייתה

‫לבנות חברה צודקת

‫הבנויה על יושר

‫על עמל כפיים וכדומה

‫זה מסביר מדוע

‫הדור הזה, הדורות שלנו

‫זכינו אנו לארץ ישראל

‫בעוד שאבותינו לא זכו

‫כן, דבר מעניין

‫למה הם לא זכו? כתוב

‫מפורש בראשי

‫שארץ ישראל, למי הקב". נותן אותה?

‫כל הארץ של הקב". היא

‫נתנה

‫למי?

‫כל הארץ של הקב". הוא

‫היא

‫נתנה

‫לאשר

‫מי שחוקר את זאת?

‫לא, רשי לא מחפץ

‫להאשר ישר

‫ככה קרה

‫רשי כותב

‫נתנה לאשר ישר

‫זאת אומרת, הקריטריון של ירושת

‫הארץ הוא קריטריון מוסרי

‫אם אתה ישר

‫אתה מקבל את הארץ

‫אתה לא ישר, לא מקבל את הארץ

‫מסקנה

‫אבותינו

‫שבמשך ה-1500 שנה האחרונים

‫היו צדיקים, חבל על הזמן, נכון?

‫לא קיבלו את הארץ

‫הם ידעים למה? כנראה שהם

‫לא היו ישרים

‫ואילו אנחנו

‫שאולי, אני לא יודע עד כמה אנחנו צדיקים

‫אבל, אנחנו בכל זאת ירשנו

‫את הארץ, סימן שאנחנו

‫ישרים

‫זה בפרוטניצל הרבה?

‫לא, זה בפועל, השאלה ‫היא מה פירוש המילה ישרים

‫כלומר, צדיקים הם היו

‫אבל ישרים הם לא היו

‫מסביר הנציב מבולוג'ין

‫זה לא רבזלמלא

‫זה מישהו אחר, הנציב מבולוג'ין

‫בפירושו לתורה, הוא אומר

‫שהאבות

‫האבות האומה, אברהם, מצחק ויעקב, נקראו ישרים

‫כי הם היו ישרים

‫בהליכות עולמים

‫הם ידעו

‫מתי, הם ידעו

‫להתנהג באופן מוסרי

‫כל אחד כלפי חברו

‫וזה

‫היושר הזה, היושר במידות

‫איך לומר

‫המנשלח

‫שאתה מתנהג

‫כראוי, בהוגדות

‫עם חברך, זה מה שנותן את הארץ

‫אז זה לא מספיק להיות צדיק

‫צריך להיות ישר

‫איך זה פסוק?

‫זה לא פסוק, זה דבר רשי

‫כל הארץ של הקב' ברוך הוא

‫הוא נתנה לאשר ישר

‫אבל תגיד, אני לא רואה את זה

‫אל תראה שיור שפות מילה

‫לאשר ישר בעיניו

‫לא בעיניך

‫של הקב' ברוך הוא

‫כל הארץ של הקב' ברוך הוא, הוא ראה, הוא נתנה

‫לאשר ישר בעיניו

‫זאת אומרת, הקריטריון של היושר

‫הוא לפי עיניים אלוהיות

‫ולא דווקא לפי עיניים

‫אנושיות

‫אבל יש לנו אינדיקציה

‫אם הכינו לארץ, סימן שאנחנו ישרים

‫זה לא דור של לימוד תורה

‫הוא אמר שזה קשור ללימוד תורה

‫זה קשור ליושר

‫זה מה שזה אומר

‫בעיני ה' זה דור של ישרים

‫סימן שהקב' ברוך הוא

‫יוצא שהקב' ברוך הוא יש לו

‫כמה קריטריונים כדי לשפוט את העדף

‫אחד מהם זה לימוד תורה

‫וכנראה שזה לא הקריטריון היחיד

‫זה דבר מאוד חשוב לדעת

‫יש כל מיני אופנים שבים ‫הקב' הוא שופט את העדף

‫יש פסוק

‫כי עין בעין יראו בשוב השם ציון

‫מה זה עין בעין?

‫אז הרב צעודאי מזמין

‫שזה צריך לכוון את העין האנושית

‫שתהיה מכוונת כנגד העין האלוהית

‫די נו להתרגל לראות את הדברים

‫בעיניים שבים הקב' הוא משתמש

‫לא בעיניים האנושיות הפשוטות

‫עין בעין, עין מול העין

‫וכן שנינו מרבה נכסים

‫עלו, דילגתי

‫וכבר אמרו זה, עלו מעבר לים

‫באותם שהולכים מעבר לים בזכורה

‫וכן שנינו לא כל המרבים בזכורה מחכים

‫היא המוסרת אותו לסכנות רבות

‫ומטשת את כוחו ברוב הדאגה

‫אפילו אחרי השיגו הרבה

‫וכן שנינו מרבה נכסים

‫מרבה דאגה

‫היא המעברת פעמים רבות

‫על מצוות התורה

‫ואפילו על חוקות הספר הטבעיים

‫יתרה עליה חמדת הכבוד

‫עד עכשיו זה היה חמדת הממון

‫מהיום חמדת הכבוד?

‫כי כבר היה אפשר

‫שיכבוש אדם את יצרו על הממון

‫ולכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫וכן הוא היה מוצלח

‫יש משפט כזה של חזל

‫יש משפט כזה של חזל

‫הכנעה והתאווה

‫הוא יספיר את זה בהמשך

‫אבל אני רוצה להקדים את זה

‫הכנעה והתאווה והכבוד ‫מוצאים את האדם מן העולם

‫הכנעה זה אצל ילדים

‫הכנעה זה אצל ילדים

‫הוא קיבל יותר ממני

‫הוא קיבל יותר ממני

‫והוא לקח לי

‫והוא עשה לי וזה וזה

‫הכנעה

‫תאווה, כשאדם כבר גדל יש לו כבר יצרים וכו'

‫אז יש לו תאווה

‫וכאשר כבר אין יצרים

‫כי הוא כבר זקן

‫הכבוד

‫היה אומר אברום שפירא

‫שיצר הכבוד אצל זקנים

‫גדול מיצר ההריות אצל צעירים

‫זה קשה

‫אבל זה עובדה

‫כבוד

‫אז זה כל השטויות האלה

‫אבל זה הורס אנשים

‫שבדבר זה נכשלו רבים ונעבדו

‫הנה

‫ירובן בן נבט

‫הוא מביא לנו כמה דוגמאות

‫ירובן בן נבט לא נטרד מהעולם הבא

‫אלא בעבור הכבוד

‫ומה שאמרו זל

‫תפסו הקב' בבגדו

‫ואמר לו חזור בך

‫ואני ואתה ובן ישע נטל בגן הידן

‫אמר לו מי בראש? אמר לו בן ישע בראש

‫אמר לו היא האחי לבעינה

‫עכשיו אני שואל את השאלה

‫בקבור הזה

‫כי הרי כשהקב' ברוך הוא

‫איזה מין שאלה הוא שאל מי בראש

‫הרי מה אמר לו הקב'

‫אתה ואני

‫ואתה

‫ובן ישעי

‫אז מי יהיה הראשון?

‫הקב' מי השני? ירובן

‫השלישי בן ישעי

‫אז אם כן ברור שירובן

‫יהיה לפני בן ישעי

‫אז למה הוא שאל מי בראש?

‫אומרים בעלי המושג כי הוא רצה לשמוע את זה

‫הרי הוא ידע

‫הוא בראש

‫הוא רצה לשמוע

‫כן

‫גם אומרת שהברור הוא הדוחק

‫הדוחק

‫דוחק הוא אין הדוחף

‫הוא מביא את האדם

‫הוא המנוע של האדם

‫אבל למה

‫ביחס לתאווה

‫התאווה

‫תאוות הכבוד

‫מדבר על תאוות הכבוד

‫אז התאווה של הכבוד דוחפת

‫את האדם יותר מתאוות הממון

‫לפעמים האדם מוכן

‫לאבד הרבה ממון

‫מפני הכבוד

‫אבל למה יותר

‫מייצר של הממון

‫בשלושה העניים?

‫למה באמת אנשים רוצים יותר כבוד מאשר כסף?

‫כי הכבוד זה בא מהנשמה

‫זאת אומרת זה הרמב״ם כותב

‫בהקדמת פרק חלק

‫שאובנם אין

‫אנחנו יודעים שום דבר

‫מתובת העולם הבא

‫כי תובת העולם הבא היא מנותקת

‫מן הגוף

‫אף על פי כן אם אתה רוצה

‫לקבל קצת מושג מה זה העולם הבא

‫התבונן

‫ברדיפת בני האדם את הכבוד

‫שהאדם מוכן

‫בשביל הכבוד לאבד בריאות

‫ממון

‫אז יש לו חיים

‫האדם מוכן למות מפני הכבוד

‫אז זה אומר שיש באדם

‫איזה משהו רוחני שהוא מעבר

‫למטריה

‫מובן?

‫אז לכן

‫כיוון שהכבוד השורש שלו

‫בקדושה הוא גבוה יותר

‫מאשר הממון

‫לכן תאוות הכבוד

‫היא דוחפת יותר מתאוות הממון

‫ככל שדבר במקום יותר רגיון

‫אז יש לו יותר עוצמה

‫גם ברע

‫מי גרם לכורח

‫שיובד

‫הוא וכל הדתו

‫אימור אלא מפני הכבוד

‫ומקרא מלא וביקשתם גם כיוונה

‫החכמים זעל

‫הגידו לנו כי כל זה נמשך

‫מפני שראה אלי צפן

‫בן עוזיאל נשיא

‫עשויה רוצה להיות הוא נשיא

‫במקום הוא

‫מעניין

‫הוא רוצה להיות נשיא במקום אלי צפן בן עוזיאל

‫למה? כי הרי

‫ללוי היו

‫שלושה בנים

‫גרשון

‫כהת

‫ומרארי

‫עכשיו כהת

‫יש לו ארבע בנים

‫אמרם

‫יצהר

‫ערון ועוזיאל

‫אז אמרם

‫שהוא הבכור יש לו שני בנים

‫משה והערון

‫משה מקבל מלכות

‫הערון מקבל כאונה

‫מי הבבתו?

‫יצהר

‫מי הבן של יצהר? כורח

‫במקום זה עוזיאל

‫שהוא הרביעי הבן שלו אלי צפן

‫הופך להיות נשיא

‫אז הוא מתקנה בקטן

‫אומר ראי זה לא לפי הסדר

‫למה באמת יצפן לשם?

‫למה באמת יצפן

‫שם? על ידי השהותים יותר

‫בית

‫לכורח היה תפקיד יותר גדול

‫הוא היה מנוסעי הערון

‫לשאת את ערון הברית

‫זה יותר גדול מאשר להיות נשיא של בית לוי

‫רק מה? שזה פחות

‫גלוי

‫הוא רוצה שכולם יראו

‫ולכן הוא מקנא

‫הוא לא שם לב למעמד שלו

‫מה ההבדל בין הכבוד לגאווה?

‫מה ההבדל בין כבוד לגאווה?

‫זה קרוב אחד מאוד לשני

‫רק שהכבוד

‫זה התנהגות מסביב

‫לאדם הנכבד

‫הוא רוצה שכולם ישתחבו לו

‫שכולם יגידו עליו שווחים

‫וכדומה

‫זה סוג של

‫הוא מצפה מאחרים להתנהגות מסוימת

‫מה שאין כן לגאווה

‫זה משהו פנימי

‫גם מי שאחרים רואים את זה

‫כדי להיות בעל גאווה

‫אפשר פשוט לשבת

‫בתוך קורסה

‫בין ארבע קירות

‫ולהתגאות

‫זה עבירה מאוד קלה לביצוע

‫פשוט לא צריך לעשות שום דבר

‫אתה יכול לחשוב

‫אתה עובר על גאווה

‫לעומת זה, רדיפת הכבוד

‫אתה צריך בכל זאת קהל

‫אתה צריך שאחרים

‫קצת יתרוצצו מסביב

‫ואין כאב

‫אז זה ההבדל

‫אתה צודק שאחד הוא שורש

‫והשני תולדה

‫כן

‫טוב, אז זה

‫הקנאה של

‫של

‫רדיפת הכבוד

‫של קורח

‫שגם היא פילה אותו

‫יש פה עוד כמה דוגמאות

‫חשובות, אבל

‫בטח שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230720066″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 34
רדיפת הכבוד
פרק יא’ – בפרטי מידת הנקיות
אורך השיעור: 51 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230720066″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נקיות במידות – קנאה וכבוד

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן